Gå til innhold

Kjøttkaker i brun saus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske vanlig å starte en saus til kjøtt med å lage karamell. Jeg gjør alltid det, faktisk (riktignok uten smør, men ser ikke bort fra at det kan fungere helt fint).

Karamell og eddik i en saus før vin og kraft kalles gastrique (https://www.seriouseats.com/how-to-make-a-gastrique), og er en fransk klassiker, mye brukt av feks Arne Brimi: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/viltsaus-arne-brimi,1687753

Så der lærte du det! Går så bra at.

Anonymkode: 323dd...22c

Her er det ikke snakk om "saus til kjøtt", men BRUN SAUS til kjøttKAKER! Jeg Fremdeles like ovenpå? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Her er det ikke snakk om "saus til kjøtt", men BRUN SAUS til kjøttKAKER! Jeg Fremdeles like ovenpå? :roll:

Jeg lager saus med gastrique til kjøttboller og kjøttkaker. Blir veldig brun og fin og ikke minst smaksrik med karamell, rødvin og god kjøttkraft. Var det mer du lurte på? :) 

Anonymkode: 323dd...22c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lager saus med gastrique til kjøttboller og kjøttkaker. Blir veldig brun og fin og ikke minst smaksrik med karamell, rødvin og god kjøttkraft. Var det mer du lurte på? :) 

Anonymkode: 323dd...22c

Ja, men det egner seg ikke på trykk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lager saus med gastrique til kjøttboller og kjøttkaker. Blir veldig brun og fin og ikke minst smaksrik med karamell, rødvin og god kjøttkraft. Var det mer du lurte på? :) 

Anonymkode: 323dd...22c

Nam😍😍😍

Anonymkode: 85735...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (2 timer siden):

😮

Oisann, der var det komt en merkelig skrivebom 😂 mulig det er godt altså, men jeg bruker smør og mel! 🙈

Anonymkode: 01c38...225

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ganske vanlig å starte en saus til kjøtt med å lage karamell. Jeg gjør alltid det, faktisk (riktignok uten smør, men ser ikke bort fra at det kan fungere helt fint).

Karamell og eddik i en saus før vin og kraft kalles gastrique (https://www.seriouseats.com/how-to-make-a-gastrique), og er en fransk klassiker, mye brukt av feks Arne Brimi: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/viltsaus-arne-brimi,1687753

Så der lærte du det! Går så bra at.

Anonymkode: 323dd...22c

De kan prøve det der i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 16.6.2022 den 15.10):

Salt, pepper og så kanskje noe annet krydder du liker?

Jeg lagde det sånn som du sa. Vil rate middagen en 8/10. 

Kjøttkakene ble veldig gode (fulgte meny oppskrift + litt ekstra krydder Chili, hvitløk osv)

Sausen ble også veldig god gjorde det sånn du sa å lagde det med fløte og kraft.

Kommer til å lage sausen på denne måten fremover.

Anonymkode: ed0fb...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lagde det sånn som du sa. Vil rate middagen en 8/10. 

Kjøttkakene ble veldig gode (fulgte meny oppskrift + litt ekstra krydder Chili, hvitløk osv)

Sausen ble også veldig god gjorde det sånn du sa å lagde det med fløte og kraft.

Kommer til å lage sausen på denne måten fremover.

Anonymkode: ed0fb...63b

Så glad for at jeg kunne hjelpe deg med sauslaginga. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag kjøttkakene med salt, pepper, potetmel, litt most hvitløk, paprika pulver og vann. 

Så lar du dem hvile i buljongvann etter å ha stekt dem.

Brunsausen kan fra være på pose, fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...