Gå til innhold

Hvordan er reglene for korona nå??

malifika

Anbefalte innlegg

Polyester skrev (38 minutter siden):

Covid har mutert til en mild forkjølelse så gjør det samme som når du er forkjøla. Gjør det du vil og orker men ikke gi klem til bestemor liksom 

- og ikke stå trykt inntil mennesker som er uvitende om at du er smittsom med covid...!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicathv skrev (4 minutter siden):

Hvorfor testet du deg?

Om du ikke hadde symptomer og i tillegg ikke har tenkt å endre oppførsel ved positiv test, hva var poenget og hvordan kom du på idéen om å teste deg i det hele tatt?

Fordi at de jeg var på hyttetur med ble syke og tok test. Da de sa ifra om det så ville jeg også teste meg. For min del ville jeg vite det slik at jeg kan slippe en fjerde vaksine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med mange mange andre sykdommer, ikke straffbart å gå ut hvis man føler seg i form til det. MEN det er derimot enormt egoistisk  uansett sykdom  å utsette andre for unødvendig smitte, når man vet man er syk, og lett kan unngå det. Det er lov å bruke hodet selv om det ikke er et krav.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (4 minutter siden):

Fordi at de jeg var på hyttetur med ble syke og tok test. Da de sa ifra om det så ville jeg også teste meg. For min del ville jeg vite det slik at jeg kan slippe en fjerde vaksine.

Er det en fjerde vaksine på gang? Er du i risikogruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (59 minutter siden):

Jeg ER symptomfri men, fortsatt positiv test.

Testen kan være positiv i flere uker. Det er bare dagen før og ca 4 dager etter du er særlig smittsom.

Når dette er sagt er det faktisk verken et krav eller anbefaling om å holde seg hjemme om man har fått påvist Corona og er helt symptomfri. Så kan man diskutere videre hvorvidt man syns dette er riktig. Men sånn er altså reglene (akkurat) nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (8 minutter siden):

I utgangspunktet er jeg i kategorien risikogruppe, men langt fra alle med min sykdom blir alvorlig syk, så det er bare for å helgardere at vi meget sannsynlig blir tilbudt ny vaksine til høsten igjen. Hvis man har covid så og så lenge før så trenger man ikke ta den vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jullen skrev (6 minutter siden):

Testen kan være positiv i flere uker. Det er bare dagen før og ca 4 dager etter du er særlig smittsom.

Når dette er sagt er det faktisk verken et krav eller anbefaling om å holde seg hjemme om man har fått påvist Corona og er helt symptomfri. Så kan man diskutere videre hvorvidt man syns dette er riktig. Men sånn er altså reglene (akkurat) nå.

Jeg tok test på lørdag som var positiv. De andre jeg reiste med varslet at de var blitt syke og tok positiv test fredag kveld, da vi kom hjem. Mest sannsynlig så var også jeg smittet på fredagen. Arrangementet jeg skal på starter på onsdag, ikke mandag som jeg først trodde. Jeg har derfor regnet meg frem til utfra fhi sine beregninger at jeg ikke lenger skal være smittsom på onsdagen. Så da bør vel alt være greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (5 timer siden):

Flere har tatt den 4, min far tok den i mai. Den kommer nok som ett tilbud for alle. Leste at de vurderte å gi nr 3 til de unge som har 2 fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Covid er den nye normalen, og hvordan vi forholder oss til sykdommen, skal også følge "normal" tankegang". Dvs, er du syk, er du hjemme til du er frisk. Syk = opplevelsen av allmenntilstand.

Det som er spesielt med Covid, er, at i motsetning til mange andre sykdommer som også potensielt kan smitte andre, har vi et lager av hjemmetester i skuffer og skap i private hjem. Ergo tester man seg syk, fordi om man ikke føler seg syk. Det er ikke normalt.

Nå som du vet at du har Covid, fordi du har testet deg, skal du selvsagt ikke gå på arrangement med mange andre mennesker tett i tett. Men lev ellers som normalt. 

Skal vi klare å få et normalt forhold til Covid, må disse testene få ligge i fred. Og så får folk lære seg å bruke sunn fornuft og forholde seg til egen allmenntilstand på en vettug måte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...