Gå til innhold

Åpnet fetaost


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor lenge en åpnet fetaost holder seg? Blokk, ikke sånn som ligger i lake

Anonymkode: 4411a...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et tips for å forlenge holdbarheten til flere uker, er å legge osten i en saltlake (salt/vann) som du lager selv. Dekk hele osten med saltlaken og så tett lokk.

Ellers vil du fort merke det når osten begynner å lukte vondt, tror ikke det vil ta veldig lang tid (kanskje vel en uke).

 

Anonymkode: dc88f...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett skal ferskost som feta, mozzarella, ricotta etc brukes innen 3-4 dager etter åpning. 

Et par dager ekstra går bra dersom man bruker osten i mat som varmebehandles (men smaken endres noe).

Anonymkode: 4ecdf...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Et tips for å forlenge holdbarheten til flere uker, er å legge osten i en saltlake (salt/vann) som du lager selv. Dekk hele osten med saltlaken og så tett lokk.

Ellers vil du fort merke det når osten begynner å lukte vondt, tror ikke det vil ta veldig lang tid (kanskje vel en uke).

 

Anonymkode: dc88f...92f

Holder den så lenge uten saltlake? Jeg trodde kanskje det var snakk om et par dager som AB over her nevner

Anonymkode: 4411a...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt den i en boks med lokk, dekk med saltlake (som du lager lett selv: vann + salt = saltlake)

Anonymkode: bf912...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den over en uke etter åpning. Ikke noe problrm. 

Anonymkode: 9aa2c...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør dere i forhold til holdbarhet for åpnet fetaost på glass i lake? Det er jo umulig å bruke opp glasset på en uke med mindre man spiser salat hver dag..

Anonymkode: 46aba...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør dere i forhold til holdbarhet for åpnet fetaost på glass i lake? Det er jo umulig å bruke opp glasset på en uke med mindre man spiser salat hver dag..

Anonymkode: 46aba...eed

Enig! Her må de ofte kastes halve glasset eller pakken :( Skulle ønske det fantes mindre glass. 

Anonymkode: a823d...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetaost i lake holder seg i ukesvis, om ikke månedsvis. Dere spiser ekstremt lite fetaost hvis dere ikke klarer å spise opp det. 

Anonymkode: bf912...1cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 14.26):

Holder den så lenge uten saltlake? Jeg trodde kanskje det var snakk om et par dager som AB over her nevner

Anonymkode: 4411a...97c

Ligger den oppbevart i kaldt kjøleskap, tror jeg du fint kan bruke den etter en uke. Men du må selvsagt se på den, og lukte på den. Kjenner du at det lukter vondt/surt, så kast den. Merker du ikke noe, så bruker du den.

Anonymkode: dc88f...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 7.25):

Et tips for å forlenge holdbarheten til flere uker, er å legge osten i en saltlake (salt/vann) som du lager selv. Dekk hele osten med saltlaken og så tett lokk.

Ellers vil du fort merke det når osten begynner å lukte vondt, tror ikke det vil ta veldig lang tid (kanskje vel en uke).

 

Anonymkode: dc88f...92f

 

AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 17.23):

Putt den i en boks med lokk, dekk med saltlake (som du lager lett selv: vann + salt = saltlake)

Anonymkode: bf912...1cc

Hvor mye salt bruker dere ca i forhold til vann?

Anonymkode: 4411a...97c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://godgreskmat.wordpress.com/2013/10/08/tips-oppbevaring-av-fetaost/
 

feta skal lagres i saltlake, og den saltlaken som er i originalforpakningene er bare nok så lenge pakken er lufttett.

Men hjelpen er nær:
Lag en saltlake selv, ved å røre ut ca 60 gram salt i 1\2 liter kaldt vann. Legg fetaen i en boks, og hell over lake så den dekker osten fullstendig.
Sikkert unødvendig å si, men bruk en boks som er best mulig tilpasset ostestørrelsen, så er du sikker på å ha nok lake.
Sett tett lokk på boksen, sett den i kjøleskapet, og osten holder i flere uker.

Anonymkode: 5addd...d1f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 21.50):

kaldt vann

Går det an å bruke kaldt vann? Jeg lærte som ung at man må koke opp vannet for at saltet skal løse seg opp. Nå føler jeg ,eg nesten dum hvis det fungerer like bra med kaldt vann. 

Anonymkode: 20b67...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Går det an å bruke kaldt vann? Jeg lærte som ung at man må koke opp vannet for at saltet skal løse seg opp. Nå føler jeg ,eg nesten dum hvis det fungerer like bra med kaldt vann. 

Anonymkode: 20b67...1a1

Jeg varmer opp vann, blander i salt og kjøler av før jeg har i en boks med fetaosten. Jeg bruker 30 g salt til 2.5 dl vann. Kan halvere begge og det passer bedre med hvor mye du trenger, jeg gjør normalt dette, er nok at osten dekkes og noe mer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (6 minutter siden):

Jeg varmer opp vann, blander i salt og kjøler av før jeg har i en boks med fetaosten. Jeg bruker 30 g salt til 2.5 dl vann. Kan halvere begge og det passer bedre med hvor mye du trenger, jeg gjør normalt dette, er nok at osten dekkes og noe mer).

 

AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 21.50):

https://godgreskmat.wordpress.com/2013/10/08/tips-oppbevaring-av-fetaost/
 

feta skal lagres i saltlake, og den saltlaken som er i originalforpakningene er bare nok så lenge pakken er lufttett.

Men hjelpen er nær:
Lag en saltlake selv, ved å røre ut ca 60 gram salt i 1\2 liter kaldt vann. Legg fetaen i en boks, og hell over lake så den dekker osten fullstendig.
Sikkert unødvendig å si, men bruk en boks som er best mulig tilpasset ostestørrelsen, så er du sikker på å ha nok lake.
Sett tett lokk på boksen, sett den i kjøleskapet, og osten holder i flere uker.

Anonymkode: 5addd...d1f

Så mye salt?😲 jeg trodde jeg leste nie om 1-2 ss eller noe sånt 

Anonymkode: 4411a...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Så mye salt?😲 jeg trodde jeg leste nie om 1-2 ss eller noe sånt 

Anonymkode: 4411a...97c

1 ss salt er ca 25 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skrue skrev (3 minutter siden):

1 ss salt er ca 25 g.

Var visst 1 ts jeg hadde lest

Anonymkode: 4411a...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Var visst 1 ts jeg hadde lest

Anonymkode: 4411a...97c

Er jo bare å prøve. Går det med mindre så er jo det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (7 minutter siden):

Er jo bare å prøve. Går det med mindre så er jo det greit. 

Er helt ny med fetaost så aner ikke hva som er greit og ikke😅

Anonymkode: 4411a...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke klarer å spise opp fetaost bruker for lite (iforhold til meg😅😂)

Og er ikke bare på salat man kan bruke det. Kjempegodt til Taco, wrap, pasta, smuldret over gryterett eller makrell i tomat og sikkert hundre andre ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...