Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Pingvinen skrev (14 timer siden):

En alkoholiker kan ikke trappe ned. De må slutte helt. Og så holde seg unna alkohol og andre rusmidler 

Å slutte helt uten å trappe ned er en oppskrift for å risikere livet litt. Det er faktisk farligere å slutte cold turkey med alkohol enn det er med heroin. 

Var på veldig sterke smertestillende etter en ulykke i 3 år før jeg fant noe som var bedre uten bivirkninger, ingen mulighet for avhengighet og som gav meg livet tilbake slik at jeg har kunnet fungere som en normal borger i 16 år. La meg inn primært for å bli overvåket, uten hjelpe medikamenter eller nedtrapping for å komme igjennom abstinensene. For når du er på det verste er du villig til å gjøre hva som helst for å få de smertene til å stoppe. Romkameraten min som drakk alkohol ville gjøre de samme og ble advart men de kan ikke tvangsmedisinere noen, han svimte av etter 3 døgnet med enorme smerter, og tenkte "fint at han endelig får pause" fordi han hadde også hallusinasjoner. Voknet aldri igjen. 

Anonymkode: 86563...980

Videoannonse
Annonse
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 20.45):

Forferdelig at du har hatt det slik og har det slik ♥️ Og takk for at du deler dine erfaringer.

Kjæresten min har ingenting med sitt barn å gjøre. Tror det har en sammenheng med alkoholen å gjøre. Han påstår at det er på grunn av mammaen til barnet, at hun fyller hjernen til hen med løgn som gjør at barnet holder seg unna. 

Ja, jeg føler meg dårlig som medavhengig. Jeg lever i denne driten fordi jeg elsker han så høyt, men han går utover psyken min. Jeg er så sliten og bekymret til tider, at jeg får fysiske smerter. Liveredd for at han en dag drikker seg ihjel eller sovner også begynner det å brenne. Bekymret over alle pengene som han drikker bort. Lei av skuffelsene, alle planene som det aldri blir noe av. Planer som han legger når han er edru, men som han aldri  følger opp. 

Skal seriøst komme meg ut av dette, denne gangen. Jeg må se han for den lystløgneren og alkoholikeren som han virkelig er. 

Anonymkode: e2e48...f42

Kom deg ut av forholdet. Du kan ikke fikse han, og han kommer ikke til å slutte å drikke. Alkohol er medisinen hans. Han vil alltid velge alkoholen før deg.

Jeg har datet noen rusavhengige i løpet av livet, og alkoholikere er verste sorten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å slutte helt uten å trappe ned er en oppskrift for å risikere livet litt. Det er faktisk farligere å slutte cold turkey med alkohol enn det er med heroin. 

Var på veldig sterke smertestillende etter en ulykke i 3 år før jeg fant noe som var bedre uten bivirkninger, ingen mulighet for avhengighet og som gav meg livet tilbake slik at jeg har kunnet fungere som en normal borger i 16 år. La meg inn primært for å bli overvåket, uten hjelpe medikamenter eller nedtrapping for å komme igjennom abstinensene. For når du er på det verste er du villig til å gjøre hva som helst for å få de smertene til å stoppe. Romkameraten min som drakk alkohol ville gjøre de samme og ble advart men de kan ikke tvangsmedisinere noen, han svimte av etter 3 døgnet med enorme smerter, og tenkte "fint at han endelig får pause" fordi han hadde også hallusinasjoner. Voknet aldri igjen. 

Anonymkode: 86563...980

Nå tenker jeg på de som tror de kan trappe ned men fortsette å drikke, bare mindre. En alkoholiker skal slutte å drikke i samarbeid med fagpersoner. Og så holde seg helt unna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han setter alkoholen foran deg og ødelegger deres fremtid. Du må altså sette selvrespekten din foran følelsene for han. Du vil gjerne gå fra han, men klarer ikke. Da må du jobbe med viljestyrken din. Finnes psykologer som hjelper med dette.

Anonymkode: 3cecc...d20

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så tungt. Har aldri vært så lenge slutt som nå. Vet at det er dette jeg vil og at dette er det jeg som har bestemt, men det gjøre så vondt. Han trenger ikke å føle på denne tomheten eller kjærligssorgen fordi han drikker og har drukket helt siden det blei slutt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 20.21):

Fra datteren til en (snill og fungerende) alkoholiker: ikke gjør det. Avslutt forholdet. Gå. Det er ingen fremtid med en alkoholiker. Det er kun elendighet, sorg og fortvilelse ned den veien du er på vei nå.

Jeg sørger for min mor, som var medavhengig og forsøkte alt for at han skulle slutte før hun endelig gikk etter 40 år. Jeg sørger for min far, som fortsatt ikke innrømmer at alkoholen er et problem. Jeg sørger for meg selv og mine søsken, som aldri fikk et nært forhold til vår far fordi han var mer opptatt av seg selv (alkoholen ble brukt som selvmedisinering for å unngå å ta tak i egen mental helse, og da hadde han aldri kapasitet til å tenke på behovene til min mor eller oss). Jeg sørger for de neste 10 årene, hvor jeg må gå rundt med bekymringer for en far som svinner hen fordi alderdommen kommer 20 år for tidlig med kognitiv svikt og andre helseproblemer. Jeg trekkes imellom behovet for å sjekke inn med han hver dag for å passe på at han fortsatt er i live, og behovet for å kunne legge vekk bekymringene og leve livet mitt. Og jeg sørger over sinnet jeg bærer på fordi min far alltid valgte alkoholen over familien. Jeg forstår hva alkoholavhengighet gjør med en person. Jeg forstår at avhengighet tar over en person. Jeg har forståelse og sympati for det.

Men jeg er likevel sint, for jeg har selv hatt store, mentale problemer fra barndommen til godt voksen, men jeg jobbet alltid mot å ha det bra og har alltid vært bevisst på fallgruver, og jeg sliter med å forstå hvorfor han aldri har gjort det samme. Sinne har jeg også mot min mor, fordi mens min far var veldig opptatt av seg selv og alkoholen, så var min mor veldig opptatt av han og å skulle hjelpe han med å slutte, eller å unnskylde/skjule drikkingen hans. Jeg, barnet, gikk med selvmordstanker gjennom hele oppveksten og som ung voksen, og ingen la merke til det. Ingen. Jeg var alltid alene. Alltid. 

Phew. Jeg hadde ikke tenkt å forsvinne inn i en rant, men sannelig var det det som skjedde. En utblåsning.

Poenget, Ts, er at det er ingen fremtid med noen som er avhengig av alkohol. Og prøver du å skape en fremtid med denne mannen, så vil elendigheten spre seg til deg og deres barn. Det er ingenting du kan si eller gjøre som vil overbevise han om å slutte. En alkoholiker må ønske å slutte selv om det skal gå. De må ønske det selv, og de trenger som oftest hjelp i form av behandling. Selv da, så kan en alkoholiker måtte gjennom titals forsøk på å slutte før det holder, og det kan ta mange år. 

TS, om du står opp om morgenen og velger å være sammen med denne mannen hver dag, så viser du mye av det samme mønsteret som kjæresten din når det kommer til alkohol. Dere begge står opp og tar et valg som er dårlig for deres helse og velvære. 

På tide å bryte løs og begynne å ta gode valg for deg selv, Ts. 

Anonymkode: 67f32...5bf

Som å lese om min egen barndom 😢❤ 

Det gir ringvirkninger få aner. 

Anonymkode: d4d9e...ce1

• Hjerte 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 11.28):

Er i samme situasjon. Må forlate en alkoholiker. Han vil nok aldri innrømme at han er det. Men kan ikke leve slik. Øl hver dag og fyll hver helg. 

Er bare å få det gjort. Si de setningene jeg må si.. Det er en barriere der. En stor. Jeg må rive den ned. Være ansvarlig, klok.. Må finne mot. 

Anonymkode: 4910c...cb9

Hvordan går det med deg, har du forlatt han?

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon, og vi har barn sammen også. Det gjør det mye vanskeligere

Anonymkode: 4c4bc...207

AnonymBruker
Skrevet
Pingvinen skrev (På 18.6.2022 den 22.19):

Nå tenker jeg på de som tror de kan trappe ned men fortsette å drikke, bare mindre. En alkoholiker skal slutte å drikke i samarbeid med fagpersoner. Og så holde seg helt unna. 

Nja dette er litt både og. Enhver nedkutting av mengde vil være bra.

Anonymkode: b0369...752

AnonymBruker
Skrevet

Til TS og andre som sliter med rusavhengige partnere: 

Hver eneste dag stiller du deg foran speilet og sier: 

Jeg er glad i meg. Jeg er en bra person. Jeg er snill. Jeg er en flott person. Jeg er en klok person. Jeg har mange talenter. Jeg fortjener gode ting. Jeg fortjener å bli respektert. 

Til slutt vil jenta i speilet si til deg at du er alt for god for han. 

Det fungerte for meg da jeg hata meg sjøl i ungdomstiden. 

Anonymkode: 4c0e2...0c3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...