Gå til innhold

Hjelp til middager, er helt blank og ønsker tips!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er matlei og finner ikke på noe annet enn det typiske vi alltid spiser. Er det noen som har noe tips til hverdagsmiddager? Jeg er ikke sååååå glad i å stå på kjøkkenet og har en hektisk hverdag, så kan ikke være alt for avansert. Utover det så kom med forslag. Vi er to voksne og to barn/tenåringer 😄

Anonymkode: 2f69d...819

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvalsesongen er i gang. Fersk hval nå😄mange oppskrifter på nett feks rå, som biff, Wok osv. Kjempegodt/sunt😍

Anonymkode: df18e...ff4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prinsessepasta, eller pasta med røbeter og chevre. 

Jeg slumper med målene og har brukt andre typer nøtter når jeg har hatt det liggende. Har hatt cashew i selve "pestoen" og det ble også godt.

Screenshot_2022-06-17-17-24-43-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

IMG_5946-2.jpg

Endret av Polyester
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig uten noe input fra deg. Liker du middag basert på poteter, ris, nudler eller pasta? Hva slags type kjøtt eller fisk? Vegetar? Krydder eller ikke? Husmannskost, italiensk, asiatisk?

Anonymkode: 7700a...ae8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helt umulig uten noe input fra deg. Liker du middag basert på poteter, ris, nudler eller pasta? Hva slags type kjøtt eller fisk? Vegetar? Krydder eller ikke? Husmannskost, italiensk, asiatisk?

Alt det du nevner funker, vi er ikke krense 😊

Anonymkode: 2f69d...819

AnonymBruker
Skrevet

I dag spiste jeg og ungdommen dette til middag.

Fryst pitabrød og fiskekakeburger i ovn på 190/200 varmluft ca 10 min.

Fyllet opp pitabrødet med rømmedressing, rå rødløk og crispisalat. Fiske kake inn i pitabrødet, rødløk og rømmedressing oppå. 

Fort og godt 

Anonymkode: 18188...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Nam nam pita og fiskekake hørtes utrolig godt ut🥰 kan også variere med andre salater og feks smakstilsette med chilli chilisaus, grov sennep etc

Anonymkode: df18e...ff4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i laks som rask mat; salmalaks i pokebowl f.eks, eller ovnsbakt laks med ulikt tilbehør😋 Hjemmelaget tomatsuppe er også raskt og godt, så vel som andre supper.

Anonymkode: 77c7a...c85

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noen av våre go to middager :) 

Spaghetti med urter og tomater.

500 g spagetti 
200 g røde cherrytomater 
200 g gule cherrytomater 
3 dl hakket frisk basilikum 
6 ss olivenolje 
1 båt hvitløk - hakket 
1 ss hvitvinseddik
salt og pepper etter smak

Kok pasta etter anvisning på pakken.

Del tomater i to. Legg dem i en stor bolle og tilsett hakket basilikum, olivenolje, hvitløk og eddik. Smak til med salt og pepper. Klem tomatene litt med en tresleiv.

La spagettien renne av og bland med tomatrøren.

Smak retten til med salt og pepper.

Server spagettien nylaget med godt brød.

Linsegryte

1 stk gul løk  
3 stk hvitløksfedd 
3 ts rød curry paste 
1 boks hermetiske tomater 
2,5 dl kokosmelk  
1 stk grønnsaksbuljong 
2 bokser linser 
2 never frisk spinat  

Varm oljen i en kjele, og stek løk og hvitløk på medium varme i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn.

Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen, og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til.

Skyll linsene i en sil, og tilsett dem sammen med spinaten. Rør til spinaten faller sammen.

Spicy blomkålsuppe med rista kikerter

2 stk blomkål 
2 stk sjalottløk 
2 stk hvitløksfedd  
2 ss olje til steking 
4 ss rød currypaste 
2 l vann med grønnsaksbuljongterninger 
5 dl kokosmelk 

Del blomkål i buketter. Finhakk sjalottløk og hvitløk. 

Varm opp oljen til medium/høy temperatur i en gryte. Ha i sjalottløk og hvitløk, og la det surre i et par minutter til løken blir blank. Ha deretter i currypaste, og rør den sammen med løken.

Ha i blomkålbuketter, og la dem steke i et par minutter. Hell deretter på vann med buljongterninger og kokosmelk. La det koke opp, og deretter koke til blomkålbitene er møre. 
Kjør suppen jevn med en stavmikser,dryss over kikerter (https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/ristede-kikerter-snacks,2162736) spis med brød.

Meksikansk ris

2 dl basmatiris eller langkornet ris 
1 løk 
1 båt hvitløk 
1 boks hermetiske tomater 
1 boks chilli bønner   
1 boks mais
4 dl grønnsaksbuljong 
1/2 ts salt 
Lime  
Tortillabrød

Ha i litt olje i en panne og fres finhakket løk og hvitløk til det er gyllent.

Tilsett risen og la det frese i et par minutter.

Ha i tomater, buljong og salt.

Kok opp og la risen småkoke i ca. 20 minutter.Ha i mais og bønner,skivs over lime og spis  med tortillabrød.

Anonymkode: d3527...22a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde TS vist det hadde jo tråden ikke hatt en hensikt 🙄

Anonymkode: a2f6b...7ad

Skrevet

Laks eller ørret i ovnen med hoisin saus, ris og mangosalsa er min go-to mat i hverdagen når det skal gå fort. 

Kok pasta, stavmikse sammen en pose spinat og erter med matfløte, spe med kokevannet fra pastaen. Server med stekt laks i terninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...