Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #1 Del Skrevet 12. november 2005 Hei! Skriver oppgavei exphil, kan veldig lite om filosofi og etikk genereltsett, og dette er heller ikke et område jeg interesserer meg særlig for.(Desverre?). Nå er det sånn at jeg har fått oppgave i exphil som lyder sånn; Bør barmhjertighetsdrap tillates ifølge norsk lov? Drøft Kantssyn og sammenlign med Singerssyn. Kan en dydsetiker tillate barmhjertighetsdrap i visse situasjoner? Her har jeg jo tre spørsmål som jeg MÅ drøfte. Har dere råd og inspill til hvordan jeg kan begynne?Hva jeg bør begynne med? Er virkelig veldig deprimert da jeg ikke aner, har aldri skrevet en slik oppgave tidligere og seminarlæreren er også den verste personen jeg noen gang har vært bort. Har vært på biblioteket og fått NULL stoff om kantssyn på dette, og lurer derfor veldig veldig på om noen vet noe mer om dette? Evt. har noen gode linker? Hvis dere har egne meninger om temaet er jeg veldig takknemlig, kanskje dette kan hjelpe meg med å tenke selv...står fortiden helt fast, og greier verken å begynnne eller tenke snufs. er ikke lenge igjen til jeg skal levere( første uken i desemeber..har stått mellom to forskjellige oppgaver, og det ble til slutt denne!) TAKK!!Håper noen kan hjelpe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #2 Del Skrevet 12. november 2005 Jeg er for dette så fremt pasienten vil det selv. Dette utifra min ideologi om eiendomsrett, også til sin egen kropp. Jeg synes jo da også at man skal få skade den så mye man vil og dø dersom man er frisk og rask også, men det blir jo litt på siden av dette. Har du googlet Kant og Singer? Du skal jo drøfte det, så søk litt på nettet og skriv opp for og imot på begge sider. Står litt sitlle mht hva en dydsetisker er, men da må du google det også, og finne ut hva du tror; tror du en slik kan tillate det i visse tilfeller? hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2005 #3 Del Skrevet 12. november 2005 http://odin.dep.no/nou/1999-2/ Kanskje noe her kan være til hjelp, selvom det ikke er filosofi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #4 Del Skrevet 12. november 2005 tusentakk dere to:) dere er noen engler.. bare jeg kommer i gang.. fryse: du gav meg et vitkig stikkord: eiendomsrett til egen kropp! Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #5 Del Skrevet 12. november 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2005 #6 Del Skrevet 12. november 2005 Her har du et stikkord til: Autonomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 13. november 2005 #7 Del Skrevet 13. november 2005 En ting: Husk på at Singer er i denne sammenheng utilitarist. Om du søker på utilitarist og utilitarisme så antar jeg du vil finne en del relevant stoff. Googlet litt på begrepet “dydsetiker”, og på meg virker det som om det er mye det samme som utilitarist. Si fra hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #8 Del Skrevet 13. november 2005 Stemmer at Singer er det. Skal begynne å skrive idag, og skal nok fortelle dere hvordan det går. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 18. november 2005 #9 Del Skrevet 18. november 2005 Lenge siden jeg leste boken, men jeg synes å huske at Lars Gunnar Lingås drøfter problemstillingen litt i sin "Etikk for helse- og sosialarbeidere" Detter er vel muligens ikke en ren Ex-phil bok, men du kan kanskje dra nytte at drøftningsatmosfæren i boken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 18. november 2005 #10 Del Skrevet 18. november 2005 Uff, har nå kommet i gang, og synes det er vanskelig å disponere. Hvilket spørsmål legger man mest vekt på? Og hvordan refere til kilder. Skriver jo mye "rett" fra en bok, altså leser og gjør om til mine egne ord..måtte jeg refere hver eneste setning? Har aldri skrevet en slik oppgave tidligere..kommer rett fra VGS hvor kildehenvisningene ikke var så nøye desverre. - Er pliktetikere for og imot aktiv dødshjelp alt ettersom konsekvenser osv? Har ikke satt meg helt inn i dette, men synes det er litt forvirrende i pensum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #11 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg skjønner ikke hovedforskjellen på KANT og PETER SINGER..Noen som kan noe om dette som kan forklare enkelt?? Kant er imot..men er han imot uansett?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå