Gå til innhold

Slår lynet ned så ofte?? (Kart)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min nye hobby for tiden er å se på lyn kart 🤪 Er ikke redd for lyn, men er alltid fascinert over ting som er mektig og stort i naturen. 

Det som jeg syntes er helt sykt er hvor ofte lynet faktisk slår ned! Jeg trodde virkelig det kanskje slo ned 2 steder om det var uvær. Men i følge lyn kartene så slår det jo ned over alt og hele tiden! 

Dette kartet er over Norge:

https://lyn.met.no

Bare i Halden har det slått ned ca 100 ganger den siste HALVTIMEN! 

Dette kartet viser over hele verden:

https://www.lightningmaps.org

nederst ved Tyskland og Østerrike og Tsjekkia er det jo en svær lyn fest! Popper opp lyn hver sekund, overalt! Håper de har sikret husene sine

Er det vanlig med mer slikt vær nedover der? Kanskje det står i noen aviser? Kanskje BBC?

Kom gjerne ned informasjon, jeg vil lære mer 😄

Var også 2 stk Som ble slått ned av lynet i Norge i dag også 😳 de sto under et tre. Heldigvis var de våkne da ambulansen nådde til dem

Anonymkode: df613...5ba

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må slo det ned er lyn 13 km unna meg 🤪

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå en på 8 km 🙈

Hvordan ser du hvor mange km?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Topsi skrev (Akkurat nå):

Hvordan ser du hvor mange km?

Jeg bruker mitt eget kart på tlf. Jeg finner frem til der lyn-siden mener lynet traff, og fiinner lokasjoner på mitt kart. Så trykker jeg der, og det kommer opp hvor langt unna jeg er ift lynet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste lyn slår ikke ned til bakken, men slår fra sky til sky. Bare ca 25% treffer bakken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fantastisk tråd ts, jeg sitter og følger med på akkurat det samme!

Hvordan klarer de å registrere disse lynene?

Viser noe statistikk hvor det faktisk slår ned?

Anonymkode: f8f7b...e5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
RedPimpernell skrev (7 minutter siden):

De fleste lyn slår ikke ned til bakken, men slår fra sky til sky. Bare ca 25% treffer bakken.

Oj! Da må det være mange lyn, iforhold til de som blir registrert at får bakkekontakt 😳

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fantastisk tråd ts, jeg sitter og følger med på akkurat det samme!

Hvordan klarer de å registrere disse lynene?

Viser noe statistikk hvor det faktisk slår ned?

Anonymkode: f8f7b...e5a

Det lurer jeg også på! Har de lyn sensorer satt ut rundt omkring? Hmm… nei, for de får jo også opp lyn nedslag langt ut på sjøen. Gudene vet 😅 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Østmarka har hatt over 60 lynnedslag den siste halvtimen, så håper det gikk bra med de som var/er der, både mennesker og dyr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slått ned ett sted i nærheten her i dag. Litt kjedelig, liker å sitte og følge med på lynkart jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det lurer jeg også på! Har de lyn sensorer satt ut rundt omkring? Hmm… nei, for de får jo også opp lyn nedslag langt ut på sjøen. Gudene vet 😅 

ts

Fant det ut! 

Det er stasjoner som klarer måle seg frem til hvor lynet slo ned. Hvordan, det aner jeg ikke 😅 men rundt Oslo er det 7 stasjoner : Brandu, Ski, Vormsund, Hønefoss, Hallingby, Sørum

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fant det ut! 

Det er stasjoner som klarer måle seg frem til hvor lynet slo ned. Hvordan, det aner jeg ikke 😅 men rundt Oslo er det 7 stasjoner : Brandu, Ski, Vormsund, Hønefoss, Hallingby, Sørum

Lynet gir fra seg et lite radiosignal på en bestemt frekvens. Dette har de antenner som registrerer, og ved å måle tidspunktet signalet registreres på de forskjellige stasjonene kan de triangulere hvor signalet oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker lynkartet! I går blinket det helt sykt i stua, og da kunne jeg se på lynkartet at lynet hadde slått ned i parken rett borti gata her, og flere andre steder i umiddelbar nærhet. Veldig gøy å se hvordan tordenværet flyttet seg over byen live 😄 Her var det 10 lynnedslag rundt i nabolaget bare på en liten halvtime. Samtidig tittet jeg på kartet ned mot Svergie, og der var det kanskje 500 lyn på en halvtime utenfor en eller annen kyst, helt sykt å tenke på, og jeg skulle ønske jeg fikk se det i virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bare registreringer av lyn som går inn på lyn.met.no?
Altså ikke lynnedslag, men registrerte lyn? Eller misforstår jeg helt? 
Synes uansett at det er veldig spennende å følge med på nettsiden der, satt med den i lang tid i går. 😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, Anonymous11 said:

Synes uansett at det er veldig spennende å følge med på nettsiden der, satt med den i lang tid i går. 😂

Jeg vet ikke om jeg skjønner forskjellen. Et lyn er vel et lyn? 😛

Anonymkode: 485cc...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous11 skrev (5 minutter siden):

Det er registering av alle lyn. Siden viser bare hvor lyn har oppstått. Ikke om de har slått ned til bakken eller fra sky til sky.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg skjønner forskjellen. Et lyn er vel et lyn? 😛

Anonymkode: 485cc...8fe

Jo, men kun omtrent en fjerdedel av alle lyn går faktisk ned til bakken. Mange av lynene vi ser og de som registreres er "kun" lyn mellom skyer oppe i luta, de "slår ikke ned" på bakken. På lynradaren ser man alle lyn, også de som kun er i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (Akkurat nå):

Jo, men kun omtrent en fjerdedel av alle lyn går faktisk ned til bakken. Mange av lynene vi ser og de som registreres er "kun" lyn mellom skyer oppe i luta, de "slår ikke ned" på bakken. På lynradaren ser man alle lyn, også de som kun er i lufta.

Takk! Det var dette jeg mente, mulig det ble litt dårlig formulert. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...