AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Del Skrevet 17. juni 2022 Jeg vet at en skal ta det klokkene sier ang forbrenning ved trening med en klype salt. Men, klokka vet sånn ca noenlunde puls, og vet også type kjønn/vekt. Hvor langt fra tror vi det er? 🤷♀️ Spør fordi jeg strever med å spise nok (ikke at jeg skal ned i vekt!) uten at jeg trener. Så de dagene jeg er i mye aktivitet/trener blir jeg litt stressa av å se hvor mye klokka mener jeg har forbrent. Det kommer liksom i tillegg til det en trenger i hvile, som jeg fra før av strever med å få i meg. Men så sier jo alltid «alle» at en ikke kan stole på det.. Så: når klokka i dag (etter 10 km løp, 6 km gåtur i ok tempo, samt en ganske hektisk dag generelt) sier at jeg har forbrent 950 kcal… Hva kan være reelt? Snakker vi stor overestimering, slik at det er snakk om kanskje halvparten? Anonymkode: 34e15...b4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Del Skrevet 17. juni 2022 Jeg får opp ca samme antall kalorier når jeg bruker sånn kalkulator på nett. Skulle også vist hva som er rett. Anonymkode: cb8db...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får opp ca samme antall kalorier når jeg bruker sånn kalkulator på nett. Skulle også vist hva som er rett. Anonymkode: cb8db...e0a Ja.. altså jeg bryr meg ikke om en kalori her og der, ikke 50 eller 100 heller. Men snakker vi opp mot tusen i dag, eller er det reelt heller mye mindre 🤷♀️ Hva ligger i «en klype salt» liksom.. 😅 Anonymkode: 34e15...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja.. altså jeg bryr meg ikke om en kalori her og der, ikke 50 eller 100 heller. Men snakker vi opp mot tusen i dag, eller er det reelt heller mye mindre 🤷♀️ Hva ligger i «en klype salt» liksom.. 😅 Anonymkode: 34e15...b4c Ja det jeg tenker på også.. det er jo forskjell på å ligge 500 og 1000-1500 kalorier i minus på maten.. Anonymkode: cb8db...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 18. juni 2022 #5 Del Skrevet 18. juni 2022 Inntil 93 % feil 😅 https://med.stanford.edu/news/all-news/2017/05/fitness-trackers-accurately-measure-heart-rate-but-not-calories-burned.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Del Skrevet 18. juni 2022 Min erfaring er at disse har stor feilmargin. Nå vet jeg ikke om du skal gå ned i vekt, men da jeg holdt på med vektnedgang, og stolte på aktivitetsklokkens "kalorier forbrent" så skjedde det ikke noe med vekten i starten pga overestimering fra klokken. Så kom til konklusjonen at alle treningskalorier er bonus, men at jeg ikke skal ta hensyn til disse i kostholdsplanen. Anonymkode: 6655c...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min erfaring er at disse har stor feilmargin. Nå vet jeg ikke om du skal gå ned i vekt, men da jeg holdt på med vektnedgang, og stolte på aktivitetsklokkens "kalorier forbrent" så skjedde det ikke noe med vekten i starten pga overestimering fra klokken. Så kom til konklusjonen at alle treningskalorier er bonus, men at jeg ikke skal ta hensyn til disse i kostholdsplanen. Anonymkode: 6655c...3d2 TS her. Jeg skal ikke ned mer i vekt. Fått beskjed av legen å stoppe nå. Prøver på det.. Men når en spiser litt for lite i utgangspunktet, så er det et poeng å ikke «løpe av seg» noe. Jeg burde derfor ha kompensert litt for lengre løpeturer..blir stressa når klokka viser 1000 brente kcal etter en svært aktiv dag. Sandum.PT skrev (På 18.6.2022 den 18.25): Inntil 93 % feil 😅 https://med.stanford.edu/news/all-news/2017/05/fitness-trackers-accurately-measure-heart-rate-but-not-calories-burned.html Så i motsetning til de fleste andre, så hadde jeg syntes det var helt ok med en feilmargin på 93% 🤣 altså under 100 brente kcal på en time løping og en time rask gange. Supert! Men det kan jo ikke stemme? Lest hele artikkelen. Anonymkode: 34e15...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 19. juni 2022 #8 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Jeg skal ikke ned mer i vekt. Fått beskjed av legen å stoppe nå. Prøver på det.. Men når en spiser litt for lite i utgangspunktet, så er det et poeng å ikke «løpe av seg» noe. Jeg burde derfor ha kompensert litt for lengre løpeturer..blir stressa når klokka viser 1000 brente kcal etter en svært aktiv dag. Så i motsetning til de fleste andre, så hadde jeg syntes det var helt ok med en feilmargin på 93% 🤣 altså under 100 brente kcal på en time løping og en time rask gange. Supert! Men det kan jo ikke stemme? Lest hele artikkelen. Anonymkode: 34e15...b4c Nei, det stemmer ikke det 😊 Om du brenner 1000 kcal på en time løping kommer an på hvor tung du er og hvor godt trent du er. Altså hvor tung er du og hva er snittfarten? Tror en sånn kalkulator på nett kan gi en grei pekepinn i så måte. Hvis jeg tolket innlegget ditt riktig så sier klokka 950 aktive kalorier etter 10 km løping OG 6 km gange? Høres ikke usannsynlig mye ut det altså, men spørs hva du veier 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Del Skrevet 20. juni 2022 Sandum.PT skrev (På 19.6.2022 den 20.54): Nei, det stemmer ikke det 😊 Om du brenner 1000 kcal på en time løping kommer an på hvor tung du er og hvor godt trent du er. Altså hvor tung er du og hva er snittfarten? Tror en sånn kalkulator på nett kan gi en grei pekepinn i så måte. Hvis jeg tolket innlegget ditt riktig så sier klokka 950 aktive kalorier etter 10 km løping OG 6 km gange? Høres ikke usannsynlig mye ut det altså, men spørs hva du veier 😊 Nei, sånne kalkulatorer på nett gir ca samme svaret. Egentlig litt høyere enn klokka 🤷♀️ Ja, de 950 var etter hele dagen, som bl.a inneholdt den løpeturen og gåturen. Ca 500 for løping (en time, 54 kg, fart på 6 min/km), 250-300 for gåtur, 150-200 resten av dagen. Så regner den 1500 kcal som hvileforbrenning. Mulig den ikke er så på bærtur da? Fillen. Jaja.. Har bare lest at det er garantert overestimering, så hadde regnet med det. Opplest og vedtatt at alle klokker overestimerer. Lifesum derimot, den regnet jo bare ut fra antall skritt - og det blir alltid veldig feil. Som om en alltid går fort i kupert terreng 😂 Anonymkode: 34e15...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 20. juni 2022 #10 Del Skrevet 20. juni 2022 Må si at det ikke virker som veldig mye feil sånn på stående fot 😊 Men om du sliter med å få i deg nok går det raskt å øke kaloriinntaket om du spiser ting med høyere fettandel, eller legger til ekstra olje osv. på ting 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå