Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Måneskinn skrev (59 minutter siden):

Tenker det samme, og syns det var veldig vanskelig i helgen da jeg var sammen med mine homofile venner.  Jeg prøvde forsiktig å si at det kanskje ikke var mot Pride og homofile generelt, selv om han var i det området der det lå en pub som fortrinnsvis henvender seg mot homofile. 

Noen av de var litt enige med meg, men noen var også avventende  og ville liksom at det skulle handle om at det faktisk var et målrettet angrep på homofile og pride.  Selv syns jeg konklusjonen ikke er klar, og man må jo avvente hva siktede sier i avhør. Men uansett en skrekkelig handling. 

Men tror det har grobunn i debatten som har florert i sosiale medier den siste tiden. Folk mener det har vært mye pride, spesielt i skolene der pensum lærer barn om ting som ikke er eksisterende, som en tredje kjønn. Pluss alle de som ikke liker fetisjer og mener det er beholdt soverommet, som også ytrer sine meninger og blir møtt av disse folka med at "du er homofob" osv. Debatten om organisasjonen fri, fetisjer og overdreven bruk av regnbueflagget har vært sunn, mener jeg, men nå fikk endelig mange hysjet ned debatten ved å mene at homofile blir drept, derfor må vi ha pride. Jeg er 100% for kjærlighet mellom homofile, men mener det er feil å lære barna at føler du deg som et tastatur så er du et tastatur (satt på spissen) eller de fetisj folka med leather, hvorfor markerer de pride? Ingen har sagt noe om hva de skal gjøre på soverommet, bare gjør det privat, vi trenger ikke vite om fetisjene dine. 

Jeg tror ikke målet hans var pride. Og jeg synes det er stusselig at ting blir hausa opp så voldsomt før man visste sikkert hva det var. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, Flytendesåpe said:

Men tror det har grobunn i debatten som har florert i sosiale medier den siste tiden. 

Jeg tror ikke gjerningsmannen har lest twitter og kronikker og sett Dagsnytt 18 og på bakgrunn av debatten om skolenes deltakelse i Pridetog osv bestemt seg for å skyte. Å tro noe sånt er både naivt og kunnskapsløst. Hvis det er et klart motiv har nok det vokst frem gjennom år, og sannsynligheten er da større for at han er påvirket av islamistiske krefter og religion. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
rosemarin skrev (På 26.6.2022 den 7.23):

Men vet vi at det var motivet? Det er vel ingen som har sagt det-bare gjettet og trukket raske konklusjoner?

Nei, da jeg skrev dette var det ikke noen konkrete bevis men veldig mange indisier. Nå vet vi at det fremdeles foreligger en trussel som PST ikke har kontroll på med tanke på angrep som kan komme mot et pride arrangement. Om ikke hadde vel gårsdagens markering blitt gjennomført vil jeg tro. Joda, jeg dro konklusjonen utifra opplysninger om at det var bevisst at det ble skutt mot London pub, selv om det startet med Per på Hjørnet. Dette angrepet er et angrep på Norge, vårt demokrati, våre verdier, vår kultur og hele samfunnet vi har skapt og ønsker å ha. Der inkludering og respekt er noen av grunnsteinene våre. Om man er en del av dette samfunnet skeiv eller ikke er vi alle angrepet. Uansett sett motiv (religion /psykiatri etc) fra gjerningsmannen /gjerningspersoner er vi alle angrepet, og vi kan ikke la den skeive delen av befolkningen kjempe denne kampen alene. 

• Hjerte 1
Skrevet
Carrie_S skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke gjerningsmannen har lest twitter og kronikker og sett Dagsnytt 18 og på bakgrunn av debatten om skolenes deltakelse i Pridetog osv bestemt seg for å skyte. Å tro noe sånt er både naivt og kunnskapsløst. Hvis det er et klart motiv har nok det vokst frem gjennom år, og sannsynligheten er da større for at han er påvirket av islamistiske krefter og religion. 

Nå mente jeg ikke at han var inspirert av twitter eller kvinneguiden😅 men at folk som trakk raske konklusjoner om at det er et angrep på homofile har lest mye i sosiale medier den siste tiden og derfor hadde de nå et bevis på at det er behov for pride. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Anonym 77
Skrevet
Drizzt skrev (46 minutter siden):

Hva siktede sier i avhør er nesten irrelevant. Han vil si det advokaten sier han må si for å få mildest mulig straff. Jeg forventer ingen innrømmelse akkurat. Man må se bevisene mot ham. At han vanker med en islamist (Bhatti) og tilfeldigvis har denne islamsiten postet på fb en oppfordring å drepe homofile kort tid før selve angrepet ble utført ... Det forteller oss mye.

Det homofile paret som bor nedover gata vår er ikke i tvil - de ser på det som et terrorangrep mot homofile, utført av en islamist og ser det i sammenheng med hvordan homofile behandles i muslimske land. De er redde, de gråt, de er rystet, de føler seg ikke trygge. Heldigvis bor vi i en rolig by.

Selvsagt er det viktig hva som kommer frem i avhørene. Du dra konklusjoner ut fra enkelte ting. Snakk om å dømme. Han er skyldig ingen tvil om det, men motivet vet ingen. Jeg har full forståelse for at de som var tilstede når dette skjedde er skremt og rystet. Jeg er rystet jeg også å synes dette er forferdelig men skjønner ikke hvorfor folk rundt omkring gråter, er redd og ikke føler seg trygg. Forstår at enkelte er mer følsomme men får nå være grenser. Skjer fæle ting hele tiden , og selvsagt skal man ha medfølelse men må være utmattende å gå helt i kjelleren hele tiden. 

Skrevet
Måneskinn skrev (2 timer siden):

Tenker det samme, og syns det var veldig vanskelig i helgen da jeg var sammen med mine homofile venner.  Jeg prøvde forsiktig å si at det kanskje ikke var mot Pride og homofile generelt, selv om han var i det området der det lå en pub som fortrinnsvis henvender seg mot homofile.

Noen av de var litt enige med meg, men noen var også avventende  og  ville liksom at det skulle handle om at det faktisk var et målrettet angrep på homofile og pride.  Selv syns jeg konklusjonen ikke er klar, og man må jo avvente hva siktede sier i avhør. Men uansett en skrekkelig handling. 

Det ligger ikke bare "en pub som fortrinnsvis henvender seg mot homofile i det området", det er tre utesteder for homofile der. Puben Per på Hjørnet, hvor skytingen startet, ligger mellom to utesteder for homofile. Uteserveringen til Per på Hjørnet ligger ved siden av uteserveringen til London Pub. 

Det er heller ikke slik at det bare er homofile som går på London og Cėsar, og det er ikke bare hetrofile som går på Per på Hjørnet. Det er en god miks av hetrofile og homofile på alle utestedene i det området. 

Jeg har vanskelig for å tro at homofile "ville liksom at det skulle handle om at det faktisk var et målrettet angrep på homofile og pride". Mine homofile venner og mitt  homofile tvillingsøsken har langt fra ytret slike "ønsker". De, som jeg, synes derimot tanken på at dette skulle handle om hat mot homofile og pride er vondt.

• Hjerte 2
Skrevet
3 hours ago, Flytendesåpe said:

Nå mente jeg ikke at han var inspirert av twitter eller kvinneguiden😅 men at folk som trakk raske konklusjoner om at det er et angrep på homofile har lest mye i sosiale medier den siste tiden og derfor hadde de nå et bevis på at det er behov for pride. 

Da misforsto jeg deg. Beklager det. 

• Liker 1
Skrevet

Zaniar Mataporurs hadde ikke noen konto på sosiale media.

Det vet jeg fordi en mann i Sverige med identisk navn (Eller en bokstav feil) ble tatt for å være han. Han fikk mange hatefulle meldinger.

Er det slik nå at salafister følger typisk norske media som Aftenposten, Klassekampen, Subjekt, Minervanett og har en anonym bruker på Kvinneguiden? Det er der debatten har rast.

Salafister har gjort seg opp sin mening om homofile for 1400 år siden. For dem er det "ferdig snakka". Og de skiller ikke mellom oss i et sekulært vestlig samfunn. At vi aksepterer homofil kjærlighet gjør oss enda verre i ekstreme islamisters øyne.

De hadde absolutt ikke latt være å skyte oss hvis vi satt på "Per på Hjørnet".

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Polarisstella skrev (5 timer siden):

Det ligger ikke bare "en pub som fortrinnsvis henvender seg mot homofile i det området", det er tre utesteder for homofile der. Puben Per på Hjørnet, hvor skytingen startet, ligger mellom to utesteder for homofile. Uteserveringen til Per på Hjørnet ligger ved siden av uteserveringen til London Pub. 

Det er heller ikke slik at det bare er homofile som går på London og Cėsar, og det er ikke bare hetrofile som går på Per på Hjørnet. Det er en god miks av hetrofile og homofile på alle utestedene i det området. 

Jeg er veldig klar over det, jeg bor i byen og går dit jevnlig - både med heterofile og homfile venner. Derfor skrev jeg fortrinnsvis, altså i meningen  henvender seg mest til  - for det er kjent at det er stort sett (men ikke bare) homofile som går på bl.a London. Men derimellom har du Røør også da.

Polarisstella skrev (5 timer siden):

Jeg har vanskelig for å tro at homofile "ville liksom at det skulle handle om at det faktisk var et målrettet angrep på homofile og pride". Mine homofile venner og mitt  homofile tvillingsøsken har langt fra ytret slike "ønsker". De, som jeg, synes derimot tanken på at dette skulle handle om hat mot homofile og pride er vondt.

vel, jeg siterte jo først en annen bruker, og fortalte da bare hva  de JEG snakket med sa - men i denne saken er det jo like mange meninger som folk. Så at dine venner har andre meninger er ikke forbausende.

Uansett hvor man kommer fra så er dette en forkastelig handling.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvilken straff tror dere at ham Oslo-terroristen kommer til å få? 21 års forvaring eller 30 år? Manshaus fikk jo 21 år, men angrepet hand var jo kanskje heller ikke så grovt ift dette?

Skrevet (endret)

Terroristens venner står fram og sier at han ikke hatet homofile. https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-homohater/76463948?fbclid=IwAR1HMdEjEPgXULEL8uUy0kfzFLtBkOftyYLiC1GffCNbanSxNCedAB4eSog&mibextid=FPBZBe&fs=e&s=cl

De ville ha sagt det uansett. Etter en skyting/masseskyting så er det alltid, uten unntak, venner og bekjente som står fram og sier lignende ting.

"Han er ikke slik".

Men det er interessant at vennene sier at "han har vært i langvarig konflikt med et norsk myndighetsorgan". At han har vært rasende på myndighetene, og følt seg urettferdig behandlet.

Det trenger ikke å bety at han hadde bare en årsak. Det er skjelden så enkelt. Han kan både være rasende på myndighetene og hate homofile på samme tid. Og være religiøs ekstremist samtidig som han er psykisk syk.

Han har fremdeles ikke latt seg avhøre av politiet.

Endret av ops2
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
ops2 skrev (7 minutter siden):

Terroristens venner står fram og sier at han ikke hatet homofile. https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-homohater/76463948?fbclid=IwAR1HMdEjEPgXULEL8uUy0kfzFLtBkOftyYLiC1GffCNbanSxNCedAB4eSog&mibextid=FPBZBe&fs=e&s=cl

De ville ha sagt det uansett. Etter en skyting/masseskyting så er det alltid, uten unntak, venner og bekjente som står fram og sier lignende ting.

"Han er ikke slik".

Men det er interessant at vennene sier at "han har vært i langvarig konflikt med et norsk myndighetsorgan". At han har vært rasende på myndighetene, og følt seg urettferdig behandlet.

Det trenger ikke å bety at han hadde bare en årsak. Det er skjelden så enkelt. Han kan både være rasende på myndighetene og hate homofile på samme tid. Og være religiøs ekstremist samtidig som han er psykisk syk.

Han har fremdeles ikke latt seg avhøre av politiet.

At han er rasende på myndighetene er vel kanskje ikke så uvanlig med diagnosen paranoid schizofren, og den kan også være noe av grunnen til at han nekter å la seg avhøre i frykt for at politiet skal manipulere svarene hans. 

Det kan godt hende dette er en radikal islamistisk terrorhandling, men for å bli radikalisert tror jeg nok den psykiske diagnosen hans har bidratt til. 

Jeg tenker at årsak og motiv mest sannsynlig er et sammensatt bilde her. Tragisk er det uansett. 

