Gjest O.G. Skrevet 21. juni 2022 #201 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hei! Ikke noe hersketeknikk eller sånn, men jeg ser at du har feilstavet samme ordet i løpet av tråden, så tenkte jeg skulle gi en vennlig rettelse. Det skrives "kutyme". Anonymkode: 97082...881 Takk.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #202 Skrevet 21. juni 2022 Vi serverer alkohol fra etter vielsen og frem til kaffe og kaker. Har vi mer igjen etter dette, setter vi det ut til gjestene. Hvis de ønsker enda mer, kan de ta med hvis de ønsker. Vi har et enormt stort kjølerom tilgjengelig, slik at øl og annet kan stå kaldt. Alle er invitert til hele dagen. Lokalet er sentralt. De som kommer langt unna, maks 1,5 time unna, har fått tilbud om å sove hos oss. Vi har også presisert at det viktigste er at de kommer og feirer dagen med oss, med tanke på gaver. Har vært i bryllyp selv, og snakket med flere ang det å ta med til festen. Like normalt som åpen bar eller fri bar. Anonymkode: 84e6a...19b
Yoshi Skrevet 28. juni 2022 #203 Skrevet 28. juni 2022 Har opplevd vin til maten og bongesystem. Med aldri medbrakt. Det handler vel mest om hva lokalet tillater. Så lenge jeg hadde fått vin til måltidet og beskjed i god tid, hadde det ikke gjort meg noe å ta med vin selv. Da vet jeg at jeg fåe god vin fremfor noe billig skvip.
Yoshi Skrevet 28. juni 2022 #204 Skrevet 28. juni 2022 (endret) Forøvrig så er det noen ting som slår meg med denne diskusjonen. Det er to camper. De som tror at alkohol = fyll og tror at folk som liker noe en god drink er alkoholikere. Og de som forstår at alkohol ≠ fyll. Jeg var tidligere gift med en avholdsmann og han hadde et helt ekstremt sort/hvitt forhold til alkohol. Han hadde aldri drukket i sitt liv, men trodde allikevel han visste hvordan alkohol påvirket folk. Nå er jeg gift med en som omtrent har vokst opp med vin i tåteflasken. Og selv har jeg blitt over snittet interessert i vin. Det er lett å se hvem av de to som har et sunt og realistisk forhold til alkohol. Vi har avholdsgjester i bryllupet vårt også, men det blir allikevel servert to forskjellige champagner til aperatif, så mange folk vil ha. En champagne til forrett. En hvit og en rød til hovedrettene. (Er flere av dem) og en demi-sec champagne til desserten. Samme champagnen vil være tilgjengelig utover kvelden. Allikevel forventer jeg ingen fyll. For våre gjester er voksne folk som vet hvor mye de tåler. I tillegg så varer festen i flere timer og det vil hele tiden være å noe å spise og være tilgang på alkoholfri drikke. Et bryllup er kanskje for brudeparet. På den måten at de er vertskap. Det er dårlig skikk og bruk å ikke tenke på hva gjestene ønsker. I mine øyne er festen vår for gjestene våre. Og vielsen anledningen. Endret 28. juni 2022 av Yoshi Skrivefeil og tillegg. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #205 Skrevet 29. juni 2022 10 hours ago, Yoshi said: Et bryllup er kanskje for brudeparet. På den måten at de er vertskap. Det er dårlig skikk og bruk å ikke tenke på hva gjestene ønsker. I mine øyne er festen vår for gjestene våre. Og vielsen anledningen. Det som har forkludret situasjonen er at det for lenge siden har blitt normen at brudeparret er verter for egen fest (uten kanskje helt å forstå hva vertskap innebærer), samtidig med at de er dem som feires. I "gamle dager" var det vanligvis brudens foreldre som var verter for bryllupet. Dvs. de stod for å tilrettelegge og betalte for hele gildet. Brudeparret var hedersgjester i bryllupet, dem man feiret. Gjestene var gjester; de kom med gave og oppmerksomhet til brudeparret, og takken for det var maten de ble traktert med til festen. Et overdådig bryllup med mange gjester var en måte for foreldrene å markere status på; skryte av hvor rike det var. Men å smykke seg med lånte fjær, å late som om man hadde råd til en kjempe feiring og så dytte utgiftene over på gjestene ved å be dem ta med mat eller drikke selv, det var fullstendig uhørt. Hadde foreldrene dårlig råd måtte det bli et lite bryllup med få gjester, men det var i det minste en ærlig sak. Nå om dager, når brudepar arrangerer deres egen bryllupsfest, virker det til mange har glemt den biten med at de faktisk er verter for de gjester de inviterer. Anonymkode: d4eb8...e5f 4
