Jump to content
Sign in to follow this  
iss

Fryse fersk persille?

Recommended Posts

iss

Jeg har en stoooor persille plante ute. Kan jeg fryse den fersk? ?? Dele det opp i porsjoner??

Fortsetter under...

Impala

Jeg pleier å hakke den, også fryser jeg ned i porsjoner. Går helt fint det.

Guest Bjørnsdatter

Pleier å klippe den opp og ha den i en plastpose som jeg ikke knyter for hardt igjen. Da er det bare å klemme litt på posen, så smuldrer persillen fra hverandre, og jeg kan helle ut av posen. Gidder ikke å styre med porsjoner jeg ;)

Varja

Jeg klipper opp persille og legger i et rent syltetøyglass med skrukork. Lett å åpne og ta ut ønsket mengde når jeg skal bruke det i maten.

Forøvrig egner persille seg godt som ingrediens i suppekvaster. Du kan legge noen stilker med buketter sammen med et laubærblad og evt. litt timian og pakke det inn i det grønne fra purre (vask det godt først). Surr pakkene sammen med hyssing og la hyssingen være litt lang så du kan binde den fast i hanken på kjelen og suppekvasten kommer oppi suppa. Da kan du lett trekke dem opp av suppa før servering. Gir skikkelig god smak! (Jeg fryser suppekvaster i en plasboks med lokk, behøver ikke tines før de has i suppa).

LilleBille

Putter den hel i plastposen - den brekker i små biter hvor du bare gnir litt på den når den er frossen.

Bruker masse i mat - men den må puttes oppi når den er frossen.