AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Del Skrevet 12. juni 2022 Føler meg litt dum, men vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal gå frem nå som jeg har fått en positiv test. Ringer jeg fastlegen? Hva skal jeg i så fall si? Hva slags oppfølging får man? Har hørt at man ikke har ultralyd før uke 18, kan man få tidligere? Takk for alle svar. 👶 Anonymkode: e749f...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Del Skrevet 12. juni 2022 https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ De fleste legene vil ikke ha deg inn før nærmere 12 uker for blodprøver. Noen sykehus har tidlig ultralyd I uke 12 (for de under 35 år) men ikke alle har enda. Da må du eventuelt bestille og betale for privat ultralyd selv. Anonymkode: 0547e...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Del Skrevet 12. juni 2022 Jeg hadde ventet helt i ro til ca uke 6. Da ringer du legekontoret og spør når de ønsker å ha deg inn til TIME. I uke 10-12 må du ta blodprøver, men kanskje legen ønsker deg inn tidligere. Du kan evt ringe helsestasjonen og gå til jordmor først og så til lege uke 12. I år begynner de med tidlig ultralyd på sykehusene for de under 35, så kanskje de har fått det der du bor (derfor er det greit å ringe legekontoret og høre hva de ønsker) . På mitt legekontor hadde de eget apparat så jeg kom inn der i uke 8 og fikk ultralyd gratis. Last ned appen helseoversikt. Der er det mye info om hva du skal gjøre når Andre apper er som preggers, libero, preglife kan være interessante Anonymkode: 54461...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ventet helt i ro til ca uke 6. Da ringer du legekontoret og spør når de ønsker å ha deg inn til TIME. I uke 10-12 må du ta blodprøver, men kanskje legen ønsker deg inn tidligere. Du kan evt ringe helsestasjonen og gå til jordmor først og så til lege uke 12. I år begynner de med tidlig ultralyd på sykehusene for de under 35, så kanskje de har fått det der du bor (derfor er det greit å ringe legekontoret og høre hva de ønsker) . På mitt legekontor hadde de eget apparat så jeg kom inn der i uke 8 og fikk ultralyd gratis. Last ned appen helseoversikt. Der er det mye info om hva du skal gjøre når Andre apper er som preggers, libero, preglife kan være interessante Anonymkode: 54461...9b3 På helsestasjonen får du enda mer informasjon om hele forløpet som gravid, derfor er det fint å gå der tidlig hvis du lurer Anonymkode: 54461...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Del Skrevet 12. juni 2022 Jeg ringte jordmor. Du kan velge dette selv hun ville ha meg inn ganske tidlig egentlig, jeg var vel i uke 8. her har de ikke kapasitet til tidlig ul for de under 35 enda, men jeg bestilte privat og så at alt var som det skulle i uke 9 Anonymkode: 8496b...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Del Skrevet 13. juni 2022 Jeg ville anbefalt å gått inn på kommunens hjemmeside og funnet kontaktinfo til jordmor, sendt mail og spurt om time. De fleste ønsker å få deg inn tidlig, fordi de ønsker selv å få fylle ut helsekort og gi info, men i noen kommuner er kapasiteten sprengt og dermed får de det ikke til. Jeg fikk i uke 8 da jeg bor i en liten kommune med god kapasitet. På mitt sykehus har de begynt med ultralyd for alle, men dette sliter de med på mange sykehus pga kapasitet. Uansett; dette er noe din jordmor vet, dette visste feks ikke min fastlege. Jordmoren henviste meg i uke 8 til tidlig og ordinær ultralyd, og fikk ultralyd i uke 12+5 og 17+6. Hun vil også gi deg all den infoen du måtte trenge. Kontakt gjerne fastlegen for å få time til uke 12 for de faste blodprøvene de tar. Ikke tiss på forhånd, de vil som regel ha urinprøve også. Hvis du ønsker tidlig ultralyd og sykehuset ikke har begynt med det, bestiller du time privat. Hvis du ikke er keen på å bruke mye penger bør du velge de små lokale stedene som tilbyr fremfor feks Volvat som krever dobbelt så mye. Anonymkode: 213ec...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Del Skrevet 13. juni 2022 Jeg konktatet fastlegen og hun var helt fantastisk. Hun ordnet med alle ting jeg burde gjøre og gav meg kontaktinfo til jordmor etc. Ville bestilt en time hos fastlegen og fått litt oversikt. Gratulerer forresten! 😄 Anonymkode: a44a1...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå