Gå til innhold

Er det status å ha tette barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, EmKay said:

For ts er det tydeligvis det, siden hun skriver at ungen hennes ikke er 1,5 og hun ikke er gravid med nr 2 enda. 
Det er kanskje ikke supertett, men barn med under 2 år mellom seg omtales som pseudotvillinger, så er det ikke veldig stor avstand med 2 år mellom - mener jeg. :) 

Under 18 mnd er pseudotvilling. 2 år er ganske normalt mellomrom 

Anonymkode: ed988...fd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig interessant og lærerikt :) Vet du om dette er overførbart til norske barn eller om det kun gjelder i USA? Og vet du hvor man kan finne hele studien? Mulig jeg lett litt dårlig, men klarte ikke finne den. Var interessert i å se om det er snakk om korrelasjon eller kausalitet med tanke på at de som er tett i alder er mindre sannsynlig til å fullføre skolen, og om dette er et kasusstudie. Altså om de vet at det å ha tette søsken fører til økt sjanse for å ikke fullføre eller at de bare ser at de som ikke fullfører ofte har søsken i tett alder. Ikke at det er veldig viktig, men syns det er spennende å lese om.

Anonymkode: f86b9...8c4

Det er mange studier som er sitert der, hvilken tenkte du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom en gjengs oppfatning hos mange at «jeg må bli ferdig med småbarnstiden fortest mulig». Det er et kappløp liksom. Og da må man bare kjøre på for fullt, for ikke å stille seg ut!

Blir kvalm av sånne folk. De ser liksom ned på folk som ikke er i gang med nr 2 og 3 innen 2 år etter sistemann. 

Alle må få gjøre det som passer dem selv og familien best. 

Det er 5 år mellom mine to, og det passet meg veldig bra. 

Anonymkode: 81edf...731

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjekt for ungene, å være tett i alder, både når de er små og når de er store.

Jeg og min søster er tett i alder, mine barn er tett i alder og hennes barn er tett i alder.

Når jeg ser på voksne mennesker, venner opp gjennom årene. De som er tette i alder både tilbringer mer tid sammen, og ønsker å tilbringe mer tid sammen enn de med større aldersforskjell.

Min mann er mer nære med sin pseudo tvilling, enn søskenet som er noen år eldre. Ser det samme med min fetter og kusine som har liten aldersforskjell og deres yngre bror. 

Slik ser det ut til å være. Det er en annen relasjon, en nærere relasjon. Det er jo på godt og vondt. Sier ikke at det er en bedre relasjon, men nærere.

Anonymkode: 960a0...2f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er "status" ja, mange som skryter av hvor tette barn de har. 

"jeg fikk 2 barn på 11 mnd" 

"3 barn på 3 år" 

"13 mnd mellom eldste og yngste" 

"ble gravid to uker etter fødsel" 

Anonymkode: ec5f7...8ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

cultissima skrev (1 time siden):

Absolutt status å få mange tett. Jeg fikk 3 barn i løpet av fire år og 10 måneder.

Nei det er ikke status, det er lavstatus da man ikke får ivaretatt så små barn samtidig på en god nok måte. Dte viser kun mangel på kunnskap og barnets beste.

Anonymkode: 13bf0...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"3 barn på 3 år" 

Hehe, den siste der er skikkelig snikskryt. Ikke bare er hun superfertil, men både underliv og sexlyst er allerede tilbake på plass💪

Anonymkode: 8f36f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 19.50):

Jeg vet ikke om jeg ville kalt det status, men jeg er veldig imponert over de som føler seg klar for barn nr to relativt raskt etter de har fått nr 1! Det er lett å tenke at de har fikset foreldrerollen bra - men de kan også ha vært heldige med et «enkelt» første barn som har sovet godt osv. 

Så ja, siden jeg synes det er til å bli imponert av så er det ganske litt status i mine øyne…?

Anonymkode: 46b8d...6e9

Har hatt et barn som har skreket hele natten til nå (1,5) og er veldig krevende på dag. Er likevel veeeeldig takknemlig og klar for den planlagte lillebroren som kommer om et par mnd :) alt går når man jobber på lag 

Anonymkode: 328ff...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er status i Bærum i alle fall. Her skal alle mødre ha to tette og fedrene henger etter, slitne som bare det og logrer etter konene og klager til alle andre om hvor innmari tøft og slitsomt det er med barn. Mødrene smiler sukkersøtt, kniser og ler passivt aggressivt mens barna løper rundt med atferdsproblemer. Men de har nådd sine mål med to tette og er så stolte atte 😅

Anonymkode: fa2bb...5e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har hatt et barn som har skreket hele natten til nå (1,5) og er veldig krevende på dag. Er likevel veeeeldig takknemlig og klar for den planlagte lillebroren som kommer om et par mnd :) alt går når man jobber på lag 

Anonymkode: 328ff...fee

Jeg synes det er flott at dere er klare for andremann allerede når førstemann er såpass krevende. Men det er unødvendig å skrive at alt går når man jobber på lag. For mange går nemlig ikke alt selv om man er aldri så gode lagspillere.

Anonymkode: e5521...851

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter, har jeg inntrykk av at veldig tette barn vekker litt oppsikt. Ikke at det er status, men at det er noe foreldrene selv og andre prater om fordi de skiller seg ut. Det samme syns jeg gjelder i de tilfellene hvor noen har tre uvanlig tette barn. F.eks. tre barn med ca. 1.5 år mellom. Da oppfattes det som noe spesielt, litt på samme måte som med tvillinger.

Vi har 1,5 år mellom våre to, og det er mer vanlig og ikke i denne kategorien. Altså hverken status eller oppsiktsvekkende. Og ikke helt ideelt heller i mine øyne, men når vi fikk de to vi fikk, er jeg veldig glad det ble sånn uansett. 

Anonymkode: 0069e...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt over at barn er status…

Eller ønske om at mitt barn/familie er status. 

alle er vel bare opptatt av seg selv, eller bryr seg lite nevneverdig om andre. 

do it for you. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Opplever at venner, familie, kolleger og bekjente allerede nå maser om når vi skal ha nestemann. Og jeg har ikke termin før om to måneder! 

"Dere må ikke vente for lenge" 

"Det blir vanskelig med for stor allerdsforskjell" 

"Han MÅ få søsken, enebarn er ikke bra" 

"Maks to år mellom, noe mer er ikke bra" 

"Det er egoistisk å bare få et barn" 

"Det blir vanskelig å tilpasse ferie, aktiviteter og fritid om det er for mange år mellom de"

😱

Anonymkode: f6fec...e58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmKay
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 19.03):

Under 18 mnd er pseudotvilling. 2 år er ganske normalt mellomrom 

Jeg mente også at det var under 18 mnd, men et kjapt googlesøk sa 2 år så da skrev jeg det. Har heller aldri sagt at 2 år er er unormalt eller veldig tett mellomrom mellom to barn, men oppfattet ts sitt hovedinnlegg som at hun selv mente det - derav mitt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, EmKay said:

Jeg mente også at det var under 18 mnd, men et kjapt googlesøk sa 2 år så da skrev jeg det. Har heller aldri sagt at 2 år er er unormalt eller veldig tett mellomrom mellom to barn, men oppfattet ts sitt hovedinnlegg som at hun selv mente det - derav mitt svar. 

Mente normalt som i ikke noe spesielt navn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har to med 11 mnd mellomrom. Jeg har tidvis syns det er litt flaut «he he, hadde visst ikke hørt om prevensjon vi». Dessuten er ungene EKSTREMT ulike, en helt kritthvit i håret med typisk skandinavisk utseende, mens en er ganske mørk og ser nesten sydeuropeisk ut, og jeg har ofte fått spm om de er mine begge to. Har tidvis lagt til at «ja, og de har samme far»  🤣

har aldri følt på status, men er stolt over at vi får det til så godt som vi gjør, selv om veggene buler og det egentlig er et salig kaos tidvis. 

Anonymkode: 4f9a7...197

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 20.29):

"3 barn på 3 år" 

Kanskje de skryter over å ha overlevd, tross manglende planlegging av livet? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...