AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #61 Del Skrevet 15. juni 2022 kankankan skrev (4 timer siden): For mors del ja. For barnas utvikling og tilknytning er det optimale 3-4 år. Har du kilde på det? Skulle gjerne lest meg opp. Trenger noen argumenter for å ikke velge å få tette barn😅 Anonymkode: 8f36f...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 15. juni 2022 #62 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du kilde på det? Skulle gjerne lest meg opp. Trenger noen argumenter for å ikke velge å få tette barn😅 Anonymkode: 8f36f...a96 https://www.curiousneuron.com/childdevelopmentarticles/2021/3/29/what-should-be-the-age-gap-between-siblings Her siteres endel kilder: Parents interact with and read more to children when there is a larger age gap, which translates into higher test scores for more widely spaced siblings (in particular, greater than two years) (Buckles & Munnich, 2012; Price, 2010). Age spacing also seems to impact education. Closely spaced siblings are less likely to complete high school and attend college (Powell & Steelman, 1993, 1995; Petterson-Lidbom, Skogman & Thoursie, 2009). What about the quality of the sibling relationship? Wider age gaps seem to be related to less conflict, while smaller age gaps are related to a closer sibling relationship (Newman, 1996). Siblings aged 4 or more years apart may also show greater affection, prosocial behavior, and admiration towards one another, while siblings aged less than 4 years apart are more likely to be close (Buhrmester & Furman, 1990; Minnett, Vandell, & Santrock, 1983). Research also finds that greater conflict among siblings closer in age persists into adulthood (Stocker et al., 1997) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #63 Del Skrevet 16. juni 2022 On 6/15/2022 at 6:42 AM, kankankan said: Er det ikke det motsatte...? Ugunstig for ungene og ugunstig for foreldrene. Det optimale er vel tre-fire år mellom? Jeg syns det virker utrolig slitsomt med 3-4 år mellom. Heller 2 tett da Anonymkode: ed988...fd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #64 Del Skrevet 16. juni 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: For deg ja. For veldig mange (brorparten?) går det fint. Spørs hva som menes med tette da.. Hvorfor så sur over at det finnes en optimal avstand? Det er ikke noe som er funnet på. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/perfekt-aldersforskjell/ Det ene utelukker ikke det andre, man er like glad for barna sine selv om det er 1 år eller 10 år i mellom dem vil jeg tro 😅 Anonymkode: 27955...5bd 18-59 mnd var et ganske stort spenn da 😅 Anonymkode: ed988...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #65 Del Skrevet 16. juni 2022 15 hours ago, EmKay said: Status? Nei jeg har aldri tenkt på det slik. Vi har en som nylig ble 1 år, og planlegger å prøve på nestemann til høsten. Ikke fordi det er status, men fordi vi ikke er ungfoler lengre, og fordi vi ikke ønsker å trekke småbarnstilværelsen ut i det vide og det brede. Vi er også sist ute av våre venner med barn. I tillegg tenker vi at barna forhåpentligvis får stor glede av hverandre når aldersforskjellen ikke er så stor. (ikke for det, jeg har hatt et kjempeforhold med min 4 år yngre bror hele veien, så det går fint an det også) Er forberedt på at det antakeligvis vil bli travelt i starten, men det går seg vel til det også. Men da blir det jo 2 år mellom, det er ikke tett Anonymkode: ed988...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 16. juni 2022 #66 Del Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men da blir det jo 2 år mellom, det er ikke tett Anonymkode: ed988...fd4 For ts er det tydeligvis det, siden hun skriver at ungen hennes ikke er 1,5 og hun ikke er gravid med nr 2 enda. Det er kanskje ikke supertett, men barn med under 2 år mellom seg omtales som pseudotvillinger, så er det ikke veldig stor avstand med 2 år mellom - mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 16. juni 2022 #67 Del Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det virker utrolig slitsomt med 3-4 år mellom. Heller 2 tett da Anonymkode: ed988...fd4 Ja, for foreldrene kan det sikkert være en smakssak, men tråden handlet vel om hvorvidt det var status. Det er det, slik jeg oppfatter det, ikke. Blant annet fordi det er mindre gunstig for ungene å være veldig tette i alder. Det som oppnår høyest status er som oftest det alternativet som er best for ungene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. juni 2022 #68 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) kankankan skrev (18 minutter siden): Ja, for foreldrene kan det sikkert være en smakssak, men tråden handlet vel om hvorvidt det var status. Det er det, slik jeg oppfatter det, ikke. Blant annet fordi det er mindre gunstig for ungene å være veldig tette i alder. Det som oppnår høyest status er som oftest det alternativet som er best for ungene. Nå snakker du som om dette er en fasit, og det er det ikke. Endret 16. juni 2022 av Arkana 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #69 Del Skrevet 16. juni 2022 ElectricScum skrev (På 13.6.2022 den 17.11): Helt åndssvakt hvor mange tråder det er blitt om hva som er status og ikke status. Gjerne handler det om helt absurde problemstillinger folk flest ikke har reflektert et halvt sekund over engang. Status er å drite i hva andre tenker og gjøre det som passer deg. Ingenting slår selvtillit i møte med usikre statusjegere. Dette er den beste kommentaren noen gang her på KG. Jeg hyller dette innlegget!👏👏👏👏 Anonymkode: afa76...462 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppland Skrevet 16. juni 2022 #70 Del Skrevet 16. juni 2022 Aldri hørt om at det er status å få barna tett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #71 Del Skrevet 16. juni 2022 kankankan skrev (14 timer siden): https://www.curiousneuron.com/childdevelopmentarticles/2021/3/29/what-should-be-the-age-gap-between-siblings Her siteres endel kilder: Parents interact with and read more to children when there is a larger age gap, which translates into higher test scores for more widely spaced siblings (in particular, greater than two years) (Buckles & Munnich, 2012; Price, 2010). Age spacing also seems to impact education. Closely spaced siblings are less likely to complete high school and attend college (Powell & Steelman, 1993, 1995; Petterson-Lidbom, Skogman & Thoursie, 2009). What about the quality of the sibling relationship? Wider age gaps seem to be related to less conflict, while smaller age gaps are related to a closer sibling relationship (Newman, 1996). Siblings aged 4 or more years apart may also show greater affection, prosocial behavior, and admiration towards one another, while siblings aged less than 4 years apart are more likely to be close (Buhrmester & Furman, 1990; Minnett, Vandell, & Santrock, 1983). Research also finds that greater conflict among siblings closer in age persists into adulthood (Stocker et al., 1997) Takk! Fordeler og ulemper altså. Men det med tid, oppmerksomhet og ressurser er et godt poeng. Det er nok ofte slik at man har bedre tid til førstemann og at førsten får flere år som enebarn før neste kommer og får en del av kaken. Anonymkode: 8f36f...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #72 Del Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da blir det jo 2 år mellom, det er ikke tett Anonymkode: ed988...fd4 Mindre enn 2 år da. Har venninner med jamngamle barn med min på 1,5 som allerede er godt på veg med nr.2. Anonymkode: 8f36f...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #73 Del Skrevet 16. juni 2022 Ser på det som lavstatus, poppe ut masse unger tett i tett. Anonymkode: 13bf0...534 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 16. juni 2022 #74 Del Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk! Fordeler og ulemper altså. Men det med tid, oppmerksomhet og ressurser er et godt poeng. Det er nok ofte slik at man har bedre tid til førstemann og at førsten får flere år som enebarn før neste kommer og får en del av kaken. Anonymkode: 8f36f...a96 Ja, min erfaring er at det er lurt at førstemann blir badet i oppmerksomhet. De blir gode forbilder for søsken, og foreldrene finner litt ut av hva som fungerer før livet plutselig er for hektisk til at man klarer mer enn å holde hodet over vannet. Dessuten frigir man mer tid til nummer to dersom førstemann er tre-fire år når det kommer søsken. Jeg anbefaler minst tre år mellom, og min personlige erfaring er at personlighet trumfer alder når det kommer til søskenrelasjoner. Jeg har tre søsken og vi har alt fra tjue til fire år aldersforskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 16. juni 2022 #75 Del Skrevet 16. juni 2022 Arkana skrev (46 minutter siden): Nå snakker du som om dette er en fasit, og det er det ikke. Jeg finner ikke forskning som understøtter det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. juni 2022 #76 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) kankankan skrev (32 minutter siden): Jeg finner ikke forskning som understøtter det motsatte. Det finnes ikke forskning som understøtter at større aldersforskjell er ubetinget best heller. På noen områder er det bedre med mindre aldersforskjell, på andre er det bedre med større. Det er fordeler og ulemper med alt. Dessuten er forskning ofte fokusert på veldig små områder og områder som kan måles kvantitativt. Livet handler om veldig mye mer enn det og det er vanskeligere å måle aspekter som nærhet til søsken eller noe så stort og omfattende som lykke (bare som et eksempel og ikke nødvendigvis relatert til aldersforskjell mellom søsken). Endret 16. juni 2022 av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 16. juni 2022 #77 Del Skrevet 16. juni 2022 Arkana skrev (4 timer siden): Det finnes ikke forskning som understøtter at større aldersforskjell er ubetinget best heller. På noen områder er det bedre med mindre aldersforskjell, på andre er det bedre med større. Det er fordeler og ulemper med alt. Dessuten er forskning ofte fokusert på veldig små områder og områder som kan måles kvantitativt. Livet handler om veldig mye mer enn det og det er vanskeligere å måle aspekter som nærhet til søsken eller noe så stort og omfattende som lykke (bare som et eksempel og ikke nødvendigvis relatert til aldersforskjell mellom søsken). Psykologer ser ut til å konkludere med at minst 3-4 års aldersforskjell er best for de individuelle ungene, på bakgrunn av den foreliggende forskningen. Så snakker vi om mennesker her, så det vil jo aldri være mulig å konkludere endelig for alle. Men sjansen for å lykkes er nok størst om man ikke går for veldig tette barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #78 Del Skrevet 16. juni 2022 Nei. Jeg har to tette men opplever det verken som status eller som noe jeg har behov for å skryte av. Ser ikke helt hva som er status med å ha noen som helst alder mellom barna? Jeg har to relativt enkle barn, da er det jo enklere å ha to tette. Har man et mer krevende barn er det vel helt forståelig at å få en nummer to ikke er det første man tenker på etter fødsel. For mange tar det også tid å komme seg etter en fødsel. Og så har man jo forskjellige preferanser. Å vente noen år gir en jo større mulighet til oppfølging av nummer en. Anonymkode: f86b9...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #79 Del Skrevet 16. juni 2022 kankankan skrev (20 timer siden): https://www.curiousneuron.com/childdevelopmentarticles/2021/3/29/what-should-be-the-age-gap-between-siblings Her siteres endel kilder: Parents interact with and read more to children when there is a larger age gap, which translates into higher test scores for more widely spaced siblings (in particular, greater than two years) (Buckles & Munnich, 2012; Price, 2010). Age spacing also seems to impact education. Closely spaced siblings are less likely to complete high school and attend college (Powell & Steelman, 1993, 1995; Petterson-Lidbom, Skogman & Thoursie, 2009). What about the quality of the sibling relationship? Wider age gaps seem to be related to less conflict, while smaller age gaps are related to a closer sibling relationship (Newman, 1996). Siblings aged 4 or more years apart may also show greater affection, prosocial behavior, and admiration towards one another, while siblings aged less than 4 years apart are more likely to be close (Buhrmester & Furman, 1990; Minnett, Vandell, & Santrock, 1983). Research also finds that greater conflict among siblings closer in age persists into adulthood (Stocker et al., 1997) Veldig interessant og lærerikt Vet du om dette er overførbart til norske barn eller om det kun gjelder i USA? Og vet du hvor man kan finne hele studien? Mulig jeg lett litt dårlig, men klarte ikke finne den. Var interessert i å se om det er snakk om korrelasjon eller kausalitet med tanke på at de som er tett i alder er mindre sannsynlig til å fullføre skolen, og om dette er et kasusstudie. Altså om de vet at det å ha tette søsken fører til økt sjanse for å ikke fullføre eller at de bare ser at de som ikke fullfører ofte har søsken i tett alder. Ikke at det er veldig viktig, men syns det er spennende å lese om. Anonymkode: f86b9...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 16. juni 2022 #80 Del Skrevet 16. juni 2022 Føler det er status blant de på min alder (30) utifra hva jeg hører i podcaster og ser i ulike FB-grupper etc. Jeg kjenner på å være litt unormal fordi jeg ønsker nr to rundt 5 år etter første. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå