Gå til innhold

Bleieslutt for en som ikke vil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Har noen tips til bleieslutt for en som nekter? Nekter å sitte på potte. Nekter å sitte på do. Nekter å gå uten bleie. Nekter å bruke trusebleie. Vi hadde en periode der han ofte satt ei stund på do og prøvde(uten at det kom noe), men nå har det låst seg fullstendig. Det er ikke bare litt protest, han får fullstendig panikk om vi prøver å presse han litt, så vi prøver å la han ta det i eget tempo. Vi spør han ved hvert bleieskift. Det samme gjør de i barnehagen. Han er straks 3 år..

Anonymkode: 0f0d3...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spurte aldri om de ville slutte.

Anonymkode: c92d0...d81

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, bare vent. Du er helt nøtt til å ha han på lag. 

Anonymkode: ffd41...fcb

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han på død og liv slutte da? Han er liten ennå, det er ingen krise. 

Min på 2,5 år nekter også, og vi lar det bare være. Spør daglig om han vil på do, men når han sier nei svarer vi bare ok. Nytter ikke å presse de til dette, de må ville det selv. 

Hadde han vært 4-5 år og ennå nektet hadde jeg skjønt det, men hadde ikke brydd meg når han ikke er fyllt 3 år en gang. 

Anonymkode: 0c784...35c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt, dere har presset han for mye. Det er helt vanlig å bruke bleie til de er over 3 år. 

Anonymkode: a51db...913

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare den «men alle andre»-tankegangen, når jeg ser «alle» rundt meg med jamngamle og yngre barn er i full gang med å gå på do og snart klare for å kaste bleia . De få gangene vi har forsøkt å presse litt viser jo at han ikke føler seg klar. Til høsten skal han over på storbarns-avdeling, så er jo mulig han blir litt inspirert. 
Da fortsetter vi bare å spørre forsiktig om å bruke do/potte, så får han ta det når han er klar. 
-ts

Anonymkode: 0f0d3...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei! 
Har noen tips til bleieslutt for en som nekter? Nekter å sitte på potte. Nekter å sitte på do. Nekter å gå uten bleie. Nekter å bruke trusebleie. Vi hadde en periode der han ofte satt ei stund på do og prøvde(uten at det kom noe), men nå har det låst seg fullstendig. Det er ikke bare litt protest, han får fullstendig panikk om vi prøver å presse han litt, så vi prøver å la han ta det i eget tempo. Vi spør han ved hvert bleieskift. Det samme gjør de i barnehagen. Han er straks 3 år..

Anonymkode: 0f0d3...a77

Han er ikke tre år enda, så la han fortsette å styre det selv en stund til. Å presse ham blir bare dumt. Om litt så blir han i stand til å fortelle dere at han trenger toalettbesøk, og da vil dere se at det gir suksess. Da kan dere hjelpe ham på toalettet eller potta, og han kan trene på det. Alt kommer av seg selv. Noen slutter med bleie når de nærmer seg 3 år, andre når de er nærmere 4 år. Det er helt individuelt, og barnet må få styre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på snart 4 år har sittet på do og gjort fra seg på do flere ganger om dagen siden hun var rundt årsgammel. Men spør vi om hun vil gå uten bleie sier hun NEI og sutrer til hun får på igjen bleia. Om vi klarer å distrahere henne slik at hun glemmer at hun ikke fikk på bleie, så kan du garantere at hun tisser på seg, for hun sier heller ikke i fra om at hun må på do. Så vi setter henne på do hver andre til tredje time og bruker bleie for sikkerhets skyld.
Har dere prøvd å la ham sitte med mobil/ipad på do? Jenta vår synes det er så stas å få låne en mobiltelefon at hun kan sitte der hele dagen...

Anonymkode: 5d31b...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går av seg selv når han finner ut at de andre ikke bruker bleie. Ville ikke stressa med det. Eldste vår var 3,5 yngste 2,5 da de sluttet. Veldig individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en gutt som var 4.5 år da han sluttet med bleie. Han fikk beskjed på mandag om at søndag er siste dag du får ha på bleie på dagtid. Etter det er det kun nattbleie som gjelder. Han var selvfølgelig misfornøyd, men det var kun rundt 10 uhell i ukene som fulgte. Så det funket. 

Anonymkode: e08bb...db7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil gå seg til. Noen er fort pottetrente, andre trenger bleie til 4-5 års alder. Begge deler er vanlig og normalt.  

Anonymkode: cd8d0...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stakkars gutt, dere har presset han for mye. Det er helt vanlig å bruke bleie til de er over 3 år. 

Anonymkode: a51db...913

Den fullstendige nektinga kom over natta. En dag ville han det selv (han satt leeeenge før vi fikk lov til å løfte han ned), mens neste dag var det fullstendig nekt. Ja, jeg har prøvd å spørre om han er sikker med noen ukers mellomrom(«vil du prøve å tisse på do?» «nei» «er du sikker? Vi kan (…) mens du sitter der» —> fullstendig meltdown») fordi han var så ivrig selv en periode, men det er fordi jeg kjenner barnet mitt såpass at jeg vet at ofte gjør/sier han ting bare fordi det er det han pleier å gjøre/si, men så fort jeg ser at han reagerer så avbryter vi selvfølgelig, og trygger på at han ikke må. 
Jeg er egentlig glad for utfallet av denne tråden, for det viser nettopp det at det er riktig å ikke presse. 
-ts

Anonymkode: 0f0d3...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min på snart 4 år har sittet på do og gjort fra seg på do flere ganger om dagen siden hun var rundt årsgammel. Men spør vi om hun vil gå uten bleie sier hun NEI og sutrer til hun får på igjen bleia. Om vi klarer å distrahere henne slik at hun glemmer at hun ikke fikk på bleie, så kan du garantere at hun tisser på seg, for hun sier heller ikke i fra om at hun må på do. Så vi setter henne på do hver andre til tredje time og bruker bleie for sikkerhets skyld.
Har dere prøvd å la ham sitte med mobil/ipad på do? Jenta vår synes det er så stas å få låne en mobiltelefon at hun kan sitte der hele dagen...

Anonymkode: 5d31b...57e

Har prøvd, men han er ikke interessert. 

 

Millimani skrev (15 minutter siden):

Han er ikke tre år enda, så la han fortsette å styre det selv en stund til. Å presse ham blir bare dumt. Om litt så blir han i stand til å fortelle dere at han trenger toalettbesøk, og da vil dere se at det gir suksess. Da kan dere hjelpe ham på toalettet eller potta, og han kan trene på det. Alt kommer av seg selv. Noen slutter med bleie når de nærmer seg 3 år, andre når de er nærmere 4 år. Det er helt individuelt, og barnet må få styre det selv.

 

Tomas77 skrev (11 minutter siden):

Går av seg selv når han finner ut at de andre ikke bruker bleie. Ville ikke stressa med det. Eldste vår var 3,5 yngste 2,5 da de sluttet. Veldig individuelt. 

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner en gutt som var 4.5 år da han sluttet med bleie. Han fikk beskjed på mandag om at søndag er siste dag du får ha på bleie på dagtid. Etter det er det kun nattbleie som gjelder. Han var selvfølgelig misfornøyd, men det var kun rundt 10 uhell i ukene som fulgte. Så det funket. 

Anonymkode: e08bb...db7

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det vil gå seg til. Noen er fort pottetrente, andre trenger bleie til 4-5 års alder. Begge deler er vanlig og normalt.  

Anonymkode: cd8d0...b72

Takk for gode ord. 
dette er eldste, så jeg har ikke vært borti dette før, har bare virka som alle rundt oss er så godt i gang med dotreninga på sine på samme alder, og skal man tro kg (i andre tråder) har man jo feila fullstendig om ikke barnet er bleiefri før de fyller 2 (🙄). Så er veldig fint å høre at dette er normalt!

Og grunnen til at jeg oppretta tråden var jo nettopp det at det fungerer ikke Å presse, så det vil vi ikke, og var ute etter andre innfallsvinkler, men da ser jeg at det beste bare er å vente

ts

Anonymkode: 0f0d3...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KG, mumsnet og andre internetfora er stappa full av folk som mener at deres måte å gjøre ting på er den eneste rette og at alle andre er idioter. Folk er forskjellige og sønnen din blir bleiefri 😊

Endret av Tomas77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS, har en på 3,5 som nekter å gjøre annet enn å tisse i do. Han har sluttet med bleie på dagtid, men skal han drite, må han ha en bleie å gjøre det i. Mamma, barnehagen og helsestasjonen sier det må bare gå sin gang, han er ikke den eneste på avdelingen som gjør det slik. svigers derimot, presser og maser og nærmest roper på han at han må bruke do når vi er hos dem, stresser mannen min så han maser videre på meg, og svigers hånler av meg når jeg sier det kommer til å gå seg til av seg selv, og mas bare gjør vondt verre. De rister på hodet av meg, og gjør seg til foran ungen så han skjems og det synes.

Resultatet er at han sier selv han skal gjøre besteforeldre glade og ikke gjøre fra seg i bleia, men holder seg opptil en uke istedenfor så jeg må til med miniklyster etter legens ordre. Og han ikke vil bli passet av dem alene i tilfelle han må på do, og etter hans egne ord "Det er litt vanskelig å gå i doen, for jeg er 3 år bare, så det er litt skummelt" fortsatt ler de av han og gjør bare narr, de som skal være en trygghet for han, enda så flink han er å sette ord på ting. Jeg har virkelig lyst å bare be folk dra til helvete med det maset sitt, greit nok at ting tar litt tid og han sliter med dette, men å gjøre narr av et lite barn sånn... Wow. Bare fordi deres egne var tidlig ute, men helsestasjonen sa noen har mer flaks, det betyr ikke det er normalen.

