Gå til innhold

Binder dere renta nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tipper det skjer det samme som før finanskrisen i 2008/2009. Rentene passerer 6 prosent, før de faller kraftig grunnet en betydelig økonomisk nedgang. Så blir de lave lenge igjen.

Anonymkode: f64d9...6e5

Ditto. Tviler på at de kommer så høyt som 6 heller. Dagens overopphetede økonomi er et blaff, en demningsbrist etter pandemien. USA og UK er på full fart inn i resesjon og EU og Japan er sluggish som alltid. Rentebanen er satt altfor høyt, det kan fort tryne allerede neste 12 måneder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har nylig bundet renta.  Betaler 4,04% i 10 år.  I praksis førte det til at vår månedlige betaling til banken er økt med ca 250 kr.   Altså 3.000 kr per år. 

Det synes vi er ok å betale for tryggheten.  Norges Bank har varslet rentehevinger opp til 4% i løpet av de neste 2 år.  Mye tyder på at økningen kommer raskere. 
Jeg tror også at den høye inflasjonen i USA kan føre til at renten må enda mer opp enn bare 4%.  Problemet er at det er for mye penger i verden.  Pengetrykkingen i USA er enorm, og fyrer opp under presset på aksjer og eiendom.  Ingen vet hvor dette ender.  

Anonymkode: ccaa8...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her bandt jeg renta på hele lånet i 2020 på 1,3 i ti år. Ikke bombesikkert at det lønner seg, men jeg sover nok bedre enn de fleste om dagen, og det er så innmari verdt det! 

Anonymkode: b1392...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har nylig bundet renta.  Betaler 4,04% i 10 år.  I praksis førte det til at vår månedlige betaling til banken er økt med ca 250 kr.   Altså 3.000 kr per år. 

Det synes vi er ok å betale for tryggheten.  Norges Bank har varslet rentehevinger opp til 4% i løpet av de neste 2 år.  Mye tyder på at økningen kommer raskere. 
Jeg tror også at den høye inflasjonen i USA kan føre til at renten må enda mer opp enn bare 4%.  Problemet er at det er for mye penger i verden.  Pengetrykkingen i USA er enorm, og fyrer opp under presset på aksjer og eiendom.  Ingen vet hvor dette ender.  

Anonymkode: ccaa8...dfd

Jeg synes folk er litt merkelige. Binde renta på det høyeste. Ingen personlig kritikk, men bare en tanke jeg deler.

Har selv bundet renta, og spekulerer selv om det var det rette, selv om det nå er spådd renteøkning fremover. For å komme i null, hvis en sammenligner med at flytende renta har vært lavere, så må renta opp til 3% i 2 år. Selv er jeg ikke så nervøs for at det skal bli voldsomt til tap i og med at vi valgte fastrente i 2020.

Hva grunnen er til at deres månedlige betaling til banken kun økte med 250kr, når dere valgte fastrente på over 4%, den sitter dere kun med selv. På meg så hørtes det ut som at dere hadde en uhorvelig dyr flytende rente. Når jeg ser andre banker ligger på godt under 3%, nærmere 2-2.5%. Ellers så har dere veldig lite i lån, som er mer usannsynlig. 

Anonymkode: e93f0...2ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter finanskrisen har vi hatt en periode med de laveste rentene på 5 tusen år. Det har sendt inflasjonen ut av kontroll.

Under 2% utlånsrente kan det fort ta flere tusen år før vi ser igjen.

Anonymkode: 347bb...f83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter finanskrisen har vi hatt en periode med de laveste rentene på 5 tusen år. Det har sendt inflasjonen ut av kontroll.

Under 2% utlånsrente kan det fort ta flere tusen år før vi ser igjen.

Anonymkode: 347bb...f83

Kan du linke til oversikten over rentene for 5 tusen år siden?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Angre som søren at jeg ikke bandt renten for 10 år på 2,4 i fjor. Har noe bundet renten til 2026 på 1,99, noe som allerde er en god deal. 

Anonymkode: f55a3...9f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angre som søren at jeg ikke bandt renten for 10 år på 2,4 i fjor. Har noe bundet renten til 2026 på 1,99, noe som allerde er en god deal. 

Har *nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har *nå

Tok selv en råsjanse å bandt på 1.7% i 20 år. 18 to go. I september-november begynner jeg mest sannsynlig å hente inn noe av «tapet» jeg har hart hittil. Får se hvordan det blir i lengden. Utrolig lenge til år 2040..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tok selv en råsjanse å bandt på 1.7% i 20 år. 18 to go. I september-november begynner jeg mest sannsynlig å hente inn noe av «tapet» jeg har hart hittil. Får se hvordan det blir i lengden. Utrolig lenge til år 2040..

Når fikk du det tilbudet? Og i hvilken bank? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har allerde begynt å hente inn, tilnærmet ingen har en flytende rente på 1,7 nå.

De fleste (over 50%), kan finne kilde om ønskelig, betaler i dag over 2%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har allerde begynt å hente inn, tilnærmet ingen har en flytende rente på 1,7 nå.

De fleste (over 50%), kan finne kilde om ønskelig, betaler i dag over 2%.

Flytende rente ligger på litt over 1% og økes i månedskifte til litt over 1.2%.. Så nei, jeg har bare gått i minus hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når fikk du det tilbudet? Og i hvilken bank? 

Husbanken, 2020

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Renta hos oss er på 2,15 %. Betaler 2000,- mer i renter pr mnd nå, enn det vi gjorde i januar 🙈

Den kommer nok til å stige mer, men kommer ikke til å binde den. Lønner seg nok ikke i lengden, men mindre man gjorde det i 2020 eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tomas77 skrev (3 timer siden):

Ditto. Tviler på at de kommer så høyt som 6 heller. Dagens overopphetede økonomi er et blaff, en demningsbrist etter pandemien. USA og UK er på full fart inn i resesjon og EU og Japan er sluggish som alltid. Rentebanen er satt altfor høyt, det kan fort tryne allerede neste 12 måneder. 

Var ikke renten opp i nesten 8% i 2008?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Flytende rente ligger på litt over 1% og økes i månedskifte til litt over 1.2%.. Så nei, jeg har bare gått i minus hittil.

H or i alle dager har du disse tallene fra?!  Google it! INGEN i norge betaler 1,2% i huslånsrente i dag. 

Dette er jo helt feil!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må lese deg opp... det er ikke sånn det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må lese deg opp... det er ikke sånn det fungerer!

Hvordan fungerer det da? Vet at hisbanken har en forsinkelse på renteøkningen, men det endrer fortsatt ikke det at jeg kun har gått i minus.

743BEA4B-6F46-481F-9936-7B167022D64A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

H or i alle dager har du disse tallene fra?!  Google it! INGEN i norge betaler 1,2% i huslånsrente i dag. 

Dette er jo helt feil!!! 

I stedet for å være så bastant så sjekk det opp selv? Skriv renter husbanken på google.no og les

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo lese denne https://blogg.renteradar.no/billigste-boliglan-10-faktorer-som-pavirker-din-rente/

Norges bank rente ligger ca 1% under den effektive utlånsrenten til bankene.... 

Du har allerede nå, med 1,7% rente bedre rente betingelser enn de aller aller fleste. 

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/785-rentebanen denne forklarer, og viser, forholdet mellom Norges bank sin rente og huslånsrenten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...