Gå til innhold

Binder dere renta nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I stedet for å være så bastant så sjekk det opp selv? Skriv renter husbanken på google.no og les

Anonymkode: e93f0...2ca

Er du helt dust? Dette er jo allmenn kunnskap... JEG trenger ikke å lese meg opp på noe. 

1,7% er i dag en veldig god rente, lavere enn stort sett alle med flytende rente - kanskje med unntak av dem med særavtaler gjennon fagforeninger og lignede.

Anonymkode: f55a3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I stedet for å være så bastant så sjekk det opp selv? Skriv renter husbanken på google.no og les

Du vet at det er forsjell mellom nominell og effektiv rente , ikke sant?! 

Dessuten, så har ikke folk flest husbank lån... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet at det er forsjell mellom nominell og effektiv rente , ikke sant?! 

Dessuten, så har ikke folk flest husbank lån... 

Så nå først har du begynt å lese innleggene mine? Odiotisk oppførsel..

jeg snakker ikke om alle andre, det er der problemet ditt lå. Og jeg snakket om husbanklån.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så nå først har du begynt å lese innleggene mine? Odiotisk oppførsel..

jeg snakker ikke om alle andre, det er der problemet ditt lå. Og jeg snakket om husbanklån.

🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Var ikke renten opp i nesten 8% i 2008?

10,5% i 1993, 7,58 %  i 1998, 8,49% i 2001, 7,04 % i 2008, 4% i 2011 og så har renten sunket som en sten de siste 10 årene. 

Sammenligner man de historiske rentene med de aktuelle årenes inflasjon, så tipper jeg vi med nåværende inflasjonskaos ender på 8 % i løpet av 2024-2026.

Det er allerede flere eksperter som mener vi vil ha langt over 4 % i boliglånsrente allerede i starten av 2023.

Men hva fasiten blir :vetikke:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤦‍♀️

Helt ærlig, du ber meg rett og slett lese meg opp på hvordan lånebetingelser banken min tilbyr, uten å ha noen kunnskap om dette selv. Overser informasjonen jeg legger ut rett foran øynene på deg så fortsetter du å argumentere?

Hadde også klasket meg selv i ansiktet

Holder du fortsatt på påstanden din at jeg allerede har begynt å tjene inn det «tapte»?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt ærlig, du ber meg rett og slett lese meg opp på hvordan lånebetingelser banken min tilbyr, uten å ha noen kunnskap om dette selv. Overser informasjonen jeg legger ut rett foran øynene på deg så fortsetter du å argumentere?

Hadde også klasket meg selv i ansiktet

Holder du fortsatt på påstanden din at jeg allerede har begynt å tjene inn det «tapte»?

Du forstår jo ikke hvordan det fungerer, sånn helt basic,  har du lest artikkelene jeg la ut??

At du har fastrente gjennom HUSBANKEN måtte du jo ha presisert i første innlegg. Uansett, alt jeg har skrevet er alikavel riktig. Du mangler tydeligvis en grunnleggende kunnskap om hvordan rentenivået fungerer og henger sammen med den norske bank sin rente...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du forstår jo ikke hvordan det fungerer, sånn helt basic,  har du lest artikkelene jeg la ut??

At du har fastrente gjennom HUSBANKEN måtte du jo ha presisert i første innlegg. Uansett, alt jeg har skrevet er alikavel riktig. Du mangler tydeligvis en grunnleggende kunnskap om hvordan rentenivået fungerer og henger sammen med den norske bank sin rente...

Enda?

The end for min del her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Jeg har avdragsfrihet og betaler inn de beløpene jeg vil når det passer meg. Det er umulig med fastrente. 

Anonymkode: dcdc7...324

Samme her. Jeg har også avdragsfrihet, men betaler inn når jeg kan og vil, en mindre eller større sum. Siste var 4000 kr bare, men forrige innbetaling før det på boliglånet jeg gjorde var på 25 000 kr.

Anonymkode: 66213...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Var ikke renten opp i nesten 8% i 2008?

7.04 det var temmelig kortvarig, ett år før var den 5.5 og ett år etter gulvet den. Siden den gang har egentlig verden vært i en eneste lang økonomisk depresjon og den er langt fra over.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt renta for fem år på 2,29 % for et år siden, men hadde ikke gjort det samme nå med dagens fastrente. Jeg gjorde det for å få sove om natta på grunn av høyt lån etter samlivsbrudd, det er jeg glad for nå. Men må vel flytte uansett etter hvert, har ikke råd til så veldig mye høyere rente med det lånet jeg har nå, så må nok finne noe billigere.

Anonymkode: 6e0d2...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer det men er vel akkurat for sent ute. 

har 2% flytende nå.

Anonymkode: 44d92...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tipper det skjer det samme som før finanskrisen i 2008/2009. Rentene passerer 6 prosent, før de faller kraftig grunnet en betydelig økonomisk nedgang. Så blir de lave lenge igjen.

Anonymkode: f64d9...6e5

Dette.

Det er for sent å binde renta nå, i tillegg så er det ingenting som tilsier at renta skal videre opp selv om den blir høyere en stund fremover.

Anonymkode: 61623...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Det hadde jeg kanskje vurdert hvis gjelden var større. Vanligvis lønner det seg ikke å binde. Slik var det jo med strømmen også, men nå er det lønnsomt for oss som rakk det før prisen gikk til værs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 2.02):

Flytende rente ligger på litt over 1% og økes i månedskifte til litt over 1.2%.. Så nei, jeg har bare gått i minus hittil.

An111onymkode: e93f0...2ca

Hallo . jeg kjenner ingen som har så lav rente nå. Du er kjempeheldig som bandt til den renten. Jeg har lån i vanlig bank, aldri hatt rente under 1.6. Vær takknemlig for at du fikk så bra rente. Prøvde å forhandle på renten. Truet også med å bytte bank. Til ingen nytte, da jeg er på AAP og derfor ikke får overført lånet til en ny bank. Få banker godtar det så lenge jeg er på AAP. 

Anonymkode: dea6f...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 11.07):

Hallo . jeg kjenner ingen som har så lav rente nå. Du er kjempeheldig som bandt til den renten. Jeg har lån i vanlig bank, aldri hatt rente under 1.6. Vær takknemlig for at du fikk så bra rente. Prøvde å forhandle på renten. Truet også med å bytte bank. Til ingen nytte, da jeg er på AAP og derfor ikke får overført lånet til en ny bank. Få banker godtar det så lenge jeg er på AAP. 

Anonymkode: dea6f...313

Hallo ja 😀 Joda, jeg er fornøyd med renten. Det har ingenting med det å gjøre. Det er mer flytende vs fastrente jeg sammenligner. I September så ligger flytende renta enda på under 1.4%, noe som sier at jeg fortsatt går i minus ved å ha bundet den sålangt. I November skal den justeres igjen så får vi se hvor det havner da.

Det store spørsmålet kommer jo til om det er lønnsomt å binde renta. Realistisk sett, hvis jeg hadde hatt flytende rente så hadde jeg jo hatt ett helt år, og vel så det, med en renteøkning på hele 2% på rentebuffer-konto hittill. Ser på ingen måte negativt på at jeg har bundet renta, for jeg vil ha det slik jeg. 

Hvis du ikke kjenner folk som har så lav rente nå som du sier så sier det meg at du ikke kjenner folk som bandt renta da det var «rimelige» renter. Jeg kjenner folk som bandt den og som har bedre rente enn meg, da kortere bindingstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 8.39):

Nei. Det har aldri lønt seg. 

Anonymkode: 25894...066

Angrer litt nå?

Anonymkode: 347bb...f83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Angrer litt nå?

Anonymkode: 347bb...f83

Verdens enkleste jobb er å være Captain Hindsight når det kommer til økonomi og lotto... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...