Gå til innhold

Er du backpacker eller turist?


Gjest Ut på tur

Anbefalte innlegg

Gjest Ut på tur

Overskriften taler vel for seg selv. Hvordan liker du å reise? Er du backpacker som reiser med ryggsekk, tar alt på sparket og bor billig? Eller liker du å reise til Syden med hardplastkoffert og ta organiserte utflukter?

Kanskje litt satt på spissen, men...

Selv tror jeg at jeg er noe midt i mellom. Jeg liker å ha komfort når jeg er ute og reiser, men vi reiser alltid med ryggsekk og vi legger opp turene selv. Tilbringer aldri 14 dager på ett og samme sted, men tar lokale busser og tog og liker å se mest mulig. Vi styrer alltid unna turistfellene og liker å reise til steder der vi ikke hører noen andre snakke norsk. Har ikke dratt på pakketur på mange år.

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vel også noe midt imellom. Men mannen er mer glad i å ha alt klart på forhånd, så da gir jeg meg ofte. Men jeg bearbeider ham i det skjulte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man Frysepulver med sekk på ryggen på vei inn på et tog, da bør man ringe menn i hvite frakker ;)

Men jeg liker ikke de typiske "turist"-greiene heller.

Storbyferie med taxi høres ut som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 31 og har reist mye, men aldri vært på pakketur. vi har også reist "på egenhånd" med barn, hele 3 stykker faktisk. det går så bra så. men nå kunne jeg egentlig tenke meg en typisk turist pakke til SYDEN (hvor ligger det?). må da være veldig avslappende, om en bare ønsker å kose seg og bade og slappe av uten noe særlig mer en uke eller to.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok et sted midt mellom. Reiser gjerne på charterturer, og liker enda bedre å reise på egenhånd til mer eksotiske plasser. Men ryggsekk på tur, DET er ikke meg. Her snakker vi komfort. :) Vil bo bra, reise komfortabelt og bo sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke backpacker. Ferie for meg er å slappe av og ha det behagelig, det har jeg ikke når jeg ikke vet hvor jeg skal sove neste natt, måtte dra på en ryggsekk hele tiden eller overnatte på billige vandrerhjem. Jeg drar aldri på ferie uten å vite hvor jeg skal bo hver natt, og det skal være et rent og pent sted hvor jeg har eget bad og helst frokost hver morgen. Ellers organiserer jeg ikke så mye, annet enn hvis jeg må bestille noe på forhånd for i det hele tatt å få oppleve det. Kan godt lese bøker på forhånd og finne ut hvilke severdigheter og steder jeg vil se da, liker å planlegge og organisere og føler meg mest vel når jeg har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt mer innbygger når jeg ferierer jeg.. Liker å bli godt kjent på steder og få meg stamrestauranter, puber, butikker og "bekjente" der jeg ferierer.

De gangene jeg ferierer steder jeg ikke har vært før blir jeg noe midt i mellom turist og backpacker tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er nok et sted midt imellom jeg også.

Akkuratt nå er jeg "klima-flyktning" til Spania, og det er artig å snakke med folk fra andre nasjoner om hvordan de oppfatter nordmenn: -trauste,alvorlige,ryggsekk,mageveske,fornuftige sko og shorts. :ler:

(Men det var kanskje en annen debatt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke ordet backpacker så godt etter asiareisen min for mange år siden. det var så mange slitsomt innbilt kule folk som trodde de var så fabelaktig i kontakt med verden bare fordi de pakket i ryggsekk og hadde god tid.

Så jeg reiser ikke på charter, men jeg har da selvinnsikt til å vite at jeg er turist likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg reiser ikke på charter, men jeg har da selvinnsikt til å vite at jeg er turist likevel.

Er det eit automatisk brot mellom å vere backpacker og turist?? :klø: Eg veit veldig godt at eg er turist, men pr definisjon til trådstartar så er eg backpacker; Bur på hostel, reiser buss eller tog og flyttar meg over relativt store strekningar i løpet av ferien. I år reiste eg frå Ungarn til Serbia, Bulgaria, Makedonia, Østerrike og Tyskland. Var jo turist uansett... Men ikkje på chartertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke backpacker, liker bo godt når jeg er på ferie. Kunne ikke tenke meg å pakke i ryggsekk heller ;)

Har reist charter en gang på 12 år, og foretrekker helst å organisere ferien vår selv. Det funker best for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en turist med ryggsekk. Drar sjelden drar på chartertur, men liker å bo på ordentlige hoteller når jeg er på tur. Pleier å ta fly et sted og så reise rundt i et område, gjerne innom flere land på en tur, men uten å stresse til et nytt sted hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mer backpacker. Liker å reise rundt i land, og ikke bare få med meg ett sted. Jeg pleier også å ordne hotell og reiserute underveis. Hvis jeg er lenge på farten, sørger jeg for en pause i blant ved å være på ett sted over flere dager. Trives veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Det kommer an på hvor jeg skal, og hva jeg vil oppleve der. Men vanligvis er jeg nok en mellomting. Jeg liker å ta hotell og severdigheter på sparket, men vil gjerne ha det litt komfortabelt også. Er enig med de som er skeptiske til backpacker-uttrykket, da det ofte er nokså selvhøytidelige folk som bruker betegnelsen om seg selv. (Uff nei, vi kan ikke se Taj Mahal, det er charterturister der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ut på tur

Det var jeg som startet denne tråden. Må si meg helt enig i de som er skeptiske til backpacker-begrepet. Jeg har og opplevd venner som har sagt at de syntes de var for mye "turister" da de besøkte Grand Palace i Bangkok.

Uansett om man reiser med ryggsekk og bor i en hengekøye, så er vi jo turister. Uansett hvor mye man prøver å skli inn i lokalmiljøet, er man jo utlendinger på tur.

Jeg mente mer å spørre etter hva slags måte man reiste på. Det er jo stor forskjell på å reise rundt og besøke mange steder i løpet av en ferie og på å reise til et hotell som ligger rett på stranda og delta i organiserte utflukter derfra med norsk guide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er i alle fall ikke vanlig charter-turist, har aldri reist på en ferie der alt var planlagt på forhånd. Sist ferie var vi på sykkeltur i Rioja, og dro fra sted til sted med bagasjen i sykkelvesker. Noen ganger bare en natt på hvert sted, noen ganger mange dager. Jeg har vært en gang på ferdig pakket tur med organiserte utflukter og egen guide. Det var bare fire dager, men det var nok til at jeg ble klar over at det ikke er noe for meg. Jeg kan gjerne se vanlige turistatraksjoner, det er tross alt en årsak til at folk reiser langt for å oppleve enkelte ting. Men jeg vil også se noe mer, og gjerne noe ikke alle andre ser. Jeg har ikke noe i mot å være hele ferien på ett sted om det er mye å oppleve, men jeg ligger ikke på stranda to uker i strekk. Da hadde jeg kjeda vettet av meg. Når det gjelder bostandard er det sjelden jeg havner på vandrehjem eller kjipe hoteller med bad på gangen, men er det eneste alternativet til femstjernes hotell tar jeg heller gjestehuset og bruker feriepengene på andre ting. Men jeg foretrekker rent og pent med eget bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...