Gå til innhold

Mannen min blir spist opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann er typisk handyman og kan det meste. Jeg husker at jeg reagerte på det da vi ble sammen, stadig ringte det noen som lurte på om han "bare" kunne se på noe, fikse noe, bære noe, hente noe. Alt fra kompiser til moren hans eller også venner og bekjente av disse som hadde blitt tipset om han. Aldri noe betaling, men en slags gjensidig forståelse av å bytte tjenester; "si ifra hvis jeg skal hjelpe deg med noe". Men mannen min klarer jo det aller meste selv. 

Helt til det sa stopp. Han skadet seg, og oppdaget også andre problemer i det momentet, blant annet alvorlig høyt blodtrykk og utbrenthet. Han gikk på en smell, og var sykemeldt lenge. Så da måtte han si nei til folk da. Nå var det ingen som tilbydde seg å bidra. Hvis han spurte om hjelp til noe, passet det ikke. Det viste seg jo rett og slett at han ikke hadde så mange ekte venner, han var uinteressant for dem når han ikke kunne brukes til noe lenger. Det var tøft for han å innse, og han hadde det vanskelig fra før. 

Nå er han frisk igjen, og plutselig ringer det folk igjen som trenger hjelp til noe. Men han har fortsatt med å si nei heldigvis! Færre falske venner, mindre stress og mer fritid sammen med meg. 

Anonymkode: cae2d...e6a

• Liker 8
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk må selv lære seg til å si nei. Man har selv ansvaret for å sette grenser for seg selv. Det lærte jeg på den harde måten selv. 

Anonymkode: 24a7c...b6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min mann er typisk handyman og kan det meste. Jeg husker at jeg reagerte på det da vi ble sammen, stadig ringte det noen som lurte på om han "bare" kunne se på noe, fikse noe, bære noe, hente noe. Alt fra kompiser til moren hans eller også venner og bekjente av disse som hadde blitt tipset om han. Aldri noe betaling, men en slags gjensidig forståelse av å bytte tjenester; "si ifra hvis jeg skal hjelpe deg med noe". Men mannen min klarer jo det aller meste selv. 

Helt til det sa stopp. Han skadet seg, og oppdaget også andre problemer i det momentet, blant annet alvorlig høyt blodtrykk og utbrenthet. Han gikk på en smell, og var sykemeldt lenge. Så da måtte han si nei til folk da. Nå var det ingen som tilbydde seg å bidra. Hvis han spurte om hjelp til noe, passet det ikke. Det viste seg jo rett og slett at han ikke hadde så mange ekte venner, han var uinteressant for dem når han ikke kunne brukes til noe lenger. Det var tøft for han å innse, og han hadde det vanskelig fra før. 

Nå er han frisk igjen, og plutselig ringer det folk igjen som trenger hjelp til noe. Men han har fortsatt med å si nei heldigvis! Færre falske venner, mindre stress og mer fritid sammen med meg. 

Anonymkode: cae2d...e6a

Ja! Sååå trivelig og ingenting er noe problem, helt til det er behov for gjenytelser. 

Anonymkode: 97632...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville også vært litt obs på SADS om jeg var dere. Det er mange som plutselig besvimer og/eller dør for tiden. Jeg kjenner 3 unge og tilsynelatende friske som har plutselig har besvimt og blitt lagt inn på sykehus i år, heldigvis ingen som har dødd.

Anonymkode: a0143...fcb

Hvertfall hvis han er vaksinert. 

Anonymkode: dc256...f47

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha! Som yrkesmusiker kjenner jeg til det samme. Det er jo "hobbyen min", og jeg "elsker jo å spille", så selvfølgelig har jeg lyst til å dukke opp i bryllupet ditt, eller i hagefesten din, dra noen låter/stykker i ny og ne, og se på at dere har det gøy for en symbolsk sum eller en takk.