LillEve Skrevet 29. juni 2022 #206 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 21.48): Poenget her er at folk har så lite peiling på hva som er skikk og bruk i selskapskapslivet at både brudepar og gjester bommet helt på hvordan de skal invitere gjester, og gjestene aksepterer alle mulige slags invitasjoner av samme grunn. Husker jeg leste om noen som ville holde bryllup langt uti ødemarka der en måtte gå 2 mil eller i 2 t ( husker ikke eksakt). Jeg lurer på om det ikke var snakk om matpakker i tillegg under feiringen. Det er visse spilleregler når en inviterer gjester i et bryllup. Det er også fullt mulig å holde et alkoholfritt bryllup om en vil unngå fyll og utidig oppførsel. Om det virkelig var umulig å bli enig, så hadde jeg heller akseptert en invitasjon der det stod at det var bar og du kjøper egen drikke enn at jeg måtte ta med drikke. Vil en ha et ordentlig og vellykket bryllup og at det er innenfor budsjettet, så inviterer en helker færre gjester. Anonymkode: 4acfb...1da News flash. Tidene forandrer seg og "skikk og bruk" er i konstant utvikling. Kanskje gjester og brudepar nå til dags arrangerer og godtar slikt fordi de verdsetter å feire brudeparet og variasjonene av hvordan det gjøres? Og du vet at "skikk og bruk" i alle tider har vært forskjellig ut i fra hvor i landet man befinner seg?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #207 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det som har forkludret situasjonen er at det for lenge siden har blitt normen at brudeparret er verter for egen fest (uten kanskje helt å forstå hva vertskap innebærer), samtidig med at de er dem som feires. I "gamle dager" var det vanligvis brudens foreldre som var verter for bryllupet. Dvs. de stod for å tilrettelegge og betalte for hele gildet. Brudeparret var hedersgjester i bryllupet, dem man feiret. Gjestene var gjester; de kom med gave og oppmerksomhet til brudeparret, og takken for det var maten de ble traktert med til festen. Et overdådig bryllup med mange gjester var en måte for foreldrene å markere status på; skryte av hvor rike det var. Men å smykke seg med lånte fjær, å late som om man hadde råd til en kjempe feiring og så dytte utgiftene over på gjestene ved å be dem ta med mat eller drikke selv, det var fullstendig uhørt. Hadde foreldrene dårlig råd måtte det bli et lite bryllup med få gjester, men det var i det minste en ærlig sak. Nå om dager, når brudepar arrangerer deres egen bryllupsfest, virker det til mange har glemt den biten med at de faktisk er verter for de gjester de inviterer. Anonymkode: d4eb8...e5f Også har vi glemt at man ikke bor sammen før ekteskapet. At man kun gifter seg som mann og kone. Ingen sex før man var gift, som skulle skje på bryllupsnatten med vitner. Brudens foreldre skulle betale for bryllupet, for mannen skulle bruker pengene på utdanning. Bryllupet varte i 3 dager. Det var et maks antall liter med alkohol som ble servert. Dagen før vielsen var det normalt at gjestene ga føringer og la dette i gavehuset. Dette var normalt alkohol og mat, slik at kostnadene og arbeidet ble fordelt mellom gjestene og vertskapet. konklusjon: ting forandrer seg. Som du sier og forstår - I dag skal brudeparet stå for ALT. Før slapp de det. Både økonomisk, ansvar, planlegging, mat osv. Anonymkode: 84e6a...19b 1
Yoshi Skrevet 2. juli 2022 #208 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 11.03): Det som har forkludret situasjonen er at det for lenge siden har blitt normen at brudeparret er verter for egen fest (uten kanskje helt å forstå hva vertskap innebærer), samtidig med at de er dem som feires. I "gamle dager" var det vanligvis brudens foreldre som var verter for bryllupet. Dvs. de stod for å tilrettelegge og betalte for hele gildet. Brudeparret var hedersgjester i bryllupet, dem man feiret. Gjestene var gjester; de kom med gave og oppmerksomhet til brudeparret, og takken for det var maten de ble traktert med til festen. Et overdådig bryllup med mange gjester var en måte for foreldrene å markere status på; skryte av hvor rike det var. Men å smykke seg med lånte fjær, å late som om man hadde råd til en kjempe feiring og så dytte utgiftene over på gjestene ved å be dem ta med mat eller drikke selv, det var fullstendig uhørt. Hadde foreldrene dårlig råd måtte det bli et lite bryllup med få gjester, men det var i det minste en ærlig sak. Nå om dager, når brudepar arrangerer deres egen bryllupsfest, virker det til mange har glemt den biten med at de faktisk er verter for de gjester de inviterer. Anonymkode: d4eb8...e5f Så enig.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #209 Skrevet 2. juli 2022 Syns det er innafor så lenge det presiseres at brudeparet ønsker at gjestene tar med medbrakt, men at det ikke forventes gave. Men ser for meg mye "rot". Skal alle ha vinflaske stående på eller under bordet ved stolen sin? Varm øl? Onkel Per stjeler forlover Nina sin dyre vin. Øl forsvinner på mistenkelig vis. Filletante Guro som drikker for mye skjenker seg selv til hun stuper. Da er det bedre å gjøre middagen enklere og billigere. Feks en god gryte og en billigere dessert som ikke koster skjorten. Høre om familie og venner kan bidra med kake. Trenger ikke dyr treretters og be gjestene ta med alkohol. Anonymkode: 9b7b1...912 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #210 Skrevet 2. juli 2022 Jeg var på tidenes verste bryllupsfest....E V E R ! ! ! ! Dette er 20 år siden Selve bryllupet stod i Skien Kirke. Hyggelig, brudgommen ga bruden sitt ja og alt det der.. Dagen etterpå, når vi skulle ha selve festen, så hadde bryllupsparet leid et selskapslokale. Og Thats it Ingen mat Ingen drikke ...Heldigvis så var det en liten take-away-pizza-sjappe rett bortenfor selskapslokalet. Der hadde de 3 små bord, men de tre små bordene fikk kjørt seg i løpet av kvelden 🤣🤣 Herregud Takk for uforglemmelig fyllefest, Kim (og Janne 😃 Anonymkode: f0c5f...e6f 1
