Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenkte ikke jeg terror eller hatkriminalitet med det samme jeg fikk høre om det.

Det er et hardt gjengmiljø i Oslo, min første tanke var at dette er en som skulle ta et oppgjør med noen fra en annen gjeng som tilfeldigvis var på en pub.

Og regnbueflagg henger på alle utesteder, kontorer og butikker, så jeg tenkte ikke automatisk at det ble skutt der på grunn av det.

Det virker som om gjerningsmannen har sagt noe som gjør at politiet sier det kan være terror.

• Liker 11
Skrevet

Politiet bruker å være veldig tilbakeholdne med å kalle det terror så tidlig i etterforskningen.

Hva er forskjellen på hatkriminalitet og terror? Først ble hatkriminalitet nevnt, siden oppgradert til terror.

• Liker 4
Skrevet

Alle kommentarfelt under nyhetssaker tilknyttet denne tragiske hendelsen er nå stengt på facebook. Sier vel noe om motsetninger i meninger på en side og hatet mot gjerningspersonen på den andre! 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, ops2 said:

Politiet bruker å være veldig tilbakeholdne med å kalle det terror så tidlig i etterforskningen.

Hva er forskjellen på hatkriminalitet og terror? Først ble hatkriminalitet nevnt, siden oppgradert til terror.

Kan være fordi han var kjent og overvåket av PST fra før. Uten å spekulere sitter nok de med mer opplysningen om gjerningsmannen slik de kan komme ut med en sann uttalelsen. 

• Liker 11
Gjest Natterangler
Skrevet
mammams skrev (4 minutter siden):

Alle kommentarfelt under nyhetssaker tilknyttet denne tragiske hendelsen er nå stengt på facebook. Sier vel noe om motsetninger i meninger på en side og hatet mot gjerningspersonen på den andre! 

Holder på å bli krig dette her..

Skrevet
Peanut skrev (1 time siden):

Prideparaden i Oslo blir avlyst.

Og da vant jo gjerningsmannen 🤦🏼‍♀️

Det er trist at man ikke kan godta hverandre. Det er lov å ha sine meninger angående ting men å skyte rundt er galskap. Synes synd på de homofile som ikke får feiret sin dag. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Peanut skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt avlysningen… 😞 Vil det tilsi at politiet har informasjon om at det er mer i gjære? 
Edit, kan jo selvfølgelig være av respekt for døde og skadede, men skjønner ikke hvorfor de lar ham vinne. 

Man har ikke noe valg. Man vinner hvertfall ikke noe på at det spres ytterligere frykt gjennom enda et angrep og enda flere rammede

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En grusom hendelse uansett, men foreløpig har vi vel ikke fått noen bekreftelse på at angrepet var rettet mot homofile? Skytingen/ drapene har etter hva jeg forstår startet på puben "Per på hjørnet" og det er ikke et utested spesielt for homofile. (Dette er en pub jeg har vært mye på). Vi vet vel heller ikke enda om de drepte var homofile? 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Gjest Suzanne
Skrevet
elskermenn skrev (38 minutter siden):

Om motivet var å angripe pride hvorfor ikke bare vente til paraden og skyte i mengden? 

Fordi sikkerheten rundt paraden er mye høyere enn kvelden før. Gjerningsmannen oppnår det han vil, at pride- paraden blir avlyst. 

Skrevet
mingus skrev (28 minutter siden):

Jeg har blitt kalt anti pride her flere ganger, fordi folk faktisk tror jeg er imot selve paraden, da jeg egentlig bare synes det ikke passer for barn fordi det er mye fetish ute og går der bla. De må da ellers for all del få lov å gå i parade, og det er da ingen som godter seg her og ønsker at en psykopat går rundt og plaffer ned andre mennesker. 

Synes det er direkte ufint og stygt det dere skriver, og skylde på andre mennesker som er blitt tillagt meninger de faktisk ikke har. 

Drapsmannen er sin egen person som skal ta ansvar for sin egne handlinger. Ingen skal komme her og skylde på folk i et forum som diskuterer diverse ting som skjer i paraden, som man er uenig i. Det er drøyt.

Har all sympati for de som har mistet noen eller blitt skadet, det tror jeg de fleste har.

Hvordan i all verden er det ufint og stygt å skrive at slike handlinger viser hvorfor Pride, å markere retten til å elske den man elsker og å kjempe for likestilling og trygghet, fremdeles er viktig? 

Du følte deg litt vel truffet her. Det har null med deg å gjøre, jeg aner ikke hvem du er eller hva du står for. Ingen har skyld på deg eller forumet. Men at Pride er viktig, det mener jeg absolutt. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Clefable skrev (1 minutt siden):

Hvordan i all verden er det ufint og stygt å skrive at slike handlinger viser hvorfor Pride, å markere retten til å elske den man elsker og å kjempe for likestilling og trygghet, fremdeles er viktig? 

Du følte deg litt vel truffet her. Det har null med deg å gjøre, jeg aner ikke hvem du er eller hva du står for. Ingen har skyld på deg eller forumet. Men at Pride er viktig, det mener jeg absolutt. 

Det var ikke poenget i innlegget brukeren siterte. Der var det en hentydning til at debatten om Pride i Norge de siste ukene har ført til dette. Det er helt usannsynlig, og Prides rolle i for eksempel skolen skal kunne diskuteres videre uavhengig av dette.

Nå er det bare noen timer siden dette angrepet, men siden politiet har gått ut med at de mener det er terror og at han er iraner, er det svært lite sannsynlig at samfunnsdebatten om Pride har radikalisert vedkommende til å utføre dette angrepet.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Fy faen, dette er så grusomt :( Tenk å være så full av hat. Jeg har faen ikke ord. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
elskermenn skrev (42 minutter siden):

Om motivet var å angripe pride hvorfor ikke bare vente til paraden og skyte i mengden? 

Er nok en del trusler mot nettopp dette pluss denne hendelsen inatt som utgjorde denne avgjørelsen. 

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Vi leser at personen er en kjenning av PST, og det er en historie med psykiske problemer og narkotika.  Han er tilfeldigvs en innvandrer fra. Iran.  Da må vi ikke la dette gå ut over alle muslimske innvandrere.  

Gjest Velvia
Skrevet
6 minutter siden, Rosa Dartle said:

Debatten i seg selv, er grei nok. Men den har medført veldig mye hets og oppgulp rundt om i samfunnet som etterhvert gjør at hat mot homofile og transpersoner legitimeres. Det har ikke vært en saklig debatt i år. Jeg har ikke hatt så sterke følelser for Pride, men i år prøvde jeg å få tak i regnbueflagg for å flagge på verandaen.

Man ser jo hva hat og oppgulp fører til etterhvert, med mer hatkriminalitet og nå også terror. Vi har sett det i andre land, og nå ser vi det i Norge, selv om vi egentlig hadde kommet så langt.. Det har vært en dobling i hatkriminaliteten mot homofile. En mann i Østfold ble slått ned fordi han gikk med regnbuearmbånd til støtte for de homofile. Saklig debatt er greit, men jeg opplever ikke at vi har en saklig debatt når dette skjer og man ser at kommentarfeltene strømmer over av hets og legitimering av terror og drap på homofile.

Godt oppsummert.

Gjest DislayName
Skrevet
1 minutt siden, Adobyen said:

Vi leser at personen er en kjenning av PST, og det er en historie med psykiske problemer og narkotika.  Han er tilfeldigvs en innvandrer fra. Iran.  Da må vi ikke la dette gå ut over alle muslimske innvandrere.  

Og iranere generelt er jo "model minority". De er stort sett svært godt utdanna og lite kriminalitet.

Skrevet
Tutte skrev (6 minutter siden):

Her er det 2 drept og 19 skadet. Ikke vet vi helt med sikkerhet hva motivet var heller.

Synes det er respektløst overfor alle etterlatte og involverte å henge seg opp i at Pride blir avlyst. Det er jo en selvfølge. Det her handler ikke om å få viljen sin eller ikke, det handler om sikkerhet.

Jeg synes ikke at jeg "henger meg opp i" at Pride er avlyst bare fordi jeg sier jeg er redd for konsekvensene av at det ble avlyst. Jeg problematiserer at terroristen fikk sitt ønske oppfylt etter sin handling, for det er det vi hele tiden sier at de ikke skal. Husker du hva som ble sagt etter 22.juli? Mener du man hang seg opp etter det også?

• Liker 4
Skrevet
Tutte skrev (9 minutter siden):

Her er det 2 drept og 19 skadet. Ikke vet vi helt med sikkerhet hva motivet var heller.

Synes det er respektløst overfor alle etterlatte og involverte å henge seg opp i at Pride blir avlyst. Det er jo en selvfølge. Det her handler ikke om å få viljen sin eller ikke, det handler om sikkerhet.

Det ER et problem at man nå må avlyse det som jo også er en ytring. For det er faktisk det Pride og paraden er, en ytring om man man skal kunne være som man ønsker uten å bli møtt med konsekvenser som nå har skjedd. Det er selvfølgelig vanvittig trist for etterlatte og pårørende, men konsekvensen stopper ikke der. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...