Gå til innhold

hvorfor MÅ man ofte ha en bachelor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det egentlig slik at mange (offentlige) stillinger krever en bachelor? Uten at det nødvendigvis er så viktig HVA den er i?

Jeg har det siste halve året hatt et engasjement som saksbehandler, stortrives og synes selv jeg gjør en ganske så bra jobb. Søkte på 100% stillingen også, men den fikk jeg ikke da jeg mangler bachelor mens en annen søker har det (dog mangler erfaring, mens jeg nå har over ett halvt års erfaring og ikke hadde trengt opplæring).

Ser på andre stillinger jeg kunne tenkt meg, men ser for meg at jeg uansett ikke vil være en mulig kandidat da jeg mangler papirene, mens det samtidig kan komme noen med en bachelor i hva som helst, som stiller sterkere nettopp på grunn av det.

Anonymkode: 7d3fe...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bachelor er i praksis minimumsutdanning for de fleste saksbehandlerjobber i det offentlige. Det er så mange om beinet at man kan velge og vrake. Å har gjenomført en grad regnes nok som langt mer krevende enn noen måneders opplæring.

 

Anonymkode: ee54d...a20

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bachelor er i praksis minimumsutdanning for de fleste saksbehandlerjobber i det offentlige. Det er så mange om beinet at man kan velge og vrake. Å har gjenomført en grad regnes nok som langt mer krevende enn noen måneders opplæring.

 

Anonymkode: ee54d...a20

Ja, men at man har gjennomført en grad som ikke lærer deg opp i jobben - hvorfor teller de tat man har gjennomført noe krevende når det ikke er relevant? Jeg skjønner at en grad i hovedsak viser at du kan å lære, men det kan jeg jo uten en grad også.. (Men skjønner at det for arbeidsgiver er mer "trygt" å ansette noen med en grad :) )

Anonymkode: 7d3fe...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man vet å ha en grad viser at man klarer å tilegne seg kunnskap og omsette den. Man forstår et minimum av språk, både skriftlig og muntlig, man har forståelse for hvordan et fagfelt er bygget opp, man kjenner en del basisfunksjoner rundt å finne informasjon, validere informasjonen og trekke ut det som er nyttig, og man har vist et visst nivå av evne til kritisk tenkning. 

Anonymkode: b56d7...e1b

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle bare mangle at det skal lønne seg med en bachelorgrad. Hva skal vi ellers med høyere utdanning og skyhøye studielån, hvis hvem som helst fra "Livets Harde Skole" kan få jobben?

Å ha en bachelorgrad viser i det minste at man er en person som har gjennomføringsevne og selvdisiplin. På mitt bachelorstudie hadde vi over 50% frafall. Jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis en av de som droppet ut ble prioritert foran meg i en jobbsøkerprosess.

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor er det egentlig slik at mange (offentlige) stillinger krever en bachelor? Uten at det nødvendigvis er så viktig HVA den er i?

Jeg har det siste halve året hatt et engasjement som saksbehandler, stortrives og synes selv jeg gjør en ganske så bra jobb. Søkte på 100% stillingen også, men den fikk jeg ikke da jeg mangler bachelor mens en annen søker har det (dog mangler erfaring, mens jeg nå har over ett halvt års erfaring og ikke hadde trengt opplæring).

Ser på andre stillinger jeg kunne tenkt meg, men ser for meg at jeg uansett ikke vil være en mulig kandidat da jeg mangler papirene, mens det samtidig kan komme noen med en bachelor i hva som helst, som stiller sterkere nettopp på grunn av det.

Anonymkode: 7d3fe...06b

Må ikke, men i mange jobber kreves det nå. Om du ønsker å unngå det skriker markedet etter yrkesfagarbeidere

Anonymkode: 95781...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det stillinger der arbeidsgiver ikke forventer mer enn en bachelor, altså? Jeg ser litt etter ny jobb og har inntrykk av at det er master som er inngangsbilletten. Litt kjipt for meg som aldri fikk somlet meg til å ta den masteren. 

Anonymkode: bb9c7...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finnes det stillinger der arbeidsgiver ikke forventer mer enn en bachelor, altså? Jeg ser litt etter ny jobb og har inntrykk av at det er master som er inngangsbilletten. Litt kjipt for meg som aldri fikk somlet meg til å ta den masteren. 

Anonymkode: bb9c7...5cc

Finnes plenty med stillinger som krever bachelor 

Anonymkode: 5bd3c...9c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en bachelor på halvparten av nominert tid om du ikke bryr deg om karakterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Majer skrev (4 minutter siden):

Du kan ta en bachelor på halvparten av nominert tid om du ikke bryr deg om karakterer.

Jada, jeg kan ta en bachelor. Poenget er bare at jeg klarer jo å gjøre jobben uten denne bacheloren, så føles litt meningsløst ut å bruke tre år for å kunne få jobben. Men slik er samfunnet blitt!

Anonymkode: 7d3fe...06b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

Du kan ta en bachelor på halvparten av nominert tid om du ikke bryr deg om karakterer.

Nemlig. Slutt å anse dette som et problem, bare ta en bachelor på kveldstid. 

Anonymkode: eed4a...574

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

 

Jada, jeg kan ta en bachelor. Poenget er bare at jeg klarer jo å gjøre jobben uten denne bacheloren, så føles litt meningsløst ut å bruke tre år for å kunne få jobben. Men slik er samfunnet blitt!

