Gå til innhold

hvorfor MÅ man ofte ha en bachelor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Antagelig til dels fordi det gjør seleksjonsprosessen enklere, utdannelse innebærer om ikke annet en viss silingsprosess, og det utdannes såpass mange i "myke" fag som ikke får jobb så mange andre steder at det nok for (offentlige) arbeidsgivere fort blir et spørsmål om "hvorfor ikke". 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt, fordi det er utrolig mange som hadde søkt hvis stillingen var uten kravet. Bachelor kravet gjør det slik at dem som ansetter kan lett sortere gjennom mengden og filter ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en med bachelor irriterer jeg meg over hvor mange av jobbene i min bransje som krever mastergrad. Jeg kommer til å ta mastergrad, men surt å måtte studere 2 år ekstra når man faglig er i stand til å gjøre jobbene jeg ønsker med kun bachelorgrad. 

Skulle ønske det ble langt færre studieplasser slik at arbeidsgiverne faktisk ikke tenkte: alle har bachelor så da krever vi master. Master burde vært for de som ønsker akademiske jobber. 

Anonymkode: 24b7f...066

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jada, jeg kan ta en bachelor. Poenget er bare at jeg klarer jo å gjøre jobben uten denne bacheloren, så føles litt meningsløst ut å bruke tre år for å kunne få jobben. Men slik er samfunnet blitt!

Anonymkode: 7d3fe...06b

Ikke alle trauste arbeidsplasser ville taklet å ta inn russ. Ihvertfall ikke flere i flokk. På samme måte som ikke alle "kule" bedrifter ville taklet å ansette 60-åringer.

Anonymkode: a9fdd...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

Jada, jeg kan ta en bachelor. Poenget er bare at jeg klarer jo å gjøre jobben uten denne bacheloren, så føles litt meningsløst ut å bruke tre år for å kunne få jobben. Men slik er samfunnet blitt!

Anonymkode: 7d3fe...06b

Heldigvis!

DET SKAL LØNNE SEG MED UTDANNING. 

Anonymkode: a6e31...87b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos private arbeidsgivere kan de ansette hvem de vil. Men i offentlig som stat og kommune er det utdanning som teller. Utdanningsforbundet sitter i ansettelsesprosessen for å påse at det får rett for seg og at ingen med høye kvalifikasjoner blir forbigått i ansettelsen. 
Jeg skjønner at du kan gjøre en like god jobb, men slik er reglene. 
I andre praktiske yrker som tømrer og anlegg er ofte de beste folkene de som har vært lenge i bransjen og bygd seg opp, ikke de som kommer ut av skolen med 6ere. 
Jeg er utdannet barnehagelærer, og det er veldig frustrerende når ufaglærte assistenter uten noe papir påstår at de gjør akkurat samme jobben som oss, og kan like mye. Det er veldig merkbart i vår jobb hvem som har utdannelse og ikke. 

Anonymkode: ebf8b...3c6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke alle trauste arbeidsplasser ville taklet å ta inn russ. Ihvertfall ikke flere i flokk. På samme måte som ikke alle "kule" bedrifter ville taklet å ansette 60-åringer.

Anonymkode: a9fdd...7b6

Selv om jeg ikke har en bachelor betyr det ikke at jeg nettopp er ferdig med VGS. Har en del år med arbeidserfaring (er i midten av 20-åra). Var dog heller ikke russ...

Altså, hvis det skulle være noen tvil; jeg synes utdanning er bra, folkens! Jeg bare tenker det er problematisk at det kreves bachelor i jobber hvor det strengt tatt ikke er nødvendig, kun fordi det er så mange som har bachelor. 

Anonymkode: 7d3fe...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er veldig merkbart i vår jobb hvem som har utdannelse og ikke. 

Anonymkode: ebf8b...3c6

Dette! Det er STOOOOR forskjell mellom assistent og BHL, eneste gangen jeg ikke merker forskjellen er når assistenten har jobbet med barn i 10+ år

Endret av Swigger
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 3.7.2022 den 4.27):

Det skulle bare mangle at det skal lønne seg med en bachelorgrad. Hva skal vi ellers med høyere utdanning og skyhøye studielån, hvis hvem som helst fra "Livets Harde Skole" kan få jobben?

Å ha en bachelorgrad viser i det minste at man er en person som har gjennomføringsevne og selvdisiplin. På mitt bachelorstudie hadde vi over 50% frafall. Jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis en av de som droppet ut ble prioritert foran meg i en jobbsøkerprosess.

Hvorfor det egentlig? Klart, når det er inflasjon i høyere utdanning, så blir det jo slik at utdanningskravene presses oppover, men det er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel. Faktisk er det i noen tilfeller et sykdomstilfelle, ettersom det er unødvendig ressurskrevende at det kreves høyere utdanninger for jobber som ikke er veldig komplekse. Det er et netto tap for samfunnet å bruke ressurser på å utdanne mennesker som ikke vil få bruk for utdannelsen i sine jobber, både med tanke på at mange utdannelser er offentlig finansierte og tapet som oppstår når folk må bruke tid på unødvendig utdannelse sammenlignet med at de kunne vært i jobb. 

Anonymkode: 0edfc...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det egentlig? Klart, når det er inflasjon i høyere utdanning, så blir det jo slik at utdanningskravene presses oppover, men det er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel. Faktisk er det i noen tilfeller et sykdomstilfelle, ettersom det er unødvendig ressurskrevende at det kreves høyere utdanninger for jobber som ikke er veldig komplekse. Det er et netto tap for samfunnet å bruke ressurser på å utdanne mennesker som ikke vil få bruk for utdannelsen i sine jobber, både med tanke på at mange utdannelser er offentlig finansierte og tapet som oppstår når folk må bruke tid på unødvendig utdannelse sammenlignet med at de kunne vært i jobb. 

Anonymkode: 0edfc...ef5

Hvis det du mener er at vage tulle-bachelorer er bortkastet tid og ressurser, så er jeg helt enig! Men folk har også forskjellig motivasjon for å ta utdannelse. De har ikke nødvendigvis tatt bachelor i teatervitenskap med fordypning i Ibsen fordi de ønsker å sitte bak en pult på et kontor i kommunen. De gjør det fordi de synes det er spennende og interessant, og for å utvikle seg som menneske.

Så da blir bachelor noe "alle" har, og arbeidsgivere kan bruke det som utsiling, som flere i tråden er inne på. Fordi jobben i seg selv ikke krever noe spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (18 minutter siden):

Hvis det du mener er at vage tulle-bachelorer er bortkastet tid og ressurser, så er jeg helt enig! Men folk har også forskjellig motivasjon for å ta utdannelse. De har ikke nødvendigvis tatt bachelor i teatervitenskap med fordypning i Ibsen fordi de ønsker å sitte bak en pult på et kontor i kommunen. De gjør det fordi de synes det er spennende og interessant, og for å utvikle seg som menneske.

Så da blir bachelor noe "alle" har, og arbeidsgivere kan bruke det som utsiling, som flere i tråden er inne på. Fordi jobben i seg selv ikke krever noe spesielt.

Ja, spesielt den type utdanning, men jeg tenker egentlig på all utdanning som ikke omsettes i et faktisk behov senere. Det er noen som har annen motivasjon til utdanning, men de aller fleste gjør det for å få en jobb, så det er jo slett ikke ubetinget positivt at alle må ha høyere utdannelse for å få en høyst vanlig jobb. Det er sløsing med ressurser på flere måter som nevnt tidligere. 

Anonymkode: 0edfc...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 0.21):

(Men skjønner at det for arbeidsgiver er mer "trygt" å ansette noen med en grad :) )

Her er jo svaret. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hos private arbeidsgivere kan de ansette hvem de vil. Men i offentlig som stat og kommune er det utdanning som teller. Utdanningsforbundet sitter i ansettelsesprosessen for å påse at det får rett for seg og at ingen med høye kvalifikasjoner blir forbigått i ansettelsen. 
Jeg skjønner at du kan gjøre en like god jobb, men slik er reglene. 
I andre praktiske yrker som tømrer og anlegg er ofte de beste folkene de som har vært lenge i bransjen og bygd seg opp, ikke de som kommer ut av skolen med 6ere. 
Jeg er utdannet barnehagelærer, og det er veldig frustrerende når ufaglærte assistenter uten noe papir påstår at de gjør akkurat samme jobben som oss, og kan like mye. Det er veldig merkbart i vår jobb hvem som har utdannelse og ikke. 

Anonymkode: ebf8b...3c6

Jeg er i IT-bransjen og det er trolig en av de få bransjene med universitetsutdanning hvor man kan få jobb uten universitetutdanning og hvor ferdigheter teller og ikke lengden på utdannelsen.   Selv i IT-stillinger i det offentlige står det ofte at utdanneslseskravet kan falle bort om man har relevant erfaring.

Anonymkode: 90afa...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 18.44):

Fordi 

1) Det er mange søkere, og mange av disse har høyere utdannelse 

2) Mange statlige enheter er eller har vært under kontinuerlig omorganisering. Hver gang dette skjer, så kommer det selvfølgelig med et "kvalitetsløfte" - som i praksis betyr at det stilles høyere krav til nyansatte. 

Jeg jobber i staten - og det ser egentlig ut som følgende: 

De over 50: Noen med høyere utdannelse, noen med VGS. 

30 - 50: ca. 50 / 50 blanding av dem med Master eller Bachelor 

Under 30: Nesten alle har Mastergrad. 

Og jeg merker at det er veldig mange av de unge som litt blindt ser på utdanning som det største kvalitetsstempelet. 

Anonymkode: bc733...877

Man har en tendens til å mene at den bakgrunnen man selv har er den beste. Minner meg om da jeg søkte min første fulltidsjobb. Jeg hadde tatt en mastergrad fra UiB, de som ansatte hadde tatt utdannelsen fra UiO. Da jeg ble ansatt fikk jeg vite at jeg var den første fra UiB som ble ansatt og at det var fordi det ikke var andre søkere på stillingen. Alle de som jobbet der var overbevist om at UiOs mastergrad  var mer verdt enn mastergrad fra andre universiteter og grunnen til at de mente det var slevsagt fordi de selv var fra UiO. 

For å spore tilbake. I min jobb er det krav om mastergrad, men en med bachelorgrad hadde hatt ferdighetene til å gjøre jobben jeg gjør. Og hadde det vært opp til meg så hadde vi ansatt folk med bachelorgrad. 

Anonymkode: 3e452...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange uten bachelorgrad mangler evnen til kritisk tenkning. 

Anonymkode: 303c8...734

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 3.7.2022 den 4.27):

Det skulle bare mangle at det skal lønne seg med en bachelorgrad. Hva skal vi ellers med høyere utdanning og skyhøye studielån, hvis hvem som helst fra "Livets Harde Skole" kan få jobben?

Å ha en bachelorgrad viser i det minste at man er en person som har gjennomføringsevne og selvdisiplin. På mitt bachelorstudie hadde vi over 50% frafall. Jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis en av de som droppet ut ble prioritert foran meg i en jobbsøkerprosess.

Det en skal med graden er vel å lære relevante ferdigheter. Hensikten er ikke å belønne noen for å ha tatt ‘en eller annen grad’. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (16 minutter siden):

Det en skal med graden er vel å lære relevante ferdigheter. Hensikten er ikke å belønne noen for å ha tatt ‘en eller annen grad’. 

Tror du må lese en del av svarene som er skrevet her igjen 

Anonymkode: 73c1a...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 6.51):

Hos private arbeidsgivere kan de ansette hvem de vil. Men i offentlig som stat og kommune er det utdanning som teller. Utdanningsforbundet sitter i ansettelsesprosessen for å påse at det får rett for seg og at ingen med høye kvalifikasjoner blir forbigått i ansettelsen. 
Jeg skjønner at du kan gjøre en like god jobb, men slik er reglene. 
I andre praktiske yrker som tømrer og anlegg er ofte de beste folkene de som har vært lenge i bransjen og bygd seg opp, ikke de som kommer ut av skolen med 6ere. 
Jeg er utdannet barnehagelærer, og det er veldig frustrerende når ufaglærte assistenter uten noe papir påstår at de gjør akkurat samme jobben som oss, og kan like mye. Det er veldig merkbart i vår jobb hvem som har utdannelse og ikke. 

Anonymkode: ebf8b...3c6

Barnehagelærer/førskolelærer sammen med sykepleie ol er en profesjon så samme jobb kan ikke en assistent eller fagutdannet gjøre samme hvor mye de mener de kan det. Noen er rivende dyktige og da anbefaler jeg alltid at de formaliserer det via utdannelse for deres egen del og for barnehagenes beste (gode folk er alltid bra å ha på rett hylle). 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det virker som om mange uten bachelorgrad mangler evnen til kritisk tenkning. 

Anonymkode: 303c8...734

Det finnes de som kun klarer å karre seg gjennom, har møtt en hvor vi ikke skjønte hvordan kom gjennom utdannelsen uten å bli stoppet av øvingslærer.

Anonymkode: eb835...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du må lese en del av svarene som er skrevet her igjen 

Anonymkode: 73c1a...e21

Gitt at jeg svarer på ett konkret innlegg som ble postet ganske tidlig i tråden virker ikke det som noen særlig logisk innvending. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 3.7.2022 den 4.27):

vis hvem som helst fra "Livets Harde Skole" kan få jobben?

 

Det er master i Livets Hardcore som er tingen! 😂

Kvalifikasjoner / tittel:

Msc   Life's Hardcore School of Alternative Science

Fordypning:

- Bad Immigrants

- Alternative Media

- Bad Feminism and Bad Women's Rights

- Mainstream Science Totally Sucks

- Trump Rules - To The Bone

Masteroppgave:

Alternative Pandemic Solutions and Bad, Mainstream News

Anonymkode: 63755...0eb

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...