Gå til innhold

Flystreik. Hvor lenge varer den tro?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke satt inn tvungen lønnsnemnd ennå? 

Én ting er at flere tusen mister ferien sin (som er ergerlig nok). En annen ting er at her nord er vi fullstendig avhengig av å komme oss til sykehus med Widerøe. Det er ikke bare ifht livreddende hjelp, men også viktige behandlinger. 

Anonymkode: 24aa8...ae1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Én ting er at flere tusen mister ferien sin (som er ergerlig nok). En annen ting er at her nord er vi fullstendig avhengig av å komme oss til sykehus med Widerøe. Det er ikke bare ifht livreddende hjelp, men også viktige behandlinger. 

Sannsynligvis fordi de må ha støtte fra Rødt eller SV for å stoppe streiken. De er også i lomma på LO, som heller ikke er glad i tvungen lønnsnemnd. Nå i dag skal NFO legge frem et nytt forslag, men jeg er ikke optimist så lenge de fortsatt sier de må over frontfaget. Det kan ikke være sånn at man får mer enn de aller fleste bare fordi man starter med et skyhøyt krav og så "jenker seg". 

Anonymkode: 56439...be0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ferie kvalifiserer ikke til "fare for liv og helse".

Og det er foreløpig ikke et eneste ambulansefly på bakken. 

Anonymkode: 8a02d...284

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke tvungen lønnsnemd fr ambulansefly/helikopter settes på bakken, eller før man faktisk ikke får viktige medisiner til nord. 

Anonymkode: f82b9...e76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå skrev jeg at én ting er ferien. Den klarer vi oss fint uten. Men vi som bor nord for Sinsenkrysset er fullstendig avhengig av kortbanenettet til Widerøe. Jeg har ei venninne som er avhengig av å komme seg til sykehuset for behandling (kreft). Hun kan ikke bare slenge seg på bussen eller toget (som forøvrig ikke fins nord for Fauske). Ergo blir timen hennes utsatt, samme med mange flere. Det er ikke greit lenger når det er slik. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Widerøe har flest kanselleringer nordpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå skrev jeg at én ting er ferien. Den klarer vi oss fint uten. Men vi som bor nord for Sinsenkrysset er fullstendig avhengig av kortbanenettet til Widerøe. Jeg har ei venninne som er avhengig av å komme seg til sykehuset for behandling (kreft). Hun kan ikke bare slenge seg på bussen eller toget (som forøvrig ikke fins nord for Fauske). Ergo blir timen hennes utsatt, samme med mange flere. Det er ikke greit lenger når det er slik. 

Ikke misforstå meg. Ønsker virkelig at dette tar slutt, har 6 flygninger de neste to ukene. 

Men om det du skriver her stemmer så har VG en mye bedre sak enn han de nå har blåst opp på forsiden som må utsette en time som ikke haster overhodet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke misforstå meg. Ønsker virkelig at dette tar slutt, har 6 flygninger de neste to ukene. 

Men om det du skriver her stemmer så har VG en mye bedre sak enn han de nå har blåst opp på forsiden som må utsette en time som ikke haster overhodet. 

I utgangspunkt står det ikke om liv og død. Men å utsette en slik behandling er uansett ikke bra. Det er flere her nordpå som er avhengige av slike behandlinger. Det kan jo se ut som det ikke settes inn noe før ambulanseflyene står, eller at livsviktig medisin ikke kommer frem. 

Bare i Alta, der det bor over 20 000, er de fullstendig avhengig i av sykehuset i Hammerfest. De har ikke eget sykehus en gang. Nå hever sykehuset beredskapen leste jeg akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt utrolig at de to Unio-streikene i fjor ble avblåst på grunn av fare for liv og helse når det var satt inn bemanning som var lik helgevakt (og ikke til reell fare for liv og helse), mens det nå må utsettes titalls behandlinger for folk med alvorlige sykdommer og sykehus må unødvendig settes i alarmberedskap, mens DENNE streiken får fortsette. 

Hva skjer?! 

Anonymkode: 67abf...6c2

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen her som heller vet svaret, men jeg har en utenlandsflyvning med SAS på torsdag. Hotellovernatting i utlandet fra samme dag. Dersom det blir streik på pilotene i tillegg til teknikerne, får vi da antagelig en avklaring på status på flyvningen vår onsdag? Eller risikerer vi å måtte ta oss til Gardermoen torsdag morgen for å bli kansellert der? Og får vi evt dekket noe av utgiftene til hotell om hele reisen ryker?

Anonymkode: 2929e...bca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er vel ingen her som heller vet svaret, men jeg har en utenlandsflyvning med SAS på torsdag. Hotellovernatting i utlandet fra samme dag. Dersom det blir streik på pilotene i tillegg til teknikerne, får vi da antagelig en avklaring på status på flyvningen vår onsdag? Eller risikerer vi å måtte ta oss til Gardermoen torsdag morgen for å bli kansellert der? Og får vi evt dekket noe av utgiftene til hotell om hele reisen ryker?

Dere kan risikere at det først blir full stopp så sent som når dere sitter på flyet. Da jeg fløy for sist rett før streiken trengte flyet flymekaniker rett før avgang på grunn av en liten ting. 

Man får ikke dekket noen kostnader med hotell etc. dit man skal. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det eneste du får dekket er selve flybilletten. Og kanselleringen kan skje selv etter dere har kommet dere gjennom sikkerhetskontrollen, dessverre 😔

Anonymkode: 4e1ed...326

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tidligere koordinerings ansatt i luftambulansen her. 

Det er dumt å vente til ambflyene settes ned på bakken. Hvert fly som settes ned på bakken medfører at mange oppdrag blir avlyst. Oppdragene kan spille på liv og død spesielt i nord og midt Norge hvor avstandene er lange. Personlig skjønner jeg ikke hva arbeidsministeren venter på!! Dette er ikke noe man venter at det skal skje, det skal ikke skje. 

Anonymkode: 2a56a...688

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tidligere koordinerings ansatt i luftambulansen her. 

Det er dumt å vente til ambflyene settes ned på bakken. Hvert fly som settes ned på bakken medfører at mange oppdrag blir avlyst. Oppdragene kan spille på liv og død spesielt i nord og midt Norge hvor avstandene er lange. Personlig skjønner jeg ikke hva arbeidsministeren venter på!! Dette er ikke noe man venter at det skal skje, det skal ikke skje. 

Husk at det i praksis er LO som styrer landet nå, så regjeringen håper i det lengste de skal slippe lønnsnemnd. Spent på hva det nye forslaget inneholder, men har ikke trua så lenge de fortsatt sier de skal ha mer enn frontfaget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dere kan risikere at det først blir full stopp så sent som når dere sitter på flyet. Da jeg fløy for sist rett før streiken trengte flyet flymekaniker rett før avgang på grunn av en liten ting. 

Man får ikke dekket noen kostnader med hotell etc. dit man skal. 

Ikke kostnader med hotell? Hva med reiseforsikring? 

Anonymkode: 30f14...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke kostnader med hotell? Hva med reiseforsikring? 

Reiseforsikring dekker ikke økonomiske tap, overnatting og nye flybilletter ved streik.

Anonymkode: cdc24...46d

AnonymBruker
Skrevet

Endelig tvungen lønnsnemnd. Litt på overtid, vil jeg si, ingenting som tydet på at partene ville løse konflikten selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere kloke hoder; 

jeg ser det går mot tvungen lønnsnemd, og det er bra! Men hvordan kommer den truende streiken til SAS-pilotene inn i bildet her? Kan den fortsatt skje? Det skrives så lite om den! 

Anonymkode: 4386f...1a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere kloke hoder; 

jeg ser det går mot tvungen lønnsnemd, og det er bra! Men hvordan kommer den truende streiken til SAS-pilotene inn i bildet her? Kan den fortsatt skje? Det skrives så lite om den! 

Anonymkode: 4386f...1a2

SAS forhandlingene er mer realistisk. Så der er det stor sjanse på enighet.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hva betyr dette egentlig? At det ikke blir flere kanselleringer og forsinkelser? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...