Gå til innhold

Bleieslutt for en som ikke vil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min på snart 4 år har sittet på do og gjort fra seg på do flere ganger om dagen siden hun var rundt årsgammel. Men spør vi om hun vil gå uten bleie sier hun NEI og sutrer til hun får på igjen bleia. Om vi klarer å distrahere henne slik at hun glemmer at hun ikke fikk på bleie, så kan du garantere at hun tisser på seg, for hun sier heller ikke i fra om at hun må på do. Så vi setter henne på do hver andre til tredje time og bruker bleie for sikkerhets skyld.
Har dere prøvd å la ham sitte med mobil/ipad på do? Jenta vår synes det er så stas å få låne en mobiltelefon at hun kan sitte der hele dagen...

Anonymkode: 5d31b...57e

Hvorfor har dere i det hele tatt bleier i hus med en fireåring? 😱 De burde vært kastet for minst 1-1,5 år siden! 

Anonymkode: 70742...0dc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår ville ikke. Det bare funket ikke. Og så plutselig ville han, og så sluttet han på dagen. 3,5 år. Har ikke hatt et uhell siden.

Anonymkode: c3e70...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
Har noen tips til bleieslutt for en som nekter? Nekter å sitte på potte. Nekter å sitte på do. Nekter å gå uten bleie. Nekter å bruke trusebleie. Vi hadde en periode der han ofte satt ei stund på do og prøvde(uten at det kom noe), men nå har det låst seg fullstendig. Det er ikke bare litt protest, han får fullstendig panikk om vi prøver å presse han litt, så vi prøver å la han ta det i eget tempo. Vi spør han ved hvert bleieskift. Det samme gjør de i barnehagen. Han er straks 3 år..

Anonymkode: 0f0d3...a77

Nå er din gutt fortsatt ganske liten. Tror jeg ville lagt planene om bleieslutt bort for en stund. Med min måtte vi bare si det rett ut. At nå er det på tide å tisse på do/potte. Hun likte det ikke,men belønning med klistremerker og mye ros hjalp på. Fortalte også at det ikke lages bleier for så store jenter lengre. Gikk bare noen uker så var hun bleiefri. Men min var over 4 år. Vi følte at det ikke kunne vente lengre. Tenker at dere fortsatt har litt tid. 

Anonymkode: 81337...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 3,5, og vi har så smått begynt å gå på do. Hadde en liten periode for et par måneder siden hvor vi var i gang med det samme, men så var det plutselig helt bråstopp. Helt uaktuelt å engang tenke på å sitte på den doen. 

Men plutselig, kun med litt spørsmål og forslag om det innimellom, kunne vi plutselig gå på do igjen. Bleiene er tørre på morgenen og dagen gjennom, men vil sjelden gå uten. Nekter å gå på do andre steder enn hjemme. Men, jeg føler vi, sakte, er på vei i riktig retning, og da maser vi ikke noe mer med det. 🙂

Alt går seg til, man ser sjelden konfirmanter med bleie!😁

Anonymkode: 4fca7...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
Har noen tips til bleieslutt for en som nekter? Nekter å sitte på potte. Nekter å sitte på do. Nekter å gå uten bleie. Nekter å bruke trusebleie. Vi hadde en periode der han ofte satt ei stund på do og prøvde(uten at det kom noe), men nå har det låst seg fullstendig. Det er ikke bare litt protest, han får fullstendig panikk om vi prøver å presse han litt, så vi prøver å la han ta det i eget tempo. Vi spør han ved hvert bleieskift. Det samme gjør de i barnehagen. Han er straks 3 år..

Anonymkode: 0f0d3...a77

Hadde det samme så utsatte det til ham var rundt 4 år. Begynte å juble og å heie ved hvert do besøk som 4 åring og nå går han stortsett uten bleie på dagtid. Han merket også at han begynte å bli for stor for stellebordet. For hvert jubel så var det plutselig gøy å bruke truse. 

Anonymkode: 0b9c5...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (3 timer siden):

Går av seg selv når han finner ut at de andre ikke bruker bleie. Ville ikke stressa med det. Eldste vår var 3,5 yngste 2,5 da de sluttet. Veldig individuelt. 

Haha, I wish! Det er en sannhet med store modifikasjoner. 

Anonymkode: ffd41...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kakaoen skrev (1 time siden):

Vil og legge til det med å vente. Ikke snakk om bleieslutt i det hele tatt. Ikke nevn do eller potte. Legg alt bort. 
La han løpe naken i hagen i sommer om dere har hage. Kanskje han kan vanne blomstene med tiss? 😂 Gutter elsker jo å tisse på ting!!  Kanskje får han et ønske om å slutte, kanskje ikke.

Min eldste var lik. Kunne glemme å motivere. Jeg og følte at alle andre slutta før han og at jeg ikke fikk det til. Mas fra besteforeldre også 🤦🏼‍♀️
 

Men så la jeg det helt bort. Nevnte ikke doen en gang. En kveld da han var 3 år og 4 mnd ca så sier han at nå vil han ha truse på ikke bleie. Så da måtte vi det. Jeg snek på han bleia etter han sovna. Da han våkna var han sur for at bleia var på. Han skulle gå i truse. Så jeg leverte han i bhgen med truse på og en ekstra bærepose skiftetøy 😂 og siden var han tørr dag og natt. Nesten ikke hatt uhell. Så han har nok lenge hatt kontroll, men villet tisse og bæsje i bleia heller. 
Tipper det hjalp en del å slutte å mase på han!

Ca det samme som her da, inkludert besteforeldrene 😅 når begynte han å bruke doen da? Eller var det samme dag som han ville slutte helt? Jeg mener jo min og så og si har slutta med bleier sånn sett, siden han bruker truser ellers og kun skal ha bleie når han kjenner han må på do, og ikke ellers har et uhell. Han må liksom bare ha en plass å gjøre det. 

Jeg skulle ønske folk ville slutte å mase så jævlig, unnskyld språket men jeg begynner å få nok av tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å vente til han er klar. Noen er 2 år, noen er 4 år. 

Legger du press på risikerer du bare å gjøre ting langt verre enn det behøver å være. Han må få utvikle seg i sitt eget tempo.

Anonymkode: d2a99...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (12 minutter siden):

Ca det samme som her da, inkludert besteforeldrene 😅 når begynte han å bruke doen da? Eller var det samme dag som han ville slutte helt? Jeg mener jo min og så og si har slutta med bleier sånn sett, siden han bruker truser ellers og kun skal ha bleie når han kjenner han må på do, og ikke ellers har et uhell. Han må liksom bare ha en plass å gjøre det. 

Jeg skulle ønske folk ville slutte å mase så jævlig, unnskyld språket men jeg begynner å få nok av tull!

Han brukte doen med en gang. Husker han synes det var litt skummelt å bæsje på doen helt i begynnelsen. Vi løste det med å ha en høy krakk til å ha føttene på og så lokket jeg har med ipaden. Så da satt han der og så på ipad og vips så hadde han bæsja 😂

Er visst veldig vanlig med bæsjevegring på do. Nr 2 slet og med det. Mener jeg leste at det føles unaturlig for mange av de å sitte slik og bæsje. Med nr 2 løsnet det da ei fantastisk ansatt i bhgen tok seg tid med han på do. Ho bestakk han med en sjokoladebit om han fikk det til. Vipps så var det løst😂 Han var mer åpen for å prøve ting med ho enn med mora si😂🙈

Og besteforeldre kan gå og ta seg en bolle!! 🙄 Jeg sa til mamma at ting var annerledes med meg på 80 tallet. Ho var hjemme med meg og brukte dårlige tøybleier. Ho hadde masse tid til å fokusere på dotrening, og jeg synes sikkert det var ekkelt å ha på våte tøybleier. Og at jeg er jente. Gutter tar ofte lengre tid.

Svigers kunne bare ta seg ei bolle. Ignorerte hva svigermor sa. Ene gangen ho passet eldste da han var 2 så bestemte ho at nå var det på tide å slutte med bleie. Så ho gadd ikke ta den på han. Gjett hvem som tisset full alle klærne sine og måtte gå i mannens klær fra nittenpilogbue? 🙄🤦🏼‍♀️ Morsomt synes hun det var også. Jeg var ikke enig!! Jeez

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (Akkurat nå):

Han brukte doen med en gang. Husker han synes det var litt skummelt å bæsje på doen helt i begynnelsen. Vi løste det med å ha en høy krakk til å ha føttene på og så lokket jeg har med ipaden. Så da satt han der og så på ipad og vips så hadde han bæsja 😂

Er visst veldig vanlig med bæsjevegring på do. Nr 2 slet og med det. Mener jeg leste at det føles unaturlig for mange av de å sitte slik og bæsje. Med nr 2 løsnet det da ei fantastisk ansatt i bhgen tok seg tid med han på do. Ho bestakk han med en sjokoladebit om han fikk det til. Vipps så var det løst😂 Han var mer åpen for å prøve ting med ho enn med mora si😂🙈

Og besteforeldre kan gå og ta seg en bolle!! 🙄 Jeg sa til mamma at ting var annerledes med meg på 80 tallet. Ho var hjemme med meg og brukte dårlige tøybleier. Ho hadde masse tid til å fokusere på dotrening, og jeg synes sikkert det var ekkelt å ha på våte tøybleier. Og at jeg er jente. Gutter tar ofte lengre tid.

Svigers kunne bare ta seg ei bolle. Ignorerte hva svigermor sa. Ene gangen ho passet eldste da han var 2 så bestemte ho at nå var det på tide å slutte med bleie. Så ho gadd ikke ta den på han. Gjett hvem som tisset full alle klærne sine og måtte gå i mannens klær fra nittenpilogbue? 🙄🤦🏼‍♀️ Morsomt synes hun det var også. Jeg var ikke enig!! Jeez

Nittenpilogbue 😆 beklager men jeg lo litt av den, og svigermor som måtte vaske opp da 😀

Ja de sier jo det tar lengre tid med gutta, og det var sikkert eklere med de bleiene de hadde før.. pluss at svigers sitt mas sikkert ikke var mindre på 80tallet, så da måtte de vel bare finne doen.

Men jeg synes det er helt latterlig at det er et tema en gang, strømmen av velmenende ord og råd slutter aldri. Vi begynner å få en ide om hva det er å være foreldre nå med 2 barn og noen års erfaring, så jeg skjønner ikke de gidder der på sin høye hest 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er veldig forskjellig. Vi tenkte å starte med bleieslutt i sommer. Barnet er da 3 år. Tenker da å snakke om det i et par uker i forkant og til slutt så blir det «fra i morgen av blir det ikke bleie på dagen, bare på natten». Og rett og slett bare ta det derfra. Barnet har allerede vært med å velge seg ut truser, går på toalettet i barnehagen når de uten bleie går (type før de skal ut feks) + i bleien da, vil av og til selv gå på do her hjemme. Men vegrer seg likevel for total bleieslutt. Men jeg tenker det går seg til når vi først bare står i det. 
 

Men jeg synes ikke noe om at en starter med bleieslutt bare fordi «alle andre» er uten bleie. Det bør ikke være det som er motivasjonen bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (50 minutter siden):

Nittenpilogbue 😆 beklager men jeg lo litt av den, og svigermor som måtte vaske opp da 😀

Ja de sier jo det tar lengre tid med gutta, og det var sikkert eklere med de bleiene de hadde før.. pluss at svigers sitt mas sikkert ikke var mindre på 80tallet, så da måtte de vel bare finne doen.

Men jeg synes det er helt latterlig at det er et tema en gang, strømmen av velmenende ord og råd slutter aldri. Vi begynner å få en ide om hva det er å være foreldre nå med 2 barn og noen års erfaring, så jeg skjønner ikke de gidder der på sin høye hest 😑

Jeg synes støtt og stadig det dukker opp råd. Men har hjulpet veldig etter nr 2 ble stor. Han er 6 år nå. Nå er de så selvgående at det er ikke mer råd å gi kanskje :ler: 

Så det er håp..

vi venter nr 3 veldig snart, så tipper det blir påan igjen med råd om amming, søvn og hvor babyen sover 🙄 Men da svarer jeg bare at nå har jeg vært mamma i 10 år, og de to andre ser ut til å bli fine mennesker, så klapp igjen!! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn var 4 og 5 (ekstra behov) når de sluttet. Nå er de tenåringer og ingen hverken husker eller bryr seg om når de sluttet med bleie. Det er liksom bare noe som føles veldig viktig der og da, men som egentlig ikke er det i det lange løp. Det er jo ikke mange som bruker bleier når de begynner på skolen liksom, så det går seg jo til for de fleste. Vi fikk råd om å vente til barnet var klart og da gikk det kjempegreit. De fleste barn blir klare på et tidspunkt og da er det mye lettere å motivere og få det til. Ved å mase, kan man risikere at det låser seg helt og at det tar lengre tid. Jeg ville tatt en pause nå og så heller spurt en gang innimellom etterhvert om han vil prøve potte (for eksempel når du selv er på toalettet). Noen barn synes det er gøy med truser, og de kan også brukes utenpå bleia en periode for å motivere litt ekstra. Eller klistremerkesystem. :)

Anonymkode: 209d1...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor har dere i det hele tatt bleier i hus med en fireåring? 😱 De burde vært kastet for minst 1-1,5 år siden! 

Anonymkode: 70742...0dc

Enig ! 
Vi begynte med bleieslutt alltid på sommerstid når de var rundt 2 + - 

Da var det mye lettere å ta av de klær, og ofte når vi var ute så fikk de tisse ute i buskene og 

Anonymkode: 791ec...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor har dere i det hele tatt bleier i hus med en fireåring? 😱 De burde vært kastet for minst 1-1,5 år siden! 

Anonymkode: 70742...0dc

Og der har vi altså en sånn luring som har sosiale antenner på reptilnivå. Lurte på når den første skulle dukke opp. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funket kule truser (paw patrol på lindex) og bestikkelse men 1 non stop for hver gang han tisset på potten. Fikk en dag også en non stop for å ta på truse da han plutselig nektet. 
Glemte fort hele non stopen, han fikk vel i til sammen tre dager (til tross for at han er veldig glad i godteri) og tisser fremdeles på potten! 

Anonymkode: fc3f0...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Min på snart 4 år har sittet på do og gjort fra seg på do flere ganger om dagen siden hun var rundt årsgammel. Men spør vi om hun vil gå uten bleie sier hun NEI og sutrer til hun får på igjen bleia. Om vi klarer å distrahere henne slik at hun glemmer at hun ikke fikk på bleie, så kan du garantere at hun tisser på seg, for hun sier heller ikke i fra om at hun må på do. Så vi setter henne på do hver andre til tredje time og bruker bleie for sikkerhets skyld.
Har dere prøvd å la ham sitte med mobil/ipad på do? Jenta vår synes det er så stas å få låne en mobiltelefon at hun kan sitte der hele dagen...

Anonymkode: 5d31b...57e

Vet ikke om det er så sunt å lære barnet opp til å være avhengig av skjerm for å gå på do?

Anonymkode: dd9da...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner en gutt som var 4.5 år da han sluttet med bleie. Han fikk beskjed på mandag om at søndag er siste dag du får ha på bleie på dagtid. Etter det er det kun nattbleie som gjelder. Han var selvfølgelig misfornøyd, men det var kun rundt 10 uhell i ukene som fulgte. Så det funket. 

Anonymkode: e08bb...db7

Jeg gjorde samme med min 4,5 åring, og da var bleier borte både på dag og natt. Første dag nektet han å ta på bukser, gikk rundt naken og prøvde å finne bleier i skapet. Neste dagene var allerede bedre, hadde flere uhell i første uka, men ellers det har gått veldig bra.

Anonymkode: 16210...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikkje tvinga små barn til å ta eit så stort ansvar når dei ikkje er klar. Du kan jo ta vekk bleia men det blir masse uhell og annbefalest ikkje.

Sjølv har eg eit barn på tre år som er tørt, tisse på do og seie i frå. Men bæsjinga kjem til å ta lenger tid. Alt kjem i buksa, og hen seie ikkje i frå heller. Vi stresse ikkje med det.

Anonymkode: c14ec...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller færreste, friske barn bruker bleie når de begynner på skolen. De blir klare før eller siden. Pust med magen og se om dere ikke har tid til å løpe mye nakne i sommer (kanskje ikke nødvendigvis dere voksne om dere bor i boligfelt 😂)

Anonymkode: b95bd...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...