Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gibralfaro skrev (5 timer siden):

Jeg gjorde en bare en observasjon, det var ikke en mening. Hva han siktet på tror jeg ingen av oss vet veldig mye om, og jeg føler jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke er tilhenger av spekulasjon når det kommer til motivasjon.

Vi vet det som er kommet ut i media fra vitner som har sett hvor han siktet på. En av vitnene som var i nærheten beskriver ham som en målrettet person som sikter i retning London pub. Men skyld på psykiatri, du. Det er enklere. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Endret av Tha_M34
  • Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Trist og meningsløs handling.  

Når det er sagt så er jeg faktisk ikke så veldig overrasket over at noe slikt kan skje.  Det har blitt slik at alle politikere omtrent står i kø for å gå i paraden.  De skal liksom vise alle andre at de står for toleranse og forståelse, kanskje mest for å befeste sin egen politiske plass, Ingen politiker tørr å si sin oppriktige mening, det vil være en politisk dødsdom.

Så glemmer de at ikke alle liker dette, og reagerer.  Dessverre ble det katastrofalt denne gangen.  

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Drizzt said:

Men skyld på psykiatri, du. Det er enklere. 

Jeg har ikke skyldt på psykiatri. Jeg debatterer. Jeg lufter en teori. Jeg kommer med en tanke. Du vet, slik man gjør når man debatterer og kommuniserer.

Pust ut, og slapp av.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 7
Skrevet

Burde ikke vært lov å få velge advokat

• Liker 4
Skrevet
Gibralfaro skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke skyldt på psykiatri. Jeg debatterer. Jeg lufter en teori. Jeg kommer med en tanke. Du vet, slik man gjør når man debatterer og kommuniserer.

Pust ut, og slapp av.

Synes du har kloke refleksjoner, fortsett med det 😊👍 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tha_M34 skrev (5 timer siden):

Jeg snakker ikke kun om de to ofrene, selv om de ennå ikke er identifisert ved navn. Jeg snakker også om de som ble skadet og var ellers i fare for å bli drept. 

Her ser vi at dørvakten som heter Saman, kommer fra samme plass som han som skjøt. Saman hjalp mennesker rundt på puben og risikerte sitt eget liv for å hjelpe de.

https://www.nrk.no/norge/dorvakten-saman-hjalp-flere-skadde-1.16017996

Som dørvakten Saman ved London Pub riktig påpeker i artikkelen:

Saman forklarer at en persons handlinger ikke har noe med religion eller bakgrunn å gjøre. Han kommer selv fra samme by som gjerningsmannen.

Skjønner jo at visse folk i Norge er glad for at de har fått sin første "islamistiske terrorist" i den forstand at nå kan de forsterke sitt muslimhat med enda et par hakk fra tidligere.

Men mitt poeng er at den ekstreme og psykisk ustabile norsk-iraneren som gikk til angrep på flere, hadde ikke noen problemer med å prøve å skade andre uskyldige folk som hadde minoritetsbakgrunn, enten de er homofile eller ikke. 

Som sagt: om den ekstreme og psykisk ustabile var trigget av Koran-brenningen, så er sjansen for å finne SIAN-sympatisører og andre muslim-hatere der han angrep, lik null. Heller tvert imot, han angrep folk som er tolerante. 

Det er bare beundringsverdig at noen muslimer tar avstand fra han. Men det blir helt feil å si at det ikke har noe med religion å gjøre. Da lukker man øynene for et voksende problem i Norge. Egentlig et problem i hele Europa.

Jeg skjønner ikke folk som kaller kritikk av islam for muslimhat. Hva tenker dere at dere oppnår? Mer aksept for de problematiske sidene av islam? Eller tror dere at disse sidene forsvinner av seg selv bare vi ikke snakker om dem? At radikalisering av muslimer i Norge forsvinner av seg selv bare vi klistrer en schizofrendiagnose på de som ikke bare sier, men også gjør noe i islams navn? Makan til naivitet.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Granita skrev (4 timer siden):

Burde ikke vært lov å få velge advokat

Mener hvis det er fri rettshjelp.

Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor det "må være" enten psykiatri eller religion. Psykisk lidelse og personlighetsforstyrrelser kan like gjerne gi en forverring av allerede eksisterende holdninger. 

Espen Bråten ropte allahu akbar da han drepte i Kongsberg og de fleste forstår at mannen sin drivkraft var psykiatri og ikke religion. Samme med Rustan som ble skutt av politiet på Bislett, her var vel også religion et tema. 

Skal ikke spekulere veldig her, men det er sjeldent enten / eller og sort - hvitt. 

Mange som har svært sterke meninger om legning som er forankret i islam - som ikke dreper av den grunn. 

• Liker 7
Gjest Raffalayla
Skrevet (endret)

Psykiatri eller ikke; psyken spiller inn uavhengig. Isolerer man det til å handle om religion og hat mot homofile, så hadde jo alle med samme religion og syn på homofili drept.

Hva skiller oss mennesker fra hverandre, annet enn psyken.. og fysikken så klart.

Endret av Raffalayla
Skrevet (endret)
On 6/27/2022 at 7:54 AM, Tha_M34 said:

Jeg snakker ikke kun om de to ofrene, selv om de ennå ikke er identifisert ved navn. Jeg snakker også om de som ble skadet og var ellers i fare for å bli drept. 

Her ser vi at dørvakten som heter Saman, kommer fra samme plass som han som skjøt. Saman hjalp mennesker rundt på puben og risikerte sitt eget liv for å hjelpe de.

https://www.nrk.no/norge/dorvakten-saman-hjalp-flere-skadde-1.16017996

Som dørvakten Saman ved London Pub riktig påpeker i artikkelen:

Saman forklarer at en persons handlinger ikke har noe med religion eller bakgrunn å gjøre. Han kommer selv fra samme by som gjerningsmannen.

Skjønner jo at visse folk i Norge er glad for at de har fått sin første "islamistiske terrorist" i den forstand at nå kan de forsterke sitt muslimhat med enda et par hakk fra tidligere.

Men mitt poeng er at den ekstreme og psykisk ustabile norsk-iraneren som gikk til angrep på flere, hadde ikke noen problemer med å prøve å skade andre uskyldige folk som hadde minoritetsbakgrunn, enten de er homofile eller ikke. 

Som sagt: om den ekstreme og psykisk ustabile var trigget av Koran-brenningen, så er sjansen for å finne SIAN-sympatisører og andre muslim-hatere der han angrep, lik null. Heller tvert imot, han angrep folk som er tolerante. 

Ingen er "glade for" terrorisme, bortsett fra de som sympatiserer med terroristen(e)s mål, og ingen her gjør det.

Og folk er klar over at det finnes forskjellige meninger blant mennesker med muslimsk bakgrunn, kristen bakgrunn, ateistisk bakgrunn etc. etc. Forskjellige meninger finnes også blant folk fra samme sted, så om nevnte Saman er dørvakt på en homopub i Oslo, er ikke det ensbetydende med at samtlige fra hans hjemsted kunne tenke seg å være det.

Begge kommer uansett fra et land der det er dødsstraff for homofili; da er det nærliggende å tenke at dørvakten Samans toleranse ikke er det vanligste synet.

Hva angrep på mennesker av minoritetsbakgrunn angår, er det et faktum at mange skeive med slik bakgrunn opplever mye negativt fra folk av samme bakgrunn: Å ha minoritetsbakgrunn er altså ikke en garanti for å være tolerant mot skeive av minoritetsbakgrunn, eller skeive generelt.

Tidligere i tråden la jeg ut linker til artikler som forteller om taxisjåfører av minoritetsbakgrunn som overvåket gjester av samme bakgrunn, når de besøkte London Pub. Taxiholdeplassen ble flyttet pga. dette, men da ble det et problem for gjestene på Elsker, klubb for skeive:

Vi merker at spesielt homser og lesber med minoritetsbakgrunn blir stressa over å ha en holdeplass rett over veien. Noen tør ikke gå på Elsker på grunn av holdeplassen, sier daglig leder Jim DeVille, til Blikk

Han forteller om frykt for at det skal spres rykter hvis gjestene blir gjenkjent av taxisjåfører.

– Jeg har hørt fra gjester som er redd for å bli tatt bilder av. Det beste for oss og for gjestene våre er at Oslo kommune flytter holdeplassen.

https://vartoslo.no/bydel-sentrum-elsker-fri/taxiholdeplass-stresser-gjester-pa-elsker-tor-ikke-ga/368660

Det er all grunn til å spørre hva f**n disse taxisjåførene driver med, for det de gjør kan rammes av forbudet mot plagsom og skremmende oppførsel samt krenkelser av andres private liv.

Thee-Yezen Al-Obaide, fra Irak(enda et land med dødsstraff for homofili) og assisterende generalsekretær i Salam(organisasjonen for skeive og transpersoner med muslimsk bakgrunn) forteller:

Jeg havnet i et veldig konservativt miljø, som i likhet med det sekulære panarabiske miljøet også var åpent homofobe. Denne gangen var homofilien altså ikke i strid med min etnisitet og kultur, men heller min religion.

Jeg hørte på lærde snakke om skeive. At vi var de verste skapningene som finnes, og at personer som blir skeive, er hatet av Gud.

Også her var vi dyr som MÅ drepes. Og uansett hva vi gjør, er Gud forbannet på oss.

Hver preken jeg hørte, fikk meg til å falle hysterisk og gråtende på knærne mens jeg ba om tilgivelse for noe jeg ikke hadde gjort.

Jeg hadde ikke rørt en mann, og jo mer religiøs jeg ble, desto mer jeg hatet jeg meg selv. Jeg hatet HOMO-Yezen.

Jeg husker da jeg reiste til Mekka hvor jeg sto hengende i Kabas dør. Jeg gråt i flere timer og ba om å bli heterofil. Jeg kom hjem like homo som jeg reiste ned, kanskje mer.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LA3BVx/som-troende-skeiv-og-muslim-blir-jeg-utstoett-av-de-aller-fleste-thee-yezen-al-obaide

Så samme hvor ofte det gjentas her i tråden at "kultur og religion har ingenting med dette å gjøre", så er det andre som kan fortelle at det faktisk har betydning. Og det må det være lov å påpeke, slik det også må være lov å diskutere hvordan dette bør håndteres, uten å bli tillagt "muslimhat".

