Gå til innhold

Overvekt på SAS


Gjest Turir

Anbefalte innlegg

Men som en nevnte her du kan faktisk sende som Norgespakke. Det du da gjør er å sende det som postrestante til den byen du skal til. Så når du kommer dit så henvender du deg til byens hovedpostkontor og for pakken utlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ubegrenset, men ganske mye ja. Til USA, Canada og Mexico (og muligens noen flere) er det noe som heter Piece Concept (i motsetning til Weight Concept). Du kan da ha med deg maksimum to kolli (piece), og disse kan veie maksimum 32 kilo hver, 64 kilo tilsammen. Det burde jo holde en stund!

var noe sånt jeg tenkte på

har også lest at du kan ha et viss antall koli (2 trur jeg) og de må ikke overstride en viss str (altså f.eks 2x1 m eller no).. og da var de ikke så nøye med vekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Australia i 4 år og reiste frem og tilbake ganske mange ganger i løpet av den tiden, har aldri opplevd å betale for overvekt.

Jeg har satset på å pakke de tyngste tingene (bøker, laptop etc) i håndbaggasjen, men kofferten har sjelden vært under 25 kilo og jeg aldri opplevd å måtte betale.

Første gangen jeg reiste nedover hadde jeg 18 kilo håndbaggasje og 26 kilo i kofferten. :rodme: Det gikk bare godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å bli kjent med de som jobber der. Jeg kjenner tre stk i kassa hos SAS på Gardemoen og to i det andre selskapet (Serviceair?). Passer alltid på å havne hos en av de, ikkno problem. Sendte 60 kg overvekt en gang. Hehe. EN gang var ingen av dem på jobb, og jeg sa til hun i kassa at jeg kjente den og den som jobber der. Da slapp jeg å betale! Mye vennetjenester, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffprisene gjør faktisk at det koster flyselskapene MYE penger å sende ekstra bagasje, mer enn de fleste tror. Og man driver da business, ikke veldedighet. Det som stod skrevet over her om at man får ta med mer når man er lenge borte, eller dersom du bare skal ha så mye bagasje ene veien, er bare tull. Det er flyselskaoet revnende likegyldig hvor lenge du blir borte, men du kan jo likevel være heldig og møte på en i innsjekkingsskranken som faller for begrunnelsene dine.

Poenget her er altså at jeg synes det bør være en selvfølge at man holder seg innenfor bagasjekvoten til den billettypen man har kjøpt, og gjør man ikke det bør man i alle fall forvente å måtte betale, og gjøre det med et smil, for det ligger gode grunner bak denne policyen!

Jeg er uenig. Jeg er 26 og veier under 50 kilo, hvorfor sees ikke det ann? Jeg mener andre mennesker veier jo opp til 100kg, og hvis de har med seg 20 kilo ekstra i overvekt kan jeg skjønne argumentet om drivstoffprisene. Ellers dynes jeg det er dumt. Jeg har opplevd at de har krevd betaling for overvekt med SAS på Gardermoen. Mannen var serdeles bestemt, jeg gadd ikke å begynne å krangle sa bare "javel, da vil jeg pakke om". Hadde heldigvis med meg mamma og hun hadde en ekstra bag i bilen. Jeg slag det tunge oppi der og tok det som håndbagassje.

Jeg har studert i Frankrike i år og opplevd at SAS har blitt mye strengere på overket. Hos British Airways er mye lettere å slippe unna, da de har grense på 23kg, mens SAS har 20. Uansett, dette er min måte å gjøre det på (har aldri måtte betale overvekt) :

Du trenger en sjekkinn koffert, den kan være ca 10kg overvektig (hvis du tør) og en til to "flyvertinne kofferter" (helst bare en, men hvis du må ha to så må du det..) Pakk alt det tunge i flyvertinne koffertene. De skal være håndbaggasje.

Du må ha med deg en venn/venninne på flyplassen. Når du stiller deg i sjekkinn køen med den store kofferten din (og en bitteliten håndveske med pass/billetter i), "gjemmer" de seg med flyvertinne koffertene et annet sted. Hvis sjekkinn personal sier du har for mye lyver du og sier "jammen jeg har ikke noe håndbaggasje". Da pleier det å gå. Så går du å finner din venn/venninne og går igjennom security. Hvis du skal ha mange mellomlandinger lønner det seg å spørre ved gaten (kom da i god tid før boarding, gjerne etter at gaten akkurat har åpna) og spør noen om dekan sjekke inn flyvertinne kofferten(e) dine. Ved gaten tar de seg ikke betalt for overvekt. Alternativet er at hvis du vet at flyet er fullooka/overbooka at du boarder sist, slik at det ikke er plass til håndbaggasjen din i kabinen og de MÅ sjekke den inn for deg. Da setter de baggasje tag på håndbaggasjen og den kommer på koffertbånded på bestemmelsesstedet som vanlig. Pass på at du f.eks ikke sjekker inn laptop etc (hvis du ikke ønsker dette da). Og en annen ting - det er ofte samme person som sjekker inn/åpner gaten. Men det pleier å være flere enn en så det er bare å spørre han/hun du ikke har snakka med før.

Lykke til! Si fra hvordan det gikk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bra tips i innlegget over her.

Min erfaring er at det er sååå tilfeldig hvem du møter og om flyet er fullt om det er mange som har med mye bagasje osv. Du kan sende ting med flyfrakt, det er billigere enn overvekt, men det betyr at du må en ekstra tur til flyplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stort sett alltid overvekt, og flyr stort sett alltid med SAS (og flyene er nesten alltid fulle fordi jeg velger de mest populære reisetidene). Har aldri måttet betale for overvekten, og kun én gang har overvekten blitt kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme som over

Jeg sjekka priser på cargo / flyfrakt før jeg skulle flytte hjem fra Frankrike, og oppdaga at det var billigere å sende de med et "flyttefirma", eller firma som spesialiserer seg på å flytte for studenter. Da henta de kassene på døra i Frankrike og leverte dem på døra i Norge, og alikevel ble det billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Si fra hvordan det gikk da.

Det gikk ikke så veldig bra... Turte ikke å bruke noen av de sleipe triksene (er vel litt for "ordentlig" av meg). Gikk i kassen, og hadde 36 kg som skulle sendes, samt ca. 10 i håndbagasje. Jeg måtte betale for halvparten av overvekten de 36, altså for 8 kg, slapp heldigvis håndbagasjen. Måtte egentlig betale for 14 kg, men jeg tror han må ha sett hvor fortvilet jeg ble, og lot det være med 8. Tror jeg var heldig, for snakka med noen ved siden av meg på flyet, og de måtte betale for hver eneste kg...

jaja

Men takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig. Jeg er 26 og veier under 50 kilo, hvorfor sees ikke det ann? Jeg mener andre mennesker veier jo opp til 100kg, og hvis de har med seg 20 kilo ekstra i overvekt kan jeg skjønne argumentet om drivstoffprisene. Ellers dynes jeg det er dumt.

Jamen herregud da, de kan jo ikke be folk gå på vekta når de skal sjekke inn heller... :roll: Ellers kan jeg jo se prinsippet ditt, men ærlig talt, snakk om gapestokk! Får vel heller si at 1 menneske = 1 kolli. Bagasjen derimot, går på kilo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus
Jamen herregud da, de kan jo ikke be folk gå på vekta når de skal sjekke inn heller... :roll: Ellers kan jeg jo se prinsippet ditt, men ærlig talt, snakk om gapestokk! Får vel heller si at 1 menneske = 1 kolli. Bagasjen derimot, går på kilo ;)

Tenk hvis vi måtte begynne å betale overvekt på oss selv også, hvis vi veide over et bestemt antall kg :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så syns jeg det er nokså irriterende at de ansatte ikke er konsekvente. Skal det gå på trynefaktor når det gjelder hvor mye overvekt some er tillatt?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nettopp i london med norwegian. på returen hadde jeg over 20 kg i koffert, og 10 kg i håndbagasje. måtte flytte to kg over til koffert. mor hadde 11 kg håndbagasje og 25 kg i koffert. hun måtte flytte over også. de sa ingenting på koffert-vekten, den var helt grei. det var nøyere med håndbagasjen. hun fikk en "heavy" lapp på bare. da hun skulle videre innenlands med sas, sa de heller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Snart medlem*

Erfaringsmessig er det enkelt å komme seg unna overvektsbetalingen. Som regel får du kun en håndskrevet lapp av de i innsjekkingen, og må selv gå over til kassen og betale for den angitte overvekten. Så man kan jo bare være uærlig.

Jeg har hatt betydelig overvekt 2 ganger, og fikk begge ganger beskjed om å betale overvekten i en annen kasse. Den ene gangen var jeg ærlig, den andre gangen hadde jeg ikke tid til å stå i enda en kø før flyet gikk. Men jeg fikk ikke ettersendt noen regning likevel.

Ellers kan du jo bare finne på noe å klage over i ettertid, og be flyselskapet om at du må slippe å betale overvekt som plaster på såret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...