Gå til innhold

Vaske hele vaffeljernet i oppvaskmaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at alle som leser overskriften blir sure nå. Men vaffeljernet er noe herk å rengjøre fordi det kommer vaffelrøre og fett på steder som er vanskelige å rengjøre. Samt at røra som renner blir veldig hard og vanskelig å få løs.

Så jeg lurte på, siden vaffeljernet likevel består av veldig enkel elektronikk (varmeelementer og en termostat), å bare kjøre hele greia i oppvaskmaskinen. Litt vann vil jo sikkert komme inn i elektronikken. Da tenker jeg etterpå å sette den inn i stekeovnen med en temperatur på f.eks. 105C i noen timer slik at alt vann som har kommet inni, vil fordampe og tørkes bort. Vaffeljernet skal uansett tåle en del damp, varme og våt røre så det er ikke som å vaske TVen akkurat. Og skulle det likevel være en feil med den etterpå så vil jo bare jordfeilbryter slå seg ut.

Anonymkode: 4c509...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en god plan!

Anonymkode: 9cb11...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg ville IKKE koblet det jernet til stikkontakt etterpå, kan bli vel.. spennende.

Anonymkode: 548c7...8b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, lykke til 😁

Du har kanskje noen andre elektriske apparater du kan slenge inn i oppvaskmaskina samtidig - som føhner, rettetang, blender osv 🙈😂

Anonymkode: 580cb...208

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du kan jo ta brødristeren og kaffetrakteren i samme slengen 👍

Anonymkode: df806...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! Eneste måten å få det ordentlig rent. 

Anonymkode: ca336...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du gjør er å lage vaskevaffel.

https://www.wilfa.com/no/oppskrifter/vaffeloppskrifter/Vaskevaffel/

Hvis det er fett og rester fra røre i hengslene og andre plasser som er vanskelig å komme til så kan du demontere vaffeljernet, ta bilder så er det enklere å montere det igjen.

Du kan IKKE putte det i oppvaskmaskinen, inne i jernet så er det komponenter og koblinger som ikke tåler vann og det vil begynne å ruste etter veldig kort tid og det kan føre til kortslutning senere.

Anonymkode: 353d3...8fa

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du oppriktig skal lure. Jeg brukte litt stålull på vaffeljernet rundt kantene osv også brukte jeg en oppvaskbørste på selve stekeelementet.

Anonymkode: df806...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel eller komplissert, elektronikken tåler ikke oppvaskmaskin.

Vaskingen er baksiden av gleden man får av å spise vafler. Du må bare bruke tiden det tar og vaske på en trygg måte.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet at alle som leser overskriften blir sure nå. Men vaffeljernet er noe herk å rengjøre fordi det kommer vaffelrøre og fett på steder som er vanskelige å rengjøre. Samt at røra som renner blir veldig hard og vanskelig å få løs.

Så jeg lurte på, siden vaffeljernet likevel består av veldig enkel elektronikk (varmeelementer og en termostat), å bare kjøre hele greia i oppvaskmaskinen. Litt vann vil jo sikkert komme inn i elektronikken. Da tenker jeg etterpå å sette den inn i stekeovnen med en temperatur på f.eks. 105C i noen timer slik at alt vann som har kommet inni, vil fordampe og tørkes bort. Vaffeljernet skal uansett tåle en del damp, varme og våt røre så det er ikke som å vaske TVen akkurat. Og skulle det likevel være en feil med den etterpå så vil jo bare jordfeilbryter slå seg ut.

Anonymkode: 4c509...06f

Man vasker jo vaffeljern i vasken med vaskebørste og zalo (eller annen såpe). Man skal aldri ha elektronikk i oppvaskmaskinen, du høres mindre intelligent ut som ikke evner å vaske et vaffeljern på lik måte som alle andre. 

Anonymkode: 05d38...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste, ta et lite bad med brødristeren? 

Anonymkode: 26568...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man vasker jo vaffeljern i vasken med vaskebørste og zalo (eller annen såpe). Man skal aldri ha elektronikk i oppvaskmaskinen, du høres mindre intelligent ut som ikke evner å vaske et vaffeljern på lik måte som alle andre. 

Anonymkode: 05d38...3ec

Eh, man skal aldri ha vaffeljern i vann i det hele tatt. Det enkleste er å sette den på benken oppå ett håndkle og skrubbe utsiden uten å bruke fuktigere svamp enn nødvendig.

Anonymkode: 2f155...7b7

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vasker jo vaffeljern i vasken med vaskebørste og zalo (eller annen såpe). Man skal aldri ha elektronikk i oppvaskmaskinen, du høres mindre intelligent ut som ikke evner å vaske et vaffeljern på lik måte som alle andre. 

Anonymkode: 05d38...3ec

Jeg tenker at folk som kaller andre mindre intelligente ut, ikke har så mye mellom ørene selv. Bare der at du vasker vaffeljernet i oppvaskkummen sier jo sitt 🙈

Anonymkode: 580cb...208

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vasker jo vaffeljern i vasken med vaskebørste og zalo (eller annen såpe). Man skal aldri ha elektronikk i oppvaskmaskinen, du høres mindre intelligent ut som ikke evner å vaske et vaffeljern på lik måte som alle andre. 

Anonymkode: 05d38...3ec

Ja, dette rådet kom jo fra en av de smartere brukerne av vaffeljern……..

Anonymkode: 413d0...32c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste riktige måten å vaske et vaffeljern grundig. Er å kaste det og kjøpe nytt. 

Anonymkode: 26568...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster bare alltid den første vaffelen jeg lager jeg.

Anonymkode: 136fe...e64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vaffeljern er vanskelige å vaske, fordi de er laget slik at røre samler seg inni hengslene eller andre utilgjengelige steder.

Det man gjør, dersom man har et vaffeljern av den håpløse typen, er å hive det og kjøpe et som er lett å rengjøre.

Dette var vår løsning etter å ha kjøpt feil toastjern. Fettet som kom ut av osten rant inn under varmeplata, og samlet seg inni toastjernet. Vi prøvde å skru det fra hverandre, men fettet hadde lagt seg rundt elektronikken på en slik måte at det var umulig å få rent, og også ganske brannfarlig.

Anonymkode: 0ad4e...b86

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...