Gå til innhold

Det ble en sabla dyr konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen vår konfirmerte seg for to år siden,

LØSNING 1:

da satte vi bort alt til et hotell i nærheten. Vi var 35 med stort og smått, betalte 23.000 for alt. (Mat, serveringsfolk, lokalet, velkomstdrikk, duker, drikke, kaffe og servietter.

Tenkte å gjøre det LITT billigere nå som datter konfirmerte seg. 

LØSNING 2

Leide lokalet, og bestilte mat. Billigere? Nei, nei nei:

Lokalet: 3000,

leie av duker: 600,

servietter, drikkevarer og kaffe: 1100

To som serverte hele dagen: 3000

Mat: 20.144 kr.

= 27.844 KRONER! 

Trodde vi kom billigere ut med denne løsningen, men der tok vi feil 🙈 
Har prisene steget så mye på to år, eller har flere erfaringer rundt at løsning to er vel så dyrt som å sette bort alt?

Anonymkode: 34ecc...77a

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blizz1

Løsningene du skisserer sier vel at dere har satt bort alt begge gangene. Ser ikke helt forskjellen mellom hotell og leid lokale der alt er satt bort.

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hva spiste dere da? Hadde dere 4 retter, koldtbord eller hva? 

Det er nok blitt dyrere, samtidig så kan man spare litt her og der 

Anonymkode: 6ecec...126

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

LØSNING 1:

da satte vi bort alt til et hotell i nærheten. Vi var 35 med stort og smått, betalte 23.000 for alt. (Mat, serveringsfolk, lokalet, velkomstdrikk, duker, drikke, kaffe og servietter.

LØSNING 2

= 27.844 KRONER! 

Har prisene steget så mye på to år, eller har flere erfaringer rundt at løsning to er vel så dyrt som å sette bort alt?

Ett buffé hadde løst mye. Kjøpt hvite laken istedenfor å leie? Lage mye selv.

Anonymkode: a6a5c...d95

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Velkomstdrink og drikkevarer, hørtes ut som noe annet enn konfirmasjon :Knegg:

(Duker burde følge med lokalet og kanskje noen bekjente kan servere?)

Vi bestilte koldtbord/tallerken som de som leverte mat, plasserte utover. Eneste vi noterte, var at for de under 10, hadde pølser i lompe, vært like greit :fnise:

Anonymkode: 7c07b...2f5

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi hadde koldtbord.

Vi satte det vel bort begge gangene ja. Likevel var det rimelig mye mer jobb å leie lokalet.

TS

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som en over her skriver, dere satte jo bort alt i løsning 2 også. 
For å få det billigere avhenger det av at dere gjør noe selv også…

Hvor mange var dere? 
Vi hadde i år konfirmasjon for sønnen, hvor vi var 25 personer rundt bordet. 
Vi hadde koldtbord, hvor vi tilberedte det meste selv. 
Mat: 5000   
Drikke 1000   
Lokale: 2500   
Servietter: 200   
Duker: 700 (ble kjøpt, skal gjenbrukes ved neste konfirmasjon om noen år)    
Blomster: 300   
Kaker: 2000   
Borddekorasjoner: 700 (unødvendig, men morsomt)   
Bordkort: 100 (lagde selv, har mye papp tilovers)   
Serveringshjelp: 0 (det trengs virkelig ikke)    

Sikkert noe som er glemt her nå, men under 15000 ble det garantert.

Her hadde vi også nok mat, drikke og kaker til en ‘restefest’ dagen etterpå, hvor vi endte opp med 20 pers denne dagen også. (Og fremdeles mye spekemat igjen, så vi kunne nesten halvert dette egentlig)

Anonymkode: ec588...8dc

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hadde faktisk lånt hvite lakner, men det ble bare ikke bra da vi la dem på 🙈

Var nystrøkne, men brettene var helt feil, og slurvete strøket. Dessuten var de ujevne i bredden.

TS

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi leide en del av en restaurant nå i mai, eget rom som de lukket av, så vi var helt alene. Servitørene stod på pinne for oss hele tiden. Leie, velkomstdrikke, koldtbord, drikke til mat og etterpå, og kaffe til 23 pers kom på 10 400. Meget fornøyd med det! Vi gjorde ikke noe annet enn å pynte selv dagen før, alt annet var overlatt til restauranten. Meget fornøyd, og vi kom billigere ut av det enn mange andre jeg kjenner som f.eks kun hadde koldtbord enten hjemme eller i leid lokale. I tillegg hadde de all jobb med vask og rydd både før og etter….

Anonymkode: 2ac16...8be

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Joda, jada. Vi kunne sikkert fått det billigere om vi lagde maten selv. Poenget er bare at det overrasket meg litt at løsning 2 faktisk ble dyrere.

Du som mener at serveringshjelp ikke er nødvendig, hvordan gjorde dere det da? Tok dere oppvasken selv? Ryddet bort, satte på osv.? Er det noe jeg virkelig så var nødvendig, var de disse. De hadde nok å gjøre hele dagen… 

TS

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi har nettopp hatt konfirmasjon.

Vi brukte kantinen på jobben til mannen, hadde duker og pynt fra forrige konf. Hadde størst utgifter med mat da vi bestilte catering til 30 stykker. Maten kom på 10K.

Anonymkode: aec8d...bb0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har nettopp hatt konfirmasjon.

Vi brukte kantinen på jobben til mannen, hadde duker og pynt fra forrige konf. Hadde størst utgifter med mat da vi bestilte catering til 30 stykker. Maten kom på 10K.

Anonymkode: aec8d...bb0

Vi bestilte også fra catering til 35 stk. Et mye brukt sted her i området. (Bor i liten by) Kom altså på over 20.000 kr. Så maten må ha vært dyrere enn andre steder, kanskje?

TS

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er derfor vi kommer til å kjøre restaurant hvor vi setter bort alt neste år når eldste skal konfirmeres: Det er ikke så mye å spare på å leie lokale og organisere alt selv. Det er bare mye mer arbeid! Jeg ser ikke på det som å «sette bort alt» når dere gjør det som i konfirmasjon #2, TS. Dere må gjøre en stor jobb med å organisere alt. Å ha noen til å servere og ordne på kjøkkenet er et must - da jeg organiserte dåp #1 gikk jeg i fella at jeg IKKE gjorde det (visste ikke bedre), og resultatet var at jeg og to av gjestene (mor og svigermor) tilbragte mesteparten av tiden på kjøkkenet. Aldri igjen! Etter å ha prøvd ymse varianter av leide lokaler og duker og kjøkkenhjelp og koldtbord sier jeg bare ALDRI IGJEN, og setter bort alt. For oss er det helt uaktuelt å lage maten selv, det har jeg hverken tid eller ork til. Og det MÅ man hvis man skal spare noe på å organisere greier selv. 

Anonymkode: c18ef...fda

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her hadde vi konfirmasjonen hjemme. Og laget og serverte maten selv.

Anonymkode: ea14f...38d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi hadde også nylig konfirmasjon med 36 gjester, har ikke finregnet på hva det kosta, men der du spør om servering, hos oss gjør vi det som vennetjeneste å servere hos hverandre til konfirmasjon/dåp etc, så jeg hadde tre veninner som var på kjøkkenet. Kjøpte en liten gave til de og skal hjelpe til når de har konfirmanter. 

Anonymkode: 069bd...6fe

• Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
ti10

Mulig ting har blitt dyrere, men det er jo også ofte rimeligere med en "pakkeløsning" som dere valgte første gang enn å dele opp og kjøpe/leie litt her og der. Sjekket dere ikke prisene hos hotellet først?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alt blir ok
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

LØSNING 1:

LØSNING 2

= 27.844 KRONER! 

Hva slags mat hadde dere sist, og hva har dere denne gangen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hva slags mat betalte dere 20 k for??

Anonymkode: c1e8a...03a

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

- Leie lokal: 3000

- Kjøpe papirduk på rull, 20m: 60kr x 2 = 120kr 

- Pynt og kaffe: 1100kr (går sikket å handle rimligere pynt)

- Mat: Hjemmelaget koldtbord og dessert: ca. 5000kr (Mye). 

- Henter mat selv, buffe opplegg: 0kr 

Totalt: 9220kr 

Du kunne ha spart mye penger om du ikke hadde tatt bryllups stil / ferdig ordnet mat og servering.

Du kunne ha spart nesten 19.000kr! 

Men jo, skjønner det er deilig å ha noen til å ordne og servere maten, men hadde lett fått ordnet det selv om det var så mye billigere å gjøre det hjemme.. Alt kan jo ordne dagen før og det tar heller ikke langt tid. 

Anonymkode: 87ea5...512

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du som mener at serveringshjelp ikke er nødvendig, hvordan gjorde dere det da? Tok dere oppvasken selv? Ryddet bort, satte på osv.? Er det noe jeg virkelig så var nødvendig, var de disse. De hadde nok å gjøre hele dagen… 

Ja, men var ikke alene om det. Hadde foreldre som hjalp til. Det var en stor industri oppvaskmaskin så det tok heller ikke langt tid. 

- Sett fat, glass, kopper og bestikk i oppvaskmaskinen. Her var det sånn at etter middagen så tok vi (jeg, mann, søster, bestevenninne og min mor) skitne fat og bestikker i oppvasken mens  folk hadde kaffepause før dessert.

Gikk kjempe fort! 

Oppvaskmaskinen ble da ferdig til etter dessert og man kunne da ta en ny runde. 

- Ha pappeske for alt av kjøpt pynt. Bare legg det oppi og man kan da ta det med deg hjem. 

- Ha pappeske for gaver

- Kaste papirduk i søppelet.

- Moppe over gulv og sette bord på plass om nødvendig. 

Anonymkode: 87ea5...512

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...