Gå til innhold

Innafor og be gjester ta med maten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at har man ikke råd til et vanlig bryllup, så gå til presten eller lignende kun med forlovere da, ut og spise etterpå eller dra hjem. Spleiselag i bryllup høres smålig ut. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvordan sikrer man at onkel Kåre og tante Gerd med diabetes får riktig mat, at det er nok (og korrekt tilberedt) mat til de med cøliaki, at der er noe for venninne Kari med laktoseintoleranse osv?

Anonymkode: 1c180...a51

De med cøliaki lager glutenfritt etc. Eller noen man stoler på har kunnskapen, gjør det. Eller man kjøper det som skal være allergivennlig. Brudeparet skaffer jo deler av maten selv. Men nå er ikke dette mitt bryllup, da. Jeg har bare vært i et spleisebryllup og likte det veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel vært greiere om brudeparet var ærlige om dårlig råd, og heller enn gave ønsket seg et økonomisk bidrag til bryllupsfesten.

Ville vært så mye enklere for alle parter.

’Ta med egen mat’ i bryllup, det er bare dårlig stil. Krever jobb fra gjestene sine, i tillegg til at en setter av tid, penklær for å feire med en. Og et logistikk-mareritt.

Jeg vil dele dagen med brudeparet som gjest. Ikke ufrivillig catering-medarbeider.

Anonymkode: cd7a0...35d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 22.50):

Og hvordan sikrer man at onkel Kåre og tante Gerd med diabetes får riktig mat, at det er nok (og korrekt tilberedt) mat til de med cøliaki, at der er noe for venninne Kari med laktoseintoleranse osv?

Anonymkode: 1c180...a51

Flaks at diabetikere kan spise helt vanlig mat da🙊

Anonymkode: 46caf...1aa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Hvem sammenheng? Seriøst? :P

Anonymkode: ccbf8...fc8

Forfatteren av dette innlegget var nok ikke tilstede i norsktimen da spørreordene ble gjennomgått 😊

Anonymkode: 5a72d...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 22.11):

Lurer på om det er noen som har erfaring med at denne typen spleiselag har fungert i et større bryllup? Typ 80 gjester da, som ts skal ha. 
Og hvordan ble dette i såfall arrangert?? 

Anonymkode: 02b79...adc

Jeg har vært med på det, og det fungerte IKKE videre bra. Skrev om det tidliger i tråden, innlegg nr 64. Paret er i de ti årene som er gått siden og for all fremtid sett på som gjerrige og gnitne folk. Ingen av gjestene syns det var i god ide. 

Det ble arrangert ved at bruden hadde liste over maten de ville ha og så fikk den enkelte tildelt en rett når de takket ja til invitasjonen. 1kg fenalår på deg, 150 lefesruller på deg, 150 kjøttboller i tomatsaus på deg, 1 kg gravlaks på deg, 2 kg scampi på deg, 4 kg kyllingvinger på deg, eggerøre av 50 egg og en grønn salat på deg ect, og alt skulle være ferdig tilberedt og fint dandert på serveringsfat. Det var ikke lov å komme med ønsker, jeg tilbød meg noe jeg vet jeg får fint til, men nei det gikk ikke. 

Folk leverte maten i lokalet før vielsen, det var 30 grader ute og på ingen måte plass til at all maten kunne settes kjølig i timene frem til servering. Vielse kl 14, "middag" kl 17, som da har stått i romtemperatur siden folk dro hjemmefra i 12-13 tiden. Brudeparet har ingen erfaring med å beregne mat, så det var alt for mye av det meste. Når folk var ferdig å spise var det jo nærmere 80 ulike fat og skåler som skulle ryddes vekk. Maten som var til overs ble skuflet over på engangsskåler og dekket med clingfilm og satt i det ene kjøleskapet som var (som brudeparet tok med seg hjem), resten ble stående på benken. Den stakkaren som var leid inn på kjøkkenet gjorde så godt hun kunne, vasket medbragte serveringsdeler og satt de på et bord i gangen så folk kunne finne sin når de skulle gå. Det som stod igjen på benken når midnatt var passert ble kastet, og det var enorme mengder mat. Noen av rettene var ikke en gang kommet på bordet fordi det ikke var plass. Husker godt en bekjent som hadde gjort seg kjempeflid med å lage sin rett, pynte og lage det fint, men så aldri retten igjen på bordet. Da vi skulle gå stod den urørt på kjøkkenbenken og alt måtte kastes, ganske bittert for hun som brukte tid på det.

Som nevnt før er det ikke kjekt å spise ting fra titalls ulike kjøkken der hygienen kan være så som så, spesielt ikke når ting har stått uten i 30 grader i mange timer før det spises. Det er en grunn til at man utdanner profesjonelle som kan slike ting. Har man ikke råd til å fikse mat selv/leie inn folk, så dropp å ha en svær fest.

Og forresten ang gave, folk føler de må h med gave likevel. Så når en har nevnt ordet "gave" eller "ønskeliste" så kaster alle seg på, og vips måtte alle også medbringe gave. Mindre enn man ellers ville kjøpt, men likevel en utgift og ekstra oppgave. 

Anonymkode: fd8e9...19e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ble arrangert ved at bruden hadde liste over maten de ville ha og så fikk den enkelte tildelt en rett når de takket ja til invitasjonen. 1kg fenalår på deg, 150 lefesruller på deg, 150 kjøttboller i tomatsaus på deg, 1 kg gravlaks på deg, 2 kg scampi på deg, 4 kg kyllingvinger på deg, eggerøre av 50 egg og en grønn salat på deg ect, og alt skulle være ferdig tilberedt og fint dandert på serveringsfat. Det var ikke lov å komme med ønsker, jeg tilbød meg noe jeg vet jeg får fint til, men nei det gikk ikke. 

Det der er jo bare drøyt. Voldsomt med mat og krav til gjestene. 

Men, det betyr jo ikke at alle bryllup med medbrakt mat blir sånn. 

Anonymkode: fb1c4...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Hvem sammenheng? Seriøst? :P

Anonymkode: ccbf8...fc8

Det er dialekt. Det er ikke noe mindre riktig enn "hvilken" eller "hva". På engelsk sier de direkte oversatt "hva sammenheng".

Anonymkode: 7f430...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er dialekt. Det er ikke noe mindre riktig enn "hvilken" eller "hva". På engelsk sier de direkte oversatt "hva sammenheng".

Dialekt er ikke et skriftspråk. Så vanskelig er det ikke.

Anonymkode: c1b5b...08f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 23.33):

Men det er ikke tillatt å skrive på dialekt her? 

Anonymkode: 02b79...adc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 23.59):

Hadde vel vært greiere om brudeparet var ærlige om dårlig råd, og heller enn gave ønsket seg et økonomisk bidrag til bryllupsfesten.

Ville vært så mye enklere for alle parter.

’Ta med egen mat’ i bryllup, det er bare dårlig stil. Krever jobb fra gjestene sine, i tillegg til at en setter av tid, penklær for å feire med en. Og et logistikk-mareritt.

Jeg vil dele dagen med brudeparet som gjest. Ikke ufrivillig catering-medarbeider.

Anonymkode: cd7a0...35d

Men om du begynner å følge dette paret på snap så skjønner du hvorfor hun spør. Jeg har aldri sett eller kunne forestilt meg at to voksne mennesker uten barn, kan ha noe så inni granskauen mye og da mener jeg myyye billig ræl og brask. Ja jeg vil kalle det søppel. De har drevet å flytta nå og fytti grisen sier jeg bare. Ingen struktur eller logisk pakking. Drar med seg kasse på kasse med søppel og gidder aldri å rydde. Er det like kaos på kontoen også så finner de nok ikke igjen penger å bruke på bryllup.  Han er også ekstremt spilleavhengig og lat, begge er veldig late. Der de bodde før slspp de bikkja utpå terrassen så den kunne gjøre i fra seg. De gadd ikke gå ut. Bodde i blokk. Bare litt over et år siden sist de flytta. Tror de kan droppe bryllup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha nei… bestill koldtbord og ønsk dere penger

Anonymkode: e04d2...a25

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vennepar som laget spleisefest  da de ikke hadde noen som kunne bidra med økonomisk støtte og de ville gjerne feire dagen sammen med hele vennegjengen. Det de gjorde var å si til hver enkelt, kan du ta med******** og ingen gave. De gavene som måtte komme blir gitt tilbake til giver fordi vi er mer lystne på å feire med venner og slikt enn en haug med gaver. Og vi var 350 stykk og for en fest det var. Maten var variert og det samme var drikke. Og de passet på at ingen av tingene som de ba om kostet mer enn 100 lapp. De giftet seg på en Lørdag og den maten som var til overs tok vi med oss og delte ut til de som trengte det . Vi koste oss masse den kvelden, mye bra musikk, og de fleste var i full fart hele kvelden men det var ikke overstadige eller beruset.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble invitert i bryllup hvor de var åpne på at det måtte bli et spleisebryllup på mat, men de forventet ikke gave.

De stilte med en del tilbehør, også hadde vi med mat å grille. De hadde også drikkevarer.

Jeg syns det fungerte veldig fint! Vi hadde egentlig bare med grillmat, så vi følte ikke at vi hadde spleisa så mye, men det hadde nok kostet dem mye å kjøpe inn kjøtt til 100 stk.

Anonymkode: 05a03...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...