Gå til innhold

Hvordan damper jeg fløyel?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Hva mener du? Har et stykke fløyel som skal brukes til å sy en kappe av. Fløyelen er litt skrukkete (innerst på rullen), så den må dampes først. Regner med at jeg gjør det fra baksiden, men hva vil det egentlig si å dampe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig innebærer jo damping at man stryker med et vått klede mellom strykejernet og stoffet, for å skåne stoffet. Men med dampstrykejern kan jeg ikke se noe i veien for å kutte ut det våte kledet, hvis temperaturen skrus ned betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikgit som Elphaba skriver. Jeg hadde uansett brukt et vått håndkle først.....funker ikke det helt...så hadde jeg våget meg utpå og prøvd uten.

Antageligvis hadde jeg sprutet på litt ekstra vann også....stoffet har vel ligget så lenge på rullen at skrukkene har fått "satt" seg.

LL: Jeg mente om det var et stykke stoff (som det var)...og ikke f.eks. noe som satt fast på et stolsete el.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fløyel bør du vel i utgangspunktet ha rist under når du stryker også?

det brukte vi ihvertfall når vi strøk/dampet fløyel på skolen (gikk to år søm).

det er en rist med metalltagger som står opp, så legger du fløyelen med forsiden ned på risten og baksiden opp, og stryker/damper på baksiden. gjerne med ett stoff i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert rett Aline, men fy så kronglete....går vel ikke med rista til stekeovnen? :ler:

Tror søren meg jeg hadde dyppet hele stoffstykket i vann...og latt det henge seg slett. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: nope, rista i ovnen gjør dessverre ikke samme rista.

tungvint ja, derfor jeg foreløpig har holdt meg unna fløyelsgardiner etc..... :sjenert:

kanskje det fungerer å henge opp stoffet på badet eller noe, i samme rom som man dusjer i, slik at det vil bli utsatt for fukt/damp og kan henge seg slett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv henger jeg fløyelsgardiner ut når det er skikkelig "gråvær" (tåke) i et par timer. Når de taes inn "slår" de seg og blir slette og fine :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...