Gå til innhold

Bonusbarn ødelegger mine ting

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Jeg har også fire barn. Ikke noen gang trengte jeg å gjemme dyre såper, kosedyr og andre av MINE ting for barna. De har aldri tatt noe som var mitt uten å spørre om det var greit. 

Å men da er jo selvsagt alle barn like som dine

Anonymkode: 6b5f1...f8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (5 timer siden):

Å tømme ut sjampo for å leke med er vel en åtteåring for stor til. Det burde hun vite ikke er til å helle ut, uansett hvem den er sin.

Så enig! Skal man ikke kunne ha sjampo og slikt stående fremme før ungene er rundt 14-15 år da eller? Det er selvsagt ekstra surt hvis de tømmer ut veldig dyre sjampoer, men det er jo ikke holdbart om de tømmer ut sjampo generelt, jeg vet at folk flest ikke har det sånn 😄 

Anonymkode: ddea9...396

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barn tar seg vanligvis ikke til rette på denne måten nei. Å leke med bamser, ok under tvil. Sterk tvil, siden hun gikk og gravde dem fra fra ts sine esker. Ødelegge yogablokker og helle ut en HEL flaske shampoo, dette høres ikke ut som uhell. Med mindre ungen har en alvorlig diagnose og dermed i praksis er 5-6 år yngre mentalt, høres det ut som hun gjør det for å være jævlig mot ts, kanskje en slags protest mot å få stemor.

Yogablokker ser overhodet ikke ut som papp, og hvis de var papp hadde det da uansett ikke vært ok å tegne på den eller stikke hull på dem, hva slags barn er det egentlig dere har??? 

Alle jeg kjenner har shampooen stående i dusjen. Shampooen upraktisk plassert i et skap, for å hindre et skolebarn i å tømme den på gulvet - really? 

Høres for meg ut som det er du som ikke har bodd med normale barn, om du seriøst mener ts beskriver normal og forventet adferd. 

Nei, som en som har en 8-åring kan jeg bekrefte at dette ikke er normalt for barn på den alderen.

Det er en åtteåring, ikke en toåring. Åtteåringer flest har hjerneceller og tømmer ikke ut en hel shampoflaske i dusjen, har aldri hørt om en unge over 1-2 år som gjør noe lignende en gang.

😵💫

Du sier at ungen ts beskriver høres ut som din, og ts beskriver en jævlig unge som oppfører seg som en 2-åring enda hun er 8. Hvis ungen min oppførte seg så ufordragelig at jeg måtte gjemme unna ting i mitt eget hus hadde jeg kontaktet BUP for utredning, det er ikke normalt på en flekk.

Anonymkode: 6cf34...9f5

Ser for meg saksbehandler på BUP i lunchen bare:

»Haha, fikk en telefon fra bonusforelder som ønsker henvisning fordi 8åringen sløste litt shampo i dusjen og lånte noen kosedyr»

😅😂🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må lese det som står :

Hun hadde ikke pakket ut enda. Dvs at ungen har rota gjennom tingene hennes og forsynt seg. 

Faren virker jo helt dottete. 

Anonymkode: 4ca0d...6e9

Denne tråden er jo forøvrig troll BTW.

»Har ikke pakka ut, men likevel har barnet ødelagt en haug ting ved hvert besøk hos OSS». 

Mhm. 

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (9 minutter siden):

Denne tråden er jo forøvrig troll BTW.

»Har ikke pakka ut, men likevel har barnet ødelagt en haug ting ved hvert besøk hos OSS». 

Mhm. 

Så freidig som denne ungen er, så har hun vel fått klypa si i tingene før de var pakket ut. 

Ble helt svett av å lese alle erfaringene til dere som syns dette er normalt av en 8- åring! Har aldri vært borti sånne unger, heldigvis! 

Anonymkode: 8126a...3ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ikke forsi hun helte ut shampoo 🙄 Fordi hun med vilje heller ute en HEL flaske shampoo (prisen på shampooen er irrelevant), fordi hun stikker hull på og regner på treningsutstyr (eller hva som helst annet) hun finner, og fordi hun går og snoker i esker og stjeler ting. Sammenlagt er dette unormalt og bekymringsverdig.

Hun har ikke «helt ut litt shampoo», hun har helt ut en hel, full flaske, og med vilje, ikke ved et uhell. Hun har ødelagt yogablokkene med vilje ved å tegne på og stikke hull på dem - min unge er også kreativ og elsker å lage ting, men normale barn begynner ikke å klippe, tegne på og stikke hull på tilfeldige gjenstander i huset. Og hun «pakket ikke ut noen bamser», hun gikk og snoket i ts sine esker og stjal bamsene inn til rommet sitt - det siste er dog det minst bekymringsverdige her.

Herregud! Ungen din høres ut som en sånn nabolagets skrekk som alle andre foreldre gruer seg til å då på besøk. Min 8-åring har med venner hjem mange ganger i uken, aldri noengang har jeg opplevd at de bedriver destruktivt herverk som du beskriver her. 

1. hvis ts sin stedatter har en sånn regel regner jeg med hun hadde nevnt det. Jeg har aldri før hørt om noen som bare får lov å gå og ta hva de vil i huset/boden etc.

2. Man lager ikke boblebad uten å spørre om lov, jeg vet ikke om noe barn som leker med vann i det hele tatt utwn å ha spurt om lov, og kjenner INGEN som må gjemme dyr shampoo fordi det er helt vanlig at barna i familien tømmer ut en hel flaske. Hadde det skjedd hadde det blitt månelyst og hondr en skikkelig opplæring i sløsing, miljø, og hva som skjer med dyrene i havet når en hel flaske såpe bare blir helt rett ut. Kjenner jeg lurer på om du og familien din er like bruk og kast på alt annet også. Får ungen din lov å ta en bit av hvert eple i kjøleskapet og kaste resten? 

3. Ja, helt enig, men ikke med tilfeldige ting man finner i huset, uten å spørre. TV’en er jo en fin skjerm å male på, helt normalt at en 8-åring maler ned TV-skjermen? og gardiner er jo fint stoff å klippe opp for å lage seg en kappe, helt normLt at en 8-åring gjør det? Tenker du seriøst at man skal måtte leve i en polskret celle i frykt for at ungen kan klippe opp, stikke hull på, helle ut, ødelegge alt man eier? Hvis ungen tømmer en flaske olivenolje i sofaen, er det da sofaen eller olivenoljen man burde ha låst inn et annet sted? 

4. Ikke rart ungen din gjør sånt når du overhodet ikke har regler for henne. Du kan jo ikke bli sint, du burde selvsagt låst inne sminken i en safe, og en hvit vegg er da som et umalt lerret; en invitasjon til å tegnes på - akkurat som en yogablokk!  

Anonymkode: 6cf34...9f5

Jeg stiller meg 100% bak denne

Anonymkode: f011f...18b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn som er snart 8 år, og han har lært å respektere andres ting. Han ødelegger aldri andres ting, og spør hvis han vil låne noe. 

Jenta må lære at man ikke ødelegger andres ting, og hun må lære å spørre om lov til å låne. Her skorter det på oppdragelse. 

Anonymkode: a3646...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (5 timer siden):

Jenta mi er 8 år, så her føler jeg at jeg har mye relevant erfaring!

1. Vi har en "bod" der vi oppbevarer alt fra klær og avlagte leker etter barna, til juletrepynt og ting som er mine/fars. 8-åringen har lov til å gå dit og se i esker og hente ned leker når hun vil, så lenge hun ikke roter. Hadde hun funnet en ukjent eske med leker, så hadde hun jublet og tenkt det var juleaften - det ville ikke falt henne inn at "grunnen til at jeg ikke vet om denne esken med spennende leker er sikkert fordi det er en voksen sine leker". 

2. Shampoo er til for å brukes! Noen ganger har man lyst til å lage boble-afro når man dusjer. Noen ganger har man lyst på boblebad, og den flaska som lukter best/bobler mest, det er shampoo-flaska. En 8-åring må virkelig instrueres i at DEN flaska får du ikke røre, de skjønner ikke automatisk at "den fineste shampooflaska i dusjen er sikkert stemor sin, så den får jeg la være i fred". De er vant til at shampoo/såpe er bruksvarer og felleseiendom for familien.

3. Det er ingenting som er så morsomt som å lage prosjekter! 8-åringen min er stadig på tokt i huset etter noe hun kan lage ting med. Planker og spiker! Ispinner! Blomsterpotter! Pappbiter! Stoffbiter! Isopor! Og alle slags ting som ser ut som de ikke brukes til noe fornuftig i dag men kan "redesignes". Yogablokker kan være en stor fristelse å tegne litt på for å lage dem om til feks. et Barbie-kjøleskap...

4. 8-åringer som ellers oppfører seg pent, kan bli skikkelige pøbler dersom de har besøk av venner som også har pøbel-gener, for da forsterker de hverandre noe helt utrolig. Ikke lenge siden 8-åringen min og ei venninne "ble enige om" å stjele sminken min for å lage et "prank" med å gni sminke utover veggen. Jepp, vannfast svart sminke utover en hvit vegg, kombinert med sminke for flere hundre kroner ødelagt. Ikke en blid mamma. "Men det skulle jo være et prank!" 

Så oppsummert - enten lås inne lekene dine eller ha en samtale rundt at de er DINE og ikke til å lekes med (kiste med hengelås er nok mer effektivt). Forklar at det er DIN shampoo-flaske, kjøp en egen til henne. Og prøv å være litt rund i kantene, det er helt sikkert slitsomt å få en stemor. 

Hjelpes. 
Vår gutt på snart 8 har ofte venner på besøk, og ikke en ensete gang har noen oppført seg slik som du beskriver. 

Anonymkode: a3646...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Tror jeg hadde få fnatt av dette. Det er ikke noe galt at du sier fra om at slik ikke er greit. De må jo lære en gang at man ikke bare ture frem som man vil hele tiden. 

Anonymkode: 8b8fa...210

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...