ops2 Skrevet 26. juni 2022 #421 Skrevet 26. juni 2022 (endret) On 6/25/2022 at 9:10 AM, Dikteren said: -------------- Synes det er rart at en tidligere straffedømt, har tilgang til skytevåpen. 1 hour ago, Chupacabra said: Det ville vært veldig rart om han ikke hadde tilgang til skytevåpen. Nettopp, @Chupacabra. Du og jeg er eksempler på en hvilken som helst lovlydig person som ikke er straffedømt. Så vil vi skaffe et våpen på ulovlig vis. Hvem går vi til? Det er ikke noen Guns'r Us butikk. Vi aner ikke hvem vi skal kontakte. Hvem vi kan stole på skaffer oss våpen, og ikke tyster. Men akkurat det vet de kriminelle. Det er de som har kontaktene. Endret 26. juni 2022 av ops2 4
Drizzt Skrevet 26. juni 2022 #422 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Muskath skrev (27 minutter siden): Jeg er enig i at det bør gjøres noe for å forhindre gjentatte kriminelle handlinger. Men vi kan bare se til land som har mye lengre fengselsstraffer enn Norge, f.eks USA. Det blir ikke noe mindre kriminalitet, vold og drap ute i samfunnet likevel. Jeg ser ingen bra løsning på problemet. Du kan ikke sammenligne pærer og epler. Det er ekstreme forskjeller mellom USA og Norge når det gjelder samfunn og velstand. Norge har ikke de svært omfattende marginaliserte gruppene som lever under fattigdomsgrensen USA har. Hvis du skal sammenligne USA med et skandinavisk land, så er Sverige nærmest. Norge er på godt vei da, så ikke lenge til, men ikke helt der ennå. I Norge har man heller ikke fri tilgang på våpen også for mindreårige, så enda en grunn for å ikke skrive det du skriver. Derfor kan du ikke sammenligne de to. I USA er det svarte og latinoer som står for mesteparten av alvorlig kriminalitet - både når det gjelder andel av befolkningen og generelt. Det er de som fyller fengslene med langvarige straffer. Det er de som kommer fra marginaliserte grupper i egne ghettoer. I norske forhold vil amerikansk straffeutmåling være vidunderlig. Du kan ikke (re)habilitere tunge kriminelle eller de som har begått de mest alvorligste forbrytelsene. Det er opplagt at de vil utgjøre en fare for uskyldige mennesker for resten av sitt liv. Så hvem skal man beskytte? I Norge beskytter man den kriminelle. Endret 26. juni 2022 av Drizzt 3 3
Honey Dew Skrevet 26. juni 2022 #423 Skrevet 26. juni 2022 Synes det er litt rart at da det var terror på Kongsberg og i Oslo/Utøya, var det "portrett"-bilder av begge terroristene, men nå når det var et nytt terrorangrep, vet vi kun navnet på vedkommende, men får ikke se et skikkelig bilde av han. 9 3
Entern Skrevet 26. juni 2022 #424 Skrevet 26. juni 2022 Ichiko skrev (43 minutter siden): I dag åpnet pubene Herr Nilsen og Per på hjørnet igjen, etter å ha holdt stengt siden angrepene. Det ble i går annonsert at de kom til å åpne i dag, fordi de tenkte folk ville ha behov for å samles og snakke med hverandre, slik det også var etter 22. juli-terroren. I dag har derfor mange tatt turen til pubene, men ansatte og gjester oppgis å ha mindre lyst til å snakke med pressen. Tadzezin Fedisi, eieren av puben Per på hjørnet, leste i dag opp en erklæring der han bl.a. sa at på hans pub er alle velkomne: "Slik har det alltid vært, og slik skal det fortsette å være alltid. Det er mange som har sin uteløype her på dette store hjørnet. Helt vanlige folk med ulik tro og legning. Våre gjester er vennegjenger som er en blanding av alt gjester kan være. Vi må gjøre alt vi kan for at dette hjørnet av byen fremdeles skal være trygt for våre gjester og dem som jobber her. Vi skal nå stå sammen og sørge og kjempe for alle mennesker i sine rettigheter til å få lov til å være seg selv." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7AJWM/graatkvalt-pub-sjef-vaare-hjerter-bloer Fedisi er en fin fyr, har snakket med ham mange ganger. 1 2
ops2 Skrevet 26. juni 2022 #425 Skrevet 26. juni 2022 (endret) 3 hours ago, Raffalayla said: Vel, det kommer an på hvilket syn man har på mennesker og fri vilje, uten at jeg skal dra i gang den diskusjonen. Når jeg skriver at en må være psyk for å gjøre noe slikt, så må mener jeg egentlig at man må ha et virus i programvaren. En gang i tiden var han jo en 5-år gammel gutt som mest sannsynlig ikke gikk med planer om å drepe homofile.. Han bodde i Iran til han var 12 år. I det landet er homoseksualitet en sykdom som straffes med fengsel, pisking eller dødsdom. I Norge omgikkes han folk med akkurat de samme meningene. Men ingen skal tro at heterofile vestlige mennesker har noen beskyttelse fra ekstremistenes terror. Når noen har kommet så langt at de begynner å drepe for sin tro, så er vi alle målskiver. Jeg er en voksen gift kvinne som hverken røyker eller drikker og prøver å oppdra mine barn så godt jeg kan. Gjør det meg til noe bedre i en terrorists øyne? En bedre person enn en lesbisk kvinne som drikker og går hjem med en ny dame hver kveld? Er jeg en som skulle skånes fordi jeg er en "mindre syndig" vestlig? Nei, jeg er en vantro. Endret 26. juni 2022 av ops2 8 1 2
Gibralfaro Skrevet 26. juni 2022 #426 Skrevet 26. juni 2022 23 minutter siden, Honey Dew said: Synes det er litt rart at da det var terror på Kongsberg og i Oslo/Utøya, var det "portrett"-bilder av begge terroristene, men nå når det var et nytt terrorangrep, vet vi kun navnet på vedkommende, men får ikke se et skikkelig bilde av han. Første steg må nesten være å avhøre vedkommende, da får man nok litt mere innblikk i hva som skjedde, og eventuelt hvorfor. 3
Gjest Anonym 77 Skrevet 26. juni 2022 #427 Skrevet 26. juni 2022 Med tanke på all som blir skrevet her på forumet er det ikke rar det kan gå ille. Folk og religion blir dømt og det blir dratt konklusjoner i øst og vest. PST og politiet jobber utifra flere teorier. Greit å vente til etterforskningen er ferdig før man dømmer folk kanskje? Den skyldig kan ha gjort dette helt alene. Hvem vet, ikke vi. Skjønner folk er redd og sint men tenk heller på de døde og pårørende. Å hause opp stemningen hjelper ingen.
Gibralfaro Skrevet 26. juni 2022 #428 Skrevet 26. juni 2022 10 minutter siden, mjaus said: Det handler om skepsis på hvordan islam blir gang på gang blir skjermet når det gjelder slike saker, selv om islam er sannsynligvis en stor del av motivet. Min skepsis går mere på at jeg tror på at en troende muslim kan utføre groteske handlinger grunnet psykisk sykdom, uten at det har noe som helst med religion å gjøre. Det er ikke sånn at alt vedkommende gjør er knyttet til religionen.
mjaus Skrevet 26. juni 2022 #429 Skrevet 26. juni 2022 Gibralfaro skrev (1 minutt siden): Min skepsis går mere på at jeg tror på at en troende muslim kan utføre groteske handlinger grunnet psykisk sykdom, uten at det har noe som helst med religion å gjøre. Det er ikke sånn at alt vedkommende gjør er knyttet til religionen. Ja, det sier jeg ikke imot. Han har jo åpenbart noe som gjør at han ikke føler medlidenhet, men samme som ABB vil jeg si at selvom han muligens også var psykisk syk så er hva de tror på og ideologien deres en stor del av hva de tror på og mener er rett å gjøre. Så kanskje en blanding. 4
Drizzt Skrevet 26. juni 2022 #430 Skrevet 26. juni 2022 Ichiko skrev (1 minutt siden): Jeg mistenker at vegringen mot å gjøre dette ikke handler så mye om hensyn til muslimer flest, men mer om frykt for hva islamistene kan finne på. Til og med PST skriver i sine trusselvurderingsrapporter at faren for islamistisk terror er minimal så lenge man "unngår bevisste krenkelser av islam". Hvordan det skal være mulig å krenke en religiøs ideologi forteller de ikke, heller ikke hva slike krenkelser består i. Jeg kan garantere PST at faren for høyreekstrem terror er minimal så lenge man unngår å provosere og krenke dem med ord og handlinger man vet trigger dem. Så er det løsningen? Alle skal tie og være passive i frykt for å krenke noen med noe? 3 1 1
Ichiko Skrevet 26. juni 2022 #431 Skrevet 26. juni 2022 1 minutt siden, Drizzt said: Jeg kan garantere PST at faren for høyreekstrem terror er minimal så lenge man unngår å provosere og krenke dem med ord og handlinger man vet trigger dem. Så er det løsningen? Alle skal tie og være passive i frykt for å krenke noen med noe? Nei, det går jo ikke. Det er vel selve oppskriften på et totalitært samfunn der alle går rundt i frykt og manglende tillit. 1 2
Green_Harmony Skrevet 26. juni 2022 #432 Skrevet 26. juni 2022 Charlie Amberson skrev (På 25.6.2022 den 11.11): Sikkerhet er viktig. Frihet viktigere? Ustabile kan også påvirkes av at de nå kan se på det som "lett" å stoppe folk man ikke liker i å utøve sine friheter og rettigheter. Vanskelig å vite hva som er riktig nå, kanskje vet politiet/PST også mer enn oss. Det er nemlig det! Som PST gikk ut med så var deres vurdering av tiltalte at han ikke kom til å gjøre noe slikt, og da tenker jeg med gru på alle de personene som PST har en annen vurdering på..! Vanskelig å si hva som er "rett" i en slik situasjon, men jeg regner med PST nå øker farenivået på de andre kandidatene også og at det må påregnes litt tid før de får kontroll over situasjonen. 7 1
