AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Herregud så kjipt det er. For de eldre søsknene har sommeravslutninger vært et ok «onde», men for minstejenta er det bare vondt. Alle jentene i klassen sitter sammen ved et bord, jenta mi sitter med meg. Lærer kommer og sier at de sikkert kan lage plass til henne også, jenta mi sier at hun helst vil sitte med meg. De andre jentene ler, prater og tar selfies. Min jente sitter stille med meg. Etterhvert beveger de seg mer rundt, og min jente reiser seg også. Kommer til slutt i lek med en jente i klassen hun omtaler som bestevenninne, som selv er «inne i varmen». Jeg spør jenta mi etterpå, hva som ville skjedd om hun forsøkte å bli med på de andres felles aktivitet. De ville sagt det ikke var plass, eller sagt absolutt ingenting (ignorert), mente hun. Får stadig rapporter fra skolen om hvordan de jobber med det sosiale i jentegruppen. For en vits! Foreldregruppen er helt blind, og læreren tafatt. Hvordan takler dere i samme situasjon slike dager? Er ikke til å komme unna her, med en jente som så gjerne vil delta på det som skjer, til tross for sin ikke-eksistens.. Anonymkode: c3da2...402 22
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Hvor gammel er hun? Anonymkode: 3be84...59d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Hvorfor gjorde ikke du som mor noe? Har du gjort en innsats for å bli kjent med disse jentene? Anonymkode: 30f59...c49 12
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 dette må dere ta tak i, at du bare satt der blir for tafatt Anonymkode: 997e2...036 9 2
Heydayotheinterweb Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Dette er systematisk. Jeg vil anbefale deg og studere hvordan kommunisme og nazisme (fascisme) er bygd opp. Fit in or else...! De trenger sine tapere. Jeg beklager at din datter må være offeret. Men istedet for å avvise hva jeg forteller deg... look into it. Du vil se at disse ungene (og foreldrene deres) er manipulerte for å tjene en agenda. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er hun? Anonymkode: 3be84...59d 6.trinn AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor gjorde ikke du som mor noe? Har du gjort en innsats for å bli kjent med disse jentene? Anonymkode: 30f59...c49 Hva gjør men da, tenker du, med så stort barn? Tvinger henne på de andre jentene? Kjefter på de andre foreldrene? Det er jo litt det jeg etterspør. Mest av alt var vel innlegget egentlig en liten debrief, fordi det er så hjerteskjærende. Hun har gått i klasse med disse jentene i seks år, så ja, vi kjenner dem godt. Kontakten har gått nedover med årene, og er nå null. Vi har åpne dører i hjemmet vårt, men ingen som kommer lengre. Anonymkode: c3da2...402 6 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har selv jobbet på skole, i klasser hvor jentegjenger har vært som dette, og det er utrolig vanskelig å forbedre alene. Det kan hende læreren hennes prøver så godt hun kan. Her er det foreldrene som må steppe inn. Du er nødt til å ta en prat med de. Anonymkode: 9bb24...78d 11
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): dette må dere ta tak i, at du bare satt der blir for tafatt Anonymkode: 997e2...036 Forslag? 🙄 Anonymkode: c3da2...402 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har selv jobbet på skole, i klasser hvor jentegjenger har vært som dette, og det er utrolig vanskelig å forbedre alene. Det kan hende læreren hennes prøver så godt hun kan. Her er det foreldrene som må steppe inn. Du er nødt til å ta en prat med de. Anonymkode: 9bb24...78d Du tenker ikke lærer har et ansvar for det? For å si det sånn, så har vi vært veldig på, og derav stadige eposter om det gode sosiale arbeidet de gjør. Vi har selv pnsket inn eksterne med kompetanse. Skolen har ønsket at vi tar det via dem, og ikke direkte med foreldre. Hun mobbes ikke verbalt eller fysyisk (heldigvis), hun er bare nederst på rangstigen, og helt på utsiden av det gode fellesskapet. Anonymkode: c3da2...402 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Så kjipe foreldre som lar døtrene oppføre seg sånn her😮 Anonymkode: 3be84...59d 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tenker ikke lærer har et ansvar for det? For å si det sånn, så har vi vært veldig på, og derav stadige eposter om det gode sosiale arbeidet de gjør. Vi har selv pnsket inn eksterne med kompetanse. Skolen har ønsket at vi tar det via dem, og ikke direkte med foreldre. Hun mobbes ikke verbalt eller fysyisk (heldigvis), hun er bare nederst på rangstigen, og helt på utsiden av det gode fellesskapet. Anonymkode: c3da2...402 Det er ikke det jeg sier, jeg mener at lærer ikke alltid klarer dette alene uten hjelp fra foreldre, og at i situasjoner som dette så er dialog med jentenes foreldre utrolig viktig. Det er tross alt de som oppdrar dem. Anonymkode: 9bb24...78d 10 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 6.trinn Hva gjør men da, tenker du, med så stort barn? Tvinger henne på de andre jentene? Kjefter på de andre foreldrene? Det er jo litt det jeg etterspør. Mest av alt var vel innlegget egentlig en liten debrief, fordi det er så hjerteskjærende. Hun har gått i klasse med disse jentene i seks år, så ja, vi kjenner dem godt. Kontakten har gått nedover med årene, og er nå null. Vi har åpne dører i hjemmet vårt, men ingen som kommer lengre. Anonymkode: c3da2...402 Problemet er at man ikke kan tvinge barn til å like andre barn, like lite som man kan tvinge voksne til å like andre voksne. Man kan tvinge dem til å tolerere hverandre, ja. Men ikke til å like hverandre. Hun både kan og bør skvise seg inn. Og det går helt fint i en periode til hun finner egne venner. Hva jeg ville gjort? Jeg ville tvunget barnet til å gå bort, sette seg ned og håndtert det. For sånn er det, og enten hun sitter med deg eller med dem så håndterer hun det i like stor grad. Å sitte med deg innebærer å akseptere nederlag, å sitte med dem å ikke akseptere det. Å ikke bli likt av alle er ikke og bør ikke fremstilles som en krise. Å ikke være seg selv i et forsøk på å få aksept er og bør fremstilles som en krise. Anonymkode: 58976...583 11 1 1
Snurrepurre Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Går hun på fritidsaktiviteter? Har hun andre venner? jeg hadde tatt det opp på et foreldremøte. Ikke anklagende (det fører ikke noe godt med seg). Men rett og slett sagt at datteren din ikke kommer inn i jentegjengen i klassen, og at det nok har gått litt gradvis. Hadde spurt de andre foreldrene om hva de tenker at dere (sammen) kan gjøre for å bedre situasjonen. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 6.trinn Hva gjør men da, tenker du, med så stort barn? Tvinger henne på de andre jentene? Kjefter på de andre foreldrene? Det er jo litt det jeg etterspør. Mest av alt var vel innlegget egentlig en liten debrief, fordi det er så hjerteskjærende. Hun har gått i klasse med disse jentene i seks år, så ja, vi kjenner dem godt. Kontakten har gått nedover med årene, og er nå null. Vi har åpne dører i hjemmet vårt, men ingen som kommer lengre. Anonymkode: c3da2...402 Inviterer dere? Anonymkode: 7cf37...52b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 Sånn som skjer når foreldre sier at barn skal få slippe å leke med barn de ikke liker, de skal slippe å invitere alle i bursdag, de skal slippe å måtte delta på skoleaktiviteter. Når barn får bestemme så leker de ikke med raringene for da blir de utstøtt de også. Anonymkode: 26c59...81c 7 1
GammelKaktus Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 Er jævlig vanskelig når de er så gamle, men hva har blitt gjort til nå med tanke på å få henne inkludert? Hva sier skolen? Har dere pratet om dette dere foreldre at miljøet blant jentene er ræva? Altså at dere har vært åpne om at hun blir ekskludert. Det finnes dessverre barn som bare faller utenfor uten at det er en veldig god grunn for det. Mitt barn har en venn som har levd med dette gjennom hele barneskolen og er superhappy for at han er ferdig på barneskolen nå til sommeren. Der har lite blitt gjort fra starten og han har bare sett fram til å bli ferdig. Er vanskelig å få inn et barn i varmen når det er blitt ekskludert fra starten av nærmest. Jeg hadde aldri latt mitt barn gå hele barneskolen å ha det jævlig, da hadde jeg gått for privatskole med en gang jeg så ting ikke ble bedre på den skolen barnet gikk på. 6 1
Maleficenta Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har selv jobbet på skole, i klasser hvor jentegjenger har vært som dette, og det er utrolig vanskelig å forbedre alene. Det kan hende læreren hennes prøver så godt hun kan. Her er det foreldrene som må steppe inn. Du er nødt til å ta en prat med de. Anonymkode: 9bb24...78d jeg syns det er læreren som skal ta kontakt med foreldrene her. Det er de som ser dynamikken i skolegården hver dag 4 1
Maleficenta Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet er at man ikke kan tvinge barn til å like andre barn, like lite som man kan tvinge voksne til å like andre voksne. Man kan tvinge dem til å tolerere hverandre, ja. Men ikke til å like hverandre. Hun både kan og bør skvise seg inn. Og det går helt fint i en periode til hun finner egne venner. Hva jeg ville gjort? Jeg ville tvunget barnet til å gå bort, sette seg ned og håndtert det. For sånn er det, og enten hun sitter med deg eller med dem så håndterer hun det i like stor grad. Å sitte med deg innebærer å akseptere nederlag, å sitte med dem å ikke akseptere det. Å ikke bli likt av alle er ikke og bør ikke fremstilles som en krise. Å ikke være seg selv i et forsøk på å få aksept er og bør fremstilles som en krise. Anonymkode: 58976...583 om msn blir utestengt så ser man jo behovet for å måtte prøve å være en annen enn seg selv Endret 15. juni 2022 av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 Ikke legg all verdens betydning i èn fest. At du er førstevalget, når du er med, er jo ikke så rart. Dagsform kan være nok til at det var mer hyggelig å sitte ved deg. Anonymkode: 2e033...e9d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 Dette er skikkelig vondt, både for jenta di og for dere foreldre. Og en veldig vanskelig mekanisme å snu, spesielt når de er blitt så store som 6.trinn. Det handler om å være "innafor", og de slåss med nebb og klør for å ikke falle utenfor selv, også når det betyr å selv overse den som er utenfor. Det som forundrer meg litt, er at du virker å tvile på at lærer har gjort noe særlig ("er tafatt"), mens når du får samme spørsmål som mor, så stiller du spørsmål om du skal "tvinge henne på de andre jentene"? Jeg tror ikke lærere er mirakelmennesker heller, og at dette er en quick-fix fordi skolen liksom er pålagt å trylle alt bra igjen. Å snu dette krever mye og langvarig samarbeid mellom familien, foreldre til de andre jentene, og skolen. I 6.klasse foregår mye på some, og skolen har virkelig veldig liten sjanse til å følge med på alt dette! Jeg tror dere foreldre må mer aktivt banen. Lykke til, jeg håper virkelig det løser seg for jenta di! Anonymkode: fa906...c1d 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå