Gå til innhold

Hva er greia med å skjule alder på Tinder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du ser ikke helt ut til å forstå at livsstil veldig ofte er assosiert med alder. En 40 åring har i de aller fleste tilfeller bedre helse til å drive med tøffere sport enn en 60 åring, for eksempel. Ja, det finnes unntak, men de er nettopp unntak fordi det ikke er så mange av dem. Det bør være ganske innlysende. 

Anonymkode: daddb...798

Selvsagt er det innlysende, hvorfor tror du jeg tok en ekstrem eksempel? Tror du at jeg tror det er normalt?

En stor andel av befolkningen er overvektige, gjør sjeldent noe fysisk, spiser usunt og kunne heller tenkt seg å være hjemme så mye som mulig, enten det er dataspill eller tvserier. Det er selvsagt personlige valg og livsstil med alderspenn 18 - 99

En annen andel av befolkningen har en litt mer aktiv livsstil, har en sunn kropp, deltar i sosiale engasjementer, tar seg en bok i ny og ne, og lager sunne måltider. Dette er også personlige valg og en livsstil med alderspenn 18-99 

Så hvordan tar du din attraksjons beslutning mellom disse to gruppene her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med oss kvinner? Flere av mine venninner oppgir at de er 32-33, men egentlig så er de 38+ 

Anonymkode: ab751...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det innlysende, hvorfor tror du jeg tok en ekstrem eksempel? Tror du at jeg tror det er normalt?

En stor andel av befolkningen er overvektige, gjør sjeldent noe fysisk, spiser usunt og kunne heller tenkt seg å være hjemme så mye som mulig, enten det er dataspill eller tvserier. Det er selvsagt personlige valg og livsstil med alderspenn 18 - 99

En annen andel av befolkningen har en litt mer aktiv livsstil, har en sunn kropp, deltar i sosiale engasjementer, tar seg en bok i ny og ne, og lager sunne måltider. Dette er også personlige valg og en livsstil med alderspenn 18-99 

Så hvordan tar du din attraksjons beslutning mellom disse to gruppene her?

Både alder og livsstil teller. Om man er en aktiv 30 åring selv, så hjelper det lit å velge en annen aktiv 75 åring, fordi man må regne med at 75 åringen langt ifra har like mange aktive år igjen. Og nei, det er nok ikke så mange 99 åringer som er veldig aktive lenger dessverre, jeg har jobbet nok med eldre og syke til at jeg vet det ganske godt. Også her har du et og annet unntak, men det gjelder ikke de aller, aller fleste. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AprilRyan said:

Men det har jo mye å si når man velger en partner så det må man ta i betraktning ellers så blir det bare en hypotetisk diskusjon om hvordan det skulle vært i en drømmeverden for enkelte.

Tja, men så er det jo mange ulike faktorer som er nevnt som påvirker og hvorfor i all verden skal man velge bestefar på 60 når man kan finne en som er ganske jevnaldrende med samme livsstil?

Man kan gjerne klage over at alder har noe å si, men det har det jo av ulike grunner og det at to personer har samme type livsstil er ikke nok for at de skal velge hverandre som partner og det selv om de er jevnaldrende også.

Selvsagt har alder noe å si. Jeg har aldri sagt at det aldri har noe å si.

Men uten å gå i dybden av ekstreme aldersforskjeller, mener du at alderen er limen som holder oss sammen, og ikke hva slags livsstil de begge kommer med?

For ta steget videre, du som er en langtidsbruker på KG og har sikkert sett din fair share av eksempler av frustrasjoner i samholdet, beskrevet i detalj her på KG for å lufte:

Den ene er rotete, den andre er ryddig.

Den ene kaster penger på luksusvarer, den andre prøver å være mer sparsommelig.

Den ene er dvask og legger på seg, den andre har lyst til å ha mer grønnsaker i måltidene.

Er disse frustrasjons punktene (eller motpolene), basert på alder eller basert på livsstil? 🤷‍♂️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Både alder og livsstil teller. Om man er en aktiv 30 åring selv, så hjelper det lit å velge en annen aktiv 75 åring, fordi man må regne med at 75 åringen langt ifra har like mange aktive år igjen. Og nei, det er nok ikke så mange 99 åringer som er veldig aktive lenger dessverre, jeg har jobbet nok med eldre og syke til at jeg vet det ganske godt. Også her har du et og annet unntak, men det gjelder ikke de aller, aller fleste. 

Så flott! Endelig et snev av at du ser hvor jeg vil.

Livsstil teller, og du kunne vært enig med meg fra starten av. Jeg har aldri sagt at alder ikke teller, kun nevnt at livsstil har mye å si fordi det spiller en stor rolle i de små praktiske hverdagene til de store avgjørelsene i samholdet.

Av en eller annen grunn så virker det som folk idag har glemt at livsstil kommer faktisk med personen man går i samhold med.

Hvorfor du bruker 90% i å henger deg opp i når en kommer til å dø er langt borte fra diskusjonen. Vi alle vet og forstår godt at det er vanskelig med eldre som blir syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Fem år er selvsagt mye enklere enn vesentlig mer, så da kan jeg nok si "spørs på ja". Men for min del faller ikke fem års forskjell under begrepet "betydelig" alderforskjell heller. 

Nei ikke min heller. Vi har ingen argument her.

Så hva er konklusjonen da? At livsstil har en viktig betydning allikevel? Det burde ikke være så stor motstand av noe som jeg synes burde være innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva med oss kvinner? Flere av mine venninner oppgir at de er 32-33, men egentlig så er de 38+ 

Anonymkode: ab751...0d7

Det er jo ganske ugreit å starte en relasjon med en løgn. 

Anonymkode: 8c623...496

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd her et steds på forumet, der folk forteller om dårlige datingopplevelser. Der er det flere som forteller om dater de var på i 17-18-19 års alderen, med menn de trodde var maks 4-5 år eldre. Da har de sett at menn som har oppgitt å være tidlig i 20-åra egentlig er nærmere 40 eller enda eldre; og på profilen har de brukt gamle bilder. Om jentene konfronterer mennene med løgnen, er svaret gjerne "Man må jo få prøve seg" og "Vi kan vel ha sex for dét?".

Og det hjelper ikke akkurat om han oppgir å ha "samme livsstil" som henne - en 18-åring - mest sannsynlig handler det om hans egen midtlivskrise, panikkalder og skrekk for å bli eldre; der han prøver å kompensere med å gå etter så unge kvinner og jenter som mulig.

Anonymkode: 7d133...5f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oj, dette var interessant. Jeg trodde jo dette kun var et mannsfenomen. Hvilken alder (ja teit spørsmål, men hva tror du sånn cirka?) er det på damer som skjuler alderen? 

Anonymkode: 95abc...99d

Tja, vil tippe dei fleste er 40 +/-. Ein annan variant om du ikkje har Tinder pluss så du ikkje kan skjule alderen er å legge inn lågare alder enn du er og så skrive i profilteksten at du er xx år, men vil komme opp i søket til yngre menn eller at alderen er putta inn feil og du får ikkje retta den.

Det verkar uansett som damene gjer det for å få sjanse på yngre menn. Eg er no omtrent på deira alder, men når dei er ute etter yngre menn eller verkar til å ha alderissues så er dei no ikkje dama for meg så går rett venstre :)

Anonymkode: 7fd6f...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
umAxa skrev (2 timer siden):

Selvsagt har alder noe å si. Jeg har aldri sagt at det aldri har noe å si.

Men uten å gå i dybden av ekstreme aldersforskjeller, mener du at alderen er limen som holder oss sammen, og ikke hva slags livsstil de begge kommer med?

For ta steget videre, du som er en langtidsbruker på KG og har sikkert sett din fair share av eksempler av frustrasjoner i samholdet, beskrevet i detalj her på KG for å lufte:

Den ene er rotete, den andre er ryddig.

Den ene kaster penger på luksusvarer, den andre prøver å være mer sparsommelig.

Den ene er dvask og legger på seg, den andre har lyst til å ha mer grønnsaker i måltidene.

Er disse frustrasjons punktene (eller motpolene), basert på alder eller basert på livsstil? 🤷‍♂️

Vel, man kan få inntrykk av at det er det du vil frem til. At alderen ikke har noe å si så en 25-åring like godt kan være sammen med en på 75 fordi de har lik livsstil.

Nei, det er ikke det jeg mener, men jeg har aldri møtt en mann som er betraktelig eldre enn meg og som jeg har lik livsstil som, like verdier, lignende interesser og på samme sted i livet som meg. Alt det er ting som er viktig for meg i en partner i større eller mindre grad. Betyr det at det ikke finnes slike menn som er betraktelig eldre eller yngre for den del og som jeg kunne fungert sammen med? Om vi tar bort den seksuelle tiltrekningen så gjør det helt sikkert det, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal velge en betraktelig eldre mann når jeg heller kan finne en som er rundt min alder.

Neida, jeg skjønner at de tingene ikke har med alder i seg selv å gjøre, men at det er personavhengig. Det er alltid personavhengig og det er ikke som om man passer sammen med alle som er jevnaldrende heller, men det ulike faktorer som gjør at man velger noen som partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen alder, ingen like. Enkelt og greit. 

Det samme med de som ikke oppdaterer profilteksten. Står alderen som 55, og teksten sier: Hei, jeg er Knut på 51.... Så fire år på Tinder? Tenker sånne kun er der for ons og ingenting annet.

Anonymkode: c128e...f0d

Dette forstår jeg ikke. Min alder oppdater seg automatisk. 
De må ha løyet om alderen i utgangspunktet. 

Anonymkode: 044e2...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, umAxa said:

Så lenge det er snakk om over lovlig alder, så har alder lite å si sammenlignet med livsstil.

Om alderen har så lite å si, så hadde de ikke hatt problem med å vise den. 
Og det verste vil aldri bli alderen i seg selv, men at de holder den skjult. De prøver å få tak på noe de vet de vil ha problemer med å oppnå om de er ærlige. De prøver å slippe av sted med et bedrag

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på Tinder en stund, men jeg tror du har helt rett. Jeg hadde sveipet unna jeg også. Lite er mer nasty enn gamle griser som prøver å lure seg innpå unge jenter.

Anonymkode: b15af...919

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umAxa skrev (23 timer siden):

Nei ikke min heller. Vi har ingen argument her.

Så hva er konklusjonen da? At livsstil har en viktig betydning allikevel? Det burde ikke være så stor motstand av noe som jeg synes burde være innlysende.

Det er altså ingen som har benektet at livsstil er en viktig faktor, fatter ikke hvorfor du fortsetter å påstå det. Mitt poeng er likevel at livsstil henger sammen med alder for de aller, aller fleste noe du tydeligvis hardnakket prøver å benekte. Nei, det er ikke mange superaktive 75 åringer sammenlignet med de som er en del yngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 10.24):

Du forklarer veldig bra og jeg må bare beklage dersom du trodde at min kritikk gikk til deg personlig. Det var ikke meningen! Du oppgir jo alder både på Tinder og IRL, så du er nok heller en jeg vil tenke oppløftende om hvis jeg hadde møtt deg, noe á la "Oj, en oppegående fyr som også holder seg godt. Imponerende!" Det jeg mente du bekrefter er at de mennene som velger å skjule alderen ønsker å bli vurdert av yngre jenter/damer. Mulig fordi de ser yngre ut eller ihvertfall tror det selv, slik at de mener de fortjener en yngre jente/dame. Jeg har ikke dette inntrykket av deg all den tid du er ærlig og oppgir alder slik at du aldersmessig befinner deg i riktig bås. Råder deg helt klart til å fortsette å oppgi alder 😉  Du virker ikke som en av disse jeg kaller mannsgris eller idiot, bare så det er sagt!

Da har jeg testet i ca. 24 timer med skjult alder og hele aldersspennet valgt ;)

Jeg bor på et relativt lite sted med enorm kjønnsforskjell på Tinder, så statistikken min er ikke veldig statistisk signifikant, men interessant...

Siste døgn har jeg fått likes av ei jente på 20, ei på 21, ei på 23, ei på 26, ei på 31, ei på 32, ei på 33 og ei på 35. Det er godt mulig at det er en del ekstra siden det er fredag/lørdag, men hvem vet.

Snittalder ~26 år. Snittalderen normalt er ganske mye høyere, men jeg har vanligvis ikke så lavt som 20. Jeg har ikke fått noen fra "eldre" damer.

8 likes, det er ganske mye mer enn jeg pleier å få (kanskje 2-3), og jeg snakket faktisk med hun på 20 og hun ville møte meg. Jeg er som sagt mellom 35 og 40.

Hun på 20 fikk selvfølgelig vite min egentlige alder da hun spurte men ville fortsatt møte meg. Hun er "litt" ung så det blir neppe noe av, men jeg fikk i alle fall match og snap og alt det der.

Igjen, det å se ung ut i forhold til biologisk alder er helt krise for menn på Tinder.  Jeg skjønner poenget med alder, for all del, men for min del er jeg sikker på at jeg hadde hatt mye større suksess om jeg kunne fjernet 5 år fra "biologisk alder". Jeg har ikke barn og føler meg ikke eldre enn for fem år siden på annet enn førerkort.

For kvinner er det aldri negativt ut å se yngre ut enn sin egentlige alder, men å se ut som du er 40 om du er 25 er selvfølgelig ikke positivt. For menn derimot er det å se ung ut ikke positivt på noen måte. Hvor mange kvinner ville datet noen som biologisk er 37, men ser ut som de er 27?

Man kan ikke sammenligne menn og kvinner på dette området, kvinner vil ikke ha menn som ser mye yngre ut enn biologisk alder, mens det bare er en fordel for kvinner å "holde seg bra".

Jaja, eksperimentet er over, men det var interessant. På mange måter har jeg mer til felles med hun på 20 enn en alenemor på min alder med et par barn. Jeg er ikke sånn veldig interessert i å bli "ekstrapappa" og alt det der, og det er en grunn til at jeg ikke har barn selv, selv om jeg er veldig glad i barn i utgangspunktet.

Anonymkode: 7b57c...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme. Jeg var så sikker på at hans alder stod på profilen når jeg sveipet på han tidligere. Han var kanskje 5 år eldre enn meg. Etter noen uker med prat så skal jeg bare dobbeltsjekke alder og da står det ingenting. Spør han da, og da er han 15 år eldre. Alder spiller faktisk en rolle. Jeg er ikke interessert i å date noen som er på et annet livsstadiet enn meg.

Anonymkode: b549a...6b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 21.27):

Kvinne her og tenker og gjør det samme som deg, TS. Venstre sveiper på menn uten alder. 
Tror de fleste skjuler for å tiltrekke yngre damer (det må ligge en tenkt fordel i det for dem).
De menn som ønsker det andre veien, en eldre dame, oppgir heller en høyere falsk alder og så skriver de i profilteksten deres egentlige alder.
Nei, takk, menn som ikke oppgir alder, da tenker jeg svindlermentalitet.

Men vil en som skjuler alderen dukke opp for noen vedkommende egentlig er utenfor aldersspennet for? Vil det å skjule alderen gjøre så aldersfilteret ikke får noen funksjon på den personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Men vil en som skjuler alderen dukke opp for noen vedkommende egentlig er utenfor aldersspennet for? Vil det å skjule alderen gjøre så aldersfilteret ikke får noen funksjon på den personen?

De setter alderen langt lavere enn den egentlige alderen, for så å skjule den. Da får de opp flere yngre kvinner. 

Jeg har f.eks. satt maksalderen til 39, men likevel dukker det opp langt eldre menn som har skjult alderen. Noen skriver den egentlige alderen i bioen, mens andre bare lar være. Synes egentlig det er veldig respektløst. Har jeg satt 39 som en maksalder så er det av en grunn…

Anonymkode: 7e848...d48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (33 minutter siden):

Du fikk et godt svar fra en som opplever at menn ikke bare skjuler alderen, men også lyver på oppgitt skjult alder for å matche med langt yngre personer. Du har rett i at man får opp de som selv oppgir at de befinner seg innenfor aldersspennet du har satt som søkemodus. Men for meg handler det ikke bare om hvorvidt de kunne vært et bra match for meg aldersmessig i utgangspunktet, men mer om verdisettet og holdningene disse mennene har. Og som andre har diskutert opp og i mente her inne gir jeg langt faen i livsstilen til en som skjuler alder. Det er det faktum at han skjuler alder som gjør meg oppgitt og jeg tenker fortsatt at disse er idioter og/eller mannsgriser. Jeg har til nå ikke fått opp et eneste godt poeng av andre årsaker til å skjule alderen på Tinder. Hilsen TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2022 at 8:49 PM, AnonymBruker said:

Lurer også på om dette kun er et mannsfenomen eller hender det at noen damer også skjuler alderen? Jeg ser jo ikke andre damers profiler, men jeg er forutinntatt nok til å betvile at det skjer. Korriger meg gjerne også i.f.t. dette 😉 

Om du tror at kvinner er så mye bedre så må jeg dessverre stikke hull på ballongen din. Jeg har sett mange kvinner uten alder. Jeg har sett mange kvinner uten avstand, jeg har sett mange kvinner uten noen profiltekst eller noen som helst informasjon, jeg har sett mange kvinner uten profilbilder. Og når jeg matcher med kvinner, så er det MANGE som bare ikke gidder å svare.

Nei, kvinner på Tinder er ikke akkurat Ms. Perfect de heller.

Anonymkode: 6d51d...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...