Gå til innhold

Begynne med munnbind igjen?


marita31

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (3 timer siden):

Vi har begynt på jobb igjen

Og hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (4 timer siden):

Nei, munnbind orker jeg ikke med mindre man absolutt må. Det er kvelende, og måten munnbindene sitter på gjør at det blir en glipe under øynene, som gjør at det "damper" opp pust/dugg på brillene mine så jeg knapt ser noe. Hva skal jeg i butikken å gjøre om jeg ikke kan se noe?

Da har du feil type. Om det sitter så dårlig at brillene dugger så er du ikke beskyttet uansett. Anbefaler 3M aura. Den er lett å puste i og sitter perfekt på nesen. Ingen brilledugging. Litt dyr så du kan legge den i «karantene» i en brødpose og rebruke etter 7 dager. Svært usansynlig å bli smittet hvis man bruker den 😊

 

https://pvubergen.no/3m-9330-aura-støvmaske-ffp3-uten-ventil.html

Endret av Sermina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (6 minutter siden):

Da har du feil type. Om det sitter så dårlig at brillene dugger så er du ikke beskyttet uansett. Anbefaler 3M aura. Den er lett å puste i og sitter perfekt på nesen. Ingen brilledugging. Litt dyr så du kan legge den i «karantene» i en brødpose og rebruke etter 7 dager. Svært usansynlig å bli smittet hvis man bruker den 😊

 

https://pvubergen.no/3m-9330-aura-støvmaske-ffp3-uten-ventil.html

Ja da, jeg vet at jeg ikke er beskyttet av den vanlige typen munnbind, det er det ingen som er.

Det er altfor store gliper overalt rundt munnbindene. Luft og virus (og bakterier) som svever i luften kommer til overalt uansett. Det eneste det beskytter mot, er de største dråpene med dråpesmitte om man hoster eller nyser bak munnbindet. Bindet fanger opp det verste. Men ikke alt det som tyter ut på sidene, langs nesen og i glipene under øynene. De bindene er jo ikke tette i det hele tatt, så hvorfor de ble påbudt og anbefalt overalt kan man jo lure på. Men jeg fulgte bare anbefalingene da vi hadde dem, som de fleste andre gjorde.

Til tross for munnbindbruk overalt der det ble anbefalt, så ble vi ble smittet av covid i februar, jeg og sønnen. Antageligvis ble han smittet på jobb eller på t-bane/buss (på reiseveien til og fra jobb). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner med munnbind igjen hvis det kommer anbefaling om det. Ellers prøver jeg å unngå folkemengder, men har alltid munnbind i vesken hvis jeg synes det virker fornuftig å ha det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Million said:

Ja da, jeg vet at jeg ikke er beskyttet av den vanlige typen munnbind, det er det ingen som er.

Det er altfor store gliper overalt rundt munnbindene. Luft og virus (og bakterier) som svever i luften kommer til overalt uansett. Det eneste det beskytter mot, er de største dråpene med dråpesmitte om man hoster eller nyser bak munnbindet. Bindet fanger opp det verste. Men ikke alt det som tyter ut på sidene, langs nesen og i glipene under øynene. De bindene er jo ikke tette i det hele tatt, så hvorfor de ble påbudt og anbefalt overalt kan man jo lure på. Men jeg fulgte bare anbefalingene da vi hadde dem, som de fleste andre gjorde.

Til tross for munnbindbruk overalt der det ble anbefalt, så ble vi ble smittet av covid i februar, jeg og sønnen. Antageligvis ble han smittet på jobb eller på t-bane/buss (på reiseveien til og fra jobb). 

Munnbindpåbud fungerer ikke. Høsten 2021 var det strengt håndhevede munnbindpåbud i både Tyskland og Østerrike. De hadde likevel enorme smittebølger. Så vil noen påstå at munnbindpåbudet gjorde smittebølgen mindre. Dette er bare tull. I beste fall hadde munnbindpåbudet en liten effekt som førte til at toppen av bølgen ble litt lavere, men til gjengeld ble bølgen lengre og smittet totalt sett like mange. Hvis ikke et tiltak (eller flere tiltak samlet) får R under 1, så er det meningsløst. Det eneste det fører til er mye lengre smittebølger.

Endret av matsats
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (1 time siden):

Munnbindpåbud fungerer ikke. Høsten 2021 var det strengt håndhevede munnbindpåbud i både Tyskland og Østerrike. De hadde likevel enorme smittebølger. Så vil noen påstå at munnbindpåbudet gjorde smittebølgen mindre. Dette er bare tull. I beste fall hadde munnbindpåbudet en liten effekt som førte til at toppen av bølgen ble litt lavere, men til gjengeld ble bølgen like lang og smitte like mange. Hvis ikke et tiltak (eller flere tiltak samlet) får R under 1, så er det meningsløst. Det eneste det fører til er mye lengre smittebølger.

Munnbindpåbudet og koronarestriksjonene for øvrig burde aldri vært opphevet. Smitten er nå så omfattende at det straks må innføres døgnkontinuerlig portforbud, Munnbind bør påbys også innendørs i hjemmene, evt kan krav om dobbelt munnbind vurderes. Reglene må håndheves strengt av politi og forsvar. Det er allerede stor pågang av syke på sykehusene, og vi ser stadig dødsfall som følge av sykdommen. Dette kan vi ikke akseptere. Nullvisjon er det eneste forsvarlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (2 minutter siden):

Munnbindpåbudet og koronarestriksjonene for øvrig burde aldri vært opphevet. Smitten er nå så omfattende at det straks må innføres døgnkontinuerlig portforbud, Munnbind bør påbys også innendørs i hjemmene, evt kan krav om dobbelt munnbind vurderes. Reglene må håndheves strengt av politi og forsvar. Det er allerede stor pågang av syke på sykehusene, og vi ser stadig dødsfall som følge av sykdommen. Dette kan vi ikke akseptere. Nullvisjon er det eneste forsvarlige.

Ja, hvis du vil at folk skal dø av alle andre ting enn korona er det veien å gå, kreft som ikke blir oppdaget, rusmisbrukere som mister tilbudet sitt, eldre som mister nettverket sitt og dør alene etc etc etc. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Ja, hvis du vil at folk skal dø av alle andre ting enn korona er det veien å gå, kreft som ikke blir oppdaget, rusmisbrukere som mister tilbudet sitt, eldre som mister nettverket sitt og dør alene etc etc etc. 

Man kan ikke akseptere at tiltakene medfører øket forekomst eller dårligere prognose for andre sykdommer. Undersøkelser og pleie som i dag gis på sykehusene, bør derfor ytes i hjemmene, og helsehjelperne må alltid bruke smittevernutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (26 minutter siden):

Man kan ikke akseptere at tiltakene medfører øket forekomst eller dårligere prognose for andre sykdommer. Undersøkelser og pleie som i dag gis på sykehusene, bør derfor ytes i hjemmene, og helsehjelperne må alltid bruke smittevernutstyr.

Det er totalt urealistisk personellmessig og materielt. Hvor finner du ekstra helsearbeidere til å ta slike oppgaver når hjemmesykepleien har sine lister og sykepleiere på sykehus er opptatt med sitt? Og hvilken behandling som skjer på sykehus mener du kanskje i hjemmet? Bortsett fra enkel intravenøs antibiotika er det vel svært lite 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (18 timer siden):

Nei, munnbind orker jeg ikke med mindre man absolutt må. Det er kvelende, og måten munnbindene sitter på gjør at det blir en glipe under øynene, som gjør at det "damper" opp pust/dugg på brillene mine så jeg knapt ser noe. Hva skal jeg i butikken å gjøre om jeg ikke kan se noe?

Mannen måtte bruke det under fødselen min, stakkars blinde mann som måtte tørke dugg hele tiden 😅 (ja jeg vet det ikke var så stakkars han i motsetning til meg som fødte sånn sett, men har man et snev av empati, skjønner man jo det der ikke er så greit!) Vi hadde jo testet negativt og holdt oss unna folk ukene før termin, men samma det 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å bruke munnbind frivillig igjen, for noe herk! Blir det påbud, følger jeg selvsagt opp. De er vel stort sett bare folk som er veldig redde for å bli smittet som bruker munnbind nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (4 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å bruke munnbind frivillig igjen, for noe herk! Blir det påbud, følger jeg selvsagt opp. De er vel stort sett bare folk som er veldig redde for å bli smittet som bruker munnbind nå.

Eller folk som er forkjølet eller har andre luftveissykdommer, dette for å vise hensyn til andre. Det er slik det bla har vært brukt i Asia i mange år, folk som er syke bruker det, og det er slik det fungerer best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (10 minutter siden):

Eller folk som er forkjølet eller har andre luftveissykdommer, dette for å vise hensyn til andre. Det er slik det bla har vært brukt i Asia i mange år, folk som er syke bruker det, og det er slik det fungerer best.

Er en syk så holder en seg hjemme. Er ikke så mange dagene en er i den smittsomme fasen uansett. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Momma said:

Jeg kommer aldri til å bruke munnbind frivillig igjen, for noe herk! Blir det påbud, følger jeg selvsagt opp. De er vel stort sett bare folk som er veldig redde for å bli smittet som bruker munnbind nå.

Hvorfor bruke munnbind ved påbud? Tidligere påbud har inkludert betingelsen "dersom det ikke er mulig å holde 1m avstand ut over kortvarige passeringer". Det betyr i realiteten at man ikke trenger å bruke munnbind selv ved påbud, ettersom man kan tilnærmet alltid argumentere for at unntaket gjelder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (9 minutter siden):

Hvorfor bruke munnbind ved påbud? Tidligere påbud har inkludert betingelsen "dersom det ikke er mulig å holde 1m avstand ut over kortvarige passeringer". Det betyr i realiteten at man ikke trenger å bruke munnbind selv ved påbud, ettersom man kan tilnærmet alltid argumentere for at unntaket gjelder.

Det har du rett i, og jeg tenkte vel ikke så nøye over det under "påbudsperioden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Momma said:

Det har du rett i, og jeg tenkte vel ikke så nøye over det under "påbudsperioden".

Jeg har ikke brukt munnbind siden våren 2021 og jeg bor i Oslo-området. Da ble jeg lei. Har ikke fått så mye som en kommentar på det engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...