Gå til innhold

Ny på dette, trenger litt råd 😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg er 32 år gammel og ønsker barn med kjæresten min. Jeg har en sønn på 5 år fra før med en annen mann. Det fikk vi til helt naturlig. 
Kjæresten min derimot har fertilitetsproblemer og han har en datter som kom til med ivf. 
 

Det er veldig sårt for han det at han sliter og han ønsker å få barn sammen med meg. 
Han sa de måtte hente ut sæd og det ikke sikkert det er noe nå siden det er så mange år siden sist. 
 

Har noen erfaring med dette? Hans eks var 10 år eldre enn han og i 40 årene. Jeg er relativt ung i forhold, så håper det går fint. Gynekologen min sa jeg hadde masse egg fortsatt sist jeg var der. 

Hadde ukomplisert svangerskap og alt var fint med babyen jeg fikk, men blir selvsagt litt skeptisk til om jeg takler alt stresset med ivf. 
Hvordan er prosessen ? Jeg er helt ny på dette her. 

Anonymkode: 82087...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal absolutt folk som ikke kan få barn fra naturens side, gjøre så jævlig mye for å få det?
Jeg prøver ikke å være kjip her, men virkelig - hvorfor? Kanskje det er noe med genene hans eller sæden hans som ikke bør føres videre?

Jeg vet alle sier "adoptér, da!" som om det er enkelt - det er det ikke. Det krever veldig mye av et par å skulle få lov til å adoptere... Men det er likevel edlere å bruke ressursene sine på å hjelpe barn som allerede finnes, enn å kaste hundretusenvis på IVF. Tenk på det. 

Anonymkode: 4a1fb...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør vel få utført en ny sædanalyse? :) 

Anonymkode: a17d6...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal absolutt folk som ikke kan få barn fra naturens side, gjøre så jævlig mye for å få det?
Jeg prøver ikke å være kjip her, men virkelig - hvorfor? Kanskje det er noe med genene hans eller sæden hans som ikke bør føres videre?

Jeg vet alle sier "adoptér, da!" som om det er enkelt - det er det ikke. Det krever veldig mye av et par å skulle få lov til å adoptere... Men det er likevel edlere å bruke ressursene sine på å hjelpe barn som allerede finnes, enn å kaste hundretusenvis på IVF. Tenk på det. 

Anonymkode: 4a1fb...78d

De har vel lyst på barn da vel? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5c418...846

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal absolutt folk som ikke kan få barn fra naturens side, gjøre så jævlig mye for å få det?
Jeg prøver ikke å være kjip her, men virkelig - hvorfor? Kanskje det er noe med genene hans eller sæden hans som ikke bør føres videre?

Jeg vet alle sier "adoptér, da!" som om det er enkelt - det er det ikke. Det krever veldig mye av et par å skulle få lov til å adoptere... Men det er likevel edlere å bruke ressursene sine på å hjelpe barn som allerede finnes, enn å kaste hundretusenvis på IVF. Tenk på det. 

Anonymkode: 4a1fb...78d

Det har ingenting med genene hans å gjøre. Han hadde en traume på testiklene for flere år tilbake.
 

Også da? Om vi ønsker oss barn så skal vi da få hjelp om man ikke får gjort det naturlig. 
 

Nå spurte jeg om råd, ikke dømming fra idioter. 
 

ts

Anonymkode: 82087...dc3

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han bør vel få utført en ny sædanalyse? :) 

Anonymkode: a17d6...2fd

Må han gjøre det på fertilitetsklinikken ? 
 

ts

Anonymkode: 82087...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal absolutt folk som ikke kan få barn fra naturens side, gjøre så jævlig mye for å få det?
Jeg prøver ikke å være kjip her, men virkelig - hvorfor? Kanskje det er noe med genene hans eller sæden hans som ikke bør føres videre?

Jeg vet alle sier "adoptér, da!" som om det er enkelt - det er det ikke. Det krever veldig mye av et par å skulle få lov til å adoptere... Men det er likevel edlere å bruke ressursene sine på å hjelpe barn som allerede finnes, enn å kaste hundretusenvis på IVF. Tenk på det. 

Anonymkode: 4a1fb...78d

Hva gjør du i en tråd for ufrivillig barnløse når du har den holdningen?

Anonymkode: acc66...b34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør du i en tråd for ufrivillig barnløse når du har den holdningen?

Anonymkode: acc66...b34

Spre kvalme for de ikke har noe bedre å ta seg til tydeligvis.

Anonymkode: 5c418...846

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skal absolutt folk som ikke kan få barn fra naturens side, gjøre så jævlig mye for å få det?
Jeg prøver ikke å være kjip her, men virkelig - hvorfor? Kanskje det er noe med genene hans eller sæden hans som ikke bør føres videre?

Jeg vet alle sier "adoptér, da!" som om det er enkelt - det er det ikke. Det krever veldig mye av et par å skulle få lov til å adoptere... Men det er likevel edlere å bruke ressursene sine på å hjelpe barn som allerede finnes, enn å kaste hundretusenvis på IVF. Tenk på det. 

Anonymkode: 4a1fb...78d

Det er tydelig du har hatt en dårlig barndom. Betyr ikke alle andre trenger og få det av den grunn. Det er en helt naturlig del av menneskets natur og ville ønske barn. 

Anonymkode: 22c3a...cb6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal absolutt folk som ikke kan få barn fra naturens side, gjøre så jævlig mye for å få det?
Jeg prøver ikke å være kjip her, men virkelig - hvorfor? Kanskje det er noe med genene hans eller sæden hans som ikke bør føres videre?

Jeg vet alle sier "adoptér, da!" som om det er enkelt - det er det ikke. Det krever veldig mye av et par å skulle få lov til å adoptere... Men det er likevel edlere å bruke ressursene sine på å hjelpe barn som allerede finnes, enn å kaste hundretusenvis på IVF. Tenk på det. 

Anonymkode: 4a1fb...78d

??? Fordi vi har lyst på våre egne barn? Dra en annen plass og spre gleden din

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første skritt tenker jeg er at dere får en skikkelig sædanalyse av han. Fins mange private klinikker som har god peiling på dette og kan fortelle dere om hvor evt dårlig sæden hans er. Ta det derfra. Det er umulig å vite nå hvordan sæden hans er i forhold til før. Den kan være likedan, verre eller bedre. Dere bør også gå til skikkelig vitamin tilskudd for han. Dette er lurt uansett om dere kan få det til selv eller trenger ivf, da det kan øke sjansene for å hente ut brukbar sæd ved ivf også. Fertilaid for men (fins to varianter , og de anbefales å brukes sammen) inneholder bra mengder vitaminer, mineraler og urter. Vi bruker alltid lang tid på å bli gravide selv pga mannen min har nedsatt kvalitet. Vi har blitt gravide selv og jeg tror mye avhenger av disse vitaminene. I tillegg bør han ikke røyke, ikke snuse, drikke lite/sjeldent og ikke være overvektig. Dette hjelper på sæden. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid noen idioter i kommentarfeltet. Masse lykke til ❤️ Har ingen råd å gi men skal krysse fingrene for dere 

Anonymkode: e290d...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alltid noen idioter i kommentarfeltet. Masse lykke til ❤️ Har ingen råd å gi men skal krysse fingrene for dere 

Anonymkode: e290d...2fb

Takk for det ❤️ 
 

Helt for at folk skal få ha egne meninger, men det er tid og sted for å uttrykke disse meningene. Man kan velge å ikke si noe også. 
Jeg holder mine for meg selv og lar folk ta egne valg 😊 

Den personen var kun ute etter å trykke ned mennesker med sine fordommer. Jeg lar det blåse forbi 😊 

ts

Anonymkode: 82087...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (19 timer siden):

Første skritt tenker jeg er at dere får en skikkelig sædanalyse av han. Fins mange private klinikker som har god peiling på dette og kan fortelle dere om hvor evt dårlig sæden hans er. Ta det derfra. Det er umulig å vite nå hvordan sæden hans er i forhold til før. Den kan være likedan, verre eller bedre. Dere bør også gå til skikkelig vitamin tilskudd for han. Dette er lurt uansett om dere kan få det til selv eller trenger ivf, da det kan øke sjansene for å hente ut brukbar sæd ved ivf også. Fertilaid for men (fins to varianter , og de anbefales å brukes sammen) inneholder bra mengder vitaminer, mineraler og urter. Vi bruker alltid lang tid på å bli gravide selv pga mannen min har nedsatt kvalitet. Vi har blitt gravide selv og jeg tror mye avhenger av disse vitaminene. I tillegg bør han ikke røyke, ikke snuse, drikke lite/sjeldent og ikke være overvektig. Dette hjelper på sæden. Lykke til :) 

Okei 👍 

Det skal vi absolutt gjøre. Tenkte å ta kontakt med en fertilitetsklinikk i Trondheim. Vi bor litt landlig til, men Trondheim blir nærmest for oss 😊

ts

Anonymkode: 82087...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei 👍 

Det skal vi absolutt gjøre. Tenkte å ta kontakt med en fertilitetsklinikk i Trondheim. Vi bor litt landlig til, men Trondheim blir nærmest for oss 😊

ts

Anonymkode: 82087...dc3

Anbefaler spiren! Raskt og godt ivaretatt. God informasjon og hyggelige ansatte :)

Anonymkode: 3f407...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 14.26):

De har vel lyst på barn da vel? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5c418...846

De har hvert sitt barn, hvorfor i alle dager må de lage et til? En uting at mennesker ikke klarer å holde seg til å få barn med en partner. 

Anonymkode: 4263c...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Okei 👍 

Det skal vi absolutt gjøre. Tenkte å ta kontakt med en fertilitetsklinikk i Trondheim. Vi bor litt landlig til, men Trondheim blir nærmest for oss 😊

ts

Anonymkode: 82087...dc3

Vi har selv vært på spiren i Trondheim, veldig fornøyd. De skrev også ut letrozol og lutinus «i tilfelle» 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De har hvert sitt barn, hvorfor i alle dager må de lage et til? En uting at mennesker ikke klarer å holde seg til å få barn med en partner. 

Anonymkode: 4263c...119

? Går det bra med deg? Så trist det må være å føle et sånt sinne , og sånn interesse over fremmede menneskers valg , på nett?  Vil anbefale å feks gå en tur, i naturen, eller feks meditasjon eller yoga, finnes mange videoer på YouTube. Nettroll er ikke koselig, ikke minst vil det være slitsomt for de rundt deg å ha det sånn, også deg selv. Håper ting løser seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mor tidligere har hatt ukomplisert naturlig graviditet og har masse egg, må man da ha IVF ? Kan man ikke bare få donorsperm hvis far har lav/manglende sædkvalitet ? 

Anonymkode: e48ee...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når mor tidligere har hatt ukomplisert naturlig graviditet og har masse egg, må man da ha IVF ? Kan man ikke bare få donorsperm hvis far har lav/manglende sædkvalitet ? 

Anonymkode: e48ee...c33

Mange ønsker ikke donorsperm hvis det finnes sperm som kan brukes hos mannen. Og uansett, selv med donorsperm må man jo også bruke ivf, Eller inseminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...