Gå til innhold

Angst for at det er vondt å dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har angst for at det skal være vondt og pinfult å dø. F eks å drukne, å bli kvelt til døde, og mye mer. Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 538a4...755

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av en eller annen grunn er jeg livredd for å drukne. Ser for meg skrekkscenario at jeg er i en bil som havner i sjøen og at jeg ikke kommer ut. Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at vi lærte på barneskolen at vi ikke skulle få panikk om bilen havnet under vann, men rolig vente til bilen var fyllt med vann før vi kunne få opp dørene.

Ellers så tenker jeg ikke på slikt. Men jeg forstår at det må være vanskelig for deg. Jeg vet ikke om du har en angstdiagnose siden du bruker ordet «angst» i stedet for «frykt», men har du angst, har du kanskje også helsepersonell du kan dele tankene dine med.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å drukne er jeg livredd for. Kan ikke svømme, unngår å være her vann, sjø, elv 😱

Anonymkode: f3b00...84b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Unngår å være nær der det er vann, sjø. Får panikk ved å bare tenke på det. 

Anonymkode: f3b00...84b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har angst for at det skal være vondt og pinfult å dø. F eks å drukne, å bli kvelt til døde, og mye mer. Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 538a4...755

Etter hva jeg har hørt dykkere skal ha sagt som skal ha vært så nær ved å drukne at de har besvimt av oksygenmangel under vann for så å ha blitt reddet, så sier de at det er en svært behagelig måte å dø på. Hvis man ligger å kaver i kaldt vann lenge og dermed først svimer av pga kulde så er det nok ikke så behagelig dog. Dykkerne sier at det var litt ubehagelig å ikke kunne puste, men ganske snart fikk de en følelse av glede og en nesten total likegyldighet til at man faktisk var i ferd med å dø, omtrent som en rus. Det har vel noe med at hjernen pumper ut kjemiske stoffer som gjør at man ikke lider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har angst for at det skal være vondt og pinfult å dø. F eks å drukne, å bli kvelt til døde, og mye mer. Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 538a4...755

Hvorfor gå rundt og bruke energi på å engste seg for det? Mht smerte så er nok den verre om du blir hardt skadet enn om du dør. Når du dør mister du jo bevisstheten og kjenner ikke smerten, men blir du «bare» hardt skadet sitter du igjen med både smerter fra skaden og evt et psykisk traume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper jeg bare sovner stille inn, når den tid kommer.

Anonymkode: eb971...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være redd for å nesten dø, men overleve gir mening. Det er noe å være redd for. Spiller ingen rolle hvor smertefullt det er å faktisk å dø, for du er ikke her til å huske det etterpå. Du er jo dø, hvordan kan du huske hvor vondt det er? Det er min logikk. Så nei, jeg er mer redd for å overleve en smertefull død. For det å dø en smertefull død betyr ingenting, for jeg er ikke her til å huske smerten allikevel. 

Anonymkode: ac1d5...0f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og at jeg bare sovner stille inn når jeg sover. 

Anonymkode: 538a4...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å være redd for å nesten dø, men overleve gir mening. Det er noe å være redd for. Spiller ingen rolle hvor smertefullt det er å faktisk å dø, for du er ikke her til å huske det etterpå. Du er jo dø, hvordan kan du huske hvor vondt det er? Det er min logikk. Så nei, jeg er mer redd for å overleve en smertefull død. For det å dø en smertefull død betyr ingenting, for jeg er ikke her til å huske smerten allikevel. 

Anonymkode: ac1d5...0f5

Nei men er lov å ha angst og reddsel for at det skal være smertefullt rett før en dør.

Anonymkode: 538a4...755

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overkommer
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har angst for at det skal være vondt og pinfult å dø. F eks å drukne, å bli kvelt til døde, og mye mer. Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 538a4...755

 

Når en katt biter over halsen på en mus, så kjenner den ikke så mye smerte fordi den blir litt sånn bedøvd, ikke akkurat bedøvd da, men smertene opphører fordi det blir litt overbelasted, litt det samme som skjer i planter også når man kutter de, litt sånn overdøvd på en måte, jeg antar at hvis vi dør av noe fælt også som du sier så skjer litt av det samme, ellers er jo døden bare at man legger seg til å sove og så blir kroppen eller sjelen da endelig så sliten at man bare slutter å puste, normal aldring da, så man merker ingenting, jeg tror kanskje det bare skjer et lite øyeblikk at man endelig klarer å slappe av sånn at det faktisk føles litt godt å dø, litt sånn lettelse akkurat før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har angst for at det skal være vondt og pinfult å dø. F eks å drukne, å bli kvelt til døde, og mye mer. Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 538a4...755

Du bør se Netflix dokumentaren «surviving death» der mennesker forteller. 

Anonymkode: 90f60...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker en del på at jeg havner i alvorlig ulykke, typ flyulykke eller bilulykke, får f.eks. en metallstang gjennom buken eller får knust kroppsdeler. Smerten og redselen før jeg dør av blodtap. 

God natt.🧡

Anonymkode: de603...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei men er lov å ha angst og reddsel for at det skal være smertefullt rett før en dør.

Anonymkode: 538a4...755

ingen som har sagt at du ikke har lov. Jeg sier det gir ingen mening og er bortkastet tid og energi å gruble over. Det blir ikke bedre av å si til deg selv at det er rasjonelt å tenke slik, når det er irrasjonelt. 

Anonymkode: ac1d5...0f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke selve dødsfallet folk bør være redd for. Men etterpå. Om man ender i helvete eller i himmelen. 

Anonymkode: d1b43...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke selve dødsfallet folk bør være redd for. Men etterpå. Om man ender i helvete eller i himmelen. 

Anonymkode: d1b43...8a2

«Det som var før oss,

Og det som kommer etter oss,

Det som er over oss,

Og det som er under oss,

Skal du ikke gruble på»

—-vis rabbi for lenge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei men er lov å ha angst og reddsel for at det skal være smertefullt rett før en dør.

Anonymkode: 538a4...755

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ingen som har sagt at du ikke har lov. Jeg sier det gir ingen mening og er bortkastet tid og energi å gruble over. Det blir ikke bedre av å si til deg selv at det er rasjonelt å tenke slik, når det er irrasjonelt. 

Anonymkode: ac1d5...0f5

Dere har rett begge to slik jeg ser det :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vondt å bli født, sannsynligvis blir det også vondt å dø. Men det verste vil sannsynligvis ikke være smerten, men redselen. 

Det jeg er mest redd for, er å ikke finnes lenger. At alt er for seint. Den tanken blir stor og lammende. 

Anonymkode: 78390...7ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har angst for at det skal være vondt og pinfult å dø. F eks å drukne, å bli kvelt til døde, og mye mer. Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 538a4...755

Drukning går nok fint. Holdt på å drukne. Merket ikkenoe

Anonymkode: 3bc7b...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke selve dødsfallet folk bør være redd for. Men etterpå. Om man ender i helvete eller i himmelen. 

Anonymkode: d1b43...8a2

Finnes ingen himmel eller helvete. Alle blir til jord, sakte med sikkert dratt inn til jordas indre om noen milioner år. 

 

Er bare ettemelet ditt som kan minne om himmel eller helvete. 

Anonymkode: 3bc7b...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...