Peanut Skrevet 25. juni 2022 #81 Skrevet 25. juni 2022 Just now, Blåttvann said: Husker du hva som ble sagt etter 22.juli? Jeg husker den mest kjente tweeten, hvis det er den du sikter til? Hvis en person kan vise så mye hat, tenk på hvor mye kjærlighet vi kan vise sammen. 4
Blåttvann Skrevet 25. juni 2022 #82 Skrevet 25. juni 2022 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Det ER et problem at man nå må avlyse det som jo også er en ytring. For det er faktisk det Pride og paraden er, en ytring om man man skal kunne være som man ønsker uten å bli møtt med konsekvenser som nå har skjedd. Det er selvfølgelig vanvittig trist for etterlatte og pårørende, men konsekvensen stopper ikke der. Folk skjønner ikke hva dette vil bety videre for Pride. Konsekvensene av at dette skjedde og at Pride er avlyst er enorme. I Norge sier vi at vi ikke forhandler direkte med terrorister, det er en god grunn til det. Dette blir på en måte å forhandle med dem, dessverre. 10
rosemarin Skrevet 25. juni 2022 #83 Skrevet 25. juni 2022 Fnugg1 skrev (59 minutter siden): Synes du det passer seg med fullt party i gatene i dag etter hva som har skjedd i natt? Hvis motivet var å angripe pride-og det er som de sier-ingen indikasjoner på at det er noe mer enn akkurat han ene som klikka i natt- så burde jo nettopp den markeringen idag vært viktigere enn noen gang. hvis argumentet ditt skal være gyldig burde jo alle andre store arrangement også avlyses. 4 3
Blåttvann Skrevet 25. juni 2022 #85 Skrevet 25. juni 2022 Peanut skrev (2 minutter siden): Jeg husker den mest kjente tweeten, hvis det er den du sikter til? Hvis en person kan vise så mye hat, tenk på hvor mye kjærlighet vi kan vise sammen. Det er en ting, som forsåvidt er relevant, men jeg tenkte mer på det som ble sagt om at terroristen ikke skulle vinne. 22.juli-terroristen skulle ikke få kneble oss, tvinge oss til taushet eller gjøre oss redde. Dessverre har denne terroristen klart nettopp det ved at Pride avlyses. Igjen, jeg forstår at Pride ikke hadde blitt det samme. Jeg forstår sorgen, lammelsen og fortvilelsen til de som kjenner dette ekstra nært på kroppen. Men det er et svært problematisk at Pride ble avlyst. Jeg sier ikke at det var feil, men det har sine konsekvenser som vi må snakke om. 4
Gjest Paramount Skrevet 25. juni 2022 #86 Skrevet 25. juni 2022 Adobyen skrev (8 minutter siden): Vi leser at personen er en kjenning av PST, og det er en historie med psykiske problemer og narkotika. Han er tilfeldigvs en innvandrer fra. Iran. Da må vi ikke la dette gå ut over alle muslimske innvandrere. Det er ingen ting som er tilfeldig ved dette. Alt er i høyeste grad forutsigbart. Knivstikking, skudd og drap er ikke noe som skjer tilfeldig, utført av tilfeldige nordmenn. Vi hører til og med om nordmenn som praktiserer denne typen vold i Europa og i andre verdensdeler, norske terrorister på fremmede kontinenter(!). Jeg tviler på at det er bønder fra Toten som reiser rundt med slike planer, og med våpen. Å være norsk er blitt så mye mer enn det var før. Det er verken homofile eller innvandrere som har ansvaret for dette, men politikerne, og de som stemmer på dem.
Roberto malone Skrevet 25. juni 2022 #87 Skrevet 25. juni 2022 Capt. Obvious skrev (11 minutter siden): Det ER et problem at man nå må avlyse det som jo også er en ytring. For det er faktisk det Pride og paraden er, en ytring om man man skal kunne være som man ønsker uten å bli møtt med konsekvenser som nå har skjedd. Det er selvfølgelig vanvittig trist for etterlatte og pårørende, men konsekvensen stopper ikke der. Sant, dette viser dessverre bare at vold/terror fungerer. Det er i tider som dette man må bruke ytringsfriheten sin, for hvis man kan la seg skremme til å tie så har vi faktisk ikke ytringsfrihet. 1
Gjest Adobyen Skrevet 25. juni 2022 #88 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Paramount skrev (2 timer siden): Det er ingen ting som er tilfeldig ved dette. Alt er i høyeste grad forutsigbart. Knivstikking, skudd og drap er ikke noe som skjer tilfeldig, utført av tilfeldige nordmenn. Vi hører til og med om nordmenn som praktiserer denne typen vold i Europa og i andre verdensdeler, norske terrorister på fremmede kontinenter(!). Jeg tviler på at det er bønder fra Toten som reiser rundt med slike planer, og med våpen. Å være norsk er blitt så mye mer enn det var før. Det er verken homofile eller innvandrere som har ansvaret for dette, men politikerne, og de som stemmer på dem. Jeg reagerer fordi vi har et problem med psykisk ustabile mennesker og rus, som medfører vold og kriminelle handlinger helt uavhengig av hvor de kommer fra og hvem de ber til. Eksempel 22.juli, og Kongsberg. Endret 25. juni 2022 av Adobyen
Gjest Tutte Skrevet 25. juni 2022 #89 Skrevet 25. juni 2022 Capt. Obvious skrev (19 minutter siden): Det ER et problem at man nå må avlyse det som jo også er en ytring. For det er faktisk det Pride og paraden er, en ytring om man man skal kunne være som man ønsker uten å bli møtt med konsekvenser som nå har skjedd. Det er selvfølgelig vanvittig trist for etterlatte og pårørende, men konsekvensen stopper ikke der. Det er riktig, og et tema man kan ta opp senere. Men ikke akkurat det man bør henge seg opp i rett etter det har skjedd. Vi må faktisk først og fremst tenke sikkerhet. Ingen som med sikkerhet vet motivet enda heller, eller om det faktisk er flere.
Example Skrevet 25. juni 2022 #90 Skrevet 25. juni 2022 Om det viser seg at dette har et islamistisk motiv og målet var skeive, da får vi en interessant debatt fremover. På den ene siden har man venstresiden som i størst grad har omfavnet Pride, men også innvandring. De har også neglisjert faren for terror fra islamistisk hold og egentlig, paradoksalt nok, vært det største vernet overfor konservativ islam i Norge. På den andre siden har man en høyreside som har advart mot høy innvandring og islamistisk terror, men som i utgangspunktet er mer skeptiske til Pride. Det blir interessant å se hvordan dette slår ut i så fall. 28 2 3
Gjest Tutte Skrevet 25. juni 2022 #91 Skrevet 25. juni 2022 Blåttvann skrev (26 minutter siden): Jeg synes ikke at jeg "henger meg opp i" at Pride er avlyst bare fordi jeg sier jeg er redd for konsekvensene av at det ble avlyst. Jeg problematiserer at terroristen fikk sitt ønske oppfylt etter sin handling, for det er det vi hele tiden sier at de ikke skal. Husker du hva som ble sagt etter 22.juli? Mener du man hang seg opp etter det også? Ja, men det er ikke et tema som bør være i fokus riktig enda. Nå er det sikkerhet og respekt for de involverte først og fremst.
Charlie Amberson Skrevet 25. juni 2022 #92 Skrevet 25. juni 2022 48 minutter siden, Blåttvann said: Jeg er delt på hva jeg mener om at Pride ble avlyst. Jeg forstår at det kan være best for de pårørende, at det ikke kjennes riktig å feire. Men det har aldri vært viktigere i Norge. Terroristen vant. Han fikk det han ønsket. Hvilke konsekvenser vil det få fremover? Man kan vel dempe eller skru av feringen og la det bli et vi-er-her-fortsatt-tog. Forstår at arrangørene ikke vil følge planen når politiet ennå ikke vet mer (om evt medsammensvorne), men folk som vil og synes det er riktig kan selv gå ut å markere uten at det trenger å være arrangører? 1
Blåttvann Skrevet 25. juni 2022 #93 Skrevet 25. juni 2022 Tutte skrev (2 minutter siden): Ja, men det er ikke et tema som bør være i fokus riktig enda. Nå er det sikkerhet og respekt for de involverte først og fremst. Hvordan mener du man skal respektere de involverte? For meg er det mye respekt i å problematisere avlysningen av Pride, nettopp fordi det handler om selve kjernen av homokampen. Pride har blitt et slags symbol på frigjøringen. 1
Green_Harmony Skrevet 25. juni 2022 #94 Skrevet 25. juni 2022 En helt forferdelig hendelse!! Selvfølgelig dumt at Pride blir avlyst, men igjen er det stor fare for at andre ustabile mennesker kan bli påvirket og motivert til å gjennomføre angrep selv. Sikkerheten er viktigst! Dette er også en avgjørelse som er fattet kort tid etter angrepet og ingen har vel egentlig en god oversikt nå, så dette er bare et sikkerhetstiltak. MEN pride må fortsatt markeres høyt og tydelig, gjerne på SoMe (for sikkerhetssskyld)! Æsj blir direkte kvalm av de som klarer å lire av seg diverse usmakelige kommentarer i kommentarfeltet til nettavisene! 1
Blåttvann Skrevet 25. juni 2022 #95 Skrevet 25. juni 2022 Charlie Amberson skrev (2 minutter siden): Man kan vel dempe eller skru av feringen og la det bli et vi-er-her-fortsatt-tog. Forstår at arrangørene ikke vil følge planen når politiet ennå ikke vet mer (om evt medsammensvorne), men folk som vil og synes det er riktig kan selv gå ut å markere uten at det trenger å være arrangører? Folk i denne tråden sier det er feil å henge seg opp i at Pride avlyses, men det er problematisk og burde snakkes om, derfor snakker jeg om det. Jeg skriver at vi burde hatt en markering selv om vi avlyser feiringen. 4
Charlie Amberson Skrevet 25. juni 2022 #96 Skrevet 25. juni 2022 3 minutter siden, Green_Harmony said: En helt forferdelig hendelse!! Selvfølgelig dumt at Pride blir avlyst, men igjen er det stor fare for at andre ustabile mennesker kan bli påvirket og motivert til å gjennomføre angrep selv. Sikkerheten er viktigst! Dette er også en avgjørelse som er fattet kort tid etter angrepet og ingen har vel egentlig en god oversikt nå, så dette er bare et sikkerhetstiltak. MEN pride må fortsatt markeres høyt og tydelig, gjerne på SoMe (for sikkerhetssskyld)! Æsj blir direkte kvalm av de som klarer å lire av seg diverse usmakelige kommentarer i kommentarfeltet til nettavisene! Sikkerhet er viktig. Frihet viktigere? Ustabile kan også påvirkes av at de nå kan se på det som "lett" å stoppe folk man ikke liker i å utøve sine friheter og rettigheter. Vanskelig å vite hva som er riktig nå, kanskje vet politiet/PST også mer enn oss. 2
Anonymburker Skrevet 25. juni 2022 #97 Skrevet 25. juni 2022 Det er vel ikke sikkert at dette var hatkriminalitet mot homofile.. Kan jo være tilfeldig. 4 4
Undrende123 Skrevet 25. juni 2022 #98 Skrevet 25. juni 2022 Det er så tragisk at paraden er avlyst. Hele poenget med Pride er jo nettopp at det er en protestmarsj mot drap og vold mot skeive. Dette er kjernen. Politiet bruker heller ressursene sine til å sikre andre arrangementer, som fotballkamper og rockekonserter. Lurer veldig på hva fyren i Gudbrandsdalen som skal arrangere straight pride fordi det "det blir litt mye pride-mas" tenker i dag. Håper han og alle andre anti pride-folk skammer seg. 4 1
Kar på 035 Skrevet 25. juni 2022 #99 Skrevet 25. juni 2022 Politiet ønsker at Pride i Oslo avlyses. Det mener jeg er helt riktig pga sikkreheten og ikke minst så lenge de ikke har fullstendig kontroll på alt så mener jeg det bør taes grep.. Jeg ser på nettet kommentarene renner over at folk mener at dette skulle vært gjenomført. Forstår ikke hvorfor folk må gjennomføre ting når det kommer anbefalinger om dette. Hvorfor har vi politi da dersom vi ikke skal lytte på de? Det er tross alt de sammen PST som kjenner sikkerheten best her i landet.. 1
Isambard Skrevet 25. juni 2022 #100 Skrevet 25. juni 2022 Eryn skrev (1 time siden): Hvem har lyst å juble og feire Pride når to er drept og 21 skadet (10 alvorlig)? Folk er i sorg. Jeg synes det er riktig beslutning, både av respekt til de pårørende og etterlatte, også med tanke på sikkerhet til et arrangement som tiltrekkes tusenvis. Hvem har lyst til å juble og feire for eksempel i Moskva hvor aktivistene har blitt banket opp hvert eneste år, med ett unntak? Nå erdet forbudt for å liksom beskytte Pride-demonstrantene. Det spørs om man ser på det som en kamp for rettigheter eller bare fest og moro. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå