Gå til innhold

Bilder i hodet når du leser?

Daria

Bilder i hodet når du leser?  

60 stemmer

1. 1. Ser du bilder i hodet når du leser?

• Alltid
      38
    • Bare når jeg leser skjønnlitteratur
      6
    • Bare hvis boka er ekstra fengende
      6
    • Av og til
      5
    • Aldri
      4
    • Hæ, hva snakker du om?
      1

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sett bilder og film i hodet når jeg leser. Det være seg romaner, fagbøker, avisartikler og KG-tråder - alt visualiseres fortløpende. Det er først nå nylig jeg har oppdaget at faktisk ikke er sånn for alle (og jeg sliter litt med å forstå hvordan det fungerer...), så da ble jeg nysgjerrig på hva som egentlig er vanlig.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg elsker å lese, leser raskt og det danner seg bilder, filmer eller kortfilmer liksom.

Anonymkode: 54b93...3ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, på ingen måte. Jeg har Afantasia. Jeg har ingen "indre bilder".

Det er det samme med lyder. Jeg har ingenting annet i hodet enn min egen indre monolog. Når jeg tenker så snakker jeg med meg selv. Når jeg har en sang "på hjernen" så nynner jeg melodien med min egen indre monolog.

Dette fant jeg ut da jeg var 35 år gammel. Før den tid trudde jeg absolutt alle var som meg, og at "se for deg" bare var en metafor.

Anonymkode: 33702...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset av på bare når jeg leser skjønnlitteratur, men kunne like gjerne krysset av på alltid. Det skjer alltid når jeg leser skjønnlitteratur, men det hender også svært ofte når jeg leser andre ting. Det er bare ikke all sakprosa som framkaller bilder like lett.

Offentlige utredninger (NOU-er) er blant de som ikke nødvendigvis gir meg bilder absolutt hele tiden. Dvs noen ganger kan jeg se for meg skikkelig kjedelige komitémøter hvor de har jobbet med utredningen. :fnise:  

Lyrikk er også en sjanger som ikke alltid gir meg de klareste bildene. Det kommer litt an på hvor abstrakt det er, og om jeg "får hull på" diktet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ble "alltid" her. Leser jeg faglitteratur er bildene omtrent som en dokumentar eller et nyhetsinnslag på tv, lyrikk blir som en liten "kunstfilm" som kan være levende bilder eller stillbilder, skjønnlitteratur blir som spillefilm med masse detaljer. Jeg "hører for meg" hvordan stemmene til personene er, og andre lyder som beskrives. Etterpå kan jeg tegne eller male bilder av det jeg har sett for meg.

Anonymkode: f6927...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet fram Ringenes Herre igjen, og ser bilder som bare det! 🙂 Hjelper jo på at den ble filmatisert, å forestille seg ekstra.. men ikke alle plassene er like som filmen mens jeg leser, likevel ser jeg det godt for meg 💜 etter de har gjemt seg for ringskrømtet første gang og går videre i stjerneskinnet og nynner, for så å bli avbrutt igjen av hov-lyder.. så skummelt, jeg føler jeg nesten går der selv i mørket. Men så er den veldig bra skrevet og beskrevet også da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, alltid bilder i hodet, om jeg leser, eller bare tenker for den saks skyld. 

Anonymkode: c93ab...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litteratur gir alltid bilder. Men ikke musikk, som jeg vet mange har. Selv om du ikke spurte om det 

Anonymkode: 8ae41...6f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bilder men de er ikke så  veldig klare, mer sånn drømmeaktige, pluss at det er gjerne noen scener som er veldig tydelige, som senere gjerne vil være det som jeg husker best og tenker en del på. Men, generelt så er det mye dis og tåke, hvor jeg leser historien og også tenker på mye annet samtidig. Men jeg synes det er veldig fint og. Hmm dette var vanskeligere å sette ord på enn jeg trodde :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt jeg jeg leser blir film. Selv random tråder her på kg 😛 på kanten til slitsomt iblant fordi jeg da kan drømme om ting jeg har lest så kan ikke lese «dramatiske» tråder før leggetid 😂😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg leser romaner ja. Jeg blir litt stresset hvis ikke karakterene sitt utseende blir beskrevet - hårfarge, øyefarge, høyde, osv - fordi jeg trenger å danne meg et bilde av dem for å kunne bli ordentlig investert liksom. Boken blir om til en film i hodet mitt 😅

Anonymkode: f13e3...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når jeg leser skjønnlitteratur. Jeg visste ikke at noen kunne få bilder i hodet av faglitteratur.

Det varierer hvor tydelige bildene er. Jeg får alltid noe, men mest når boken virkelig fenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frankenstein1

Ja, både når jeg leser fakta og skjønnlitteratur. Jo mer interessant boka er eller jo mer fokusert i hodet jeg er generelt, jo flere bilder får jeg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men klarer ikke å se bilder i hodet noen gang uansett. Jeg tenker ikke i ord/setninger heller sånn som noen gjør istedenfor. Vanskelig å forklare

Anonymkode: 9ed29...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Også når jeg hører på lydbøker, så ser jeg bilder/film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en så «vivid imagination» at jeg noen ytterst få ganger ikke helt klarer å skille fra virkeligheten. Jeg lever meg inn i historier og blir borte i fortsettelser etter å ha lest ferdig. Dagdrømming feks. Kan sitte å glo inn i en vegg, mens jeg blir borte i en historie med levende bilder i hodet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...