Endret av mingus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mingus said:

Føler med deg TS, har en på 3,5 som nekter å gjøre annet enn å tisse i do. Han har sluttet med bleie på dagtid, men skal han drite, må han ha en bleie å gjøre det i. Mamma, barnehagen og helsestasjonen sier det må bare gå sin gang, han er ikke den eneste på avdelingen som gjør det slik. svigers derimot, presser og maser og nærmest roper på han at han må bruke do når vi er hos dem, stresser mannen min så han maser videre på meg, og svigers hånler av meg når jeg sier det kommer til å gå seg til av seg selv, og mas bare gjør vondt verre. De rister på hodet av meg, og gjør seg til foran ungen så han skjems og det synes.

Resultatet er at han sier selv han skal gjøre besteforeldre glade og ikke gjøre fra seg i bleia, men holder seg opptil en uke istedenfor så jeg må til med miniklyster etter legens ordre. Og han ikke vil bli passet av dem alene i tilfelle han må på do, og etter hans egne ord "Det er litt vanskelig å gå i doen, for jeg er 3 år bare, så det er litt skummelt" fortsatt ler de av han og gjør bare, de som skal være en trygghet for han, enda så flink han er å sette ord på ting. Jeg har virkelig lyst å bare be folk dra til helvete med det maset sitt, greit nok at ting tar litt tid og han sliter med dette, men å gjøre narr av et lite barn sånn... Wow. Bare fordi deres egne var tidlig ute, men helsestasjonen sa noen har mer flaks, det betyr ikke det er normalen.

Svigerforeldrene dine tror jeg at jeg hadde prøvd å unngå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Svigerforeldrene dine tror jeg at jeg hadde prøvd å unngå. 

De er veldig greie folk og hjelper mye med barnepass og sånt, men akkurat her tror jeg de ser på meg som en amatør da de er eldre og har et par barn.. at det er mest meg de flirer av fordi jeg gjør det jeg har blitt rådet til, og tar hensyn til sønnen min. Skal jeg presse han til å sitte på do skrikende da, eller tvinge han til å holde seg ei uke for å gjøre andre til lags? Alt jeg ønsker meg av dem er litt mer støtte og litt mindre besserwisserhet. Selv om de har erfaring, har de ikke erfaring med alle barn, alle er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil og legge til det med å vente. Ikke snakk om bleieslutt i det hele tatt. Ikke nevn do eller potte. Legg alt bort. 
La han løpe naken i hagen i sommer om dere har hage. Kanskje han kan vanne blomstene med tiss? 😂 Gutter elsker jo å tisse på ting!!  Kanskje får han et ønske om å slutte, kanskje ikke.

Min eldste var lik. Kunne glemme å motivere. Jeg og følte at alle andre slutta før han og at jeg ikke fikk det til. Mas fra besteforeldre også 🤦🏼‍♀️
 

Men så la jeg det helt bort. Nevnte ikke doen en gang. En kveld da han var 3 år og 4 mnd ca så sier han at nå vil han ha truse på ikke bleie. Så da måtte vi det. Jeg snek på han bleia etter han sovna. Da han våkna var han sur for at bleia var på. Han skulle gå i truse. Så jeg leverte han i bhgen med truse på og en ekstra bærepose skiftetøy 😂 og siden var han tørr dag og natt. Nesten ikke hatt uhell. Så han har nok lenge hatt kontroll, men villet tisse og bæsje i bleia heller. 
Tipper det hjalp en del å slutte å mase på han!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hadde samme utfordring,  så jeg bare lot der være.  Men, det jeg gjorde var å si typ 3-4 ganger i uka, at: nå er du stor gutt og store gutter tisser på potte eller do. Snart må du også begynne med det,for nå er du stor gutt vet du! 😊" . Kjøpte inn klistremerker, som han kunne velge og sette på et ark ved hvert pottenesøk. Sa at når han ville prøve potta skulle han få klistremerker og når arket var fullt, skulle han få en lekebil til.

Sa ikke noe mer, gjorde ikke noe. Potta bare synlig sto på badet. Plutselig en morgen ville han på potta, og hver morgen etter det. Ikke så lett ut over dagen ,men om morgenen går det bra. Holdt på 2 uker nå. Vet en ikke skal premiere normal oppførsel men det var bhg som sa at de drev med klistremerkepremiering og anbefalte det. Etter sommeren tenker og håper jeg ting er mer innkjørt og han jeg skal få forklart at en ikke får premie for å tisse resten av livet 🙈

Anonymkode: 4cd05...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er så forskjellige. Gikk til innkjøp av dyr potte (ikke spør hvorfor, jeg aner virkelig ikke). Den har aldri vært brukt siden begge gutta insisterte på å gå rett fra bleie til do. Barnedoring har vært en langt bedre investering enn potta.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...