Men nå er jeg flink til både å si nei og dra noen hvite løgner da, så det er egentlig ikke et problem. På en måte skjønner jeg at folk som ikke spiller selv, og som kanskje ønsker de kunne det, ikke alltid forstår at noen typer spilling er gøy, mens andre typer spilling er jobb. 

Det samme tenker jeg om håndverkere og handymen og. Det kan sikkert være gøy å tutle med egne prosjekter, men ikke like gøy å hjelpe kompisen sin med å bytte tak. Så jeg er bevisst på å betale skikkelig, eller i det minste yte en gjentjeneste dersom det er det som er ønskelig.

Anonymkode: 3c32a...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann er snekker. Han sier heller aldri nei.  Jeg og barna ser han knapt. Og huset vårt blir aldri prioriterert..

Har også en mekaniker venn der alle spør hele tiden og fritiden hans blir også helt spist opp

Anonymkode: 1272f...d4e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Haha! Som yrkesmusiker kjenner jeg til det samme. Det er jo "hobbyen min", og jeg "elsker jo å spille", så selvfølgelig har jeg lyst til å dukke opp i bryllupet ditt, eller i hagefesten din, dra noen låter/stykker i ny og ne, og se på at dere har det gøy for en symbolsk sum eller en takk.

Men nå er jeg flink til både å si nei og dra noen hvite løgner da, så det er egentlig ikke et problem. På en måte skjønner jeg at folk som ikke spiller selv, og som kanskje ønsker de kunne det, ikke alltid forstår at noen typer spilling er gøy, mens andre typer spilling er jobb. 

Det samme tenker jeg om håndverkere og handymen og. Det kan sikkert være gøy å tutle med egne prosjekter, men ikke like gøy å hjelpe kompisen sin med å bytte tak. Så jeg er bevisst på å betale skikkelig, eller i det minste yte en gjentjeneste dersom det er det som er ønskelig.

Anonymkode: 3c32a...49a

Kjenner igjen den ,som musiker selv. Såååå koselig hvis du kan synge i bryllupet,begravelsen, på møtet, jubileet, konserten  etc 🤪 Gratis så klart. ... 

Ingen tenker på tiden man bruker på forberedelser,,,eller at man trenger akkompagnatør 🤣,,, fordi " du kjenner vel noen som kan spille til " ...ehhh,ja -men skal jeg betale vedkommende liksom ?? 

For ikke å snakke random sanger som ønskes! Selvsagt tenker de ikke  på om noter er å oppdrive engang med rett arrangement- .dersom det ikke skal foregå a cappella .

Jeg har lært å si nei. Måtte det til slutt. Særlig fra folk som egentlig ikke er så nære,men kun er bekjentskaper.  

Anonymkode: 8a112...d4e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Min mann er tømrer. I snart 20 år har familien min og hans familie brukt han til å gjøre ting for seg.. bytte vindu, bygge terrasser, bytte bordkledning, legge gulv, rive osv. All fritiden hans har familiene våre planer for ting de skulle hatt gjort. Han får en «symbolsk» sum i betaling. 
Jeg har sittet alene med barna så mye da de andre spiser opp fritiden hans. 
Hver gang vi er invitert på middag hos svigers har de noe som trenger å fikses. 
Nå har de kjøpt et stort drivhus som vi måtte sette opp. Brukte hele helgen på dette..  jeg har sagt til mannen tusen ganger at jeg ikke orker dette og at de må leie folk selv. Han er svak og sier alltid ja. 
Min mor kjøpte seg nettopp badinnredning og ville mannen skulle montere og sette det opp, da sparer hun penger og slipper å leie folk. 
Jeg svarte nei.. hun mener alltid at det er  fort gjort for han å sette opp dette. Men nei, ingenting er fort gjort. 
Jeg har sagt fra til min familie at vi har prosjekter hjemme vi aldri blir ferdig med og at han trenger fri når han har fri og trenger både å slappe av, være sammen med barna, meg og få gjøre det han vil når han har fri. 
Nå er han svimmel, slapp og er blitt sykmeldt. Første sykmelding på over 10 år. Han besvimte rett og slett og ble sendt på sykehus. 
jeg har nå gitt klar beskjed til hans familie også at han trenger ro og at de ikke skal bruke han til sine prosjekter. 

samme med frisører.. de orker heller ikke klippe familie, venner og venneres venner på fritida etter en hel dag i salongen.. 

Folk må slutte å utnytte og bruke andre. Selv om folk ikke klarer å si nei, må en jo kjenne sine begrensninger selv ved å spørre 

Anonymkode: fdb77...460

Den utnyttelsen fra foreldre tror jeg kan være uavhengig av utdannelsen. Her er mannen kontorrotte,  men likevel handy og kan ikke dra hjem uten å måtte jobbe 

Anonymkode: 2d08d...b0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud…folk er så utrolig frekke🥺trist å lese om så mye utnyttelse. Jeg ble helt paff en gang for noen år siden da jeg jobbet som renholder. En veninne ringte og inviterte meg hjem til seg for å vaske dusjkabinettet…🤯Som om det er noe gøy?? Jeg dro selvsagt ikke. Sa bare at SÅ gøy er det ikke å vaske. Fan ass.

Anonymkode: 310ec...b78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

gynekologiske undersøkelser i familieselskaper er virkelig ikke noe å trakte etter.

Hahaha....  Skjer dette i virkeligheten altså .. ?   Trodde det bare var i Monty-Phyton sketsjer det foregikk  😂

Anonymkode: c1617...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Det starter alltid med bare «litt» så blir set litt til og hver for seg er det ikke alltid så enormt, men til sammen. 
Vi har nå pusset opp vårt eget hus. Tak, vegger, vinduer, bad og kjøkken osv. ingen har tilbudt seg å hjelpe oss. 
I fjor sommer brukte han to av ferieukene sine på å sette opp en stor veranda til søsteren sin, samt støpe klar til garasjen. 
da husker jeg han fikk seg en liten knekk etterpå. 2 uker igjen av ferien og han har ikke hatt ferie. Våre prosjekter ble lagt på is, mannen kan jo ikke jobbe hele ferien. 
Synes det er frekt å bruke andres ferie på sin egen oppussing. 
han skulle bare vise de hvordan starte byggingen, men endte med at han måtte gjøre alt. 
jeg sa fra til søsteren hans at nå er han utslitt og på grensen til deprimert. Hun lovet å ikke mase på han, og lot han være i fred lenge.. helt til hun skulle legge lister på loftstua. 
han føler jo at han må hjelpe lille søstera si.. da hun ikke har budsjett til å finansiere alt.
Som jeg sa til mannen; hun kan ikke bygge både veranda og garasje når hun ikke har råd til å leie inn arbeid. 
Nå er mannen så lei at han ikke orker å møte familiene våre. Mamma har bursdag og fyller 60 til helgen, vi er invitert med på tur, mannen orker ikke tanken en gang 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min mann er tømrer. I snart 20 år har familien min og hans familie brukt han til å gjøre ting for seg.. bytte vindu, bygge terrasser, bytte bordkledning, legge gulv, rive osv. All fritiden hans har familiene våre planer for ting de skulle hatt gjort. Han får en «symbolsk» sum i betaling. 
Nå har de kjøpt et stort drivhus som vi måtte sette opp. Brukte hele helgen på dette..  jeg har sagt til mannen tusen ganger at jeg ikke orker dette og at de må leie folk selv. Han er svak og sier alltid ja. 
Min mor kjøpte seg nettopp badinnredning og ville mannen skulle montere og sette det opp, da sparer hun penger og slipper å leie folk. 
Jeg svarte nei.. hun mener alltid at det er  fort gjort for han å sette opp dette. Men nei, ingenting er fort gjort. 
Jeg har sagt fra til min familie at vi har prosjekter hjemme vi aldri blir ferdig med og at han trenger fri når han har fri og trenger både å slappe av, være sammen med barna, meg og få gjøre det han vil når han har fri. 
Nå er han svimmel, slapp og er blitt sykmeldt. Første sykmelding på over 10 år. Han besvimte rett og slett og ble sendt på sykehus. 
jeg har nå gitt klar beskjed til hans familie også at han trenger ro og at de ikke skal bruke han til sine prosjekter. 

samme med frisører.. de orker heller ikke klippe familie, venner og venneres venner på fritida etter en hel dag i salongen.. 

Folk må slutte å utnytte og bruke andre. Selv om folk ikke klarer å si nei, må en jo kjenne sine begrensninger selv ved å spørre 

Dette er grusomt dårlig gjort, men så frekke er faktisk folk. Min far er tømrer, og familien vår har forventet ting i alle år - han sier selvfølgelig ikke nei.. Endte med en tragisk arbeidsulykke hos besteforeldrene mine, han holdt på å dø! Han er nå ufør pga kroppen er helt ødelagt etter 30 år som tømrer, og utallige mange operasjoner i kroppen. 😢😢

Sett grenser å bli forbannet, familien deres er rett og slett drit frekke. Og det syntes jeg min er også, som forventer og forventer. 

Anonymkode: 7c69f...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Det starter alltid med bare «litt» så blir set litt til og hver for seg er det ikke alltid så enormt, men til sammen. 
Vi har nå pusset opp vårt eget hus. Tak, vegger, vinduer, bad og kjøkken osv. ingen har tilbudt seg å hjelpe oss. 
I fjor sommer brukte han to av ferieukene sine på å sette opp en stor veranda til søsteren sin, samt støpe klar til garasjen. 
da husker jeg han fikk seg en liten knekk etterpå. 2 uker igjen av ferien og han har ikke hatt ferie. Våre prosjekter ble lagt på is, mannen kan jo ikke jobbe hele ferien. 
han skulle bare vise de hvordan starte byggingen, men endte med at han måtte gjøre alt. 
jeg sa fra til søsteren hans at nå er han utslitt og på grensen til deprimert. Hun lovet å ikke mase på han, og lot han være i fred lenge.. helt til hun skulle legge lister på loftstua. 
han føler jo at han må hjelpe lille søstera si.. da hun ikke har budsjett til å finansiere alt.
Som jeg sa til mannen; hun kan ikke bygge både veranda og garasje når hun ikke har råd til å leie inn arbeid. 
Nå er mannen så lei at han ikke orker å møte familiene våre. Mamma har bursdag og fyller 60 til helgen, vi er invitert med på tur, mannen orker ikke tanken en gang 

Hei TS,

mannen din må øve seg på å si nei- og faktisk si nei i slike situasjoner. Det er ikke hans skyld/ansvar at lillesøster ikke har råd til å leie inn folk eller kompetanse til å fikse det selv. Det er manipulerende av henne å legge ansvaret over på han. Det gjelder også alle de andre familiemedlemmene hans. 

Han må si nei- du må støtte han - og familiemedlemmene hans må få beskjed om at han ikke orker mer nå, det har blitt for mye. Da må de selv stå ansvarlige for sine egne prosjekter og dersom de ikke har råd til å leie inn folk så må prosjektet utgå. Det handler ikke om liv og død å få nye lister på loftstua. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en klassisk gjenganger her også, alle forventer hjelp - men når det blir pusset opp her er det selvfølgelig ingen som kommer og hjelper. Selv om kroppen er totalt ødelagt og det vet dem alle. Folk er frekke og egoistiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Syntes du skal støtte han for alt det er verdt gjennom dette. Hvis ikke grenser blir satt nå, så kommer det aldri til å skje. Jeg snakker av erfaring. Hvis mannen din ikke orker eller vil i den feriringen så skal du støtte han i det, og dere to kan finne på noe med barna deres. 

Dette er et resultat av hva familiene deres har skapt, og da får de også ta konsekvensene. Mannen din kommer nok til å gjøre som min far, trekke seg unna fordi han innser at de bare utnytter han. Og det skal du støtte han i. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke helt, men pga besvimelsen og svimmelheten er han sykmeldt og det er tatt masse prøver. Mulig det kan være noe annet, men jeg tror rett og slett kroppen prøver å si fra. Han har en krevende jobb med lange dager i utgangspunktet og pusher seg selv. 
Han forstår det nå. Men jeg har måttet sagt fra mange ganger. Når en kompis ringte i fjor da han skulle kle igjen et betong lagt kjeller rom og lage kjellerstue, så sa jeg til mannen min at han kan vise kompisen sin hvordan han gjør det, så kam han gjøre jobben selv. Jeg var med han dit, og kompisen sa; jeg har ikke peiling og hverken kan eller har tid.. mye lettere om du bare gjør det. 
mannen min sa han ikke har tid men kan vise han. Kompisen holdt på med dette rommet i 6 mnd. 
han hadde aldri klart å sagt nei om jeg ikke var der. Mannen min hadde tatt dette rommet på noen dager. Men det er ikke vårt problem at folk ønsker å pusse opp men ikke greier det selv. 
Alle greier å ta et rom om de setter seg inn i det, ser på YouTube filmer eller spør byggern om råd. 
Klart det er enklest å få en venn som er tømrer til å gjøre det.. da blir jobben raskt ferdig og resultatet blir perfekt. 
Ingen bilmekanikere skifter motor på venners biler i fritiden gratis. 

Folk må begynne å ha respekt for andres tid. 
våre foreldre ønsker ikke utnytte han, de tenker at han gjør dette raskt og at det bare er koselig. Men det er ikke koselig. 

:hakeslepp:

Og det tror han liksom at mannen din har.. ? Så utrolig frekt!!

Nå har mannen i hvert fall en god grunn til å si nei framover. Også kan dere godt fortelle at han ble dårlig fordi at han tok på seg for mye. Så folk kanskje forstår at  de ikke kan holde på sånn som de har gjort.

Han MÅ lære seg å sette grenser. Hvis ikke så kan det fort utvikle seg til kroniske plager, og ta helt knekken på helsen hans. 

Vær nå i hvert fall litt streng med din egen familie. Det er bare din mann, og ikke deres!😤 :P Og de må jo kunne forstå at du vil ha tid til å tilbringe tid sammen med han når dere har tid.

Anonymkode: 83c4f...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Send en felles melding til alle som har benyttet seg av tjenester.

Skriv det du sier;

Det blir nå, av hensyn til hans helse stopp på all hjelp med praktiske ting som relaterer seg til hans jobb.

Han har ikke helse til det, og du blir sittende med ungene alene for at han skal jobbe gratis. 

Så nå ønsker dere ikke forespørsler om dette mer i det hele tatt. Neste besøk blir utelukkende sosialt. 

Anonymkode: fba12...c64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har selv en ektefelle som er lege. Slitsomt med folk som skal ha medisinske råd og undersøkelser i enhver sammenheng. Råd om vaksiner, hudsykdommer og gynekologiske undersøkelser i familieselskaper er virkelig ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 722f5...fac

Pappa viste frem neglsoppen sin under en middag med svigersønn som er lege.

Anonymkode: 21f32...22e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han må begynne å sette grenser! Jo frekkere folk er desto tydeligere må han være. 

Anonymkode: 2450e...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva ? I dette tilfellet er det faktisk du som må si nei . Mannen klarer det ikke og er langt nedi kjelleren.  

Så du må ta en for laget,sette skapet på plass og være hans forsvarer. Ellers kan det gå galt med helsa hans, både psykisk og fysisk. 

Du er hverken urimelig eller vanskelig ved å sette ned foten direkte for forespørsler som kommer opp. Du trenger kun være direkte og ærlig. Det bør de tåle. Og såpass forståelse fortjener han ❤

Anonymkode: 8a112...d4e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...