Gå til innhold

Min kamp mot kiloene


Frosh

Anbefalte innlegg

Nå skal det skrives dagbok for første gang!

Min vekthistorie:

- alltid hatt komplekser for å ha vært lang og kraftig, utviklet spiseforstyrrelse som ungdom. Den ble heldigvis erstattet med trening i senere tid.

- møtte mannen som 19-åring. Vi hadde et kosthold som ikke var helt bra, og vi gikk begge opp i vekt. To år senere fødte jeg mitt første barn. I det svangerskapet gikk jeg opp minst 20 kg, jeg aner ikke. Ble gravid to år senere, og hadde på slutten av svangerskapet gått opp til ca 90 kg. Med en høyde på 168 cm er dette altfor mye for meg, men jeg så det ikke selv. Jeg har tenkt jeg var sunn og sprek, siden jeg har jogget og trent sporadisk siden ungdomsårene.

- tok ordentlig tak sommeren 2020. Da så jeg et bilde av meg selv, og innså at jeg var blitt litt tjukk. Jeg telte kalorier, gikk ned 20 kg det første året. Så stoppet det. Det siste året har jeg veid mellom 70 og 74, men ønsker meg ned til 65 på lang sikt. 
 

Nåværende vekt: 74 kg

1.delmål: 70 kg

2.delmål: 68 kg

3.delmål: 65 kg

 

I denne dagboken kommer jeg til å publisere vekt, mål i cm, matinntak og trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 1

Kosthold:

frokost: proteinrik yoghurt, valnøtter og eple (300 kcal)

lunsj: banan- og peanøttsmoothie (405 kcal)

Middag: pizza capricciosa, hjemmelaget. Uviss mengde, kanskje 700 kcal🤷‍♀️🤦‍♀️

snacks: gelé med sukkerfri vaniljesaus (277 kcal)

Tilsammen: 1700 kcal

 

Aktivitet:

Trent intervaller i dag. Motbakkeintervaller, 20sek/40sek x 20 (9,2km).

Til sammen 18K skritt i løpet av dagen.

Endret av Frosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 01.07.22

Vekt: 73,3 kg (-0,7 kg)

Mål:

Rundt låret: 64 cm

Legg: 38 cm

Hofter: 96 cm

Rumpe: 108 cm

Midje: 73 cm

Arm: 28 cm

 

Vekt måles ukentlig, cm måles månedlig. Bilder tas en gang hver tredje måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2

Kosthold:

frokost: bananlapper med sukkerfritt eplesyltetøy og peanøttsmør (ca 510 kcal)

lunsj: funkygine rundstykke, 1,5 egg, gulrot, blåbær, tomat og agurk (350 kcal)

Middag: spiste ute, ble to biter innbakt kylling, litt sursøt saus, noen skjeer med ris. Og et pizzastykke med salat på. Uviss mengde kalorier

snacks: brownie, 40 gram (156 kcal)

Tilsammen: noe uvisst pga middagen, det andre er på 1030 kcal. 

 

Aktivitet:

Lite aktivitet i dag, formen har vært litt uggen. Gått på kjøpesenter, fikk til sammen 7000 skritt.

 

edit: røyk på en halv pose karamelliserte popcorn…… 300 kcal til der, altså..

Endret av Frosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3

Kosthold:

frokost: funkygine rundstykke med smør og skinke, et halvt glass appelsinjuice, en kopp kaffe (336 kcal)

lunsj: yt proteinyoghurt, valnøtter, blåbær, en nektarin (316 kcal)

Middag: meksikansk pastasalat. Noe usikker på kalorimengde, muligens 550 kcal.

Kveldsmat: to wasa havregryn knekkebrød, vita hjertego og go og mager salami (182 kcal)

Tilsammen: noe uvisst pga middagen, men ca 1350 kcal.  

 

Aktivitet:

Halvtime med styrketrening på stuegulvet, til sammen 9500 skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 4

Kosthold:

frokost: søt quinoa-frokost med melk og banan (259 kcal)

lunsj: hjemmelaget grovt rundstykke (1,5) med skinkeost (ca 431 kcal)

Middag: salmaburger med råkostslaw (427 kcal)

Snacks: brownie, 50 gram, en Kinder bueno rute og litt sukkerfri karamell (227 kcal)

Tilsammen: ca 1344 kcal (muligens jeg tar kveldsmat litt senere i kveld..)

