Gå til innhold

Flystreik. Hvor lenge varer den tro?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg irriterer meg sykt over dette her. Jeg har mastergrad og enda litt mer utdannelse, yrket mitt er 50.000 på etterslep, men likevel tjener disse noldusene mer enn meg og er ikke fornøyd! 

Dette kreves for å bli flyteknikker: 

- Utdanning på videregående nivå 

- Man må være 21 år eller eldre

- Man må ha gjennomgått et flykurs 

That's it! Likevel tjener de rundt 800.000 i året, og krever et lønnshopp på 18%. 

Anonymkode: c2c8e...ece

Å ha en mastergrad er ikke synonymt med å ha et yrke som fortjener mer lønn. Veldig mange utdanninger og mastergrader betyr egentlig ingenting for samfunnet. 

Hilsen en med mastergrad, og som har innsett at det egentlig bare er tullete. 

Anonymkode: b837b...1d9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ha en mastergrad er ikke synonymt med å ha et yrke som fortjener mer lønn. Veldig mange utdanninger og mastergrader betyr egentlig ingenting for samfunnet. 

Enig i det første, men ikke at det er "tullete". Jeg tok mastergraden min for å jobbe med noe jeg trives med, og få en jobb med gode muligheter for fleksibilitet, og opplevelser. Og elsker nå det jeg gjør. 

Hadde penger vært målet ville jeg jo fått fagbrev og satset tungt der fra mye yngre alder. Eller valgt medisin, og tidlig begynt å jobbe ved siden av. Men jeg hadde mistrivdes i begge disse yrkene. 

Anonymkode: 8a02d...284

Skrevet

Jeg skal reise fra Stavanger til København mandag 27.juni, 28.juni reiser jeg videre til Hellas med min danske venninne via et dansk reiseselskap. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller om avgangen til København blir påvirket av streiken til flyteknikerne.   Jeg har en plan B som jeg ikke har så lyst å bruke og det er danskebåten, men den må jeg bestille ganske snart om jeg skal rekke frem i tide. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ringte SAS, men de visste ingenting (forventet egentlig ikke det heller)

Endret av MarieRey5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt sant det er mange utdanninger både med mastergrad og bachelorgrad som har lite relevans for samfunnet og som betaler ganske lite + at det er lite behov for. På en annen side finnes det bachelorgrader og mastergrader som kan faktisk ha mye relevans for samfunnet og man kan tjene en god del penger med de, langt over det man nevner her. + At det er mye behov for de.  

Men problematikken her er at flyteknikerne gjør en viktig jobb og vi kan ikke nekte det, og de sliter med rekruttering til yrket og mange kommer til å gå ut i AFP snart. Rekruttering kan være et stort problem i fremtiden. På en annen side er den gjennomsnittlig lønnen til flyteknikerne rundt 600 000,- altså langt over snittet til de fleste viktige og kritiske yrker, dette uten tillegg, allikevel ville NHO øke den med 4%. Men de er ikke fornøyd for de ønsker en økning på 17%. NHO kom også med forslag til rekruttering, men NFO står fortsatt på lønn som den viktigste rekrutteringsmetoden. 

Jeg kan ikke nekte den viktige jobben flyteknikerne gjør, men det de krever og det tidspunktet de krever det i er upasselig og ikke mulig. Dette er også utenfor den norske arbeidsmodellen. NFO er dermed ansvarlig for at flyselskaper og flypassasjerer taper penger.

Skal ut og reise snart og fikk snakket med Norwegian, heldigvis så driver noen av flyene deres reparasjon i utlandet, så vi får håpe det redder situasjonen litt.  

Anonymkode: 2a56a...688

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal reise med norwegian 08.juli, krysser alt jeg har for at den reisen ikke blir kansellert!

Anonymkode: cb8f4...89e

AnonymBruker
Skrevet

Etter to år med pandemi er vi klare for ferie. Skal ut å fly 2.juli. Det er en direkterute med SAS, så jeg krysser fingre og tær for at vi kommer oss avgårde. Det er den første ferien siden 2019..

I utgangspunktet forstår jeg ønsket om å ta igjen mindrelønnsutvikling, men å kreve 17% i lønnsvekst i år er drøyt og urealistisk. Jeg er definitivt for retten til å streike, som jo tross alt er det eneste effektive virkemiddelet arbeidstakere har, men i dette tilfellet håper jeg det blir tvungen lønnsnemd, nettopp fordi kravet er så hinsides latterlig..

Jeg håper pilotene i SAS kommer frem til en løsning med arbeidsgiver innen onsdag. Må si at jeg har mye større forståelse for deres krav. Det SAS har gjort under og etter pandemien er skikkelig stygt. Samtidig er det idiotisk dersom de stiller for høye krav til en arbeidsgiver som nærmer seg konkurs. Bare de ikke ender opp med å gjøre seg selv arbeidsledige.. 

Skulle vi bli rammet av streiken, så håper jeg vi får beskjed i god tid. Jeg har faktisk muligheten til å kjøre dit vi skal, men må jo da vite det tre dager på forhånd. Det er to dager med kjøring. Skulle gjerne bare planlagt kjøring allerede nå, men da risikerer jeg å tape pengene for billettene. Det er vanskelig. 

Anonymkode: be720...bb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle vi bli rammet av streiken, så håper jeg vi får beskjed i god tid. Jeg har faktisk muligheten til å kjøre dit vi skal, men må jo da vite det tre dager på forhånd. Det er to dager med kjøring. Skulle gjerne bare planlagt kjøring allerede nå, men da risikerer jeg å tape pengene for billettene. Det er vanskelig. 

Anonymkode: be720...bb1

Hvis vi hadde bil tror jeg vi hadde valgt bilferier på ubestemt tid. Det er så alt for mange faktorer som truer flytrafikken på ulike vis. Ulempen er jo om koronatiltak kommer tilbake og man må kjøre gjennom mange land med ulike regler igjen. Det skal liksom ikke være enkelt å dra på tur. 

Anonymkode: 56439...be0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mastergrad er nødvendig for at jeg skal kunne gjøre jobben min. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MarieRey5 skrev (3 timer siden):

Ringte SAS, men de visste ingenting (forventet egentlig ikke det heller)

Hvor lang tid tok det for å komme igjennom på telefon? Jeg har venta i flere timer for å få chatte med dem. 

AnonymBruker
Skrevet
MarieRey5 skrev (5 timer siden):

Jeg skal reise fra Stavanger til København mandag 27.juni, 28.juni reiser jeg videre til Hellas med min danske venninne via et dansk reiseselskap. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller om avgangen til København blir påvirket av streiken til flyteknikerne.   Jeg har en plan B som jeg ikke har så lyst å bruke og det er danskebåten, men den må jeg bestille ganske snart om jeg skal rekke frem i tide. 

Føler med deg, for en del år tilbake hadde jeg et utrolig viktig møte i Tyskland, jeg hadde flybilletter, så ble det streik, det var så viktig at jeg måtte også booke billetter med kielferga og videre tog. Jeg måtte bare ta den ferga eller risikere å ikke komme med, streiken ble avblåst natten før jeg skulle tatt fly. Utrolig ergelige penger. 

Anonymkode: 06e01...263

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvor lang tid tok det for å komme igjennom på telefon? Jeg har venta i flere timer for å få chatte med dem. 

Ventet ca. 20 min

AnonymBruker
Skrevet

NHO Luftfart har avvist en søknad om dispensjon fra ambulanseflyselskapet Babcock, som vil bli rammet av flyteknikerstreiken fra og med søndag.

Det er bra, da bør det bli lønnsnemnd snart. Men leste noe om at NFO vurderte å sette jobbene til noen andre, er det lov? Hvis man gjorde tilsvarende fra arbeidsgiversiden ville det være streikebryteri, men kan man fritt bryte en lockout? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sannsynligvis blir resultatet da et tillegg på frontfagets ramme på 3,7 prosent.

Anonymkode: 48d53...3f7

Strengt tatt burde den settes til max 3% For å lære dem at slik GRÅDIGHET ikke skal lønne seg.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, begynner å bli nervøs her. Jeg skal reise 30.juni og skal tilbake 4.juli. Begge flyvningene har selvfølgelig mellomlanding.

Anonymkode: 3e562...b7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NHO Luftfart har avvist en søknad om dispensjon fra ambulanseflyselskapet Babcock, som vil bli rammet av flyteknikerstreiken fra og med søndag.

Det er bra, da bør det bli lønnsnemnd snart. Men leste noe om at NFO vurderte å sette jobbene til noen andre, er det lov? Hvis man gjorde tilsvarende fra arbeidsgiversiden ville det være streikebryteri, men kan man fritt bryte en lockout? 

Luftambulansetjenesten har undersøkt om andre ambulansefly kan settes inn, begrunnelse for hvorfor de kan gjøre dette nedenfor:

Sitat

– Vi har startet undersøkelser av hva vi kan sette inn av andre ambulanseflyressurser fra kommersielle operatører for å dekke hullet i beredskapen vår hvis vi skulle oppleve det, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell, til NRK.

Luftambulansetjenesten er ikke en del av konflikten mellom arbeidstager og arbeidsgiver og de har derfor mulighet til å inngå avtaler med et eksternt firma som ikke er rammet av streik.

Anonymkode: 48d53...3f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Uff, begynner å bli nervøs her. Jeg skal reise 30.juni og skal tilbake 4.juli. Begge flyvningene har selvfølgelig mellomlanding.

Anonymkode: 3e562...b7c

At du gidder 

Anonymkode: 30f14...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Det kjedeligste nå er at man kan komme så langt som ut på rullebanen før flyet blir kansellert. Og da er det for sent å få igjen hotellpenger for de fleste. Vi skal reise om noen dager med et utenlandsk selskap, og har fortsatt ikke klart å finne noe info om hvilke flyteknikere som er involvert ved sånne flyvninger. Men forhåpentligvis er streiken avblåst til da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

At du gidder 

Anonymkode: 30f14...e5b

Hold meningene dine for deg sjøl..

Anonymkode: 7b2f6...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har dn.no her og får lest denne saken?

Flyteknikere hos Norwegian fikk 14% lønnsøkning

Jeg forstår ingenting av overskriften. 14%, og så skal de ha 18 i tillegg? Eller er dette noen andre flyteknikere? Men hvis Norwegian har sine egne, hvorfor er Norwegian fortsatt rammet av streiken? Noe rart her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...