Andrine& Skrevet 26. juni 2022 #433 Skrevet 26. juni 2022 Vi kan konkludere med at vi ikke blir beskyttet her i landet. Voldsmenn får gå fri. Dette gjentar seg. Tidligere voldsdømte som er kjent for politiet går fri og de dreper. Hvor mange drap av tidligere dømte og/eller anmeldte gjerningsmenn er begått hittil i år?? 7 1
Lomvi Skrevet 26. juni 2022 #435 Skrevet 26. juni 2022 Ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, ryktespredning, krenkende utsagn og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Gjest Inkognitoher Skrevet 26. juni 2022 #436 Skrevet 26. juni 2022 (endret) «Som et av få land i verden følger Norge det medisinske prinsipp, som sier at dersom gjerningspersonen var psykotisk i tidspunktet for den straffbare handlingen, skal han ikke straffes» Hvorfor fortsetter vi med dette? Volden fra psykisk syke ser ikke ut til å ta slutt her i landet. Har friskt i minne mannen som drepte på trikken i Oslo i 2004. Fikk behandling noen få måneder før han igjen kunne gå fritt omkring. Ingen straff! https://www.nrk.no/norge/ville-blitt-straffet-i-sverige-1.7898255 https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Q3BXP/trikkedrapsmannen-gaar-fritt-uten-tilsyn Endret 26. juni 2022 av Inkognitoher
Drizzt Skrevet 26. juni 2022 #437 Skrevet 26. juni 2022 Tha_M34 skrev (1 time siden): Et moment som er viktig å få med her er at flere av de pårørte og mest sannsynlig også flere av de skadde, har selv minoritetsbakgrunn, så de er ofte for den radikale tullingen. Som vi kan se, eieren av puben har selv minoritetsbakgrunn og er et veldig tolerant og bra menneske. I denne artikkelen fra VG, ser vi også et bilde av en veske dekket med blod, og veska holdes av ei som har norsk-afrikansk bakgrunn. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po1906/vitne-etter-skytingen-i-oslo-jeg-saa-min-gode-venn-laa-nede Den radikale kokosen viste dermed heller ingen nåde ovenfor andre minoriteter for den slags skyld. Han gikk ikke akkurat etter de som brente Koranen, hvis det var det som trigget han, men han gikk etter folk som ville bare kose seg en fredag kveld med en drink og musikk. Blir litt som med AQ-angrepet i New York i 2001. De angrep en multikulturell og tolerant by, men det er ikke ved Manhattan i New York man finner de fleste muslim-hatere i USA. De to ofrene fra Bærum er kjent. Husker ikke hvilken avis skrev det, men ofrene var stamgjester, heterofile og ikke i Oslo i forbindelse med Pride. Selv om motivet hans kan ha vært å ramme homofile, så var han ikke veldig presis i planen og rammet også personer som ikke er homofile. I mellomtiden fjernet Bhatti bildet fra facebook hvor han oppfordret til drap på homofile. 2 1
AnnePåLande Skrevet 26. juni 2022 #438 Skrevet 26. juni 2022 Inkognitoher skrev (1 minutt siden): «Som et av få land i verden følger Norge det medisinske prinsipp, som sier at dersom gjerningspersonen var psykotisk i tidspunktet for den straffbare handlingen, skal han ikke straffes» Hvorfor fortsetter vi med dette? Volden fra psykisk syke ser ikke ut til å ta slutt her i landet. Har friskt i minne mannen som drepte på trikken i Oslo i 2004. Fikk behandling noen få måneder før han igjen kunne gå fritt omkring. Ingen straff! https://www.nrk.no/norge/ville-blitt-straffet-i-sverige-1.7898255 Disse alvorlig syke menneskene burde blitt dømt til livsvarig psykiatrisk behandling på lukket avd. 8 3
Drizzt Skrevet 26. juni 2022 #439 Skrevet 26. juni 2022 Gibralfaro skrev (6 timer siden): Min skepsis går mere på at jeg tror på at en troende muslim kan utføre groteske handlinger grunnet psykisk sykdom, uten at det har noe som helst med religion å gjøre. Det er ikke sånn at alt vedkommende gjør er knyttet til religionen. Så en muslim sikter på kjente utesteder for homofile på grunn av psykisk sykdom og ikke på grunn av religionen? Som tilfeldigvis er veldig fiendtlig mot nettopp homofile? Det krever mye fantasi å ikke se den tette koblingen. 13 2
Gibralfaro Skrevet 27. juni 2022 #440 Skrevet 27. juni 2022 1 hour ago, Drizzt said: Så en muslim sikter på kjente utesteder for homofile på grunn av psykisk sykdom og ikke på grunn av religionen? Som tilfeldigvis er veldig fiendtlig mot nettopp homofile? Det krever mye fantasi å ikke se den tette koblingen. Jeg gjorde en bare en observasjon, det var ikke en mening. Hva han siktet på tror jeg ingen av oss vet veldig mye om, og jeg føler jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke er tilhenger av spekulasjon når det kommer til motivasjon. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå