AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Del Skrevet 17. juni 2022 Så jeg har hatt litt flaks. Kjøpte og solgte hus og hytte i begynnelsen av pandemien og litt arv, satt det i fond i april 2020 og 2 mill ble til 5 mill og nå sitter jeg med masse penger som inflasjonen truer med å spise opp. Jeg har brukt penger på alt jeg har lyst på, nå er jeg kommet til nødvendige ting som bil. I utgangspunktet er jeg bare nødt til å svi av litt peng, om ikke dette skal forsvinne på mest meningsløs vis i generell prisstigning. Nå har jeg brukt flere måneder på å prøvekjøre mange biler. Det jeg egentlig vil ha er en elektrisk Volvo V90, men det fins ikke. Beste elbilen jeg har prøvd er en Kia EV6, men det er kjempelang leveringstid på de. Satt i en staselig Hongqi her om dagen, digg bil, det, men om jeg kjøper denne, spør plutselig alle naboer og kollegaer hvordan jeg ble så rik. Tesla er litt gøy, men det er jo overraskende mye greier som ikke funker i disse bilene. Så nå er jeg litt rådvill. Jeg trenger en bil med litt størrelse. Er alene, men jeg har ofte med venner, alternativt drar jeg på langtur med madrass i bilen. Type Leaf eller Golf blir for kompakt. Hva er det her som er gode biler, med ikke altfor lang leveringstid, som kan passe på langtur og pendling ä la 3 mil hver vei, hver dag? Anonymkode: 955ec...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardrøm Skrevet 19. juni 2022 #2 Del Skrevet 19. juni 2022 Det å kjøpe bil for å unngå at pengene blir spist opp av inflasjon, er som å amputere foten for å spare utgifter til sko. Verdifallet på penger er for tida rundt 5 prosent i året, mens verdifallet på biler er godt over 10 prosent. Hvis du i tillegg har pengene i fond så er ikke dette et spesielt godt tidspunkt for å selge. Man kan selvsagt kjøpe ny bil fordi man har lyst til det, eller trenger bil. Men økonomisk lurt er det uansett ikke. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Del Skrevet 19. juni 2022 Mardrøm skrev (4 timer siden): Det å kjøpe bil for å unngå at pengene blir spist opp av inflasjon, er som å amputere foten for å spare utgifter til sko. Verdifallet på penger er for tida rundt 5 prosent i året, mens verdifallet på biler er godt over 10 prosent. Hvis du i tillegg har pengene i fond så er ikke dette et spesielt godt tidspunkt for å selge. Man kan selvsagt kjøpe ny bil fordi man har lyst til det, eller trenger bil. Men økonomisk lurt er det uansett ikke. Vi tok ut pengene da vi så krakket komme. Traff ikke toppen, men vi er bare 3% unna. Så nå sitter vi på kæsj. Mange elbiler har ikke falt i verdi, men heller steget i det siste. Og bil trenger man jo - det er ikke først og fremst en investering. Til sist: Hva har vi pengene for? Tenk deg å få 4-5 millioner i fanget, noe av det vil du vel bruke? Anonymkode: 955ec...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Del Skrevet 19. juni 2022 Volvo xc60/90 eller Mazda cx-5 Anonymkode: 30565...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi tok ut pengene da vi så krakket komme. Traff ikke toppen, men vi er bare 3% unna. Så nå sitter vi på kæsj. Mange elbiler har ikke falt i verdi, men heller steget i det siste. Og bil trenger man jo - det er ikke først og fremst en investering. Til sist: Hva har vi pengene for? Tenk deg å få 4-5 millioner i fanget, noe av det vil du vel bruke? Anonymkode: 955ec...fb0 Ingen el-biler har steget i verdi😂 Om du kjøper ny bil kan du regne med 20% verditap de to første årene, deretter 10% per år. Det er dessuten mindre attraktivt med eldre elbiler enn eldre bensinbiler så det er en risiko for at verdien stuper etter x antall år. Men jeg hadde også kjøpt bil. Bare hadde ikke sagt at det var for å unngå at pengene blir spist opp av inflasjon. Anonymkode: c71d7...bbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Del Skrevet 19. juni 2022 Tesla Anonymkode: c3486...0dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Del Skrevet 19. juni 2022 Polestar er laget av Volvo. Anonymkode: 79a7c...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Del Skrevet 19. juni 2022 Vi har prøvekjørt Polestar. Trang og dårlig bil sammenlignet med omtrent alle andre elbiler på markedet. Anonymkode: 955ec...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. juni 2022 #9 Del Skrevet 20. juni 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Ingen el-biler har steget i verdi😂 Om du kjøper ny bil kan du regne med 20% verditap de to første årene, deretter 10% per år. Det er dessuten mindre attraktivt med eldre elbiler enn eldre bensinbiler så det er en risiko for at verdien stuper etter x antall år. Men jeg hadde også kjøpt bil. Bare hadde ikke sagt at det var for å unngå at pengene blir spist opp av inflasjon. Anonymkode: c71d7...bbc En god del modeller koster 30-50'000 mer brukt på finn.no enn de koster hos forhandler. Rett og slett fordi finn.no-bilen får du levert om en liten uke, mens forhandler kan kanskje levere bil til mai. Så joda, det er noen modeller som har steget i verdi. Trådstarter bør vurdere å sjekke bruktmarkedet på finn. Det er noen modeller der som har gått noen hundre km 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. juni 2022 #10 Del Skrevet 20. juni 2022 newman01 skrev (1 minutt siden): En god del modeller koster 30-50'000 mer brukt på finn.no enn de koster hos forhandler. Rett og slett fordi finn.no-bilen får du levert om en liten uke, mens forhandler kan kanskje levere bil til mai. Så joda, det er noen modeller som har steget i verdi. Trådstarter bør vurdere å sjekke bruktmarkedet på finn. Det er noen modeller der som har gått noen hundre km De har ikke steget i verdi! Det er en VESENS forskjell på å kjøpe en bil til overpris kontra en bil som har økt verdi, det merker du fort bilen blir totalskadet og du skal ha igjen forsikringspenger - for den går etter listepris og ikke hva du var idiot nok til å gå med på i en handel på finn.no Skal du ha bil som stiger i verdi så er du ute etter 60 talls USAbil, Porsche 911, enkelte typer Aston, Lamborghini og Ferrari eldre enn ti år. De stiger i verdi. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Del Skrevet 20. juni 2022 TheHairyToothfairy skrev (1 time siden): De har ikke steget i verdi! Det er en VESENS forskjell på å kjøpe en bil til overpris kontra en bil som har økt verdi, det merker du fort bilen blir totalskadet og du skal ha igjen forsikringspenger - for den går etter listepris og ikke hva du var idiot nok til å gå med på i en handel på finn.no Skal du ha bil som stiger i verdi så er du ute etter 60 talls USAbil, Porsche 911, enkelte typer Aston, Lamborghini og Ferrari eldre enn ti år. De stiger i verdi. Haha, obsternasig! Da har den steget i pris da, for mitt bruk, samme effekt. Anonymkode: 955ec...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. juni 2022 #12 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Haha, obsternasig! Da har den steget i pris da, for mitt bruk, samme effekt. Anonymkode: 955ec...fb0 Helt korrekt, prisen er steget - ikke verdien. Elbiler stiger ikke i verdi, ganske enkelt, med mindre du har en Mack fra 1904 eller Darraq. Da kan du snakke om VERDI. Det skjer i høy grad hos forhandlere i feks USA at de setter en såkalt "mark up" på prisen fordi det er enorm etterspørsel på bil for tiden. Problemet er at det alltid er forbruker som sitter igjen med svarteper og tar regningen. Forhandlere, særlig grad merkeforhandler, i Norge får ikke lov til dette, men som privat eller bruktimport er det ingen begrensing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Del Skrevet 20. juni 2022 TheHairyToothfairy skrev (15 minutter siden): Helt korrekt, prisen er steget - ikke verdien. Elbiler stiger ikke i verdi, ganske enkelt, med mindre du har en Mack fra 1904 eller Darraq. Da kan du snakke om VERDI. Det skjer i høy grad hos forhandlere i feks USA at de setter en såkalt "mark up" på prisen fordi det er enorm etterspørsel på bil for tiden. Problemet er at det alltid er forbruker som sitter igjen med svarteper og tar regningen. Forhandlere, særlig grad merkeforhandler, i Norge får ikke lov til dette, men som privat eller bruktimport er det ingen begrensing. ...når poenget var at det var lurt å kjøpe brukt fordi bruktbiler nå er dyrere enn nye, er vi jo tross alt enige. Uten denne lange distraksjonen, som ikke påvirker utfallet i noe grad. Anonymkode: 955ec...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. juni 2022 #14 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ingen el-biler har steget i verdi😂 Om du kjøper ny bil kan du regne med 20% verditap de to første årene, deretter 10% per år. Det er dessuten mindre attraktivt med eldre elbiler enn eldre bensinbiler så det er en risiko for at verdien stuper etter x antall år. Men jeg hadde også kjøpt bil. Bare hadde ikke sagt at det var for å unngå at pengene blir spist opp av inflasjon. Anonymkode: c71d7...bbc Konas Model 3 SR+ ble kjøpt for 385k høsten 2019. Jeg ser nå at billigste Model 3 SR+ på finn.no koster 375k og den har gått vesentlig lengre enn hennes. En med mer lignende kjørelengde koster 389k. Så om den ikke har steget i pris har den jammen ikke tapt noe heller, på over 2,5 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Del Skrevet 20. juni 2022 Hongqi ville jeg ikke kjøpt, den hyler egentlig bare dårlig smak - men det er min personlige mening, da. 🙈 Har du vurdert E-Tron, Volvo XC40, ID.4 (den synes jeg egentlig er ganske stygg også, haha) eller EQC for eksempel? Kan det være et alternativ å eventuelt kjøpe "ny" bruktbil, typ bil som er gått svært kort som selges av merkeforhandler? Der vil du nok kunne finne en EV6 uten større problemer tenker jeg. Anonymkode: 66879...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #16 Del Skrevet 20. juni 2022 -jk- skrev (1 time siden): Konas Model 3 SR+ ble kjøpt for 385k høsten 2019. Jeg ser nå at billigste Model 3 SR+ på finn.no koster 375k og den har gått vesentlig lengre enn hennes. En med mer lignende kjørelengde koster 389k. Så om den ikke har steget i pris har den jammen ikke tapt noe heller, på over 2,5 år. Jeg kan også legge ut den gamle bilen min på finn for nybilpris. Det betyr ikke at den har er verdt den summen eller at noen er villig til å betale det. Regner med at du sammenligner samme utstyrsnivå og årsmodell? Anonymkode: c71d7...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #17 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kan også legge ut den gamle bilen min på finn for nybilpris. Det betyr ikke at den har er verdt den summen eller at noen er villig til å betale det. Regner med at du sammenligner samme utstyrsnivå og årsmodell? Anonymkode: c71d7...bbc Det er ikke utstyrsnivåer på Teslaer. Valgmulighetene er stort sett farge og felgstørrelse. Sammenlignet 2019-modeller ja, og kona sin er fra november så det er ikke mange 2019-modeller som er nyere enn den. Elbilmarkedet er svært hett for tiden, og prisene på nye modeller øker hele tiden, sammen med leveringstidene. Det betyr at ettertraktede modeller holder seg særdeles godt i pris. Anonymkode: da912...103 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. juni 2022 #18 Del Skrevet 20. juni 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan også legge ut den gamle bilen min på finn for nybilpris. Det betyr ikke at den har er verdt den summen eller at noen er villig til å betale det. Regner med at du sammenligner samme utstyrsnivå og årsmodell? Anonymkode: c71d7...bbc Lange ventetider på elbil: Kjøpte bruktbil til samme pris som ny – E24 En liten artikkel om at brukte elbiler koster like mye eller mer enn listepris ny hos forhandler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #19 Del Skrevet 20. juni 2022 Poenget er at denne prisøkningen er forbigående. Så fort produksjonen tar seg opp eller det kommer bedre modeller vil prisen falle igjen. En konsekvens er dog at man kan få noen av de mindre ettertraktede modellene på billigsalg hos forhandler. Anonymkode: c71d7...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #20 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En konsekvens er dog at man kan få noen av de mindre ettertraktede modellene på billigsalg hos forhandler. Anonymkode: c71d7...bbc Hvilke? Tom. de kinesiske merkene sliter med å levere. Tenker du Citroën og Renault og slikt? Alle har vel hatt produksjonsstopp eller -reduksjon. Anonymkode: 955ec...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå