Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg visste ikke før nå at skytingen startet et annet sted enn den kjente homobaren London Pub.

Men alle barer, utesteder, butikker og offentlige flagger med regnbueflagget, så han begynte bare et sted?

• Liker 3
Skrevet
ops2 skrev (36 minutter siden):

Nå forteller et vitne at han ropte "Allahu Akbar" så det er klart et islamistisk motiv.

https://www.dagbladet.no/nyheter/passerte-gjerningsmannen-ropte-allahu-akbar/76456960

100% sikkert at det var terror, med mindre det er "psykiske problemer" her også, som hos pil og bue mannen i Kongsberg.

Mange folk reiser til Oslo på grunn av at de skal delta i feiringen. Fin, varm kveld, han finner et sted med mange og begynner å skyte. Jeg tror nok det er stor sannsynlighet at han valgte ut Pride for å få maksimalt med oppmerksomhet.

Men "Allahu Akbar" er et generelt islamistisk terror kamprop, ikke rettet kun mot homofile. Islamister hater alle vestlige verdier, ingen heterofile ateister er annet enn vantro hunder i deres øyne.

Allahu Akbar brukes ikke bare som et "islamistisk terror kamprop". Helt vanlige folk bruker det også, da med en helt annen betydning, selvsagt. Det blir mest brukt av vanlige folk. 

Han fyren her har visstnok paranoid-schizofreni. Samme greie som Kongsberg fyren med andre ord. 

Dersom dette hadde vært 'friske' mennesker som ønsket å utøve terror så er det logisk å tro de hadde gjort det på andre tidspunkter. Bråthen kunne ha gjort det ved Kongsberg Festivalen, f.eks mens han fyren her kunne ha gjort det ved Pride toget. 

Jeg tror ikke det ligger så voldsomt mye planlegging og logikk i at han gikk ut akkurat i går kveld. Tipper han får lik dom som Bråthen, blir sett på som utilregnelig osv. 

• Liker 6
Skrevet
kar90 skrev (4 minutter siden):

Fordi det er sånn forsvarsadvokater skaffer seg navn og skaffer seg noe å selge i bioer senere.

Altså, jo. Jeg tenker jo også det er en måte å skaffe seg ett navn på, eller i Eldens tilfelle, holde sitt navn relevant. Men jeg tenker, er det den eneste grunnen? Er det noen som aktivt jobber for å være «kjendis advokat»?

• Liker 2
Skrevet

Han der fyren er nok ikke så strategisk nei. 

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Fordi man har rett til forsvarer i alvorlige straffesaker og selv kan velge hvem man ønsker. Da er det ikke unaturlig at de advokatene som er mest kjent blir førstevalget. Elden på sin side rydder nok plass i kalenderen når det dukker opp slike saker siden mye av det han gjør på daglig basis sannsynligvis kan utføres av andre på kontoret. 

Ok, det var jeg ikke klar over. At man kan velge hvem man vil.. Antar da også at advokaten kan si nei, men også som du sier rydde plass på egen timeplan.

Skrevet
Just now, Gibralfaro said:

Da tror jeg du tar veldig feil. Dette kommer tvert i mot til å brukes for det det er verd, og å sikre at den neste markeringen som kommer skal ses og høres av alle. Den blir umulig å gå glipp av. Tror jeg.

Ja, og hver gang noen ikke mener at ungdommer med asperger, anoreksi eller psykiske problemer burde få hormoner, så kommer dette til å bli brukt som stråmann.

"Du vil at homofile skal dø! Ord er farlige! Ord skaper ekstremister!"

Nå blir dette hva all kritikk møtes med. Akkurat som om en kriminell person fra narkomiljøet som roper Allahu Akbar har blitt påvirket av at man kritiserer læreplanen i skolen....

• Liker 14
  • Nyttig 4
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Tutte skrev (30 minutter siden):

Som andre her har nevnt, så sitter PST helt sikkert på mer informasjon enn vi blir opplyst om. Synes vi skal stole på at denne beslutningen er riktig.

Bortsett fra det så passer det seg rett og slett ikke med feiring akkurat nå med tanke på pårørende og etterlatte. Og det er garantert også tatt med i avgjørelsen.

De sitter nok på mer info ja. 

Men akkurat det med å ta hensyn til pårørende er jeg litt uenig i. Hadde sønnen min vært homofil og skutt i går hadde jeg ønsket at folk feiret - langt mer enn tidligere. Det gir et sterkt budskap. Men man er selvsagt ulike når det kommer til dette. 

Skrevet
Just now, AllahBallah said:

Ok, det var jeg ikke klar over. At man kan velge hvem man vil.. Antar da også at advokaten kan si nei, men også som du sier rydde plass på egen timeplan.

Tror ikke det er slik at enhver advokat kan bli spurt, men at man har en liste over offentlige forsvarere, og at de som står på den listen kan bli forespurt eller "forespurt". Men det er mulig jeg bare spekulerer eller gjetter.

Skrevet
AllahBallah skrev (3 minutter siden):

Altså, jo. Jeg tenker jo også det er en måte å skaffe seg ett navn på, eller i Eldens tilfelle, holde sitt navn relevant. Men jeg tenker, er det den eneste grunnen? Er det noen som aktivt jobber for å være «kjendis advokat»?

Elden fikk mye oppmerksomhet da han var Sophie Elise / andre influensere sin advokat for en del år tilbake. Folk kalte han en rosablogger-advokat. 

Nå for tiden er Elden mer eller mindre en advokat man skaffer seg når man er skyldig - og alle andre vet at du er skyldig. 

• Liker 5
Skrevet
Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

De sitter nok på mer info ja. 

Men akkurat det med å ta hensyn til pårørende er jeg litt uenig i. Hadde sønnen min vært homofil og skutt i går hadde jeg ønsket at folk feiret - langt mer enn tidligere. Det gir et sterkt budskap. Men man er selvsagt ulike når det kommer til dette. 

Stemningen blant de som skulle gå Pride tidlig i dag, var at det skulle markeres ekstra. Syns det er flott at folk går nå. En markering er på sin plass. En fredlig parade er en fint. Men vi får se kl 14 hva pst sier. Håper ikke de vil jage folk hjem. 

Skrevet
Sirisiri10 skrev (9 minutter siden):

Folk som gjør slike handlinger er psykisk syk uansett. 

De konkluderte med at Breivik ikke var utilregnelig, så stoler vi på domstolen så kan ikke all terror forklares med  sykdom. Men det er et naturlig spørsmål og ta opp!

Skrevet

De fleste kurdere fra Iran er så lite muslimske som det går an å bli, andre er ikke muslimer engang. Sånn til info. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Jaimatadi skrev (Akkurat nå):

Stemningen blant de som skulle gå Pride tidlig i dag, var at det skulle markeres ekstra. Syns det er flott at folk går nå. En markering er på sin plass. En fredlig parade er en fint. Men vi får se kl 14 hva pst sier. Håper ikke de vil jage folk hjem. 

Ja, enig i at det burde feires litt ekstra i dag. Både for de som døde, selv om vi ikke vet om det var rettet mot homofile. Og for at ikke redsel skal kunne definere oss og stoppe oss. ❤ 

Skrevet
2 minutter siden, Jaimatadi said:

Men vi får se kl 14 hva pst sier. Håper ikke de vil jage folk hjem. 

"PST har kalt inn til et pressemøte klokka 14 etter skyteepisoden i Oslo.

Bakgrunnen er et høynet terrortrusselnivå."

Kan fort være at de gjør det. Vi får vente og se hva de kommer med av informasjon.

• Liker 2
Skrevet
Gibralfaro skrev (1 minutt siden):

"PST har kalt inn til et pressemøte klokka 14 etter skyteepisoden i Oslo.

Bakgrunnen er et høynet terrortrusselnivå."

Kan fort være at de gjør det. Vi får vente og se hva de kommer med av informasjon.

Stakkars Pst. Så stressende for de. Nå må de altså virkelig jobbe litt..!

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnnePåLande skrev (1 time siden):

Sikkerhet kommer alltid først. Men håper de kan ha en markering senere i sommer. 

MammatilPer skrev (1 time siden):

Ja det hadde falt skikkelig i smak at pårørende til de drepte og sårene vitner at hele landet feierer deres tragedie.

Hadde Martin Luther King blitt hjemme ved første sikkerhetstrussel så hadde det fremdeles vært segrering mellom svarte og hvite i USA...  

Skrevet

Det er ihvertfall ingen tvil om at vi trenger Pride etter dette. Håper det spørsmålet ikke blir stilt flere ganger. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, PITTY said:

Stakkars Pst. Så stressende for de. Nå må de altså virkelig jobbe litt..!

Selv om du ikke har respekt for Politi/PST, så har fortsatt mange andre det. Om du synes jobben de gjør er for dårlig så kan du jo sikkert forsøke å søke jobb der, så regner jeg med det blir raskt orden i systemet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
theTitanic skrev (3 minutter siden):

Hadde Martin Luther King blitt hjemme ved første sikkerhetstrussel så hadde det fremdeles vært segrering mellom svarte og hvite i USA...  

Sammenligner du Martin  Luther King med et helt land som skal feire Pride? 

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
MammatilPer skrev (1 time siden):

Ja det hadde falt skikkelig i smak at pårørende til de drepte og sårene vitner at hele landet feierer deres tragedie.

Det hadde ikke blitt feiring av deres tragedie, men støtte til saken de kjempet for

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...