Gå til innhold

Overvekt på SAS


Gjest Turir

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ut og reise med SAS, og har baggasjekvote på 20 kg + 8 kg håndbagasje. Jeg må av ulike grunner ha med med en god del mer enn det. Noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre for å slippe å betale, evt betale minst mulig?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sende i posten - norgespakke opp til 10 kg koster vel ca 100 kr - mye billigere enn å betale overvekt på flyet...

Jeg skal utenlands, så da hjelper dessverre ikke det så mye... Vil også helst ha med meg alt av praktiske årsaker, har ikke egentlig noen adresse å sende det til dit jeg skal heller.

Tenkte egentlig med på om noen visste hvordan man kunne "slippe unna" å betale. :rodme: Altså lure ting å unnskylde seg med, noen kasser / folk som er bedre å gå i enn andre osv... Takk for tips, selv om jeg egentlig føler meg litt sleip nå. Har bare ikke råd til å betale noe særlig overvekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har strammet inn helt ekstremt på bestemmelsene, så det beste er å bite tennene sammen og betale. Hos KLM måtte jeg betale 100kr/kilo overvekt. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fyll opp håndbagasjen! Har aldri opplevd at den blir veid:)

utrolig hvor mye man får plass til i de koffertene man kan ta m på flyet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyll opp håndbagasjen! Har aldri opplevd at den blir veid:)

utrolig hvor mye man får plass til i de koffertene man kan ta m på flyet!

Signerer denne. Jeg har heller aldri opplevd at håndbagasjen blir veid - så nå har jeg gjort det til vane at alle tunge ting (toalettsaker f.eks. kan fort veie en god del..) går i håndbagasjen.

Ellers så tror jeg nok ikke det er så lett å snakke seg unna tillegget - kan ikke forestille meg hva slagt unnskyldning som skulle funke. Enten så er du heldig å treffer på en i skranken som ikke er så nøye på det og bare vinker det videre - eller så møter du på en regelrytter som skal ha deg til å betale uansett hva du sier. Det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen på veldig tung håndbagasje, jeg har fått håndbagasjen veid, både innen- og utenlands. Riktignok tror jeg ikke det har skjedd når jeg har reist med SAS, men likevel. På den andre siden har jeg heller aldri opplevd å måtte betale for overvekt, selv om jeg utvilsomt har hatt vel tunge kofferter noen ganger (men aldri veldig mye for tunge, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

Vi var 30 stykker som dro utenlands tidlig i september med SAS. Vi skulle være (og er) borte i til sammen et år, så 20 kg er ikke så veldig mye. Men uansett da, til poenget. En av jentene hadde med seg 55 kg, det vil si 35 kg overvekt. Hun slapp unna med å betale 400 kr. Hun var kanskje heldig, men det gir deg kanskje en liten idè om at de ikke alltid er like strenge? Ellers er det nok en del kroner for hver kilo overvekt.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt om du må betale eller om personen på innsjekk ser litt mellom fingerene. Du kan ha flaks eller ekstremt uflaks.

Kanskje best å sjekke opp dette på forhånd så du ikke får deg noen overraskelser. Kontakt SAS og hør med dem hva som lønner seg. Kanskje det lureste er å sende noe av det som frakt. Det kan være at det blir billigere ennå betale overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyll opp håndbagasjen! Har aldri opplevd at den blir veid:)

utrolig hvor mye man får plass til i de koffertene man kan ta m på flyet!

I såfall pass på størrelsen på håndbaggagen. Jeg har opplevd å få håndbagaggen veid i Frankrike, fordi den "så stor ut", selv om det var en sånn trillekoffert som akkurat går innenfor de tillatte målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også litt an på hvor fullt flyet er, for de "fueler" i forhold til total vekt. Jeg har heller aldri opplevd at de veier håndbagasjen, sålenge den ikke er av det helt enorme slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av at de er strengere på utenlandsfly enn innenlands. Tror ikke jeg noensinne har betalt for overlast på innenlandsfly, og jeg får ofte merket HEAVY.

Å fylle opp håndbagasjen er lurt, men også der er de strengere på utenlandsfly. Særlig på størrelse.. Prisene på overvekt er nokså ublu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du trenger kurs i hvordan lure med seg mest mulig ekstra bagasje på sleipest (og billigst) måte, er det bare å ta seg en tur ut til Gardermoen hver onsdag og lørdag ettermiddag. Da går nemlig flightene med PIA (Pakistan International Airways) til Islamabad. Der kan du lære mye rart, er et syn (og hørsel) i seg selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal du ha med all bagasjen på returen også? De pleier nemlig ofte å være greie på utreisen, men si i fra om at du nok blir "tatt" på returen. Det er jo greit hvis man kun skal ha med bagasjen en vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mariell_*

Dette med maks bagasjevekt er jo meget godt begrunnet da. Særlig med dagens tildels svært billige flybilletter er det jo klart man må ha en grense på bagasjevekten, eventuelt ta ekstra betalt om man vil ha med mer enn kvoten.

Drivstoffprisene gjør faktisk at det koster flyselskapene MYE penger å sende ekstra bagasje, mer enn de fleste tror. Og man driver da business, ikke veldedighet. Det som stod skrevet over her om at man får ta med mer når man er lenge borte, eller dersom du bare skal ha så mye bagasje ene veien, er bare tull. Det er flyselskaoet revnende likegyldig hvor lenge du blir borte, men du kan jo likevel være heldig og møte på en i innsjekkingsskranken som faller for begrunnelsene dine.

Sistnevnte er egentlig svært irriterende. Det at ikke alle er like flinke til å ta betalt for overvekten (det ER kjipt å fortelle passasjerene at de må betale ekstra)skjemmer bort passasjerene til å tro at de kan få med akkurat det de måtte ønske, og at de mer eller mindre har krav på dette, "for det har jeg jo alltid fått før"... Dette skaper problemer for de som sitter i skranken når disse personene kommer neste gang, og det skaper problemer for flyselskapet, som taper penger.

En av fordelene ved å kjøpe dyrere billetter (høyere klasse) er økt bagasjekvote. Når disse betaler åtte ganger med enn deg for billetten, og dermed gjør at DU kan få en så rimelig billett, er det da ikke bare rett og rimelig at de kan få med mer bagasje enn deg uten å måtte betale ekstra for det? Hvorfor skal de måtte betale ekstra dersom du får det samme GRATIS med en billigere billett?

Tror veldig mange ikke tenker over disse sammenhengene, og da særlig ikke de som reiser på billigste billettype. Man ser på det som greit at Ryanair tar ekstra betalt, men ikke dersom de "vanlige" ruteselskapene gjør det. Det mange glemmer er jo at ruteselskapenes billigste billetter i dag ofte tilsvarer prisene du får hos billigselskapene, og er i en del tilfeller enda billigere. Likevel forventer man service (og dermed bagasjekvote) som om man hadde en dyr førsteklassebillett, bare fordi det er et "vanlig" selskap.

Poenget her er altså at jeg synes det bør være en selvfølge at man holder seg innenfor bagasjekvoten til den billettypen man har kjøpt, og gjør man ikke det bør man i alle fall forvente å måtte betale, og gjøre det med et smil, for det ligger gode grunner bak denne policyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært enig med gjesten ovenfor.

Men er det ikke slik at til blant annet USA er det ubegrenet med kilo.

men ikke over et viss str på bagasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært enig med gjesten ovenfor.

Men er det ikke slik at til blant annet USA er det ubegrenet med kilo.

men ikke over et viss str på bagasjen?

Ikke ubegrenset, men ganske mye ja. Til USA, Canada og Mexico (og muligens noen flere) er det noe som heter Piece Concept (i motsetning til Weight Concept). Du kan da ha med deg maksimum to kolli (piece), og disse kan veie maksimum 32 kilo hver, 64 kilo tilsammen. Det burde jo holde en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...