• Liker 5
Skrevet
Jesh94 skrev (22 minutter siden):

Hvilken straff tror dere at ham Oslo-terroristen kommer til å få? 21 års forvaring eller 30 år? Manshaus fikk jo 21 år, men angrepet hand var jo kanskje heller ikke så grovt ift dette?

Blir dømt til psykisk behandling og er ute om 7 år

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Klappe skrev (2 minutter siden):

Blir dømt til psykisk behandling og er ute om 7 år

Noe slikt er dessverre en mulighet ja. Tidligere tilfeller av rabiate mordere med dette krekets bakgrunn har endt slik. På den annen side er denne saken mye vanskeligere å dysse ned enn knivstikking av tilfeldige personer, og det kan bli ramaskrik. Så vi får se.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
TLR skrev (På 25.6.2022 den 9.55):

Det er trist at man ikke kan godta hverandre. Det er lov å ha sine meninger angående ting men å skyte rundt er galskap. Synes synd på de homofile som ikke får feiret sin dag. 

❤️🧡💛💚💙💜

Endret av Turkis Sau
  • Liker 2
Skrevet
*blueberry* skrev (7 timer siden):

At han er rasende på myndighetene er vel kanskje ikke så uvanlig med diagnosen paranoid schizofren, og den kan også være noe av grunnen til at han nekter å la seg avhøre i frykt for at politiet skal manipulere svarene hans. 

Det kan godt hende dette er en radikal islamistisk terrorhandling, men for å bli radikalisert tror jeg nok den psykiske diagnosen hans har bidratt til. 

Jeg tenker at årsak og motiv mest sannsynlig er et sammensatt bilde her. Tragisk er det uansett. 

Man kan tenke og fundere mye, men 1 ting er 100% sikker: Han er farlig og bør være sperret inne livet ut. Eller kastet ut av landet med innreiseforbud.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Man kan tenke og fundere mye, men 1 ting er 100% sikker: Han er farlig og bør være sperret inne livet ut. Eller kastet ut av landet med innreiseforbud.

Det er jeg enig i. Men jeg synes også slike mennesker bør få behandling i fengsel, og tvangsmedisineres så lenge de tåler medisiner. 

Skrevet

VG skriver at han ble pågrepet etter 6 minutter (01:13-01:19). Sannheten er at han ble pågrepet av private i løpet av 1 1/2 minutt.

• Liker 4
Gjest Krokanrullene
Skrevet

Har dere sett hva som skrives på tik tok, i kommentarfeltene? Folk bosatt i Norge skriver at de hater homofile, de skal skytes osv.

Vi må tørre å ta et oppgjør med dette! 

Jeg har en 15-åring, i klassen er det mange som sier de hater homofile, det er ikke naturlig osv. Nei, disse som sier dette er ikke etnisk norske. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OaXPK/delte-pride-video-paa-tiktok-fikk-voldsmeldinger

Noe av det stod fortsatt i kommentarfeltet hennes i går. 

Skrevet
Krokanrullene skrev (1 time siden):

Har dere sett hva som skrives på tik tok, i kommentarfeltene? Folk bosatt i Norge skriver at de hater homofile, de skal skytes osv.

Vi må tørre å ta et oppgjør med dette! 

Jeg har en 15-åring, i klassen er det mange som sier de hater homofile, det er ikke naturlig osv. Nei, disse som sier dette er ikke etnisk norske. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OaXPK/delte-pride-video-paa-tiktok-fikk-voldsmeldinger

Noe av det stod fortsatt i kommentarfeltet hennes i går. 

Det er ikke overraskende. Med voksende ikke-vestlig innvandring i Norge blir det også flere som har negativ holdning til homofile. Det er noe folk har med i sin kulturelle og religiøse bagasje ved innreise og som de gir videre til sine barn.

Nå er det forskjell mellom å si at homofili ikke er naturlig og at man hater homofile. At homofili ikke er naturlig kan forstås også som at det ikke er slik naturen reproduserer seg, at det kreves begge kjønnene for å skape en ny generasjon. Men samtidig som man mener at homofili ikke er naturlig, kan man også mene at man kan elske hvem man vil og at homofile og lesbiske par er like mye par som heterofile par, bare at de ikke kan lage barn sammen. 

Det verste er nok hatet og ønsket å skade dem bare fordi de elsker noen av samme kjønn. Det er disse holdningene som må til livs. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...