Cemal Knudsen Yucel, ateist(en "forbrytelse" som innebærer dødsstraff i 13 muslimske land)og leder av Ex-Muslims of Norway skriver:

Ytringsfriheten er under hardt press, og aktivister her i Vesten som er kritiske til islam, blir utsatt for hat, beskyldninger og no-platforming-kampanjer.(...)

Jeg føler at det er veldig krevende å debattere islam og gjøre opplysningsarbeid her i Vesten. Alt handler om hvordan islam-debatten stoppes før den har begynt. Det finnes ikke islam-debatt i Norge. Enhver debatt blir forsøkt kneblet gjennom beskyldninger om islamofobi, muslimhat, rasiststemplinger, høyre- og venstrepolitikk, no-platforming og personangrep.

(min utheving)

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/QoJEL8/det-er-mennesker-ikke-religioner-som-trenger-beskyttelse-cemal-knudsen-yucel

Endret av Ichiko
korrektur
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Klappe said:

Hvorfor oppfordrer politiet folk til å ikke delta på pride i kveld? Har vi så mange islamister rundt i gatene? Hvorfor skriver ikke avisene hvorfor folk ikke bør delta? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dn3kaX/oslo-politiet-raader-arrangoerene-til-aa-droppe-pride-markering-mandag

Nei, jeg synes ikke politiet trenger å begrunne det i detalj.

Det er sikkert noen personer politiet ikke har avklart hvor befinner seg. Antagelig fra de samme kretsene som terroristen var i.

Kanskje har politiet mottatt tips.

Politiet kan selvsagt ikke komme med detaljer som "Vi har ikke fått tak i xyz og avhørt han, og en kilde innen miljøet sier ryktene går om at xyz har kjøpt et gevær og sagt til cde at han skal dra til Oslo".

Endret av ops2
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
ops2 skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg synes ikke politiet trenger å begrunne det i detalj.

Det er sikkert noen personer politiet ikke har avklart hvor befinner seg. Antagelig fra de samme kretsene som terroristen var i.

Kanskje har politiet mottatt tips.

Politiet kan selvsagt ikke komme med detaljer som "Vi har ikke fått tak i xyz og avhørt han, og en kilde innen miljøet sier at xyz har kjøpt et gevær og sagt til cde at han skal dra til Oslo".

De kan jo si sannheten, at de ikke har kontroll på det islamistiske miljøet. Men det er tydeligvis ingen som kan si noe som helst som har med muslimer å gjøre i denne saken, da er man rasistisk. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (2 timer siden):

Forstår ikke helt hvorfor det "må være" enten psykiatri eller religion. Psykisk lidelse og personlighetsforstyrrelser kan like gjerne gi en forverring av allerede eksisterende holdninger. 

Espen Bråten ropte allahu akbar da han drepte i Kongsberg og de fleste forstår at mannen sin drivkraft var psykiatri og ikke religion. Samme med Rustan som ble skutt av politiet på Bislett, her var vel også religion et tema. 

Skal ikke spekulere veldig her, men det er sjeldent enten / eller og sort - hvitt. 

Mange som har svært sterke meninger om legning som er forankret i islam - som ikke dreper av den grunn. 

Støtter denne. 

Skrevet
Klappe skrev (6 minutter siden):

De kan jo si sannheten, at de ikke har kontroll på det islamistiske miljøet. Men det er tydeligvis ingen som kan si noe som helst som har med muslimer å gjøre i denne saken, da er man rasistisk. 

De sier de ikke kan garantere for sikkerheten. Kan ikke skjønne at det ikke er tydelig nok. 

• Liker 3
Skrevet
Gjest McGjest skrev (1 minutt siden):

De sier de ikke kan garantere for sikkerheten. Kan ikke skjønne at det ikke er tydelig nok. 

Folk er lei av at islamistene får styre Oslo som de vil. Det er kun pga islamister de ikke kan ha markeringen i dag, og med dette styrer islamistene Oslo mer enn før. En seier for de.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Klappe skrev (2 minutter siden):

Folk er lei av at islamistene får styre Oslo som de vil. Det er kun pga islamister de ikke kan ha markeringen i dag, og med dette styrer islamistene Oslo mer enn før. En seier for de.

Skal ikke kommentere påstanden din der utover at virkeligheten er et par hakk mer nyansert. 

• Liker 4
Skrevet
Klappe skrev (1 minutt siden):

Kan alle som elsker frihet huske på dette ved neste valg? For dette er kostnaden av naivitet.

Synes det er skummelt at PST beskriver det som en "ekstraordinær trusselsituasjon" i følge VG. Vitner om null kontroll.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gjest McGjest skrev (Akkurat nå):

Skal ikke kommentere påstanden din der utover at virkeligheten er et par hakk mer nyansert. 

Du ser jo hvem som styrer gatene i enkelte svenske byer… Oslo next tydeligvis og dessverre.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...