Edit: ble kveldsmat, ja! En skål med kremet meksikansk pastasalat, total uviten om kaloriinnhold 🙃

Aktivitet:

Tur i skogen med yngste barnet. Storrydding i kjelleren.

Skritt tilsammen i dag: 10500. 

Endret av Frosh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Leser for å prøve å bli motivert selv😅 Er 83kg og vil ned til 70, men sliter med søvn på minstemann, og da faller jeg stadig tilbake til dårlige vaner🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (22 minutter siden):

Så flink du er! Leser for å prøve å bli motivert selv😅 Er 83kg og vil ned til 70, men sliter med søvn på minstemann, og da faller jeg stadig tilbake til dårlige vaner🙈

Heier på deg! Håper minstemann snart sovnet greit på nattestid, søvnproblematikk er utrolig slitsomt! Har selv et barn med søvnproblemer, vi har heldigvis fått hjelp til den biten, så jeg har mer overskudd til å fokusere på sunn mat, hverdagsaktivitet og meg selv😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (Akkurat nå):

Heier på deg! Håper minstemann snart sovnet greit på nattestid, søvnproblematikk er utrolig slitsomt! Har selv et barn med søvnproblemer, vi har heldigvis fått hjelp til den biten, så jeg har mer overskudd til å fokusere på sunn mat, hverdagsaktivitet og meg selv😃 

Så deilig! Det blir nok min tur også snart, gleder meg veldig til det😊 Fortsett å stå på! Du ser jo kjempeflott ut!😍 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5

Kosthold:

frokost: yoghurt Snickers bowl (394 kcal)

lunsj: vaffel med seterrømme og syltetøy, to kjeks og fire ruter melkesjokolade (230 + 273 kcal)

Middag: crispy chicken med ris, peanøttsaus og agurksalat (371 kcal)

Snacks: popcorn (68 kcal)

Tilsammen: ca 1343 kcal

 

Aktivitet:

Tur i skogen med barna. 
Jogg/intervaller 5 km

Skritt tilsammen i dag: 16 000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6

Kosthold:

frokost: grovt hjemmebakt rundstykke med skinke og bremykt (ca 326 kcal)

lunsj: ostebaguette, smøreost, mellombar og litt salt chips. Iskaffe uten sukker. (Usikker på kalorier, da jeg var på stranda med barna)

Middag: vegetarlasagne, salat og hvitløksbrød (ca 581 kcal)

Snacks: popcorn med karamell (igjen, usikker på kalorier..)

Vanskelig dag matmessig. I dag har jeg spist helt vilt og utenom det vanlige, ikke klart å stoppe selv om jeg var mett. Ikke har jeg kontroll på kalorier heller. Sikkert bikket 2000 kcal tilsammen, men prøver å støtte meg til at jeg har spist nøkternt de andre dagene.

I morgen drar jeg på ferie, og kommer ikke til å legge ut innlegg her på halvannen uke. Jeg legger ut vekt i morgen, da jeg ikke har tilgang på vekt på ferie. Jeg skal prøve å ta ganske gode valg, være aktiv og trene i hvertfall et par ganger, så tenker jeg at det går greit 😃 Om halvannen uke blir det oppstramming og tilbake til rutiner💪

 

Aktivitet:

30 minutter med styrketrening på stuegulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Onsdag 06.07.22

Vekt: 71,8 kg (-1,5 kg)

 

Total vektnedgang:

- 2,2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten oppdatering fra ferie! 
Har vært borte siden onsdag, trent hele tre økter! Jogget 4,5 km, jogget 7,35 km og trent sirkeltrening (styrke). 
 

Ellers har jeg tatt relativt gode matvalg, spist egg og magre produkter til middag. Jeg har spist litt potetgull, is og kanelbolle, samt tatt ett glass vin. Nå bærer ferden videre til neste destinasjon! ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering nummer to, denne gangen fra Danmark!

Jeg har trent tre ganger, to løpeøkter på 5 km og en styrkeøkt på 25 minutter. Har i tillegg traska rundt på strender og i parker, så har gått rundt 10000 skritt hver dag. Jeg startet uka bra med yoghurt, frukt og nøtter til frokost, vann og lite snacks på kvelden, men de siste dagene har jeg godtet meg med kanelboller, rundstykker med nugatti til frokost og snop på kvelden. Kan også melde om at jeg har PMS fra en annen verden, og da craver jeg alltid søtmat. Vet at det går over så fort mensen melder sin ankomst, og vannvekt forsvinner relativt fort. Nå er snart ferien slutt, og da blir det lettere å leve med normale rutiner ift mat og trening. Spent på hva vekta sier på søndag! Hvis jeg skal gjette: tipper jeg har gått opp 1,5 kg😆 og så tipper jeg at det er gått ned igjen i løpet av neste uke 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst gjetting, vekta viste +1 kilo, helt nøyaktig. Så nå er jeg igjen på 72,8kg. Og det er jeg fornøyd med etter nesten to uker på farten med ferie! Nå starter gode vante rutiner igjen (med innslag av kos), så skal vi se 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dag 1 etter ferien (dag 7)

Kosthold:

frokost: Snickers yoghurt bowl (355 kcal)

lunsj: sukkerfri sjokoladegranola med banan og melk (441 kcal)

Middag: dolmio al forno (sjekket ikke kalorier)

Snacks: popcorn med karamell, en liten solskinnsbolle, en kvart rull melkesjokolade og to glass vin (uviss over kaloriinntak her, men sikkert MASSE🙈)

Grei start etter ferien, selv om snacksposten kunne vært betraktelig mindre. Skylder fortsatt på pms og altfor mye godteri fra taxfree😄 Har i hvertfall drukket mye vann, spist sunt til frokost og lunsj, og så får jeg prøve å forbedre middag og snacks i morgen.  Ny dag og ny mulighet i morgen! Heia meg! 💪😆

 

Aktivitet:

Jogget 5 km, rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 etter ferien (dag 8)

Kosthold:

frokost: 2 kokte egg, en brødskive med vita hjertego lett, gulrøtter, paprika, agurk (321 kcal)

lunsj: Iskaffe cappuccino fra Tine, melkesjokoladekjeks (304 kcal)

Middag: rispanne med svin og grønnsaker (usikker, sjekker aldri eller sjeldent middagsmåltid for kalorier..) Det var en liten porsjon, da det ikke var godt 🤣

Snacks: en hjemmelaget mojito, to vaffelplater (440 kcal)

Kaloriinnhold på det som er tracket: 1069 kcal.

Ser at middagen alltid blir usikker, fordi jeg ikke har Lifesum premium, og ikke får lagret måltider. Jeg må legge inn nøyaktige enkeltingredienser av det jeg spiser, og det tar jeg meg ikke tid til med små barn. Det blir stort sett på gefühlen. Jeg forsøker likevel alltid å spise masse grønnsaker, mindre kjøtt, nesten alltid hjemmelaget og mindre porsjoner, så jeg vet at det ikke er middagen som velter lasset mitt. I går (mandag) fikk vi besøk, så da ble det jammen litt vaffelkos, og det er helt greit. Selv om ferien er over, er det fortsatt litt ferie her hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 etter ferien (dag 9)

Kosthold:

frokost: nutrilett bar, skyr yoghurt (271 kcal)

lunsj: funkygine fiberstykke med gulost, to maiskaker med havsalt og chiafrø (343 kcal)

Middag: chorizopølse i brød (405 kcal)

Snacks: litt ostepop, litt vingummigodteri, en halv agurk og vannmelon (ca 350 kcal)

Kaloriinnhold på det som er tracket: ca 1375 kcal.

Aktivitet: SUP-brett (kjernemuskulatur) og intervaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4 etter ferien (dag 10)

Kosthold:

frokost: skål med cottage cheese, eplebiter og mandler (299 kcal)

lunsj: en boks med jordbær og en seterlefse (139 kcal)

Middag: hamburger med cheddar, salat, dressing og brød (?)

Snacks: et glass vin, litt vingummigodteri, litt salt potetgull..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...