Anonymkode: 7d3fe...06b

Jeg ser den😅 Jeg har studert i 8 år og kunne vel strengt tatt ha lært meg alt det teoretiske på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi man vet å ha en grad viser at man klarer å tilegne seg kunnskap og omsette den. Man forstår et minimum av språk, både skriftlig og muntlig, man har forståelse for hvordan et fagfelt er bygget opp, man kjenner en del basisfunksjoner rundt å finne informasjon, validere informasjonen og trekke ut det som er nyttig, og man har vist et visst nivå av evne til kritisk tenkning. 

Anonymkode: b56d7...e1b

Og akkurat det samme får en person med lang erfaring innenfor forskjellige bransjer også. Tok sen bachelor, og føler jeg kan det meste… Har måttet hjulpet mange av mine medstudenter. De tingene du beskriver, handler mye om rett person og ikke om hva de har på papiret. 
Vi krever bachelor kun for å skille ut søkere, men har endel ansatte uten graden. Ingen problem, og mange kan mye mer enn de som nylig har tatt bachelor. 

Anonymkode: 9ae7e...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

 

Jada, jeg kan ta en bachelor. Poenget er bare at jeg klarer jo å gjøre jobben uten denne bacheloren, så føles litt meningsløst ut å bruke tre år for å kunne få jobben. Men slik er samfunnet blitt!

Anonymkode: 7d3fe...06b

Helt enig! Men forstår samtidig at mange bedrifter setter en grense fordi de får så enormt med søknader hvis de nedgraderer kvalifikasjonene. Jeg har alltid søkt på jobber før min bachelor , selv om det står krav om bachelor, da jeg vet flere har fått jobben likevel. 

Anonymkode: 9ae7e...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (10 timer siden):

Det skulle bare mangle at det skal lønne seg med en bachelorgrad. Hva skal vi ellers med høyere utdanning og skyhøye studielån, hvis hvem som helst fra "Livets Harde Skole" kan få jobben?

Å ha en bachelorgrad viser i det minste at man er en person som har gjennomføringsevne og selvdisiplin. På mitt bachelorstudie hadde vi over 50% frafall. Jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis en av de som droppet ut ble prioritert foran meg i en jobbsøkerprosess.

Gjennomføringsevne og selvdisiplin? 😅😜 Mange uten bachelor som har disse egenskapene!?  Alle ønsker ikke en jobb hvor bachelor er kravet…. Og livets harde skole!? Er det slik du ser på folk uten bachelor? Hjelpes. Mange som har jobbet i 20+ år i arbeidslivet kan mye mer enn en med som er nyutdannet med bachelor! Trenger ikke være livets harde skole, men en naturlig oppbygging fra den tiden nesten ingen hadde disse utdannelsene og nå har de en enorm erfaring. Hjelpe meg, mange er bra «dumme» til å ha bachelor….. Ingen som får disse jobbene av å ha sittet hjemme og ikke gjort noe…

Anonymkode: 9ae7e...6c4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

 

Jada, jeg kan ta en bachelor. Poenget er bare at jeg klarer jo å gjøre jobben uten denne bacheloren, så føles litt meningsløst ut å bruke tre år for å kunne få jobben. Men slik er samfunnet blitt!

Anonymkode: 7d3fe...06b

Med den tankegangen er det helt unødvendig å utdanne b.l.a barnehagelærere. Alle KAN gjøre den jobben. 

Anonymkode: 49845...816

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bachelor? De krever jo mastergrad "overalt" nå. 

Anonymkode: ce333...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bachelor? De krever jo mastergrad "overalt" nå. 

Anonymkode: ce333...4bb

Neida, utenfor byene er det "aldri" krav om master. Oftest bare bachelor. :) 

Anonymkode: ebb0e...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 

1) Det er mange søkere, og mange av disse har høyere utdannelse 

2) Mange statlige enheter er eller har vært under kontinuerlig omorganisering. Hver gang dette skjer, så kommer det selvfølgelig med et "kvalitetsløfte" - som i praksis betyr at det stilles høyere krav til nyansatte. 

Jeg jobber i staten - og det ser egentlig ut som følgende: 

De over 50: Noen med høyere utdannelse, noen med VGS. 

30 - 50: ca. 50 / 50 blanding av dem med Master eller Bachelor 

Under 30: Nesten alle har Mastergrad. 

Og jeg merker at det er veldig mange av de unge som litt blindt ser på utdanning som det største kvalitetsstempelet. 

Anonymkode: bc733...877

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennomføringsevne og selvdisiplin? 😅😜 Mange uten bachelor som har disse egenskapene!?  Alle ønsker ikke en jobb hvor bachelor er kravet…. Og livets harde skole!? Er det slik du ser på folk uten bachelor? Hjelpes. Mange som har jobbet i 20+ år i arbeidslivet kan mye mer enn en med som er nyutdannet med bachelor! Trenger ikke være livets harde skole, men en naturlig oppbygging fra den tiden nesten ingen hadde disse utdannelsene og nå har de en enorm erfaring. Hjelpe meg, mange er bra «dumme» til å ha bachelor….. Ingen som får disse jobbene av å ha sittet hjemme og ikke gjort noe…

Anonymkode: 9ae7e...6c4

🙄 I rest my case...

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...