Gå til innhold

Bonusbarn ødelegger mine ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp blitt samboer, og har da også blitt bonusmamma til ei jente på snart 8 år. Har for så vidt hatt et godt forhold til henne hele tiden, hun liker meg, og vi har hatt det mye fint sammen.

Tidligere var jeg ofte hos samboer da han hadde jenta si, vi var sjelden hos meg. Problemet er at etter vi flyttet sammen, så merker jeg at tingene mine stadig blir borte, eller ødelagte. Jeg tror ikke at dette blir gjort med vilje for å "være slem", men jeg merker mer og mer at jenta ikke har noe særlige grenser, og tar for seg det hun vil ha.

Jeg har ikke selv barn, så vet ikke helt hva man kan forvente av barn i den alderen, men jeg trodde at jeg kunne forvente mer av et så stort barn. Samboer sier at jeg overdriver, og at det er spesielt at jeg verner sånn om tingene mine. Det har blitt flere krangler over dette.

Jeg har ikke fått pakket ut ennå, og ønsker å få litt oversikt over tingene mine før jeg eventuelt låner de bort. Har spart på noen leker/kosedyr fra jeg var liten. Ser at de plutselig er på rommet til bonusdatter, hun tror visst at de er hennes nå. Samboer sier ingenting, så jeg må forklare at de ikke er hennes.

Her om dagen hadde hun helt ut halve shampoo-flasken min, som var helt ny, i dusjen. Hun ville visst leke med såpe. Har noen trenings-"blokker" av skum som jeg bruker til forskjellige typer trening. De var stukket hull i , og tegnet på.

Dette er bare noen eksempler. Hver gang hun har vært hos oss, så er noe nytt borte, eller ødelagt.

Er det jeg som er sær her, slik samboer sier? Eller burde jeg kunne forvente at en snart 8-åring har mer respekt for andres ting?

Anonymkode: 0cd22...d8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, her er det noen som ikke har grenser. Er selv bonusmamma og mamma, men ingen av u gene her har slik oppførsel. Du bør forvente såpass som du gjør av et barn på 8 år! Far bør nok lese litt om grensesetting.

Anonymkode: c0107...c31

• Liker 32
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, synes du er litt sær. Leker og kosedyr? Tenkte du ha dette fremme? Legg det i en eske i en bod. Ligger det leker og kosedyr fremme så er det vel ikke rart at et barn tenker hun kan leke med det på sitt rom. Du er jo voksen. Ellers så bør du omstille deg litt dersom du skal bo med et barn. Er det ting du er spesielt redd for så må du gi barnet beskjed om det eller sette det et egnet sted. Shampoo i dusjen tenker ikke akkurat et barn over at er din eiendel.. Barn bruker gjerne og leker med det de kommer i et hjem. 

Anonymkode: 37ecc...793

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Her må far få beskjed om at dine ting er din eiendom. 
Han har ikke struktur på oppdragelsen sin, og jenta tror at alt er liv dessverre.
Det er ikke hennes feil. 
Lås inne det som er ditt over en periode, og pakk ikke ut mer av dine ting inntil du vet om du kan bo der og bli respektert for dine verdier 

Anonymkode: cf004...528

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksen som har kosedyr?? Eh..

Anonymkode: 01be5...9f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kast dem ut døra 

Anonymkode: 3eeab...870

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din er en dust. Jenta mangler grenser. Hun må faktisk lære at alle ting ikke er hennes til å herje med, og at hun må spørre først hvis det er noe hun har lyst til å leke med. Og at hun ikke kan ødelegge dine ting!

Anonymkode: 96462...7a0

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Du overdriver ja.

De yogablokkene er ikke til å tegne på, men det er jo til forveksling likt papp. Så da sier du det. «Det er treningsutstyr». 

Og dyr shampo din får du sette inn i et skap. 

Du har ikke bodd med barn, og det merkes. Hun gjør ikke dette med vilje, det der kan kjapt skje med barn.

Kosedyr som voksen? 🤷‍♀️ Ingen ville jo trodd det var ditt. Hun tenkte sikkert det var ment til barn/henne. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, synes du er litt sær. Leker og kosedyr? Tenkte du ha dette fremme? Legg det i en eske i en bod. Ligger det leker og kosedyr fremme så er det vel ikke rart at et barn tenker hun kan leke med det på sitt rom. Du er jo voksen. Ellers så bør du omstille deg litt dersom du skal bo med et barn. Er det ting du er spesielt redd for så må du gi barnet beskjed om det eller sette det et egnet sted. Shampoo i dusjen tenker ikke akkurat et barn over at er din eiendel.. Barn bruker gjerne og leker med det de kommer i et hjem. 

Har spart på noen leker og kosedyr som jeg ønsker å gi videre til mine egne barn en dag ja. Ting som betyr noe for meg, og er spesielle, kanskje fått av avdøde besteforeldre, ting med gode minner.. Er det så rart?

Tenker ikke å ha dette fremme, forstår at det da er fristende for barn. De ligger allerede i esker i en bod, men bonusdatter går inn og åpner opp eskene mine og forsyner seg før jeg selv får tid til å se over hva jeg har.

Er det virkelig vanlig at så store barn heller ut halve flasken med såpe/shampoo?

Trodde det var noe en 2-3 åring kunne ha gjort, men ikke et skolebarn?

TS

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Tror du like gjerne kan tape igjen eskene, du vil flytte ut relativt snart 

Anonymkode: 01be5...9f0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skolebarn med grei oppdragelse heller ikke ut sjampo for å leke med den, nei.

Anonymkode: 56f72...498

• Liker 29
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolebarn med grei oppdragelse heller ikke ut sjampo for å leke med den, nei.

Anonymkode: 56f72...498

Joda. Det er en åtteåring. De kan finne på å utforske. De tenker ikke over om det er en dyr såpe. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå må du gi deg, det er ikke normalt at 8åringer stikker hull på ting de finner eller heller ut halve sjampoflasker. Det vitner om et barn som ikke er oppdratt til å vite hva som er rett og galt. Vi med barn trenger ikke låse inn tingene våre for at barna ikke skal oppføre seg på den måten. De fleste barn er faktisk helt ok i den alderen. 

Anonymkode: f011f...18b

Jada, men lek i dusjen kan godt ende med at det brukes ekstra såpe/shampo.

Av den grunn setter jeg ikke shampoflaska til 300 kr på gulvet.

Fordi jeg lærte det når ungen ikke skjønte det i yngre alder :P 

Hun er nettopp flyttet inn og sier «når bonusbarn er hos oss».
1. Du TS har flyttet inn til DEM

2. Hvor mange ganger kan en unge rekke å ødelegge ting «hver gang» når TS ikke engang har rukket å pakke ut? 😅🤷‍♀️

Barn er barn, man kan ikke gå rundt som en kjeftesmelle.

Når man har egne barn lærer man at unge 1 synes dovaskeren var smart å vaske gulvet med, barn 3 tenkte det sikkert ble fint å låne mammas sminkepalett og unge 5 sniklåner alkohol og bytter det ut med vann i tenårene.

Skal man si ja til alt? Nei. Må man beregne ærlige ulykker og feil? Ja. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som sønnen min. Han har grenser!! men slike ting skjer likevel. Han mener ikke noe vondt med det, men er en nysgjerrig, kreativ og aktiv gutt. Han er nok mer krevende enn mange andre barn, hans søsken er ikke slik i det hele tatt. Så nei. Dette handler ikke utelukkende om foreldre. Barnas personlighet kan også spille inn.

Anonymkode: b715b...0a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som sønnen min. Han har grenser!! men slike ting skjer likevel. Han mener ikke noe vondt med det, men er en nysgjerrig, kreativ og aktiv gutt. Han er nok mer krevende enn mange andre barn, hans søsken er ikke slik i det hele tatt. Så nei. Dette handler ikke utelukkende om foreldre. Barnas personlighet kan også spille inn.

Du glemmer at det er dine  ting som sønnen din leker med. 
Om det er andres eiendom så hadde du nok reagerert 

Anonymkode: cf004...528

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du må lese det som står :

Hun hadde ikke pakket ut enda. Dvs at ungen har rota gjennom tingene hennes og forsynt seg. 

Faren virker jo helt dottete. 

Anonymkode: 4ca0d...6e9

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har spart på noen leker og kosedyr som jeg ønsker å gi videre til mine egne barn en dag ja. Ting som betyr noe for meg, og er spesielle, kanskje fått av avdøde besteforeldre, ting med gode minner.. Er det så rart?

Tenker ikke å ha dette fremme, forstår at det da er fristende for barn. De ligger allerede i esker i en bod, men bonusdatter går inn og åpner opp eskene mine og forsyner seg før jeg selv får tid til å se over hva jeg har.

Er det virkelig vanlig at så store barn heller ut halve flasken med såpe/shampoo?

Trodde det var noe en 2-3 åring kunne ha gjort, men ikke et skolebarn?

TS

Fyfaen hadde klikka. Hva sier hun når du snakker til henne? Er absolutt ikke normal oppførsel av en 8-åring. Er hun normal på andre områder? 

Anonymkode: 74796...19a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da trenger han jo ekstra grensesetting. Man kan ikke bare la unger oppføre seg jævlig fordi de er «nysgjerrige og kreative». Man må faktisk ta ekstra ansvar for å sørge for at sånne unger lærer å oppføre seg 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da trenger han jo ekstra grensesetting. Man kan ikke bare la unger oppføre seg jævlig fordi de er «nysgjerrige og kreative». Man må faktisk ta ekstra ansvar for å sørge for at sånne unger lærer å oppføre seg 

Hvor står det at ungen oppfører seg jævlig? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...