Gå til innhold

Har problemer med å få til å trene på dagene som jeg jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det andre som har det slik?

Jeg jobber mest vakter fra 12 til 19 hver dag 6 dager i uken. Jeg sliter med å få til å trene for arbeidet er i matbutikk og mye fysisk arbeid. Jeg har kun overskudd på de dagene som jeg har fri. Vurderer å kjøpe en walkingpad slik at jeg kan trene på den i ro hjemme. Lettere når jeg er veldig trøtt. 

Hvis jeg trener før jobb mister jeg overskudd på jobben, og går rundt å er sliten. Jeg går ofte hjem fra jobb, men det er kun 3 km. Men for meg føles det som nok trening. 

På søndager trener jeg på treningssenteret som ligger 1.5 km fra hjemmet. Da har jeg overskudd til å gå dit, og løper ca 5 km i raskt tempo. 

Hvordan er det med dere? Sliter dere med det samme? 

Anonymkode: ea88d...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du trent jevnlig over flere uker i strekk? 

Jeg blir som deg de første to ukene, og enda lengre hvis jeg spiser mye sukker og hvete. Hvis jeg spiser sunt og variert og "clean" mens jeg trener, så går kroppen over i masse energi etter trening omtrent to uker inn. Det er en enorm forskjell på meg og alle jeg har anbefalt dette til i vennegjengen har opplevd akkurat det samme. 

Hvordan er kostholdet ditt? Overskudd kan lages med sunn mat, mye av det prosesserte og sukkerholdige gjør oss langt mer trøtte og slitne!  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
billie833111 skrev (1 time siden):

Jeg blir som deg de første to ukene, og enda lengre hvis jeg spiser mye sukker og hvete. Hvis jeg spiser sunt og variert og "clean" mens jeg trener, så går kroppen over i masse energi etter trening omtrent to uker inn. Det er en enorm forskjell på meg og alle jeg har anbefalt dette til i vennegjengen har opplevd akkurat det samme. 

Hvordan er kostholdet ditt? Overskudd kan lages med sunn mat, mye av det prosesserte og sukkerholdige gjør oss langt mer trøtte og slitne!  

☝ dette

En kropp som får riktig næring vil fungere bedre. De første ukene kan være litt tøffe før man kommer over kneika. Start med å endre kostholdet over en periode, så begynner du å trene en dag, så to dager osv. 

Anonymkode: bfab0...cd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din jobbhverdag hadde vært en drømmesituasjon for meg mtp trening. Jeg jobber 8-16 og sliter litt med å få til trening på ettermiddagen mellom ungene sine aktiviteter, middaglaging, og andre forpliktelser. Å trene før jobb går an, men det går mye tid på det m/dusjing, og er kroppen er ikke så veldig klar for det i 6.30 tiden. 

Men i år så har jeg bestemt meg for å prioritere trening som en investering i helsen. Så da blir det til at jeg tar øktene mine kl.21 på kvelden. Hadde jeg hatt muligheten, sånn som deg, til å trene på formiddagen, så hadde det passet meg ypperlig. 

De fleste av oss har travle dager, og du er i en heldig situasjon hvor du har en hel formiddag til å trene på. 

Anonymkode: e0116...029

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

☝ dette

En kropp som får riktig næring vil fungere bedre. De første ukene kan være litt tøffe før man kommer over kneika. Start med å endre kostholdet over en periode, så begynner du å trene en dag, så to dager osv. 

Mulig. Men jeg går jo 3 km hjem fra jobb, og det er jo litt trening i det. Jeg følte mer energi da jeg var yngre, men jeg er tross alt 45 år. Jeg spiser sunt. På søndagen trener jeg bra. Løper 5 km på mølle på 25 minutter. Av og til 10 km på mølle. Tror ihvertfall ikke at kondisjonen er dårlig. Men hører at folk sier at de trenger mye lengre distanser enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, billie833111 said:

Jeg har mer overskudd til trening mår jeg har fri. Hadde mer fri før. Har nettopp begynt å jobbe mer. Har ingen problemer med å trene hver dag 5 til 10 km på fridager. Det har jeg gjort  før. Men nå blir det kun en 3 km gåtur og ikke mer. Kostholdet er bra tror jeg. Spiser sunt og variert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mulig. Men jeg går jo 3 km hjem fra jobb, og det er jo litt trening i det. Jeg følte mer energi da jeg var yngre, men jeg er tross alt 45 år. Jeg spiser sunt. På søndagen trener jeg bra. Løper 5 km på mølle på 25 minutter. Av og til 10 km på mølle. Tror ihvertfall ikke at kondisjonen er dårlig. Men hører at folk sier at de trenger mye lengre distanser enn meg. 

Hadde heller lagt inn minimum 2 styrkeøkter i løpet av uken. Da blir du sterkere, mer utholden og etterhvert mer energi. 

Definisjonen på sunt er jo veldig ulikt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariama

Syns det høres ut som du trener nok. Går du raskt hjem fra jobb er det supert.

Kanskje du heller skal legge inn noe styrke og smidighet? Hva med lett yoga før jobb annenhver dag, på et nivå som ikke stjeler energi?

Og/eller en liten styrkeøkt hjemme for rygg og kjernemuskulatur en og annen kveld? Men du er virkelig mer enn «flink» nok altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er målet ditt med treningen? Kan du gå både til og fra jobb? 

Anonymkode: 40468...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, mariama said:

Syns det høres ut som du trener nok. Går du raskt hjem fra jobb er det supert.

Kanskje du heller skal legge inn noe styrke og smidighet? Hva med lett yoga før jobb annenhver dag, på et nivå som ikke stjeler energi?

Og/eller en liten styrkeøkt hjemme for rygg og kjernemuskulatur en og annen kveld? Men du er virkelig mer enn «flink» nok altså. 

Jeg har sett når andre trener på treningssenteret.  Får inntrykk at jeg trener hardere : løper raskere. Jeg har en hastighet på 11 til 13 på møllen når jeg løper 5 km.  De andre virker til å ha roligere økter. Men jeg tar det rolig når jeg går hjem fra jobben. Går i et behagelig tempo. 

Men som du sier: Jeg tror at jeg burde legge inn mer treningsøkter med annet enn kondisjon. Det bruker jeg lite å gjøre. :)

jeg har tidligere løpt halvmaratoner. Så å gå 3 km er lite i forhold til hva jeg gjorde da jeg jobbet mindre. Men fikk mye skader, og følte meg ikke akkurat bedre helsemessig når jeg trente mye av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er målet ditt med treningen? Kan du gå både til og fra jobb? 

Anonymkode: 40468...c17

Jeg kan gå begge veier. Men jeg føler oftest ikke for å gå til jobb. Jeg blir så sliten på jobb da. Tror det mulig er pga at jeg er mye plaget med ocd når jeg stresser. Altså det ligger nok mer psykisk enn kondisjonsmessig. Det mest behagelige for meg er å gå hjem fra jobb. Men det er kun 3 km. Men jeg har en fysisk jobb. Jeg beveger meg hele dagen i jobben. Og jeg er vel en av de som jobber veldig hardt og intenst. Tror det er det som tapper meg for tålmodighet til å bruke tid på å være mer fysisk. Kanskje jeg bør roe litt mer ned i jobben, og ikke stresse sånn der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kan gå begge veier. Men jeg føler oftest ikke for å gå til jobb. Jeg blir så sliten på jobb da. Tror det mulig er pga at jeg er mye plaget med ocd når jeg stresser. Altså det ligger nok mer psykisk enn kondisjonsmessig. Det mest behagelige for meg er å gå hjem fra jobb. Men det er kun 3 km. Men jeg har en fysisk jobb. Jeg beveger meg hele dagen i jobben. Og jeg er vel en av de som jobber veldig hardt og intenst. Tror det er det som tapper meg for tålmodighet til å bruke tid på å være mer fysisk. Kanskje jeg bør roe litt mer ned i jobben, og ikke stresse sånn der? :)

Ut fra det jeg har uthevet, tror jeg du har rett i at det psykiske/mentale stresset på jobben bidrar til opplevelsen av for lite energi. Mentalt stress kan tære noe enormt på kreftene.

Jeg tenker også at du kan gi deg selv litt slack. Jeg har jobbet i matbutikk noen år selv, og det er forskjell på å sitte mest i kassa og å "gå på gulvet"(altså fylle på varer, rydde papp og alt det der). Jeg kunne sitte i kassa i ni timer i julerushet, og ha behov for å gå en tur når jeg kom hjem. Ute, i fullstendig stillhet. Etter ni timer "på gulvet" kan du glemme at jeg gjør noe mer fysisk anstrengende enn å lage mat og ta en dusj. Det samme er det nå som jeg jobber som renholder. Seks-åtte timer effektiv vasking av bord, stoler, gulv, trapper, vask og toalett får jammen være nok fysisk aktivitet for den dagen, altså.

Hvis jeg mot formodning skulle ha trent noe likevel, måtte det ha blitt noe helt annet enn løping eller gange. Svømming, zumba eller yoga, for eksempel. I verste fall lett gange i ulendt terreng og litt oppoverbakke. Det gir variasjon, og de gangene jeg husker å gjøre det, kjenner jeg at det føles bedre for kroppen enn jeg tror en løpetur på asfalt/tredemølle ville gjort.

Du skriver også at du fikk mye skader og ikke følte deg bedre helsemessig da du trente mye, pluss at du jobbet mindre. Jeg tenker at det gir mer stress å tenke at du burde trent like mye som før. Selv om jeg på sett og vis kan kjenne igjen følelsen av å "prestere dårligere" enn før. Livet nå er ikke som før. Og helt ærlig høres det egentlig ut som at du kommer litt bedre ut av det nå? Mindre skader, i alle fall. Hvordan føler du deg helsemessig nå ifht da du trente mye?

Anonymkode: 36a82...d8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier du spiser sunt, hva slags måltider har du vanligvis? Er det noe prosessert mat eller sukker du kan kutte ned på? Jeg skulle ønske jeg kunne vise alle den forskjellen det kan gjøre for energinivået. Den er helt hinsides. Jeg har flere venner som tenker at de spiser sunt, men når de gjorde noen små justeringer, opplevde de plutselig å håndtere livet sitt bedre. 

Anonymkode: 99ddf...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 6/17/2022 at 9:41 AM, AnonymBruker said:

Ut fra det jeg har uthevet, tror jeg du har rett i at det psykiske/mentale stresset på jobben bidrar til opplevelsen av for lite energi. Mentalt stress kan tære noe enormt på kreftene.

Jeg tenker også at du kan gi deg selv litt slack. Jeg har jobbet i matbutikk noen år selv, og det er forskjell på å sitte mest i kassa og å "gå på gulvet"(altså fylle på varer, rydde papp og alt det der). Jeg kunne sitte i kassa i ni timer i julerushet, og ha behov for å gå en tur når jeg kom hjem. Ute, i fullstendig stillhet. Etter ni timer "på gulvet" kan du glemme at jeg gjør noe mer fysisk anstrengende enn å lage mat og ta en dusj. Det samme er det nå som jeg jobber som renholder. Seks-åtte timer effektiv vasking av bord, stoler, gulv, trapper, vask og toalett får jammen være nok fysisk aktivitet for den dagen, altså.

Hvis jeg mot formodning skulle ha trent noe likevel, måtte det ha blitt noe helt annet enn løping eller gange. Svømming, zumba eller yoga, for eksempel. I verste fall lett gange i ulendt terreng og litt oppoverbakke. Det gir variasjon, og de gangene jeg husker å gjøre det, kjenner jeg at det føles bedre for kroppen enn jeg tror en løpetur på asfalt/tredemølle ville gjort.

Du skriver også at du fikk mye skader og ikke følte deg bedre helsemessig da du trente mye, pluss at du jobbet mindre. Jeg tenker at det gir mer stress å tenke at du burde trent like mye som før. Selv om jeg på sett og vis kan kjenne igjen følelsen av å "prestere dårligere" enn før. Livet nå er ikke som før. Og helt ærlig høres det egentlig ut som at du kommer litt bedre ut av det nå? Mindre skader, i alle fall. Hvordan føler du deg helsemessig nå ifht da du trente mye?

Anonymkode: 36a82...d8b

Ja du har gode ting du kommer med i tråden. 

Jeg føler meg langt bedre helsemessig nå enn da jeg trente mye. Er mindre syk, og har mindre problemer med helsen nå. Så du har gode poeng i det du skriver. 

Jeg jobber rundt på gulv, og er aktiv hele dagen. Går rundt hele tiden,  fyller på varer, vasker gulv, osv. Veldig aktiv jobb. Det er nok derfor jeg er veldig sliten på dager som jeg jobber. Du kjenner igjen dette fra butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/17/2022 at 9:57 AM, AnonymBruker said:

Du sier du spiser sunt, hva slags måltider har du vanligvis? Er det noe prosessert mat eller sukker du kan kutte ned på? Jeg skulle ønske jeg kunne vise alle den forskjellen det kan gjøre for energinivået. Den er helt hinsides. Jeg har flere venner som tenker at de spiser sunt, men når de gjorde noen små justeringer, opplevde de plutselig å håndtere livet sitt bedre. 

Anonymkode: 99ddf...c3d

Tror ikke dette er så kostholdsbasert.  Jeg spiser tre til fire ganger for dagen. Spiser mye egg, fisk, og får i meg mye frukt og grønnsaker. Tror det dreier seg mer om psyken min og aktivitetsnivået mitt på jobben i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du til en joggetur f eks før jobb? Om du ikke begynner før 12 tenker jeg det kanskje er tid til det? Mens du fortsatt er relativt opplagt :) Det trenger ikke å bety at arbeidsdagen blir noe tøffere av den grunn, kanskje faktisk tvert i mot

Om du da i tillegg går til og fra jobb noen dager i uken OG er aktiv på jobb, så tenker jeg du er langt over snittet i aktivitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...