sofie777 Skrevet 2. juli 2022 #211 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var på tidenes verste bryllupsfest....E V E R ! ! ! ! Dette er 20 år siden Selve bryllupet stod i Skien Kirke. Hyggelig, brudgommen ga bruden sitt ja og alt det der.. Dagen etterpå, når vi skulle ha selve festen, så hadde bryllupsparet leid et selskapslokale. Og Thats it Ingen mat Ingen drikke ...Heldigvis så var det en liten take-away-pizza-sjappe rett bortenfor selskapslokalet. Der hadde de 3 små bord, men de tre små bordene fikk kjørt seg i løpet av kvelden 🤣🤣 Herregud Takk for uforglemmelig fyllefest, Kim (og Janne 😃 Anonymkode: f0c5f...e6f Den passer i denne tråden
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #212 Skrevet 2. juli 2022 Jeg er bedt i et bryllup i høst, som kaffegjest som må ha med medbragt. Håper virkelig det er igjen av velkomstdrinken til oss kaffegjestene også. Anonymkode: aa564...e25 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #213 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 0.42): Jeg er bedt i et bryllup i høst, som kaffegjest som må ha med medbragt. Håper virkelig det er igjen av velkomstdrinken til oss kaffegjestene også. Anonymkode: aa564...e25 Det hadde ikke jeg giddet! Makan! Anonymkode: 9b7b1...912
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #214 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 14.34): Brudeparet serverer drikke til middag og kakebord - oppdrag utført!👍 Men det var visst ikke godt nok for de blodharry folka, for de vil ha gratis kalas. Buhuuu, gi meg alkoholen min, ellers nekter jeg å komme! Det er faktisk patetisk at voksne mennesker oppfører seg slik. Anonymkode: 97082...881 Men om det er oppdrag utført etter middag og kakebord, kan ikke brudeparet bli furt om gjestene forsvinner etter kakebordet og ingen blir til festen. For uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ikke fest uten alkohol. Og det handler ikke om å helle nedpå med sprit som enkelt vil vri det til, det handler om normale rammer for en fest. Uten alkohol blir jo et bryllup ganske likt en dåp eller konfirmasjon - og det pleier å avslutte ganske tidlig på ettermiddag. Så da må nesten brudeparet finne ut hva de ønsker seg, et skikkelig bryllup med fest eller en samling tilsvarende konfirmasjon? Anonymkode: 3d96d...dee 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #215 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men om det er oppdrag utført etter middag og kakebord, kan ikke brudeparet bli furt om gjestene forsvinner etter kakebordet og ingen blir til festen. For uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ikke fest uten alkohol. Og det handler ikke om å helle nedpå med sprit som enkelt vil vri det til, det handler om normale rammer for en fest. Uten alkohol blir jo et bryllup ganske likt en dåp eller konfirmasjon - og det pleier å avslutte ganske tidlig på ettermiddag. Så da må nesten brudeparet finne ut hva de ønsker seg, et skikkelig bryllup med fest eller en samling tilsvarende konfirmasjon? Anonymkode: 3d96d...dee Ingen som skriver at det er ingen alkohol. "Brudeparet serverer drikke til middag og kakebord - oppdrag utført." Men tråden handler om at folk skal ta med seg egen drikke til tiden utenom matservering. Dette er alkohol som det er totalt unødvendig for et brudepar å skulle dekke. Når man serverer opptil flere enheter fra velkomstdrink til avec, så burde folk klare seg uten noe mer. Men flere i tråder roper om at det ikke er et bryllup de gidder å delta i, dersom ikke brudeparet stiller med fri bar. Og det er patetisk! Slike kan gjerne reise tidlig hjem fra festen for min del. Anonymkode: 97082...881
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #216 Skrevet 5. juli 2022 Jeg har vært i tre byllup i år: Ett der det var kjøpt inn billig øl og vin til hele kvelden (fri flyt), ett der man måtte kjøpe i baren etter middagen (men fikk så mye vin man ville til middagen), og ett der vi fikk drikke til middag, men måtte ha med medbrakt til etterpå. Jeg syns alt fungerer veldig bra! Men for min del, som ikke er så kresen på drinker og lignende, så syns jeg det er bedre med medbrakt enn å måtte kjøpe i bar. Man sparer en del kroner på det. Anonymkode: c0413...202
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå