Gå til innhold

Rente og politiske partier

Mathias

Anbefalte innlegg

Bettie.... Hvem snakker egentlig om amerikanisering av det norske samfunn? Ikke jeg! Jeg forklarer bare hvordan dette med sosialøkonomi og samfunnsøkonomi kan misforstås.... Hvem kan si at det ene er så fordømt mye bedre enn det andre? Jeg forklarer bare at man ikke skal tro blindt på det de såkalte konservative politikere vil ha oss til å tro! Vil vi virkelig at de skal søle bort pengene våre? 73 mdr. har de sølt bort på feilinvesteringer så langt, og på sykehus sover folk på gangen... på pleiehjem er det ikke penger og kapasitet til å skifte bleier på de pleietrengende hver dag engang. Ser man ikke hvor latterlig dette blir?

Ser man på politikerne som styrer i dag, ville jeg ikke sendt noen av dem til butikken for å kjøpe en kartong egg med en hundrings engang.... Hadde nok ikke vært mye av den når de kom tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kevin, du vet nok like godt som forhåpentligvis de fleste andre her på forumet, at det ikke er på bakgrunn av de teorier du underbygger påstandene dine med, at 32% av befolkningen stemmer Frp.... De fleste av de 32 prosentene har null peiling på hva teoriene forfekter og vet nok heller ikke hva konsekvensene er ved å sette dem ut i live.

Jeg tror at mange av de som stemmer Frp, gjør det av følgende årsaker:

1)Protest mot det bestående

2)Nå skal Carl og gutta (og jenta) få lov til å ta ansvar-ikke bare være i opposisjon

3)Frp er det eneste stuerene (nesten) partiet som har en del underliggende rasistiske undertoner. Tror ikke dette gjelder for partitoppene, men mye grums hos "fotfolket".

(Vi lever i et "seg selv nok"-samfunn, noe Frp's oppslutning er et synlig bevis på).

4)Folk orker ikke måtte tenke så mye sjøl; vanskelige spørsmål krever enkle løsninger; Stem Frp. Synd at for mye reflektering gir hodepine for så mange; konsekvensen er Carl I. Hagen som statsminister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest.... så du tillegger ikke mange av disse 32% den kapasitet til å stemme på partiet på grunn av politikken de fører? Greit nok, det er jo ikke alltid man har så høye tanker om andre som ikke gjør som seg selv, men la oss se på velgerne til de andre partiene også da.

Arbeiderpartiet: har velgere igjen kun fordi LO er såpass sterkt knyttet til partiet, i tillegg stemmer folk av gammel vane. Stoltenberg er jo så kjekk, stakkar.

Krf: tja, hva skal man si.... nesten ingen stemmer på dem, og Bondevik gjør det ikke akkurat lettere for partiet sitt. Kun innbitte kristenfolk igjen?

Venstre: kun ungdom som synes det er pent med trær og blomster og sånn.

Høyre: gammel vane... pappa og bestefar stemte, og man er da borgerlig!

SV: kun journalister og pasifister igjen.

Det blir vel litt for dumt å kategorisere partier på denne måten? Det er mange forskjellige grunner til at man stemmer på et parti, og da blir det litt dumt å kartlegge punkter som du gjør, uten å nevne faktisk hovedgrunnen til at folk stemmer:

PARTIPROGRAMMET! De kjører en linje som gjør at folket forstår hva de vil og hvordan de kommer dit. Dessuten er det vel det eneste partiet som sitter igjen med litt troverdighet etter bla. budsjettforhandlingene....

Det er greit å være uenig, men å kjølhale 32% av den norske befolkning og avfeie dem med at de punktene du nevner, blir vel kanskje litt enkelt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tar selvkritikk på at det selvfølgelig er ulike motiver som ligger til grunn for at folk stemmer andre partier, og at årsakene ikke nødvendigvis er så gjennomtenkte...

Men du er da ganske så stigmatisert selv i din holding av andre partiers velgere, når du kan ramse opp en slik liste...

Din påstand: "SV har bare journalister og pasifister igjen". (????)

Et komplement til deg; Du virker som en intelligent og innsiktsfull fyr, hvordan kan du alvorlig mene at du støtter Frp????

(Kom over til oss i Høyre)!!!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - om høyre er bedre eller ikke, skal jeg ikke si noe om. Men høyres økonomiske politikk ligger ganske nært FRP's, da, med sterk tro på frie markedskrefter.

Det som har skjedd de siste årene - uansett hvem som har sittet i regjeringsstolene, er jo at staten/politikkerne har gitt fra seg masse makt og styringsmuligheter - nettopp i merkedsliberalismens ånd.

Det betyr at statens mulighet til å påvirke den økonomiske situasjonen er begrenset. Andre land har hatt samme utvikling som oss, og resultatet er at makt og styring er flyttet ut av et rimelig åpent og demokratisk system som Stortinget er, og inn i de lukkede og udemokratiske styrerom. Det er jo ikke for ingenting en viss innflytelsesrik person jobbet hardt for å få selskapet ut av Børsen - som et er organ som kan kontrollere noe, ihvertfall.

Og dette er en politisk ønsket situasjon.

Det er nå storkonsern som har mer økonomisk makt og tyngde enn stater og land. (og jeg tenker da ikke på fattige land)

Også i Norge er vi på god vei mot 2/3 virkeligheten. Den at 1/3 eier 2/3 av verdiene i Norge,

Men det er en helt klart politisk ønsket situasjon, og Høyre er et av partiene som i stor grad lar seg besnære av det frie markedet og markedsliberalisme.

Bare for å ha sagt det - jeg har ikke stor tro på gjennomregulering heller, men det finnes andre økonomiske modeller man kunne velge å titte litt på også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for komplimentet, Gjest, men jeg holder meg nok til det partiet som kjører flest saker som passer for meg.... :wink:

Min såkalte stigmatisering av andre partiers velgere var jo en karikatur av det jeg følte var en stigmatisering av partiet "mitt" fra din side. Det har derfor lite med mine virkelige tanker om de enkelte partiene. Jeg har faktisk såpass tillit til folk at jeg velger å tro de fleste personer selv evner å stemme det partiet som best passer til seg, og vil derfor ikke gjøre noe for å endre andre personers syn på saken. Mitt innlegg til alt dette er rett og slett å stå opp for meg selv og det jeg står på. Om det kan påvirke andre til å se andre nyanser enn de har sett på forhånd, er jo det bare positivt, men det er som sagt ikke et mål.

Poenget er vel her at man skal være forsiktig med å drite ut andre før man virkelig vet hva man snakker om.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...