Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
- Brian skrev (7 timer siden):

Håper at man kan ha en seriøs diskusjon rundt dette uten at også denne tråden blir stengt; det blir litt pinlig om Kvinneguiden i natt - da andre medier er fylt av nyheter om dette - bare skal holde seg til banale debatter som "Fortell noe skikkelig uinteressant", eller diskutere deling av snop.

Skyting ved utested i Oslo sentrum – to bekreftet døde

https://www.nrk.no/norge/skyting-ved-utested-i-oslo-sentrum-1.16016478

Vitne om skytingen: – Virket veldig bestemt på hvor han skjøt

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vitne-om-skytingen-virket-veldig-bestemt-paa-hvor-han-skjoet.1bI7Jid2i

To er bekreftet drept, ytterligere tre er alvorlig skadet - ifølge VG - og 14 er blitt fraktet til sykehus, melder Dagbladet.

Og for å sitere Aftenposten:

Oppdatert:

Avisa Oslo skriver at det er løsnet skudd ved tre utesteder; Per på Hjørnet, Herr Nilsen og London; disse ligger i samme område i Oslo sentrum.

Aftenpostens nyhetsstudio melder at antall skadde er oppjustert til 19; de skriver også at et vitne filmet pågripelsen av gjerningsmannen, som ble lagt i bakken med hjelp fra sivile og vektere (dørvakter?).

NRK skriver at gjerningsmannen er tidligere kjent for politiet.

TV 2 viser video av folk som flykter og panikken som oppstår i det skuddene faller.

Nettavisen melder at skytingen trolig begynte på utestedet Per på Hjørnet, der de to drepte var.

Oppsummering av det vi hittil vet, hos VG: Dette vet vi om skytingen.

Etterforskes som terror.

Mer fra VG: Skytingen i Oslo: Mann siktet for terrorhandlinger:

Min egen kommentar: Hvis "grov vold" regnes som "mindre forhold", kan man jammen spørre seg hvor trygt samfunnet vårt i grunnen er.

Enda mer fra VG: Skytingen i Oslo: Dette vet vi om den siktede:

Altså gjentatt våpenbruk, knivstikking og drapsforsøk - kort sagt: "Mindre forhold".

Hjelp.

Politet skriver «mindre forhild sammenlignet med dagen hendelser» Det er ikke noe å henge seg opp i. De er bare mennesker som uttaler seg (uten gullvekt )i en vanskelig situasjon  og har et annet perspektiv på kriminalitet enn folk flest.

Utover det så er det et godt innlegg du har her. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, når Pride 🏳️‍🌈 ikke gjennomføres vinner haterne og motstanderne. Likevel skjønner jeg at arrangøren velger å ikke gjennomføre paraden. Men det skulle også være arrangert mer enn det, og det tenker jeg kunne vært bra å gjennomføre. Fordi mange blir trolig alene i sin frykt og sorg nå. Det anbefales hjemmefering. Hva med de som ikke har noen å feire med, eller å snakke med? Når behovet for fellesskap er stort. Såvidt jeg vet er det mange som fortsatt er i skapet, som våger å delta i Pride. Hva med dem nå? 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Nå har det seg slik at PST vet hvem denne mannen er, så han var allerede oppdaget.. Det som jeg sliter med å forstå er hvorfor han fikk gå løs blant folk? 

Ja, det kan jeg heller ikke forstå.  Men psykisk helse blir nok ofte oversett og bagatellisert.

Skrevet

Det blir for knapt med tid til å sikkert kunne slå fast at det ikke er flere involvert og at angrepet i natt ikke bare  var innledningen. Jeg mener det var helt riktig å avlyse, også av respekt for de som er døde, skadet, skrekkslagne eller i sorg. Vi får heller slå til med en massiv markering av Pride neste sommer. Det kommer til å bli den største noensinne.

• Liker 2
Skrevet

Så to av de tre utestedene han løsnet skudd var ikke for skeive? Hvorfor er det da konkludert med at det er rettet mot Pride alene? Har det gått litt fort i svingene? Eller vet Poitiet noe vi ikke vet?

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Adobyen skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan jeg heller ikke forstå.  Men psykisk helse blir nok ofte oversett og bagatellisert.

Ja, det er tragisk. Det blir ikke tatt tak i heller.

Gjest Villfisker
Skrevet
Anocopy skrev (7 timer siden):

Er enig i at tragedien er like stor uansett, men det sier seg vel litt selv.

Selvfølgelig. Det skulle ikke vært noen.

Skrevet (endret)

.

Endret av gjest431
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
fittesnerk skrev (2 minutter siden):

Må vel nesten anta at Politiet vet mer en oss sålangt i denne saken?

De har sikkert funnet informasjon som tilsier at dette var et planlagt angrep mot homofile 😢

Enten valgte han utestedene tilfeldig og 1 av dem er et sted som homofile bruker hyppig, eller så ville han ramme kun homofile, men traff kun på 1 av 3 steder riktig på målgruppen.

Det kommer mer info etterhvert, men så langt er det ikke utelukket at det kan handle om islamsk terrorisme mot homofile.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Tutte
Skrevet
fittesnerk skrev (4 minutter siden):

Må vel nesten anta at Politiet vet mer en oss sålangt i denne saken?

De har sikkert funnet informasjon som tilsier at dette var et planlagt angrep mot homofile 😢

Men rart at gjerningsmannen startet med et utested som ikke er et samlingssted for homofile.

Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg, har psykiatri ikke vært et tema i gjerningsmannens tidligere begåtte kriminelle handlinger, og Politiet har heller ikke hevdet at det er tilfelle nå. Eventuell alvorlig psykisk sykdom er bare ett av flere momenter Politiet nå undersøker nærmere, saken etterforskes også som terror og Politiet har innført midlertidig bevæpning.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2022/06/25/politiet-innforer-midlertidig-nasjonal-bevapning/

Skrevet
Tutte skrev (Akkurat nå):

Men rart at gjerningsmannen startet med et utested som ikke er et samlingssted for homofile.

Ja. London og Elsker som ligger tett hadde vært mer naturlig. Men gudene vet. Vi må bare vente og se. 

Skrevet (endret)

.

Endret av gjest431
Skrevet
9 minutter siden, parmanoia said:

Hvorfor er det da konkludert med at det er rettet mot Pride alene?

Det kan ofte være en strategi. Man avviser kontant all form for kritikk eller spørsmål man ikke liker, og passer på å benytte alle anledninger til å bruke polarisasjon til å skape splid mellom grupperinger. Det kan man gjerne gjøre ved å forsøke å tillegge onde handlinger et motiv som ikke er bevist, for å få sympati for sin bevegelse, og for å vise omverden hvor stygge alle meningsmotstandere (les: fiender) er.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
22 minutter siden, AnnePåLande said:

Nå har det seg slik at PST vet hvem denne mannen er, så han var allerede oppdaget.. Det som jeg sliter med å forstå er hvorfor han fikk gå løs blant folk? 

Bomullkultur - hvor mange grove handlinger i Norge blir henlagt? AAAAALLLLT for mange. 

• Liker 12
Gjest Tutte
Skrevet
fittesnerk skrev (4 minutter siden):

Vet du om London Pub deler røyketerrasse med nabobaren? 

Vet ikke. Har aldri vært der.

Gjest ATLAS6
Skrevet
Tutte skrev (7 minutter siden):

Kan være at gjerningsmannen ikke visste bedre, men gikk etter barer med prideflagget synlig. 

Skrevet
Gibralfaro skrev (3 minutter siden):

Det kan ofte være en strategi. Man avviser kontant all form for kritikk eller spørsmål man ikke liker, og passer på å benytte alle anledninger til å bruke polarisasjon til å skape splid mellom grupperinger. Det kan man gjerne gjøre ved å forsøke å tillegge onde handlinger et motiv som ikke er bevist, for å få sympati for sin bevegelse, og for å vise omverden hvor stygge alle meningsmotstandere (les: fiender) er.

Ja

Gjest Tutte
Skrevet
ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Kan være at gjerningsmannen ikke visste bedre, men gikk etter barer med prideflagget synlig. 

Ja det er mulig. Vi får se hva som kommer fram etterhvert.

Gjest theTitanic
Skrevet

HVIS det var relatert til Pride;

Ved å avlyse Pride så får gjerningsmannen full måloppnåelse. Hvilket tåpelig trekk. Med dette beviser man at det nytter med vold for å få avlyst de arrangementer man ikke liker. Pride burde gjemmomføres sterkere enn før for å vise samhold og at arrangementet er støttet av mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...