Gå til innhold

- Barnehage bedre enn foreldrene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article491946.ece

- Om hele familien min var hjemme på fulltid, kunne vi ikke gitt det tilbudet barnehagene gir, sier trebarnspappa Øystein Djupedal til Dagsavisen, og legger til: - Jeg kan ikke få skamrost barnehagene nok.

- Jeg mener rett og slett at det er et forfeila syn på barneoppdragelse å tro at foreldrene er de beste til å oppdra barn. Barn trenger en landsby, sa Hillary Clinton. Men vi har ikke det. Vår tids landsby er barnehagen. Skal du oppdra barn, skal du ha en landsby. Og det har vi ikke lenger - men vi har barnehagen, sier Djupedal.

Djupedal er glad for at han har barnehagene i sitt departement. Nå vil han vektlegge å forme det pedagogiske tilbudet i barnehagene. Han ønsker også flere mannfolk i barnehagene.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle492223.ece

Djupedal får juling

Fagpersoner og politikerkolleger hamrer løs på kunnskapsminister Øystein Djupedal etter lørdagens barnehage-uttalelse.

«Jeg mener at det er et forfeilet syn på barneoppdragelse å tro at foreldrene er de beste til å oppdra barn,» sa den ferske kunnskapsministeren lørdag.

Uttalelsen har falt mange svært tungt for brystet:

- Jeg er skremt over at man kan få seg til å si noe sånt, sier Høyres kvinnepolitiske leder, Linda Hofstad, til Dagsavisen.

«Sjokkerende og oppsiktsvekkende,» mener leder i familie- og kulturkomiteen, May-Helen Molvær Grimstad (KrF).

- Dette er ren 70-talls sosialisme, sier barnehagebyråd i Oslo, Torger Ødegaard (H).

- Dette rokker ved en av de viktigste pilarene i samfunnet, sier Fremskrittspartiets Siv Jensen til NTB.

Barnepsykolog sier til Dagsavisen at Djupedal med sine uttalelser «tar selvtilliten fra foreldrene».

Enig eller uenig?

Hvorfor?

Mayamor ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Storm i et vannglass de reaksjonene som djupedal har fått i diverse debattfora på nettet etter den uttalelsen. Syns barnehage er en bra ting, og jeg er da ydmyk nok til å innse mine begrensninger som forelder. Ære være den som kan leke på barnas premisser 24/7 og samtidig gjøre dem sosiale og veltilpasset bååde i forhold til andre voksne og ikke minst andre barn. Min sønn begynte i barnehage da han var ca 3, og det var ikke et øyeblikk for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Ære være den som kan leke på barnas premisser 24/7 og samtidig gjøre dem sosiale og veltilpasset bååde i forhold til andre voksne og ikke minst andre barn.

24/7 er ikke barnehagen tilstede heller da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den intellektuelle utviklingen til datteren min tror jeg at jeg gjør en mye bedre jobb en barnehagen. Det merker jeg etter ferie eller når vi har hatt noen dager sammen på grunn av forkjølelse eller liknende, at språkutviklingen skyter fart eller gjør noen hopp. Når hun går i barnehagen er det mere jevne små framskritt. Å bli glad i bøker, synge sanger osv. tror jeg hun har fått mest av fra oss hjemme.

Når det er sagt ser jeg mange andre positive ting med at hun er i barnehagen. Tror kanskje barnehagen kan gi en litt større helhet. Flere barn å forholde seg til og de ansatte som hun har blitt kjent med gjør at hun utvikler seg på litt andre områder. Tror også hun har godt av å være mye ute og leke fysisk. Jeg prøver å være ute på lekeplassen minimum 2 timer hver dag vi er hjemme, men virker ikke som hun får lekt nok av dette likevel.

Selvom man sier at barnehagen gir et godt tilbud, så er og blir foreldrene selvfølgelig de viktigste for barna! Er vel ingen som ønsker seg Engels sin visjon der staten tok seg av hele barneoppdragelsen. Barnehagen er et viktig supplement til foreldrene og det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uttalelsene er helt hårreisende, men det er vel ingen overraskelse ;)

At sosialistene synes staten skal ta ansvar for barneoppdragelsen var heller ingen overraskelse i så måte. Fint at det kommer frem hva slags samfunn de EGENTLIG ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djupedals uttalelser ser jeg på som en fallitterklæring for hans egen familie. Han er muligens ikke så mye hjemme..? All ære til barnehagepersonalet, de gjør en flott og nødvendig jobb i å sosialisere ungene våre.

Men det er da ikke enten - eller? Tiden da nærområdene var fulle av unger som lekte er vel over. Så da har barnehagene tatt over mye av den funksjonen. Men unger trenger et hjem med voksne som har tid til dem. De trenger mennesker som kan gi dem røtter, tradisjoner.

Men som Frysepulver sier over her, dette var ingen overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagene gjør mye bra de, og for noen barn er de alfa og omega. Men allikevel, for de aller fleste barna er foreldrene et være eller ikke være. Det er barnets foredre som tilbyr ubetinget kjærlighet, de som er der 24/7. Det kan en barnehage aldri erstatte. Da får vi det som i dag kalles en istitusjon, og det kan da vel ingen ønske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes formuleringen enten er dårlig eller blir misforstått med vilje til en viss grad.

Stemmer selv sosialistisk (ikke at det har SÅ mye for seg det heller, stemmer uansett ikke SV), og er for å ha barn i barnehage. Skulle jeg selv tolket utsagnet til noe jeg synes er fornuftig ville jeg sagt noe sånt som:

Foreldre er selvsagt de viktigste voksenpersonene i et barns liv. Forskning viser jo også at det er grenser for hvor mye skole/barnehage osv kan påvirke et barns oppdragelse og verdier osv, fordi de voksne i disse institusjonene tross alt ikke kan erstatte eller overgå foreldrene i særlig grad. heldigvis?

Men i dagens samfunn vil jeg hevde at mange barn får en ufullstendig sosialisering før de begynner på skolen om de ikke går i barnehage. Om de bare er hjemme med foreldrene vil dette i mange tilfeller bety at det kan gå lange tider mellom hver gang de møter andre barn (utover evt søsken). DET tror jeg ikke er bra for barn. Jeg kjenner selv flere unger hvis språkutvikling blant annet har vært avhengig av og knyttet til at de har begynt i barnehage.

Selvsagt er det ting barnehagen ikke kan lære ungene på samme måte som foreldrene - det å sitte stille med en bok, feks, synes jeg er et godt eksempel. Og verdier og interesser som foreldrene har blir selvsagt formidlet av foreldrene, ikke av barnehagen...

Uansett - det i avsnittet om barnehage og sånn, synes jeg forklarer hvorfor barnehager faktisk tilfører barn noe viktig det er vanskelig for mange (ikke alle, selvsagt) foreldre å gi ungene sine sånn som vi lever i dag. Skulle jeg selv fått barn nå og vært hjemme med ungen ville faktisk ikke barnet møtt andre unger unntatt sporadiske besøk av slekninger med barn. Det finnes ikke lekeplasser eller møteplasser i kommunen, dessuten er avstandene store og jeg har heller ikke noe nettverk hvor det er andre barn. Derfor tror jeg barnehage ville vært en viktig løsning - i hvert fall på deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...