AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Del Skrevet 21. juni 2022 Hva er moral? Hvor kommer den fra? Er rasistiske holdninger tillært, eller er de naturlige? Om de er naturlige, vil ikke det bety at kampen mot rasisme aldri slutter? 60 minutes hadde et interessant tema der de hadde forsket på babyer. Her er videoen: Anonymkode: 1b192...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Del Skrevet 21. juni 2022 De som holder seg til egen flokk, lever lengst. Anonymkode: a0d3e...dd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 21. juni 2022 #3 Del Skrevet 21. juni 2022 Ingen er født rasister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Del Skrevet 21. juni 2022 Athena Catalina skrev (2 minutter siden): Ingen er født rasister. Hva baserer du det på? Forskning sier det motsatte. Mennesker foretrekker de som er like seg selv. Og i forsøkene i videoen, så foretrakk også babyer bamsene som var mest ulike at de ble "straffet". Anonymkode: 1b192...cd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De som holder seg til egen flokk, lever lengst. Anonymkode: a0d3e...dd4 Sant. En tid der fremmede kunne bety døden så er det jo logisk at man instinktivt søker seg til "flokken". Anonymkode: 1b192...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Del Skrevet 21. juni 2022 Babyer er født med en viss moral, en instinktiv en, som handler om at man ikke ønsker mennesker uten empati rundt seg. Og ingen er født rasister, det er jo horribelt å si. Fremmedfrykt (frykt for det man ikke kjenner), og rasisme er to forskjellige ting, selv om det utad kan virke likt. Anonymkode: fa102...528 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 21. juni 2022 #7 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva baserer du det på? Forskning sier det motsatte. Mennesker foretrekker de som er like seg selv. Og i forsøkene i videoen, så foretrakk også babyer bamsene som var mest ulike at de ble "straffet". Anonymkode: 1b192...cd9 Rasisme er tillært ikke medfødt. Selv om mennesker foretrekker de som er lik seg selv, så har det ingenting med rasisme å gjøre. Her er ett eksempel: Black and white friends try to trick teacher with matching haircuts https://edition.cnn.com/2017/03/03/us/black-and-white-friends-haircut-trnd/index.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De som holder seg til egen flokk, lever lengst. Anonymkode: a0d3e...dd4 ??? Forstår ikke hva det betyr engang Anonymkode: f11cf...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 21. juni 2022 #9 Del Skrevet 21. juni 2022 Jeg er vokst opp i en liten by. På skolen, med over 700 elever, var der 2 barn som var adoptert fra utlandet. Nei, jeg er ikke rasist. Men når jeg tenker på oppveksten, omgivelsene, kunne jeg lett vært det. Nå går jo jeg mot alt som er « normalt». Fikk kjæreste som 17 åring, fra Sri lanka. Jeg så ikke hudfarge, jeg så personen. Reiste ut som 22 åring, fargede mennesker overalt. Tenkte ikke over det. Så personene. Faren til min datter er mulatt. Farge, hva er det? Familien, helt fantastiske varme mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ??? Forstår ikke hva det betyr engang Anonymkode: f11cf...ab2 Feks finnes det indianerstammer isolert i Amazonas. Så lenge de lever isolert uten kontakt med omverden lever de godt. Dersom de blir tvunget til å leve side om side med "moderne" samfunn dør de ut. Anonymkode: 7af7e...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. juni 2022 #11 Del Skrevet 21. juni 2022 Det er normalt å bli mer og mer skeptisk til folk, desto mer fjerne de er. Nærhet tar bort skepsis (hvis nærheten ikke er skremmende). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Del Skrevet 21. juni 2022 Athena Catalina skrev (33 minutter siden): Rasisme er tillært ikke medfødt. Selv om mennesker foretrekker de som er lik seg selv, så har det ingenting med rasisme å gjøre. Her er ett eksempel: Black and white friends try to trick teacher with matching haircuts https://edition.cnn.com/2017/03/03/us/black-and-white-friends-haircut-trnd/index.html Du kan ikke linke til større barn som eksempel. De har blitt utsatt for sosialisering og lært sosiale normer. Man kan lære bort rasisme, men utgangspunktet er at man er født rasistisk. Og babyene foretrakk ikke bare de som var like seg selv. De likte også at den som var mest ulike seg selv også ble straffet. Hvordan er det ikke rasistisk? Netflix hadde vel også en episode om babyer der babyene foretrakk mennesker som så ut som foreldrene. De valgte alltid bort andre "raser" enn sin egen blant fremmede. Anonymkode: 1b192...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): ??? Forstår ikke hva det betyr engang Anonymkode: f11cf...ab2 Mennesker har eksistert i 100 000vis av år. Kontakt med fremmede kunne bety død. Feks konkurranse om ressurser og sykdommer er faktorer. Det moderne samfunnet er bare et kort utpust i historisk sammenheng. Vi er alle bedre tilpasset et liv i steinalderen enn dette moderne livet. Og da gjelder helt andre regler for å overleve. Man klarte seg ikke alene. I hvert fall ikke som barn. Anonymkode: 1b192...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Babyer er født med en viss moral, en instinktiv en, som handler om at man ikke ønsker mennesker uten empati rundt seg. Og ingen er født rasister, det er jo horribelt å si. Fremmedfrykt (frykt for det man ikke kjenner), og rasisme er to forskjellige ting, selv om det utad kan virke likt. Anonymkode: fa102...528 Hva mener du er skillet mellom de to? Babyene foretrakk ikke bare det som var mest kjent, men også at den som var mest ulik ble straffet. Uten å ha gjort noe galt. Anonymkode: 1b192...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Del Skrevet 21. juni 2022 Jeg tror begge deler. Jeg er oppvokst med rasistiske foreldre, de var og grusomme mennesker, som utsatte meg for mye fælt. Fikk aldri kjærlighet eller omsorg fra de. Selv har jeg aldri vært rasist, jeg er full av kjærlighet og omsorg. Har 2 barn jeg har gitt store mengder kjærlighet til, og aldri gjort noe av det mine foreldre gjorde mot meg. Jeg mener mennesker er mennesker, hudfarge, legning osv, spiller ingen rolle. Så jeg har jo hatt noe i min personlighet, noe jeg ble født med, som mine foreldre ikke klarte å ødelegge. Anonymkode: 27e97...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Del Skrevet 21. juni 2022 Athena Catalina skrev (59 minutter siden): Ingen er født rasister. Kom på en ting til, hvor kommer i så fall denne oppførselen ifra? Den går jo igjen i alle tider i alle kulturer. Om det kun var basert på en ide så burde det jo vært enkelt å utrydde. Anonymkode: 1b192...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #17 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror begge deler. Jeg er oppvokst med rasistiske foreldre, de var og grusomme mennesker, som utsatte meg for mye fælt. Fikk aldri kjærlighet eller omsorg fra de. Selv har jeg aldri vært rasist, jeg er full av kjærlighet og omsorg. Har 2 barn jeg har gitt store mengder kjærlighet til, og aldri gjort noe av det mine foreldre gjorde mot meg. Jeg mener mennesker er mennesker, hudfarge, legning osv, spiller ingen rolle. Så jeg har jo hatt noe i min personlighet, noe jeg ble født med, som mine foreldre ikke klarte å ødelegge. Anonymkode: 27e97...aec Eller, så søker man til det som ikke skader deg. De beskriver litt av det i videoen. I ditt tilfelle vil de som ligner dine foreldre assosieres med vondt. Anonymkode: 1b192...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 21. juni 2022 #18 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hva er moral? Hvor kommer den fra? Er rasistiske holdninger tillært, eller er de naturlige? Om de er naturlige, vil ikke det bety at kampen mot rasisme aldri slutter? 60 minutes hadde et interessant tema der de hadde forsket på babyer. Her er videoen: Anonymkode: 1b192...cd9 La oss begynne med at det ikke finnes god moral. Det ville forutsette at det fantes ett sett med «riktige» og viktige verdier som er universelle. Og det vet vi ikke stemmer. Rasisme er i utgangspunktet ganske nytt, men den har røtter i to litt ulike mekanismer. En du er født med, og en som er tillært: I utgangspunktet leter vi etter «speil»; i valget av mennesker vi tiltrekkes til, er likhet i utseende, en faktor. Den er ikke konsekvent, kun statistisk signifikant. Og våre tidlige samfunnsutviklinger, var basert på «oss» og «dem» : vår familie, vår klan, under kongens flagg, under vår nasjon. Rasisme som tankegods, «Du er en mindreverdig skapning som ikke har menneskelig verdi i deg selv» kom mye med koloniseringen. Og det var en nødvendig ideologi når man skulle forsvare ovenfor verdenssamfunnet retten til å kolonalisere. Man la til grunn at dette ikke var krig, det var ikke okkupasjon, dette var fritt tilgjengelig landområder med en irriterende mengde «skadedyr» Rasisme har utviklet seg mye siden den gang ettersom samfunnet har endret seg, men det er helt klart ikke noe vi er født med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #19 Del Skrevet 21. juni 2022 Moral er ingenting, det er bare folk som har preferanser basert på hva som er til egen fordel gitt ens egen personlighet og livssituasjon, som prøver å manipulere andre til å mene det samme gjennom vikarierende argumenter/retorikk etc. Rasisme er bare en gren av "oss og dem" "problematikken, fordi andre folk i snitt behandler "oss" bedre enn "dem", er du i praksis tvunget til å også behandle "oss" bedre enn "dem", selv om du hater det, for ellers taper du "spillet" Dette er kodet i våre gener. Men det spiller ingen rolle, for selv om en fikset genene, så vil det bare ta et eneste kulturelt push eller desinformeringkampanje på facebook etc så vil ballen begynne å rulle igjen. Om du tror at naboen bryr seg mer om sine enn om deg, vil det påvirke deg til å bry deg mindre om han, selv om det ikke var sant, men da blir det sant så nå er det sant, selv om det ikke var sant, så nå må vi fortsette med oss og dem, selv om det var unødvendig. Tenk en fotballspiller som hjelper motstanderlaget, og et motstanderlag som kun hjelper sitt eget lag, trenger ikke være rakettforsker for å finne ut hvilket lag som er favoritt til å vinne. Det er lett å si at "oss og dem" ikke er bra, men du kan like godt si at å ikke bedrive "oss og dem" er selvutslettende tankegang, er det bra ? Naturen bryr seg ikke om våre følelser 😕 Anonymkode: 8d07f...767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #20 Del Skrevet 21. juni 2022 Tror jeg var 5-6 år første gangen jeg så en neger, det var en fyr som dro rundt og solgte bøker og jeg ble livredd når jeg åpnet døren. Var det en rasistisk reaksjon av meg?, er jeg født rasist eller ble jeg rasist i det øyeblikket jeg åpnet døren?. Anonymkode: 234fa...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå